Korg Kronos

Ik was van plan om de Kronos 73 als piano en voor overige klanken te gebruiken.
Voor orgel sounds gebruik ik al een paar jaar de Nord Electro 3.
Ik heb ook diverse Hammonds gehad en die waren met buizen leslie eraan geweldig,
maar zonder leslie bleef er van de sound niet veel over.
Zonder Leslie vind ik de Nord de beste klank hebben. Met een bakje van Boss (leslie simulator)
eraan klinkt het behoorlijk acceptabel. Bovendien weegt de Electro echt helemaal niets en
zijn de Rhodes en Wurlitzers fantastisch.
Maar goed, ik wacht nog steeds op een Kronos 73 waarvan het toetsenbord wèl deugt.

Ik dacht dat Sven "Hammond" Figee 1 van de 1e Anouk toetsen-types was en hij doet 't, de keren dat ik 'm live heb gezien iig, nu met een XK3c (met een extra LM en losse leslie). Het is dan wel een echte Hammond, maar niet de B3/C3 waar we het natuurlijk over hebben als we het over een "echte" Hammond hebben. Je weet wel - de 'echte' Hammond. :-)

Maareh - ging deze thread niet over de Korg Kronos? (Ik noem 'm maar even zodat ik net niet al te veel off topic ben. ;-))

Maareh - ging deze thread niet over de Korg Kronos? (Ik noem 'm maar even zodat ik net niet al te veel off topic ben. ;-))
Je bent met de Kronos al gauw off topic, omdat het apparaat zo allemachtig veelzijdig is. Je kunt alle kanten op... 8)

Staat er bij deze artiesten allemaal een orgineel toonwielorgel op het podium dan? Volgens mij bij de Dijk al sowieso niet. Maar bij Ilse de Lange, en Anouk durf ik het zo niet te zeggen.

Bij de Dijk staat een XK3c. Voor de overige de B3.
Ik stop nu ook maar met de Hammond discussie in deze Kronos thopic.
't is net wat LegolasII aangeeft, de Kronos is enorm veelzijdig dus er moet vast nog wel iets zijn om over te Discussieren;)

I.......In de hedendaagse popmuziek juist veel gebruik gemaakt van de Hammond.
Ik noem een paar namen, Anouk, De Dijk, Ilse de lange, En nog veel meer maken gebruik van de Hammond.
Op live DVD's van Pop en Rock muziek ontbreekt bijna nooit de Hammond.

Ik heb een paar keer bij De Dijk in het voorprogramma gespeeld. De mini-vleugel die op het podium stond, betrof alleen de ombouw. Daarin zat een kleine stage-piano, een tambourijn, handdoeken, water en een paar flessen drank. Vanuit de zaal leek het net echt.
Niet op alles wat je op het podium ziet is waar. Ook niet op een live DVD.

Peter Gabriel had bij live shows op de buhne alleen maar Kurzweil staan. Onder de buhne en niet zichtbaar stonden de Korgs.

N.a.v. wat berichten op het Korgforum heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de Kronos opengemaakt... het doel: stillere fan en meer geheugen! Voor de degene die er interesse in hebben hier een kort verslag.

Ik heb een Kronos 61, was redelijk stil, maar er resoneerde het een en ander. Op het forum van Korg waren al een paar adviezen m.b.t. de fan. Op de foto's kon ik goed zien welk moederbord de Kronos heeft. Ik bouw pc's als 2e baan dus zag er eigenlijk weinig problemen in. Het volgende gekocht:

Noiseblocker XR2
Zalman ZM-EC1 fan extension kabel
2x 2GB Kingston DDR2 KVR800D2N6K2 (hetgeen compatibel is met het Intel moederbord)
Verder wat kleine resonantie opgelost met wat dubbelzijdig tape en rubber.

De Kronos voorzichtig geopend. Heb al vaker synhts geopend voor diverse hardware kwalen.
Geheugen vervangen is gemakkelijk en wordt door het systeem geaccepteerd.

De fan vervangen is wat lastiger. Hiervoor moet de bracket van de SSD los. Deze zit aan 1 kant vast, de andere kant is een mogelijke resonantie bron. Hier een dun laagje rubber tussen gezet.
Dan de fan los en vervangen voor de NB. De oude fan heb ik laten zitten en vastgemaakt met wat tie rips. Verlengkabel gelegd en zo her en der klem gezet.

Bij mij resoneerde onder de pitchbend de onderplaat mee. Tussen het plastic en de onderrand dubbelzijdig tape geplaatst. Opgelost...

Het resultaat: hij is stiller en heeft nu ruim 1gb beschikbaar voor RAM samples. Dit laatste heb ik niet gedaan omdat ik het nodig heb, maar omdat de spullen nu normaal beschikbaar zijn. In de toekomst misschien niet meer. Hardwarematig geeft hij aan dat 3,25gb heeft.

Ik heb ook nog gekeken of de zijpanelen vervangen kunnen worden door eventueel houten of aluminium panelen. Dit is mogelijk, maar vereist wel enige precisie.

Toch leuk zo'n Kronos! :okdan:

Laatst gewijzigd:
Hardware upgrade Kronos

Hardware upgrade Kronos

Dapper, dat je dit doet. Het is meestal het eerste wat ik doe bij syntht's die ik koop. Open maken en de boel bekijken bedoel ik dan. Maar bij een nieuwe Kronos vind ik dat toch wel gewaagd. Niet zozeer technisch gezien, maar i.v.m. garantie. Mijn Kronos had kuren, dus om er zelf mee aan de slag te gaan laat ik maar even. Anders heeft de leverancier een middel om mee te slaan.

Des te moediger vind ik het, dat je dit aangedurfd hebt. Chapeau !! en goed te weten wat er kan.

I.v.m. garantie heb ik de oude fan ook laten zitten. Dit voorkomt dat je allerlei kabels los moet maken. Als je verder alles heel rustig bekijkt en voorzichtig te werk gaat, is alles terug te draaien.

Overigens heeft het toevoegen van extra ram geen invloed op bijvoorbeeld het sneller opstarten. Daarvoor zijn andere aanpassingen nodig. Zoals het er nu uit ziet draait het bordje op zijn maximale prestaties.

Lastig de kronos ik heb ook getwijfeld en hem veel beluisterd. Ik vin het verschil met de m3 niet heel erg groot. Ik heb nu een korg m3 88 gekocht via syntforum. Ik werk nu live met een korg m3 73 en een 88. In beide heb iknradias en xtra geheugen. Daarnaast heb ik in de 73 een minimac ingebouwd in een van de lege vakken. Via de fireboard van m3 stuur ik die aan. Geluiden via mainstage met complete en andere legale samples. Ik stuur dit alles aan via een 10" touhscreen. Dit is evht het einde hoor. Vooral als aanvulling. De b4 II id helemaal top! Voor mij geen kronos dus.

Nano pad controller vraagje

Nano pad controller vraagje

Let wel, ik heb hier (met zo'n pad) nog nooit mee gewerkt.
Vraag;
Kan ik een Korg nanopad controller op de Kronos aansluiten? (via USB of Midi?)
Welke voordelen geeft deze pad mij?
Is de beste koop de Korg pad?
Moet ik op de pad of kronos eerst instellingen maken of werkt het gelijk....
Sorry voor de misschien domme vragen, maar zoals gezegd....nog nooit mee gewerkt.:doei:

rob

Laatst gewijzigd:
@sesampaul: Hoe heb je dat dan met de audio gedaan? Gewoon de standaard geluidskaart+output van de minimac, of heb je daar iets alternatiefs voor bedacht? ik vind 't nl. wel geniaal om een minimac te gebruiken met touchscreen. Met een goeie VST host kom je een heel eind idd. Een laptop vind ik too much en dit klinkt me toch wel goed in de oren. Wat voor touchscreen heb je gebruikt? Mss kun je me pm-en - dan 'belasten' we de thread niet. Tnx!

Vraag;
Sorry voor de misschien domme vragen, maar zoals gezegd....nog nooit mee gewerkt.:doei:

rob

Heb een nanopad2 aangeschaft, werkt direct op de Kronos, via bijgeleverde USB. De bovenste 8 pads sturen dan de pad akkoorden aan. Helemaal ok dus:)

Hoi Wan,

Belangstellignsvraag van mij: wordt de midi-ouput van die pads door de kronos ook doorgestuurd naar de midi-out. Dus als volgt:
-Nanopad via USB aangesloten op Kronos
-Je drukt op een pad--akkoord wordt getriggerd
-vraag: gaat dit signaal ook naar de midi-out van de Kronos? zodat ik via de pads via de kronos external gear aan kan sturen.

(ik weet dat dit in ieder geval via midi through kan, maar het gaat me dus speciefiek om de midi-out)

Hoi Wan,

Belangstellignsvraag van mij: wordt de midi-ouput van die pads door de kronos ook doorgestuurd naar de midi-out. Dus als volgt:
-Nanopad via USB aangesloten op Kronos
-Je drukt op een pad--akkoord wordt getriggerd
-vraag: gaat dit signaal ook naar de midi-out van de Kronos? zodat ik via de pads via de kronos external gear aan kan sturen.

(ik weet dat dit in ieder geval via midi through kan, maar het gaat me dus speciefiek om de midi-out)

Hey Edwin,

Leuke vraag, even geprobeerd, en werkt dus! In ieder geval in program mode...en in combi mode ook. Da's weer mooi. De pads op de nano die niet zijn toegewezen aan de virtuele pads op de Kronos, maar gewoon aan noten geven hun midi dan weer niet door, tenminste, niet out-of-the-box. Misschien is dat te editten op de nano of de Kronos, maar zover ben ik nog niet.

Vraag;

rob
1) Ja, in principe beide, maar natuurlijk is USB een stuk makkelijker.
2/3) Met de nanopad (of padkontrol) worden de eerste 1-8 pads automatisch aan de kronos pads toegewezen. Als je dus de pads gebruikt om akkoorden te triggeren/samples te starten (zoals ik live doe) is het erg handig omdat pads vanaf het touchscreen triggeren lastig en onhandig is. De korg hardware pads bevallen mij persoonlijk erg goed (ik heb een Nanopad 2 en een PadKontrol)
4) zoals gezegd: de Korg pads werken direct samen met de kronos pads, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Hey Edwin,

Leuke vraag, even geprobeerd, en werkt dus! In ieder geval in program mode...en in combi mode ook. Da's weer mooi. De pads op de nano die niet zijn toegewezen aan de virtuele pads op de Kronos, maar gewoon aan noten geven hun midi dan weer niet door, tenminste, niet out-of-the-box. Misschien is dat te editten op de nano of de Kronos, maar zover ben ik nog niet.

Ik heb dat ondertussen ook geprobeerd en kan dat beamen. Kan makkelijk zijn, hoewel ik het persoonlijk niet gebruik.

Back