Korg Kronos

Wat ik erg vond tegenvallen, waren bijvoorbeeld de saxophones, (heel droog) en daar hadden meer blazers last van. De gitaren, vooral de acoustische gitaren vond ik heel blikkerig, metalig klinken. De orgels was ik ook niet zwaar van onder de indruk. (leken veel op elkaar).

Dit is op de korg nog steeds niet beter hoor. De motif is in deze onderdelen beter. Orgel is wel verbeterd.

De piano was altijd beter op de motif, maar nu met de nieuwe piano's in de korg neig ik toch nu meer naar de korg kwa sound. Dat is bijzonder aangezien ik de korg piano sound nooit echt goed vond.

Ep's zijn beter op de kronos, op de motif valt de ep sound weg kwa druk in het laag (je zou ze naast elkaar moeten horen dan weet je wat ik bedoel).

Maar om eerlijk te zijn, als je een tyros 4 hebt is een motif een vreemde keuze, aangezien heel veel van de tyros 4 geluiden 1 op 1 te vinden zijn in een motif. Dus je schiet er helemaal niets mee op. Dus dan is een kronos een veel logischere keuze

Oei, ik hoop toch wel dat de Kronos duidelijke verbetering wat betreft de door mij genoemde instrumenten laat zien. Dat wordt nog spannend...

Het CX3-organ heeft wat mij betreft qua diepte in het geluid aan kwaliteit gewonnen. Het leeft meer, dan de organs op de M3.

En idd. ik ben het volledig met je eens, de EP's zijn super op de Kronos, die vond ik al goed op de M3, en wat ik nu gehoord en gezien heb, op de you tube filmpjes, vind ik helemaal super. Ik vind het vooral ook zo mooi aan de Kronos, dat je in tegenstelling tot de M3, heel veel instrumenten ook nog apart kunt afstellen.
Bijvoorbeeld de EP, met de extra regelaars, die ook orgineel op de EP's aanwezig zijn. Phasers, vibrato, chorus... e.d. Heel goed idee van die Korg-gasten, om dit ook mee te nemen in de bedieningsmogelijkheden.

Ja wat betreft de acoustische piano, klinkt die bij mij ook al heel goed in de Tyros4. Maar toch was het geen straf om de Grand Piano 4 way te bespelen, die klonk best goed.
Ik denk zelfs nog wat beter dan de Tyros4. De EP's trouwens ook. Ze waren realistischer. De EP's in de Motiv hebben veel geluidsovereenkomsten met de EP's in mijn Tyros4.
Net niet diep genoeg om te boeien. De echtheid ontbreekt. Al die piano's en die EP's zijn op de Kronos dik voor elkaar. Alleen als ik de Voice list bekijk, zie ik wel heel veel piano's en EP's. Hopelijk geen overkill.

Wat betreft de opmerking, dat er al heel veel sounds in de Motiv zitten, die elkaar wat betreft de Tyros4 overlappen, dat had ik nog niet vastgesteld. Maar als dat zo is, drukt me die wetenschap al weer meer richting de Kronos. Want dubbele geluiden zit ik niet op te wachten. Dus is inderdaad de keuze voor de Kronos logischer.

Zelf denk ik ook zo van, okay, de gitaren zijn dan wat minder, maar daar heb ik prachtige samples voor op mijn Tyros4, de choirs zijn ook veel beter op de Tyros4, (daar staat dat keyboard dan ook bekend om, door die vele mooie choirs.) En de saxophones zijn op mijn Tyros eigenlijk ook beter. Bij die wat teleurstellende samples zou ik dus moeten terugvallen op mijn Tyros4. De resterende instrumenten zou dan de Kronos voor zijn rekening moeten nemen. En wat betreft die resterende synthsamples scoort dus de Kronos volgens mij hoger dan de Motiv.

De muziek die ik als amateur speel, is wat meer gericht op de populaire popmuziek.
Bij die muziek had ik graag wat meer ondersteuning willen hebben van wat dat betreft de bread and butter-samples van de Kronos.
Als ik dan steeds weer terug moet vallen op de saxen en gitars van mijn Tyros4. Tja...., daar ben ik toch minder blij mee.

Ik ben heel benieuwd wat ik er morgen van ga vinden.

Moeilijk hoor, dat wordt nog lastig kiezen.

Groet,
Legolas 8>

Wat me opvalt is de verschillen in meningen over de genoemde instrumenten (Kronos, Motif, e.d.) Ik vraag me af waar je de genoemde (en niet genoemde, maar wel "vergelijkbare") instrumenten naast elkaar kan beoordelen. Want smaken verschillen, blijkt nu ook weer.

Veel plezier en succes.:halleluja

Dank je wel, Hitman

Plezier gaat zeker lukken, succes, hum, dat gedeelte moet ik nog even afwachten.

Waar ik morgenochtend naar toe ga, is een muziekwinkel waar ik zonder klanten, de winkel is gesloten tot half 2, heel prettig de opgestelde Motiv, èn Kronos kan bespelen.
Dus, het vergelijken van de verschillende samples is best wel te doen...
Ik ben alleen een beetje bang, dat de ochtend, vanaf half 10 te kort zal zijn, om de volledige Kronos af te werken. Dus ga ik vooral luisteren naar de tegenvallende instrumenten, of die idd. op de Kronos beter zijn geworden. De geluiden die nu al op de M3 goed klinken, zullen dan op de Kronos ook wel goed voor elkaar zijn. Als het wat betreft de genoemde instrumenten niet veel beter is geworden, zal ik mijn aandacht op de Motiv XF richten. Daar heb ik de gebruiksaanwijzing ook al van doorgeworsteld.
Die lijkt me een stuk minder ingewikkeld dan de Kronos.

Maar goed, zo'n afgesloten winkel is natuurlijk prachtig. Dat is een groot voordeel van al lang klant te zijn bij zo'n muziekzaak.

Ik voel me daar de koning te rijk... :kroon:

De geluiden die nu al op de M3 goed klinken, zullen dan op de Kronos ook wel goed voor elkaar zijn. Als het wat betreft de genoemde instrumenten niet veel beter is geworden, zal ik mijn aandacht op de Motiv XF richten. Daar heb ik de gebruiksaanwijzing ook al van doorgeworsteld
De geluidskwaliteit van een M3 en Kronos ligt mijlenver uitelkaar kan ik je verzekeren :D
De motif klinkt gewoon erg goed, die had altijd al een geweldige klank. De kronos klinkt ook geweldig nu. Als je de tijd vindt check dan maar eens de AL-1 synthengine erin, die klinkt zo vreselijk goed (ook in het hoog, zonder aliasing) dat het gewoon heerlijk is om daar mee te spelen.

De motif is inderdaad een heeeeeel stuk simpeler te leren. Ook wel logisch want dat is maar 1 synth engine in tegenstelling tot de 9 engines in de kronos.

ben nu wel benieuwd, kan iemand wat FX of lekkere arpeggiootjes of baslijnen posten ?

Kronos heb er ook ene gekocht,en eigenlijk techniek van jaren geleden onder de noemer oasys toen en nu onder de noemer kronos.Maar het blijft geweldig speelgoed om je jaren bezig te houden hoor.

Kan iemand mij vertellen of er in de Kronos een Cuelist o.i.d. voor de sequencer zit.

Ik gebruik nu een Triton Extreme en met mijn band plakken we nummers aan elkaar.
Vaak loopt er een sequencer spoor en een clicktrack mee.
Ik gebruik daar de Cuelist voor omdat alle instellingen, tempowisseling en sequencerpartij automatisch wisselen. Probleem met de Triton Extreme is dat je wisseling van effecten wel hoort, je hoort dan een klein hikje. Ik begrijp dat de Kronos hier geen moeite mee heeft.

Voor mij is een Cuelist een essentieel onderdeel. Wie heeft hier al ervaring mee op de Kronos?

Het blijft machtig mooi speelgoed, dat is helemaal zo.
Speelgoed voor de volwassenen. 8~

Goed, ik ga er zo direct naar toe.
Ik zal nog wel ff doorgeven, hoe het gegaan is.

Okay de uitslag: Prepare to be amazed, de reclame-slogan van de Kronos, was dus helemaal op mij van toepassing.

Ik heb deze ochtend daadwerkelijk de Kronos 61 uitvoering gekocht.
Het machtsvertoon van de sounds van de Kronos en de daaraan gekoppelde techniek, was zo groot, dat ik de Motiv zelfs niet meer aangedaan heb.
Het was gewoon niet meer reëel om nog over de Motiv na te denken.

De geluiden van de besproken tegenvallende instrumentgroepen, waren heel erg opgewaardeerd. Vooral de reverberation was beter geworden, het klonk allemaal niet zo droog meer. Echter nog steeds, geef ik qua gitaren en misschien ook saxen de voorkeur aan mijn Tyros 4. En daar gaf de verkoper mij gelijk in. De Tyros 4 is het beest onder de keyboards. Hij was het trouwens eens, met mijn kritiek op de genoemde tegenvallende samples van de M3.

Enfin, de resterende geluiden van de Kronos waren zo overdonderend mooi, dat ik voor de bijl ben gegaan. Ik heb denk ik in die drie uur zo'n beetje alle programs wel doorgeworsteld. De één wat langer blijven hangen dan bij de ander. Maar genoeg om een heel duidelijk geluidsbeeld te krijgen.

Karma is dus precies hetzelfde, wat ik positief vind, dan kan ik lekker nog een maandje oefenen op de Karma van de M3. Want, over een maand komt ie waarschijnlijk al binnen.
De 61 uitvoering hoef je niet zo lang op te wachten... Bijna iedereen neemt een pianoklavier 88. Vandaar dat op die uitvoering een langere levertijd zit. En dus op de 61 een kortere wachttijd, ik sta nu zelfs als eerste op de inteken-lijst.

Qua techniek is het toch wel ff heel wat anders dan de M3.
Er zijn overeenkomsten, maar er moet in de Kronos toch nog weer behoorlijk gepuzzeld worden hoe een en ander nu weer functioneert.

Eén paar minpuntjes toch nog, ik hoop niet dat het touch-screen me problemen op gaat leveren. Want bij het instrument in de winkel, moest ik af en toe behoorlijk hard drukken, of hij deed het gewoon niet, eerst weer het zweet van de vingers afvegen, en dan ging het weer, maar daar was ik dus niet ondersteboven van.
Misschien maar een stylus pen gebruiken. Wie weet werkt dat wat beter. Het zijn ook wel heel kleine raakvlakjes waar je op moet drukken.
En ook waren de kleine lettertjes op het display wat moeilijker te lezen. Vooral als je de leeftijd van een leesbril bereikt hebt, geeft dat wat leesproblemen.
Een beetje te kleine letter for my taste. Maar het was nog net te doen.

Maar ja, de Motiv was inmiddels geen optie meer.
Dus blijft de Kronos met het touch-screen over.
Wie weet, doet mijn nieuwe het beter, dat is dan nog ff afwachten.
Dat werkt trouwens wel heel verslavend zo'n touch-screen. Ik betrap me erop dat ik ook regelmatig op het scherm van de Tyros zit te drukken.
Maar dat is dus geen touch-screen. Echter qua degelijkheid moet ik nog zien of zo'n touch-screen bevalt.

Goed, dus nu een maandje wachten. Valt nog reuze mee.
En nu maar hopen dat de levering op schema blijft.

Groet van Legolas, 8>

en nog bedankt voor jullie reacties.

:verkoght: :mega:

Okay de uitslag: Prepare to be amazed, de reclame-slogan van de Kronos, was dus helemaal op mij van toepassing.

Ik heb deze ochtend daadwerkelijk de Kronos 61 uitvoering gekocht.
Het machtsvertoon van de sounds van de Kronos en de daaraan gekoppelde techniek, was zo groot, dat ik de Motiv zelfs niet meer aangedaan heb.
Het was gewoon niet meer reëel om nog over de Motiv na te denken.

De geluiden van de besproken tegenvallende instrumentgroepen, waren heel erg opgewaardeerd. Vooral de reverberation was beter geworden, het klonk allemaal niet zo droog meer. Echter nog steeds, geef ik qua gitaren en misschien ook saxen de voorkeur aan mijn Tyros 4. En daar gaf de verkoper mij gelijk in. De Tyros 4 is het beest onder de keyboards. Hij was het trouwens eens, met mijn kritiek op de genoemde tegenvallende samples van de M3.
ik had eerlijk gezegd geen andere reactie verwacht :D, het geluidsverschil met een M3 is zo groot dat maar heel weinig mensen geen verschil zullen horen. De samples uit de m3 komen uit de hd1 module van die ook in de kronos gebruikt wordt. Echter is de kwaliteit van de samples in de m3 behoorlijk gedownsized waardoor het gewoon minder goed klinkt. Dezelfde sample zal veel beter klinken in de kronos dus.

De effect sessie van de Kronos is flink uitgebreid en ook van een betere kwaliteit dan die van de m3, dus dat komt de sounds ook flink ten goede.

Sax en gitaar geluiden zijn inderdaad geen sterke punten van een korg. Maar goed, die heb je al, dus is inderdaad geen probleem.

Eén paar minpuntjes toch nog, ik hoop niet dat het touch-screen me problemen op gaat leveren. Want bij het instrument in de winkel, moest ik af en toe behoorlijk hard drukken, of hij deed het gewoon niet, eerst weer het zweet van de vingers afvegen, en dan ging het weer, maar daar was ik dus niet ondersteboven van.
Misschien maar een stylus pen gebruiken. Wie weet werkt dat wat beter. Het zijn ook wel heel kleine raakvlakjes waar je op moet drukken.
Jammer dat de verkoper je niet even geattendeerd heeft dat je een touchscreen van Korg moet calibreren voor je eigen vingers. De 1 heeft dikkere vingers en een andere 'druk' hoek dan de ander. Daarom moet je het touchscreen calibreren voor je eigen gebruik en dan zouden de door jouw genoemde problemen een stuk minder moeten zijn. Overigens gebruiken wel meer gebruikers een stylus omdat ze dat handiger vinden, dus het is een optie inderdaad :)

Hoi Quifster,

Het was echt een kwestie van zelfredzaamheid.
Ze wisten er eigenlijk nog niets vanaf. Degene die over de synths ging, had bijna nog niet achter de Kronos gezeten. Doordat het daar zo druk was, was daar nog geen tijd voor geweest.
Maar qua bediening fietste ik er zo op weg. Ze hadden deze keer dus een makkie aan mij. Wat betreft lastige vragen, waarop ze eigenlijk geen antwoord hadden.
Drie uurtjes gepingeld op zo'n beetje alle programs. Die acht ik toch het belangrijkste.
Dat zijn de bouwstenen van de synth. Ik heb maar heel weinig gekeken naar de technische benadering. Daar zijn drie uurtjes veel te kort voor.
Nadat ik uitgespeeld was, heb ik de verkoper er bij gehaald, en hebben we de papieren getekend. De Kronos is dus zelfs niet eens gedemonstreerd, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik denk dat deze keuze veel beter is dan de M3, 2 maand terug. En nu was het nog maar een klein verlies, wat ik gemaakt heb. Dat was over een jaar heel wat meer geweest. Het was nu nog aantrekkelijk voor de dealer en mij om in te ruilen op de Kronos.
Wat betreft het callibreren is het eigenlijk wel logisch dat ik daar door hun nog niet op ben gewezen. Ze waren er nog totaal onbekend mee.
Maar het zou prachtig zijn, als het callibreren dit probleem oplost.

Kan iemand mij vertellen of er in de Kronos een Cuelist o.i.d. voor de sequencer zit. Voor mij is een Cuelist een essentieel onderdeel.

Nog wat naspeuring op het internet gedaan:
Helaas, de Kronos sequencer heeft geen Cuelist.
Ik vind dit een enorm minpunt. Hopelijk voegt Korg R&D deze feature snel toe aan het Kronos OS.
Of heeft iemand een goed idee hoe je hier omheen kan werken?

Nog wat naspeuring op het internet gedaan:
Helaas, de Kronos sequencer heeft geen Cuelist.
Ik vind dit een enorm minpunt. Hopelijk voegt Korg R&D deze feature snel toe aan het Kronos OS.
Of heeft iemand een goed idee hoe je hier omheen kan werken?

klopt helemaal, de kronos heeft inderdaad geen cue list (de M3 wel). Ik vraag me af of ze die functie gaan toevoegen. De sequencer is gebaseerd op die van de oasys en deze is wat beperkter kwa functionaliteit dan die van de M3.

Overigens werkte de cuelist van de m3 ook niet echt lekker, alhoewel je songs kon chainen zat er altijd wel een kleine hickup tussen de songs, dus echt lekker doorlopen deed het bepaald niet.

De kronos kan inderdaad sounds in elkaar over laten lopen (overigens niet elke sound kan dat), maar die hickup is volgens mij een beetje een gevolg van de technologie van een cue list op dat soort workstations. Dan heb je toch meer een sequencer nodig die echt gericht is op live gebruik.

Als ik je verhaal zo lees, dan is een kronos in ieder geval geen optie voor jou tenzij je die weer gaat syncen aan een externe sequencer.

Overigens werkte de cuelist van de m3 ook niet echt lekker, alhoewel je songs kon chainen zat er altijd wel een kleine hickup tussen de songs, dus echt lekker doorlopen deed het bepaald niet.

Bij de Triton/M3 kun je uitvinken (eigenlijk net andersom) dat de effecten niet tussendoor ingeladen moeten worden, je hoort dan geen hik. Alleen de effecten van m'n eerste partij laad ik in. De insert- en master effecten blijven zo ook op de andere partijen van toepassen. Het is wel een beetje uitzoek werk, maar je moet zorgen dat het pad van alle 5 inserteffecten in alle partijen goed ingesteld zijn.

Omdat Kronos naar verluidt niet laat horen dat er overgeschakeld wordt, moet het hikloos overschakelen op een Kronos mogelijk zijn. En anders zijn er nog zoveel insert-effecten (12 ... poeh hé).

Kortom: Jammer van die cuelist ... maar wie weet komt ie nog.

@quister: Waarin is de sequencer van de Kronos minder dan die van de M3?

@quister: Waarin is de sequencer van de Kronos minder dan die van de M3?

Dit zijn de belangrijkste dingen in de sequencer van de Kronos die missen (die wel in de M3 zitten):
1. Geen cue list
2. Geen track view edit scherm
3. Geen piano roll edit scherm
4. Geen dynamische markers (punten waar je makkelijk in een track heen kan springen dus)
5. Geen visuele 'velocity' meters per track in de sequencer zelf

Is het wel mogelijk om op een individuele track program changes (meervoud) toe te voegen?

ja dat kan via het track edit scherm, daarin kun je midi events editen en toevoegen en verwijderen.
De volgende midi events zijn beschikbaar:

- Note
- Control change
- Pitch bend
- After touch
- Poly After Touch
- Program Change
- System Exclusive

Hallo muziekliefhebbers,

Nog even dit: op dit moment ben ik al volop aan het lezen in de parameter gids en de gebruiksaanwijzing van de Kronos. Nu heb ik opgemerkt, dat met het kiezen van een andere synthengine, ook de tone adjust controllers, dus de sliders, switches en knobs mee veranderen met een nieuwe synthengine. Ze krijgen dan totaal nieuwe functies.
Zie ik het goed, dat je met 9 synthengines, dus 9 keer te maken krijgt met telkens andere tone adjust-controllers? Dat lijkt me behoorlijk verwarrend. Vooral als je live speelt, lijkt het me lastig een ander program te kiezen, en dan geconfronteerd te worden met nieuwe controller-functies. Oh boy welke knob, slider, switch deed nu ook alweer datgene wat ik wil... Dat lijkt me moeilijk onthouden, 9 keer verschillende tone adjust controller-functies.... :(
Wie van de Kronos-bezitters, weet hier wat meer over te vertellen.
En kan me een beetje geruststellen? Of wie weet hopelijk corrigeren?

Groetjes,
Piet 8>

Back