SH 101 calibratie

Is er een meet manier om te weten of de BA662A chip stuk is? Herinner met net die nieuwe clone chip die ook hier op het forum staat.

Ok dan, ben ff bij Saint Eric langs geweest. Sympathieke kerel die kennis van zaken heeft. Blijkt dus dat m'n freq schuifpotmeter niet goed meer is (had ik uiteindelijk ook zelf kunnen vinden), maar nu kan ik dus op zoek naar een nieuwe potmeter.

Laatst gewijzigd:
Zo, vanavond de nieuwe schuifpot er in gesoldeerd en de 101 werkt weer zoals het hoort. Ik heb de synth ook meteen maar weer goed gekalibreerd (wel op A=440Hz).

Tevens is het ook gelukt om die frequentie-wobble weg te halen als je aan de powerknop zit. Hiervoor heb ik de fysieke schakelaar van de print gesoldeerd en opengemaakt door de plastic "busjes" los te snijden. Binnenin zit een mini printje met wat baantjes waar contactplaatjes overheen schuiven die vervuild/geoxideerd waren. Met een wattenstaafje en alcohol weer mooi schoon gekregen. Daarna de schakelaar weer in elkaar gezet en met de soldeerbout de "busjes" weer vast gezet.

als je die andere synth komt ophalen wil ik het ook wel voor je doen als je de tijd ervoor hebt.

Hoe kalibreer je sh-101 dan? de tune knop kan je toch nooit helemaal precies goed zetten. Of ik volg het even niet.

Er zitten potmeters op de print om de goede toonhoogte in te stellen (via frequentiemeter) daarnaast moet je ook zorgen dat de octaven getuned zijn (via Lissajous figuur op de scoop). Dus dat de toonhoogte van bv F5 2x zo hoog is als F4, daarvoor zitten ook potmeters op de print.

Ik heb al jaren een beetje hetzelfde probleem met mijn mc 202. Als ik op de casing druk dan gaat de pitch ook op en neer. Beetje wiebelen aan de powerknop hetzelfde.

En aangezien ze allebei dezelfde knop gebruiken en dus het vermoedelijk hetzelfde probleem is maar effe deze besteld.

http://www.ebay.com/itm/221741758835

Is volgens mij dezelfde als die van syntaur/technology transplant alleen dan direct bestellen en maar 3 dollar shipping. Iig goedkoper dan die fransman die ook die parts doet op ebay.

Trouwens ben ik wel benieuwd of er een technology transplant draadje is. Ik heb een 101 klepje maar die is een andere kleur dan mijn 101 en vermoed dat die van hun afkomt. Er waren nog kopieen voor 50 euro maar die zijn op. Dat zijn ook knock offs volgens mij.

Je je gekochte klepje lichter of donkerder dan je 101 en in welke kleur?
Als die donkerder is dan kan je hem een maandje in de zon leggen :P

Laatst gewijzigd:
Je je gekochte klepje lichter of donkerder dan je 101 en in welke kleur?
Als die donkerder is dan kan je hem een maandje in de zon leggen :P

Het klepje kwam met de 101. En hij is lichter qua kleur. Maar mocht iemand een donker klepje hebben met een lichte 101 en die willen ruilen tegen een wat lichter klepje dan hoor ik het graag. :)

Ik heb al jaren een beetje hetzelfde probleem met mijn mc 202. Als ik op de casing druk dan gaat de pitch ook op en neer. Beetje wiebelen aan de powerknop hetzelfde.

En aangezien ze allebei dezelfde knop gebruiken en dus het vermoedelijk hetzelfde probleem is maar effe deze besteld.

Is volgens mij dezelfde als die van syntaur/technology transplant alleen dan direct bestellen en maar 3 dollar shipping. Iig goedkoper dan die fransman die ook die parts doet op ebay.

Trouwens ben ik wel benieuwd of er een technology transplant draadje is. Ik heb een 101 klepje maar die is een andere kleur dan mijn 101 en vermoed dat die van hun afkomt. Er waren nog kopieen voor 50 euro maar die zijn op. Dat zijn ook knock offs volgens mij.
Interessant, dacht dat TT een stille dood gestorven was. Maar voor de moeiste van bestellen en wachten kun je de originele schakelaar ook uit elkaar halen. Is een halfuurtje max werk.

Was deze knop uiteindelijk nog goed MadR? Denk dat ik ook een nieuwe knop moet gaan zoeken, of de openmaak truuk toepassen, maar dan wil ik toch wel graag een reserve achter de hand hebben voor als het fout gaat.

Dat verhaal heeft nog een staartje gekregen. Deze knop van eBay heeft 6 pootjes terwijl de 202 knop er maar 4 heeft. Heb mijn geld terug gekregen.

Maar het probleem. Zat helemaal niet bij de powerknop. Netals de toonhoogte veranderde het volume ook als ik op de kast drukte. Probleem zat in de potmeters van de tune en volume. Die was gammel geworden. Dus onderkant pot en bovenkant zaten niet lekker strak meer op elkaar. Allebei eruit gesoldeerd en toen zachtjes aanklemmen en vola het werkte weer zoals het moet horen.

Er zijn trouwens powerknoppen op eBay met 4 pootjes maar die zijn iets duurder. Zou kunnen dat die 6 pins ook werkt maar ik heb het niet geprobeerd.

Dat verhaal heeft nog een staartje gekregen. Deze knop van eBay heeft 6 pootjes terwijl de 202 knop er maar 4 heeft. Heb mijn geld terug gekregen.

Maar het probleem. Zat helemaal niet bij de powerknop. Netals de toonhoogte veranderde het volume ook als ik op de kast drukte. Probleem zat in de potmeters van de tune en volume. Die was gammel geworden. Dus onderkant pot en bovenkant zaten niet lekker strak meer op elkaar. Allebei eruit gesoldeerd en toen zachtjes aanklemmen en vola het werkte weer zoals het moet horen.

Fijn dat het weer opgelost is. Als ik zo wat ebay auctions bekijk krijg ik het idee dat de 101 power switch 6 pootjes heeft en de 202 maar 4, dus niet dezelfde switch.

Ik moet maar eens op zoek naar een verkoper met veel 101/202 onderdelen. De lfo speed slider van mijn 202 is gaar en een paar van die switches zitten nogal vast. Misschien maar eens checken bij die fransman alhoewel die volgens mij geen 202 onderdelen heeft.

Fijn dat het weer opgelost is. Als ik zo wat ebay auctions bekijk krijg ik het idee dat de 101 power switch 6 pootjes heeft en de 202 maar 4, dus niet dezelfde switch.

Ik moet maar eens op zoek naar een verkoper met veel 101/202 onderdelen. De lfo speed slider van mijn 202 is gaar en een paar van die switches zitten nogal vast. Misschien maar eens checken bij die fransman alhoewel die volgens mij geen 202 onderdelen heeft.

Volgens mij heeft de 101 ook 4 pootjes. Maar ik heb het niet gecheckt. Kan mij namelijk herinneren dat ik de verkoper van die 6 pootjes switch nog gewezen heb op een andere advertentie van een 101/202 powerknop met maar 4 pootjes.

Anyway hij moet bij jou toch open. Kan je het checken. Volgens mij kan je die faders wel open maken. Maar waarom ie na de helft niet meer verandert snap ik nog niet.

Volgens mij kunne die faders nog wel bestellen maar of die origineel zijn weet ik niet.

ik heb nog wat originele 101 faders liggen van mij andere 101 waar een hele nieuwe set in is gegaan in 2008.
Moet alleen ff checken welke nog goed zijn. Er waren er 3 kapot, maar volgens mij zitten ze nu allemaal in een zakkie :)

Zal de power switch idd ff checken als ik 'm open heb!

Hoe krijgen jullie die power switch open? heb zelf een poging gedaan paar dagen geleden maar niet gelukt. Een nieuwe is onderweg van eBay maar de oude als reserveren schoonmaken kan geen kwaad.

De power switch heeft trouwens niet alleen invloed op de totale tune, maar beïnvloed ook de verdeling over de toetsen. Kwam hier achter toen ik hem wou gaan kalibreren. Als ik de power knop niet aanduw, klopt de tuning in het midden van het bereik van de 101 maar wijkt de tuning steeds verder af met hogere of lagere octaven. Als ik de powerknop aan druk is de tuning perfect over alle octaven.

Niet eerder kalibreren dus voor er een goede powerknop in zit.

Back