SH 101 calibratie

maarre kan ik die powerswitch nou gewoon doorsolderen, en hem d,r uit halen zodat hij geen problemen meer geeft,

knop doorgesoldeerd en idd tunning probleem is weg,ga wel eentje bestellen op bovenstaand links thnax jandavid

probleem 2 kraak hard zacht ,heeft mischien te maken met kapotte slider(s)

hoe kan ik dat ook alweer doormeten,of ze nog goed zijn

101 gefixt filter chip was defect,maar door hem eruit te soldern ,is heet geworden,toen in een voetje gezet deed hij het weer, ..dit heb ik niet zelf gedaan maar saint eric

Ik heb m'n 101 eens nagemeten en heb de d/a converter weer netjes op de goede waardegezet. Nu met de vco tune heb ik wat vragen:

1. In de manual staat dat je een "reference F note" (A=442) op de scoop moet zetten zodat de lissajous figuur stil staat bij indrukken van de f toets op de 101. Dit is gewoon een frequentie van een f-note (A=442) via een functiegenerator?

2. In de tekening in de service manual staan bij de instellingen die je moet doen de VCF ENV op 0 en KYBD op 10. Maar als de VCF ENV op 0 staat stuur je toch niets uit? (naar de andere scoop ingang)

Issues met de powerknop heb ik reeds twee keer geconststeerd. Na overbruggen was het verstemmingsprobleem weg.
Een vervangingsschakelaar kon ik toen niet als nieuw vinden. Wel gebruikte maar ja, dan llop je het risico hetzelfde probleem te hebben.

Ik heb m'n 101 eens nagemeten en heb de d/a converter weer netjes op de goede waardegezet. Nu met de vco tune heb ik wat vragen:

1. In de manual staat dat je een "reference F note" (A=442) op de scoop moet zetten zodat de lissajous figuur stil staat bij indrukken van de f toets op de 101. Dit is gewoon een frequentie van een f-note (A=442) via een functiegenerator?

2. In de tekening in de service manual staan bij de instellingen die je moet doen de VCF ENV op 0 en KYBD op 10. Maar als de VCF ENV op 0 staat stuur je toch niets uit? (naar de andere scoop ingang)

Er staat dat de f-note gebaseerd moet zijn op een stemming waarbij A=442 Hz. Geen idee waarom nou juist 442Hz, 440Hz is gebruikelijk om een A-note op af te stemmen. In klassieke muziek wordt er wel afgeweken van de 440 maar dat lijkt me nou niet de doelgroep voor de SH101.
In het plaatje boven sectie 1 staat ook dat A4 moet overeenkomen met 442 Hz.
Ook geen idee hoe je een f-note frequntie uit een oscilloscoop haalt. Als A4=442 Hz dan is F5 702 Hz (http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreq442.html).

440hz is pas sinds de jaren '50 een standaard voor westerse muziek. Maar las pas net een heel stuk dat ze dat misschien toch weer wilde gaan veranderen omdat 440hz niet de beste stemming in mensen naar boven haalt (woordgrapje)

Vroeger deden muzikanten express hun instrumenten in een bepaalde stemming zetten als ze voor de keizer en/of landheer mochten spelen. Door de stemming net iets te veranderen kan een heel vrolijk liedje ineens heel treurig ervaren worden zonder dat je het hoort. Dit was een goede manier om de geldklopper (keizer) eens terug te pakken zonder dat hij het door had.

Daarom vond ik het ook raar dat in de tekst 442Hz wordt gebruikt.

Maar dan het stukje met de vcf, misschien dat ik iets niet snap of de manual klopt niet ofzo, maar zonder filter envelope heb je toch ook geen geluid om te tunen? Zie plaatje uit de manual.

sh101vcf.jpg

De freq schuif staat helemaal naar boven dus daar een envelope niets meer mee. Denk aan: stand schuif freq (=beginpunt)+ schuif hoeveelheid env = verandering van helderheid vanaf het beginpunt (dus niet 0).

Hhm, ok. Maar als ik de ENV dicht heb en ik kijk op de scoop heb ik minimaal signaal (ook met lissajous) gaat de ENV open dan krijg ik wel signaal binnen.

Edit: merk idd net als boven aangegeven, dat de powerknop maar aanraken al tuning wobbles geeft.

Laatst gewijzigd:
Synth is nu toch uit tune (a4=450Hz) dan doe ik wel meteen de a=440z tuning. aandezien andere instrumenten ook zo getuned zijn.

Heb het idee dat er iets niet lekker is. Snap nu dat de ENV gewoon dicht moet (domme denkfout), maar ik krijg met alleen de SAW en FREQ open en de VCA op GATE geen audio De VCA GATE lijkt helemaal niets te doen. Ook als ik daarna de VCA op ENV zet en sustain hoog (saw en freq ook hoog) hoor ik ook niets. Alleen als de VCF ENV omhoog gaat.

Laatst gewijzigd:
Sequencer niet, er komt wel 12v uit de gate-out

Heb Saint Eric een mailtje gestuurd.

Back