Korg Kronos

Openschroeven, 2gb drbij (effectief 1,25 geloof ik) en dan hoef je nix meer te laden. :-)

Ik weet niet helemaal of je op mijn vraag reageert.

Maar in ieder geval, zo makkelijk is dat niet.
Als je er zelf wat inzet dus ook nieuw geheugen, vervalt de Korg-garantie. Je mag helemaal zelf niets aan die Kronos doen.
Heel flauw allemaal.

Tis me trouwens nog steeds niet duidelijk waarom ik dus die woodwinds niet kon vinden...

8>

Zo, de manual is veelbelovend. Nu nog een prangende vraag van een toekomstige Kronosgebruiker. ;-) Ik vroeg me af of het mogelijk is om de Kronos als main setje toetsen te gebruiken, in combinatie met 1 midi controller keyboard. Tot zover makkelijke vraag, maar nu de specifieke interesse: Ik wil de kronos inzetten voor combi's die ik nodig heb voor het spelen van bepaalde liedjes, maar daarbij zou ik graag ook een tweede set toetsen via midi willen aansluiten die ik bijv. Altijd 1 bepaalde combi wil laten aansturen zoals bijv toeters, of de cx-3 module. Als ik dan op de kronos van combi wissel, dan zou ik graag het tweede keyboard 'gewoon' op de cx-3 of de andere combi willen laten staan.

Met een nord stage(2) heb je de mogelijkheid om dit heel gemakkelijk te doen door met panel a en b te wisselen. Het voordeel hiervan is dat als je uitsluitend de nord bij je hebt zoals bijv tijdens een repetitie, je dan on the fly snel je instrument kunt wisselen. Zodra je er dan een midi keyboard aan hangt hief je niet meer te wisselen maar kun je naar je andere klavier verhuizen en gebruik maken van de nord engine. Ik hoop dat het idee / redenatie een beetje duidelijk is. Ik wil eigenlijk niet voor elke situatie dubbele combis gaan maken, maar eigenlijk weten of dat zo'n functie als op de nord stage zit bijv. ook op de kronos nagebootst kan worden, of dat ik dat toch per combi straks dubbel moet gaan instellen?

Als t moet, dan moet t. Ik ben geenszins van plan (meer) om een nord aan te schaffen... :-)

...en nog een Karma-n00b vraagje: Als alternatief op de ARX-03 kwestie van enkele posts geleden, is het mogelijk om: de karma engine in te zetten als veredelde harmonizer? Ergo: kan ik als ik een split maak die links op karma reageert maar zelf geen program gebruikt (alles uit, maar wel akkoord herkenning) dat ik dat kan gebruiken om de enkele noot die ik speel rechts bijv 1 tot meerdere afhankelijk van het akkoord (bij geen akkoord unison) geluiden speelt die synchroon lopen met de door mij ingedrukte toets? Hiermee zou ik nl. misschien alsnog een blazerssectie kunnen spelen dacht ik zo. Ik wil dan bijv wel dat de ritmische zaken en arpeggio uitstaan en dat karma stopt met geluid voortbrengen zodra ik mijn ene toets loslaat.

Loopt niemand anders tegen dat toeterprobleem aan overigens? Zijn hier alternatieven voor? Ik vraag me af of ik de enige ben die in dit soort dingen geinteresseerd ben. Op internet vind ik slechts een beperkt aantal bronnen dat hierover gaat, terwijl het aan de echtheid van het nadoen van een blazerssectie met de juiste expressie volgens mij veel toe zou kunnen voegen. Ik heb niet de illusie trouwens dat ik een volledige vervanger kan zijn trouwens, maar ik probeer er toch een beetje in de buurt te komen. :-)

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de Kronos als main setje toetsen te gebruiken, in combinatie met 1 midi controller keyboard. Tot zover makkelijke vraag, maar nu de specifieke interesse: Ik wil de kronos inzetten voor combi's die ik nodig heb voor het spelen van bepaalde liedjes, maar daarbij zou ik graag ook een tweede set toetsen via midi willen aansluiten die ik bijv. Altijd 1 bepaalde combi wil laten aansturen zoals bijv toeters, of de cx-3 module. Als ik dan op de kronos van combi wissel, dan zou ik graag het tweede keyboard 'gewoon' op de cx-3 of de andere combi willen laten staan.

Met een nord stage(2) heb je de mogelijkheid om dit heel gemakkelijk te doen door met panel a en b te wisselen.

Nee dat kan niet,

wat je in zo'n geval zou moeten doen is al je combi's zo instellen dat bijvoorbeeld timbre 8 (spoor 8) altijd die CX-3 bevat op het midi kanaal wat je gebruikt op je andere keyboard.

De filosofie van korg is iets anders dan van de nord, korg gaat ervan uit dat je voor live gebruik een setlist maakt, dit zijn pagína's met buttons waarin je de combi's of programs in de juiste volgorde zet. Als je dan bijvoorbeeld voor 1 song wisselt tussen 2 vershillende combi's dan is het wel handig dat je dan die combi's zo maakt dat ze doen wat je wilt. Dus in beide combi's dan die cx3 op timbre 8 bijvoorbeeld.

Dit stelt je in staat om per gedeelte van een song heel snel te switchen tussen verschillende geluiden over al je keyboards heen door ze steeds zo te programmeren voor dat gedeelte van de song. Omdat de oude geluiden doorklinken als je switched kun je op die manier heel smooth tussen secties wisselen.

Maar er zijn dus geen 2 verschillende combi's of programs tegelijk mogelijk op de manier zoals nord dat heeft.

...en nog een Karma-n00b vraagje: Als alternatief op de ARX-03 kwestie van enkele posts geleden, is het mogelijk om: de karma engine in te zetten als veredelde harmonizer? Ergo: kan ik als ik een split maak die links op karma reageert maar zelf geen program gebruikt (alles uit, maar wel akkoord herkenning) dat ik dat kan gebruiken om de enkele noot die ik speel rechts bijv 1 tot meerdere afhankelijk van het akkoord (bij geen akkoord unison) geluiden speelt die synchroon lopen met de door mij ingedrukte toets? Hiermee zou ik nl. misschien alsnog een blazerssectie kunnen spelen dacht ik zo.

Kan ook niet, harmonizing is niet iets wat karma ondersteunt. je kunt karma beter zien als 4 arpeggiators (ook al is dat niet helemaal waar en dekt het niet de lading). Dus karma kan goed:
- noot informatie genereren
- CC informatie genereren

wat theoretisch wel zou kunnen is dat je bijvoorbeeld 1 of 2 lange noten genereert die je aan je melodielijn toevoegt (soort van harmonizing, maar daarvoor heb je denk ik de aparte software van karma-lab nodig om zo'n KARMA GE te creeeren. Dat klinkt simpel, maar dat is echt ongelooflijk ingewikkeld.

dus antwoord: Nee kan niet.

Je kunt karma wel zo instellen dat karma stopt op het moment dat je een toets loslaat en weer gaat lopen zodra je een toets indrukt.

Tnx Quifster. Klinkt goed die karmalab sw. Die had ik al eens bekeken, en zag dat die extra geld kost om dat los aan te schaffen. Daar heb ik zelf niet zo'n probleem mee. Verder dacht ik zelf in de eerste instantie aan het genereren van een lange noot zoals je beschrijft. Dus als dat evt. mogelijk is, dan ga ik daartoe misschien wel een poging wagen. Dat het ingewikkeld in elkaar zit, dat had ik al begrepen, maar als trouwe Roland gebruiker dat hier niet eens in de buurt komt met 1 arpeggiator op een apparaat gemiddeld, is er naar mijn weten verder niets op de aardbol dat Karma evenaart van Korg/Kay. Ik wacht hier al jaren op, dat ik dit mag gaan gebruiken. :-) Nu is er dan eindelijk aanleiding toe en dan moet ik er ook maar voor gaan dacht ik zo. Al m'n Roland spul ga ik namelijk de deur uit doen omdat de Kronos is geboren. Mijn roots liggen bij het code-kloppen (lang geleden alweer) als ICT-er, dus ik benader dit dan gewoon als onderdeeltje van het ultra modulaire Kronos met wat goeie hoop. Met wat logica zou ik er toch uit moeten komen dacht ik zo. :-) Ik weet in iedergeval weer iets meer, waarvoor dank.

Hoe maak jij overigens gebruik van Karma in de Kronos? Zet jij dat uitsluitend voorgedefinieerde patterns in die je hier en daar varieert? Of kun je in de Kronos wel het e.e.a. aan riffs bijv ook zelf programmeren? Als het alleen maar parametriseren is, dan is het dus echt niet meer dan een uit de kluiten gewassen arpeggiator, wat ik niet hoop?

Hoe maak jij overigens gebruik van Karma in de Kronos? Zet jij dat uitsluitend voorgedefinieerde patterns in die je hier en daar varieert? Of kun je in de Kronos wel het e.e.a. aan riffs bijv ook zelf programmeren? Als het alleen maar parametriseren is, dan is het dus echt niet meer dan een uit de kluiten gewassen arpeggiator, wat ik niet hoop?

Ik heb de Karma MW software voor de korg m3, voor de kronos heb ik hem nog niet aangeschaft.

Op dit moment kies ik per spoor 1 van de plus minus 3500 beschikbare KARMA GE's (een GE is een soort van Riff met noot en CC informatie).

Elk van die 3500 GE's heeft 127 verschillende patterns (zeg maar verschillende arp patronen). In bijna elk geval kan ik op die manier wel een pattern vinden die doet wat ik in mijn hoofd heb.
van Elke GE heb je dan nog 100-en parameters die het gedrag van die pattern beinvloed, zoals welke toonscale er gebruikt wordt, of over hoeveel octaven er noten gegenereerd moeten worden, of dat er random noten gegenereerd moeten worden op basis van de positionering van de noten in je pattern, etc...

Via de te kopen editor kun je zelf een GE pattern maken. De meesten maken dan een eigen midi pattern en importeren die als basis. Verwacht echter dan niet, dat je pattern dan 1 op 1 teruggespeeld wordt want KARMA gebruikt je pattern informatie voor algoritmische modellen die uiteindelijk zo de Noot reeks genereren. In de software heb je enorm veel extra parameters om het gedrag te beinvloeden, maar dit is mede door de opzet van de software erg complex om te doorgronden.

Dus stel, je wilt de baslijn van Billy Jean als een pattern hebben. In de motif XS kun je dat heel simpel 1 op 1 inspelen en dan werkt het. Bij KARMA moet je dan die midi pattern inlezen in de KARMA software die je moet kopen, en die genereert dan een GE die een beetje lijkt op die baslijn. Daarna moet je heel diep alle parameters induiken om die GE zo te programmeren dat die zo dicht mogelijk bij die baslijn komt. Maar dat lukt maar in heel weinig gevallen.

Dus in de praktijk ga je gewoon 1 van de 3500+ GE's gebruiken aangezien bijna alles wel beschikbaar is.

Om een beetje een beeld te krijgen zou je de KARMA parameter guide eens kunnen lezen.

Klinkt goed. De keuze is reuze. :-) De baslijn van Billy Jean bestaat volgens mij (het bekende loopje iig) uit 3 akkoorden, dus op zich valt er wel wat voor te zeggen dat karma er dan zelf mee aan de slag gaat omdat het dan misschien meerdere akkoorden heeft ontdekt. Wat gebeurt er als je bijv. de baslijn vertaalt naar 1 akkoord en het dan importeert? Dat soort dingen wil ik dan wel proberen. Lijkt me een leuk foefje. :-) serieus gebruiken denk ik niet dat ik dat ga doen onstage, dus voor mij ook niet meer dan spielerij - maar wel hele leuke. ;-) Als ik kopieen van basloopjes mee wilde spelen, dan had ik wel een PA3X aangeschaft.

Na nieuwjaar ga ik m'n Kronos halen, nog even bedenken of het de 88 of 73 wordt, en dan maar eens zien of Korg ook voor mij een nieuw era inluidt. :-) Qua bread n butter en samplingmogelijkheden lijkt het me in ieder geval een enorm feest!

Heb van de week geconstateerd dat in geen van de gevallen, een update van het OS, iets verandert aan de haperingen van het toetsenbord.
De oplossing van Korg schijnt te gaan bestaan uit het vervangen van het Keybed door een nieuwe.
Volgende week moeten de eerste gaan binnenkomen.

Heb van de week geconstateerd dat in geen van de gevallen, een update van het OS, iets verandert aan de haperingen van het toetsenbord.
De oplossing van Korg schijnt te gaan bestaan uit het vervangen van het Keybed door een nieuwe.

dat is wel een heftige oplossing dan. Gaan ze echt al die 4000 keyboards vervangen en is het dan ook echt over?

daar heb ik niet zoveel vertrouwen in om eerlijk te zijn, dan wacht ik de eersten wel af die hun keys hebben laten vervangen. Dan ben je je kronos een paar weken of maanden kwijt om er dan weer achter te komen dat het nog steeds niet werkt.

Ik ben benieuwd of ze dit op deze manier gaan doen.

Dit had ik al eerder in deze thread aangegeven. Het triggeren van de noten gebeurt niet fysiek, want dat betekent dat je zelf de noten dubbel aanslaat. Er gaat dus iets mis met het doorsturen van het eerste signaal vanaf toets - keybed - naar de rest van het systeem. Als je ooit een synth uit elkaar hebt gehaald kon je op je vingers uitrekenen dat de oplossing hardwarematig moest gebeuren. Het random verdubbelen van noten met een volstrekte willekeur van toetsen is softwarematig niet op te lossen.

Helaas is de situatie dan wel zo dat je met een importeur als de onze voorlopig je synth even kwijt bent. Is het dan opgelost... ja, dat is afwachten. Maar bekijk het positief. Liever deze oplossing dan geen oplossing.

Helaas is de situatie dan wel zo dat je met een importeur als de onze voorlopig je synth even kwijt bent. Is het dan opgelost... ja, dat is afwachten. Maar bekijk het positief. Liever deze oplossing dan geen oplossing.
yep helemaal waar :)

Overigens... voor degene die het aantrekkelijk vinden om het geheugen van de Kronos uit te breiden... een paar pagina's terug had ik aangegeven dit met succes te hebben gedaan. Die 3,25gb i.p.v. de volledige 4gb heeft te maken met het draaien van een 32bits OS. Verder is de uitbreiding van je RAM na de operatie iets meer dan 1gb wanneer je alleen je preload laadt. Dus 1gb extra op wat al is gevuld met data...

Laatst gewijzigd:
...en nog een Karma-n00b vraagje: Als alternatief op de ARX-03 kwestie van enkele posts geleden, is het mogelijk om: de karma engine in te zetten als veredelde harmonizer? Ergo: kan ik als ik een split maak die links op karma reageert maar zelf geen program gebruikt (alles uit, maar wel akkoord herkenning) dat ik dat kan gebruiken om de enkele noot die ik speel rechts bijv 1 tot meerdere afhankelijk van het akkoord (bij geen akkoord unison) geluiden speelt die synchroon lopen met de door mij ingedrukte toets? Hiermee zou ik nl. misschien alsnog een blazerssectie kunnen spelen dacht ik zo. Ik wil dan bijv wel dat de ritmische zaken en arpeggio uitstaan en dat karma stopt met geluid voortbrengen zodra ik mijn ene toets loslaat.

Ja dit kan wel! Je kunt 1 karma module zo opzetten dat de linkerhand een akkoord bepaalt zonder dat je hier geluid van hoort en dat je rechts één toets indrukt en dan een meerstemmig akkoord hoort dat wordt bepaald door noten in de linkerhand. Je maakt hier gebruik van het Karma feature Melodic Repeat. Je kunt niet precies aangeven welke noten moeten klinken, maar wel de toonladder sturen waaruit de Kronos kiest. Instant harmonizing dus. Ik heb het werkend met één program, er zijn 4 karma modules, dus moet dit truukje 4-voudig zijn op te zetten. Daar komt een blazersensemble van. Morgen ga ik daar eens aan werken.

Ja dit kan wel! Je kunt 1 karma module zo opzetten dat de linkerhand een akkoord bepaalt zonder dat je hier geluid van hoort en dat je rechts één toets indrukt en dan een meerstemmig akkoord hoort dat wordt bepaald door noten in de linkerhand. Je maakt hier gebruik van het Karma feature Melodic Repeat. Je kunt niet precies aangeven welke noten moeten klinken, maar wel de toonladder sturen waaruit de Kronos kiest. Instant harmonizing dus. Ik heb het werkend met één program, er zijn 4 karma modules, dus moet dit truukje 4-voudig zijn op te zetten. Daar komt een blazersensemble van. Morgen ga ik daar eens aan werken.
super!

Het wordt steeds leuker - mocht je succes hebben Wan, met een sectie, dan ben ik zeer benieuwd naar het resultaat. MP3, YT fillempje of een cursus - ik denk dat je veel hits gaat krijgen, als je er ook nog een blog aan wijdt :-) als het daadwerkelijk kan, zou dat iig erg tof zijn.

Om nog maar eens even terug te komen op toeters. De ARX-03 zit volgens mij ook ingebouwd in de Jupiter-80 van Roland. Als je daar naar zoekt op Youtube kom je hele aardige demo's van een hele mooie solotrompet tegen bijv. Van de Kronos vind ik zoiets niet (weinig koper/hout gebluid behalve de orchestral patches) terug. Kan iemand mij vertellen hoe de trompet / trombones / saxen klinken op de Kronos? Daar heb ik ook tekstueel nog nergens een goede review van kunnen vinden.

Het wordt steeds leuker - mocht je succes hebben Wan, met een sectie, dan ben ik zeer benieuwd naar het resultaat. MP3, YT fillempje of een cursus - ik denk dat je veel hits gaat krijgen, als je er ook nog een blog aan wijdt :-) als het daadwerkelijk kan, zou dat iig erg tof zijn.

Nou dat is dus gelukt, een eerste versie van een blazerssectie. Vier Karma modules die elk een ander instrument aansturen. Het moet nog wel beter kunnen, maar dat vergt enig puzzelwerk. Met de huidige combi moet je een akkoord links spelen en ingedrukt houden, als je loslaat en dan speelt onthoud hij het juiste akkoord niet helemaal en gaat een beetje verdwalen. Maar zolang je een akkoord speelt doet ie het wel aardig:)

Alhier een demo:
http://soundcloud.com/noisefoolz/karmaharmodemo

Tegek! Dit is echt creatief gebruik maken van opties die misschien niet direct voor dit doeleinde zijn ontworpen. Superinnovatief Wan - goed gelukt! Ik ben zeer enthousiast over je resultaat tot nu toe. Waar ik nieuwsgierig naar ben is welk instrument je gebruikte om de melodielijn te spelen. Is dat de tenorsax of die muted trompet? En hoe moeilijk is het om deze combi bijv. weer om te bouwen voor meerdere typen secties met andere instrumenten? Is dat een kwestie van een uurtje 'want de combi zit toch al in elkaar', of moet je weer van scratch af aan beginnen en hoe lang ben je er dan mee bezig om dat in elkaar te schroeven?

Zodra ik m'n Kronos heb, neem ik graag een keer een lesje van je om dit specifieke stukje onder de knie te krijgen. Noem je prijs! :-) (Ik vind 't echt tegek!)

Back