Korg Kronos

http://soundcloud.com/vonhaulshoven/overture-2012

overture 2012, gisteravond gemaakt in 1 take, freaken en switchen tussen karma en play mode.

niet perfekt maar wel errug leuk om te doen.

iedereen de beste muzikale wensen voor 2012, dat er maar veel kronos bezitters bij mogen komen :D

Nog een kans dat er een rack/desktop-versie van de Kronos gaat komen? Zoiets als de Roland V-Synth XT bijv? Voor degenen onder ons met minder ruimte/budget.

Je leest echter wel vaker dat daar tegenwoordig dankzij softsynths geen winst meer op te maken valt.

Misschien is er nieuws op de NAMM 2012...

Best wishes :D!

I hoop dat Korg snel met een oplossing voor de cut ofs komt, en het zou ook wel fijn zijn om de editor ondertussen beschikbaar te hebben.. Ik vraag me een beetje af waarom die nog niet gereleased is..

Nog een kans dat er een rack/desktop-versie van de Kronos gaat komen? Zoiets als de Roland V-Synth XT bijv? Voor degenen onder ons met minder ruimte/budget.

Je leest echter wel vaker dat daar tegenwoordig dankzij softsynths geen winst meer op te maken valt. .

Je trekt zelf denk ik al de goede conclusie.. Het zou mij verbazen als er een rack versie komt, zeker ook door de centrale rol van het touchscreen en alle knoppen/fasers die het werken met de Kronos zo goed maken..

Best wishes :D!

I hoop dat Korg snel met een oplossing voor de cut ofs komt, en het zou ook wel fijn zijn om de editor ondertussen beschikbaar te hebben.. Ik vraag me een beetje af waarom die nog niet gereleased is..
Ja mee eens, ik heb steeds vaker dat ik de kronos maar uitzet uit pure frustratie omdat het gewoon onspeelbaar is. Het wordt ook steeds erger dat probleem. Heel vreemd is, dat de eerste 10 minuten vaak het nog wel werkt, maar dat daarna het probleem steeds erger wordt, tot het moment dat het onspeelbaar is. Het is voor mij overduidelijk dat het probleem steeds erger wordt.

Die editor zou leuk zijn, maar laat ze eerst die hardware maar eens oplossen, dat vind ik veel belangrijker :(

Ik begin me zo te ergeren aan het feit dat met name het feit dat je gewoon niets weet hoe ver die oplossing is (die half december zou komen). Ik begin ook een beetje te vrezen dat dit nooit opgelost gaat worden en dat ze er geen oplossing voor hebben en daarom het probleem maar proberen dood te zwijgen.

Als ik er over nadenk dan was eigenlijk de eerste kennismaking op de musikmesse afgelopen jaar met de Kronos tekenent voor de huidige situatie. Toen was het voor iedereen absoluut verboden om de Kronos zelf uit te proberen. Alleen de Korg staff mocht op 1 demo model die voor iedereen onbereikbaar was de demo geven. De overige modellen die in de stand stonden mochten we alleen naar kijken maar niet beluisteren.

Het zou me niet verbazen dat ze toen al wisten dat er zulke grote design fouten in het RH3 keyboard zaten en dat op deze manier probeerden te verbergen. Zeker als je nagaat dat het de enige synth was op de hele messe die je niet zelf mocht uitproberen geeft dat toch te denken.

achteraf gezien heb ik echt enorm veel spijt dat ik voor een RH3 keyboard ben gegaan en had eigenlijk liever de 61 keys gehad die wel goed werkt.

Ik zou 'm gewoon gaan omruilen vvor een 61 bij je dealer Quifster. Je hebt er alle recht toe lijkt me.
Ik kocht de Kronos juist vanwege het gewogen toetsenbord met 73 keys. Ik ben blij dat ik ze allemaal weer linea recta terug gebracht heb.
Voor mij is er helaas (op dit moment) geen alternatief, anders stapte ik meteen over op een ander merk.
Mij is verteld dat er nieuwe keybeds in de Kronossen gelegd zouden worden, maar inmiddels hoor ik alweer 3 weken niets. Toch houdt mijn dealer nog steeds vol dat dit de oplossing gaat worden. Ik heb mijn twijfels. Mijn toer met de band is inmiddels afgelopen, dus ik heb niet zo'n haast meer, maar als er tussentijds een alternatief uitkomt, kan Korg van mij de boom in!

Ik zou 'm gewoon gaan omruilen vvor een 61 bij je dealer Quifster. Je hebt er alle recht toe lijkt me.
Ik kocht de Kronos juist vanwege het gewogen toetsenbord met 73 keys. Ik ben blij dat ik ze allemaal weer linea recta terug gebracht heb.
Voor mij is er helaas (op dit moment) geen alternatief, anders stapte ik meteen over op een ander merk.
Mij is verteld dat er nieuwe keybeds in de Kronossen gelegd zouden worden, maar inmiddels hoor ik alweer 3 weken niets. Toch houdt mijn dealer nog steeds vol dat dit de oplossing gaat worden. Ik heb mijn twijfels. Mijn toer met de band is inmiddels afgelopen, dus ik heb niet zo'n haast meer, maar als er tussentijds een alternatief uitkomt, kan Korg van mij de boom in!

ja, precies. Ik zit ook zwaar te twijfelen om hem om te ruilen. Probleem is alleen dat ik echt een enorme hekel aan 61 keys heb en echt het liefst weighted keys speel. En tegen beter weten in hoop ik dus op die fix van Korg die ze aangekondigd hadden. Maar het vertrouwen is inmiddels wel verdwenen bij mij in korg op dat vlak. Ik vrees echt dat dit niet oplosbaar is en dan zal ik wel terug moeten naar een 61 keys die dan maar boven de XS8 gezet gaat worden.

Dat is niet bepaald hoe ik het me voorgesteld had. Mijn dealer heb ik overigens niets van gehoord dat de keyboards omgewisseld gaan worden als oplossing. Die gaven aan dat het waarschijnlijk een software fix ging worden (hadden zij weer gehoord van de distributeur zucht).

Of te wel, allemaal verschillende verhalen die rond gaan. De distributeur houdt zich stil, Korg zelf zegt helemaal niets en ondertussen komen er steeds meer mensen achter dat hun eigen RH3 keyboard ook stuk is.

Echt doodzonde, heb je als Korg zo'n fantastische workstation ontwikkelt, en maak je zulke blunders met de hardware eromheen. En de besturing (via je keyboard) is toch wel 1 van de belangrijkste dingen die je zou moeten testen lijkt me.

Voor mezelf heb ik de deadline (vorig jaar al) op 31 januari gezet dat er een oplossing moet zijn. Als er dan nog steeds geen zicht is op een oplossing dan moet er maar een 61 keys gaan komen, hoe erg ik dat ook vind :(

Eerste quote van Quifster.
Het zou me niet verbazen dat ze toen al wisten dat er zulke grote design fouten in het RH3 keyboard zaten en dat op deze manier probeerden te verbergen. Zeker als je nagaat dat het de enige synth was op de hele messe die je niet zelf mocht uitproberen geeft dat toch te denken.

Hoi Quifster.
Zou zo'n fabrikant werkelijk willens en wetens een keyboard op de markt brengen, waar ze al van tevoren van weten dat het goed fout zit met het toetsenbord? En dan later de boosheid van de kopers over zich afroepen. Dat is wel erg kortzichtig en lijkt me twijfelachtig...

Tweede quote van Quifster.
Dat is niet bepaald hoe ik het me voorgesteld had. Mijn dealer heb ik overigens niets van gehoord dat de keyboards omgewisseld gaan worden als oplossing. Die gaven aan dat het waarschijnlijk een software fix ging worden (hadden zij weer gehoord van de distributeur zucht).

Ik heb van mijn dealer een mail gehad, dat ze idd. van plan zijn de klavieren te vervangen. Ze hebben nu al mensen opgeroepen zich te melden, die dat willen. De dealer weet alleen nog niet, wanneer de nieuwe klavieren binnen komen. Er wordt dus alleen een nieuw, hopelijk goed functionerend klavier ingezet. Wanneer dat daadwerkelijk gaat gebeuren, wist mijn dealer ook nog niet.

Het is te hopen, dat je niet te lang hebt gewacht.
Dat ze gaan zeggen, je hebt hem toch een half jaar of zo?
En dat ze een vergoeding willen zien, voor die gebruiksperiode.
Dat wordt nog afwachten. Ik hoop voor jou en de andere kopers dat het achteraf allemaal toch nog goed komt.

8>

Het is te hopen, dat je niet te lang hebt gewacht.
Dat ze gaan zeggen, je hebt hem toch een half jaar of zo?
En dat ze een vergoeding willen zien, voor die gebruiksperiode.
Dat wordt nog afwachten. Ik hoop voor jou en de andere kopers dat het achteraf allemaal toch nog goed komt.
daar maak ik me niet zo druk om. Ik heb het ruim op tijd gemeld, en op hun verzoek moest ik wachten op een oplossing. Als er geen oplossing komt, dan is mij een incompleet model verkocht dus moet die vervangen worden door een werkende (is er dan blijkbaar niet) of geld terug, of een 61 keys met geld terug.

Met iets anders neem ik geen genoegen en mocht het uit de hand lopen dan komt mijn rechtsbijstand verzekering toch nog eens van pas :D

Ik heb goede ervaringen met de dealer in Nederland Voerman......
Kreeg binnen één paar dagen een nieuwe Data-wheel knop.:okdan:
Mijn vector joystickknopje zit erg los, ook daarvoor is er ook een nieuwe onderweg.:okdan:
Verder geen problemen want ik heb een "61"

rob

Ik heb goede ervaringen met de dealer in Nederland Voerman......
Kreeg binnen één paar dagen een nieuwe Data-wheel knop.:okdan:
Mijn vector joystickknopje zit erg los, ook daarvoor is er ook een nieuwe onderweg.:okdan:
Verder geen problemen want ik heb een "61"

rob

top, goed om te horen dat ze voor simpel te repareren zaken wel bereikbaar zijn :)

daar maak ik me niet zo druk om. Ik heb het ruim op tijd gemeld, en op hun verzoek moest ik wachten op een oplossing.
Ik meende dat je langer gewacht hebt, omdat je anders bang was heel lang je synth kwijt te zijn, en bovendien had je weinig vertrouwen in een goede oplossing van het RH3-probleem.
Nu ik lees van je, dat de dealer zelf aan je verzocht heeft, om af te wachten. Dan denk ik idd. dat je op dat punt geen zorgen hoeft te maken. Dan sta je sterk. 8)

Ik meende dat je langer gewacht hebt, omdat je anders bang was heel lang je synth kwijt te zijn, en bovendien had je weinig vertrouwen in een goede oplossing van het RH3-probleem.

klopt, dat heb ik inderdaad gezegd op de opmerking dat problematische RH3 keyboards vervangen worden (zonder dat Korg daar een officiele opmerking over gemaakt heeft dat ze weten wat het probleem veroorzaakt).

Overigens ben ik niet negatief over de kronos zelf hoor, laat dat duidelijk zijn. Ik vind het een top workstation van hier tot tokio :D

Alleen ben ik teleurgesteld in de kwaliteit van de hardware zelf en al helemaal in de manier waarop Korg met de problemen omgaat in hun communicatie naar de klant toe.

Maar de kronos mogelijkheden staan bijna op het niveau van omnisphere wat mij betreft en ik had niet verwacht dat dat echt beschikbaar zou komen in hardware, dus met de mogelijkheden van de kronos ben ik echt enorm blij :okdan:

Overigens ben ik niet negatief over de kronos zelf hoor, laat dat duidelijk zijn. Ik vind het een top workstation van hier tot tokio :D
Wat er dus waarschijnlijk voor gaat zorgen, dat je toch voor een 61-variant zult gaan kiezen, als het er op aan komt.
Want je wilt de Kronos en zijn muzikale mogelijkheden niet meer missen. :D

Als ik één en ander goed begrijp uit Quifster's laatste post dan biedt een Kronos je dus eigenlijk geen meerwaarde als je reeds beschikt over de combinatie digitale piano + Cubase + Omnisphere?

Als ik één en ander goed begrijp uit Quifster's laatste post dan biedt een Kronos je dus eigenlijk geen meerwaarde als je reeds beschikt over de combinatie digitale piano + Cubase + Omnisphere?

hehehe, dat is wel een hele vrije interpretatie van mijn opmerking :D

voordeel van een kronos is dat je 9 synthengines in 1 hardware bak hebt met een enorme hoeveelheid effecten plus een KARMA engine waarmee je ook nog eens alles kan aansturen via een touchscreen.

Als je denkt dat alles ook wel via cubase vsti's plus een digitale piano kan, dan kan ik dat wel bevestigen. Er zit niets unieks in wat je niet ook kan reproduceren via de al bestaande dingen die op de markt zijn.

De geluidskwaliteit maakt het natuurlijk wel tot de Korg sound waar je van moet houden (beetje wollig met veel druk).

Maar het argument om voor een Kronos te gaan is dat je zoveel verschillende mogelijkheden in 1 hardware bak hebt. Maar inderdaad, ik zou hetzelfde ook wel kunnen via cubase en vsti's.

Niet dat dat goedkoper is, want een beetje vergelijkbare omnisphere setup vergt toch al snel een 64 bits i7 computer met 8 gig, een ipad om hem op afstand aan te sturen en een hele goede geluidskaart. Inclusief Software zit je dan ook ruim boven de prijs van een Kronos.

Wat er dus waarschijnlijk voor gaat zorgen, dat je toch voor een 61-variant zult gaan kiezen, als het er op aan komt.
Want je wilt de Kronos en zijn muzikale mogelijkheden niet meer missen. :D

ja, dat is zeker, als er geen oplossing komt voor dat rh3 probleem dan vervang ik hem voor een 61 keys. Zonder kronos is voor mij geen optie, aangezien ik de KARMA engine te leuk vind om mee te spelen in combinatie met die 9 engines.

Dat is te leuk om te doen :D

Tja, dat karma.

Het zal ongetwijfeld komen doordat ik de mogelijkheden van karma nog niet ontdekt heb, dat ik daar nog niet zo enthousiast over kan zijn.

Maar ik denk toch ook dat mijn Tyros 4 met z'n ca. 500 styles, en met zelf zo'n 1500 styles via het internet bijgesprokkeld, daar ook een grote rol in meespeelt. Op dit moment hoor ik toch liever de styles van de Tyros 4. Maar als ik uitgetweaked ben, zal ik ook karma proberen aandacht te geven. Maar dan ben ik waarschijnlijk ook superdruk om zo'n 1200 muziekstukken helemaal opnieuw te registreren, en vast te leggen onder memory.
Dit komt ook, omdat ik straks door het gebruik maken van midi, allemaal andere keysplits op de Tyros 4 krijg. En dat wil ik direct mee nemen met de registraties. Daarna het nummer oproepen en spelen maar. Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat ik waarschijnlijk straks daar meer mee bezig zal zijn. Maar, dan ben ik tenminste weer echt actief muziek aan het spelen. Nu is het alleen maar riffjes spelen en pingelen. Ik verleer het nog, als dit zo doorgaat... :D

En Quifster, wat betreft de 61 als alternatief, daar ben ik idd. totaal niet verrast van... Dat alternatief lijkt me vanzelfsprekend. De Kronos 61 is gewoon een prachtig apparaat,
en het toetsenbord is dan wel niet verzwaard. Maar het is een heerlijk toetsenbord om prima muziek op te kunnen spelen. Ik vind hem nog fijner dan de M3.
Wat zeg ik, hij is zelfs beter dan de Tyros 4. De Tyros 4 toetsen, voelen echt een beetje plastic aan, als je daar een tijdje niet op gespeeld hebt.
Dan merk je heel duidelijk het verschil. Daar zit qua materiaal absoluut kwaliteitsverschil in.

8>

Tja, dat karma.

Het zal ongetwijfeld komen doordat ik de mogelijkheden van karma nog niet ontdekt heb, dat ik daar nog niet zo enthousiast over kan zijn.

Maar ik denk toch ook dat mijn Tyros 4 met z'n ca. 500 styles, en met zelf zo'n 1500 styles via het internet bijgesprokkeld, daar ook een grote rol in meespeelt. Op dit moment hoor ik toch liever de styles van de Tyros 4. Maar als ik uitgetweaked ben, zal ik ook karma proberen aandacht te geven. Maar dan ben ik waarschijnlijk ook superdruk om zo'n 1200 muziekstukken helemaal opnieuw te registreren, en vast te leggen onder memory.
Ja, dat kan ik me wel voorstellen, KARMA is ook niet echt geschikt om keyboard style liedjes na te spelen. Dat kan een Tyros echt veel beter.

KARMA is meer geschikt als inspiratie tool vind ik. Mede door het wat onvoorspelbaardere karakter van je patterns brengt het mij vaak op ideeen voor mijn eigen producties. Als ik even vastzit tijdens het maken van een track start ik meestal gewoon KARMA op en binnen no time heb ik wel weer iets van een riffje die mij inspireert om een eigen nieuwe riff in mijn track op te nemen. Dat is gewoon enorm handig voor mij. Mede doordat KARMA niet echt een pure arpeggiator is, maar meer een Note generator op basis van een algoritme krijg je toch elke keer wel weer iets unieks als inspiratie.

Andere manier waarop ik KARMA veel gebruik is als 'CC' tool om parameters in sounds aan te sturen, zoals panning, cutoff patterns, gates, waveshaping, etc. Dat is met name handig in die motion sounds voor ambient pads. Ik zet dan de note generation uit, en stuur puur alleen maar 'geluidsmodificatie' parameters uit naar die padjes. Als je dat dan ook nog koppelt aan geautomatiseerde Vector modulatie dan is het eindresultaat echt heel erg indrukwekkend en vergelijkbaar met de ORB mogelijkheid in omnisphere :okdan:

Dat vind ik trouwens wel interessant, hoe gebruiken andere korg bezitters KARMA? Zo was ik zelf zwaar onder de indruk van hoe niconoise KARMA gebruikte voor die harmonizing mogelijheid, ik wist echt niet dat dat mogelijk was namelijk. Dat geeft ook wel aan dat met creativiteit het hele leuke toepassingen kan bieden. Dus hoe gebruiken jullie het?

Mijn nieuwsgierigheid voor Karma is behoorlijk gewekt door alles wat ik hier lees. Bestaat er een vst die zo'n beetje, of zelfs klein beetje, doet wat Karma doet? Gewoon om eens te proeven wat Karma juist is en kan betekenen? Of wat is de goedkoopste manier om eens met Karma kennis te maken?

Ik heb de Kronos toch meer gekocht om de veelzijdigheid van klanken, die er in te vinden zijn.
Maar ook omdat ik graag op twee klavieren tegelijkertijd wilde spelen.
En het liefst in combinatie met midi.
En in dat opzicht voldoet ie volledig aan mijn verwachtingen.
Karma zal waarschijnlijk voor mij een bijkomstigheid blijven.
Omdat zoals je al zegt, de Tyros dat veel beter kan.
En dat is waar. Ik zie Karma toch meer als een zeer uitgebreide arpeggiator, met synthbass patronen, dat wel weer.

Het duurt alleen zo lang, voordat ik daadwerkelijk deze combinatie kan activeren zoals ik het graag wil.
Het valt niet mee, om zo'n Kronos qua geluiden helemaal naar je hand te zetten. En het eind is nog lang niet in zicht.
Maar er zijn vervelender zaken dan relaxed achter een Kronos, geluiden tweaken. :D

Back