Wat heb je in 2011 gebouwd of ga je bouwen?

Ja ik ken dat apparaat...
;)
Ik ben lang op zoek geweest maar een instrument wat een beetje in deze hoek zit kwa klank.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij zo'n Schulmerich

Ik heb een apparaat wat werkt zoals jij jouw apparaat wil laten werken.
Het ding heet: Schulmerich Chimeatron

Dat ding heeft ook een soort toy-piano staven.
Er zit bij elke staat een apart element.
Wat er precies voor zorgt dat dit wel goed werkt terwijl jouw exemplaar niet goed werkt weet ik niet.
Ik wil alleen wel dat het vrij nauw luistert hoe dicht de elementen op de staven staan.
Misschien kan je daar nog wat mee experimenteren

Ik herinner me nu dat ik voor het testen met een toy piano een losse pickup gebruikte dat ik kon verschuiven om de beste positie te vinden. Maar bij elke positie werd telkens 1 of 2 staven beter versterkt dan de rest (1 pickup heeft 6 elementen). Dat lag er volgens mij aan dat de onderlinge afstand van de staven net iets anders was dan de onderlinge afstand van de pickup elementen. Ik kwam ook tot de conclusie dat losse elementen per staaf het beste zou zijn maar zag zo gauw geen oplossing om dit in de praktijk te brengen.

Paneel drie.

attachment.php

Nu heb ik mijn eigen versie van de best-of-CGS systemen. Zelfde filosofie, een lichtjes gewijzigde selectie van modules.

attachment.php

Uiteindelijk zullen er nog meer panelen bijkomen, maar dat zal niet meer voor dit jaar zijn.

Attachments

• IMG_3041.resized.jpg
    IMG_3041.resized.jpg
    75,9 KB · Bekeken: 70
  • IMG_3042.resized.JPG
    IMG_3042.resized.JPG
    166,8 KB · Bekeken: 71
Je kan ook zonder spoeltjes werken.
En twee stukjes metaal heel dicht op elkaar zetten en dat dan vlak bij de tine houden.
Dan heb je geen spoel, maar een condensator.
Het nadeel is wel dat je superveel spanning op moet zetten (500volt ofzo)
Dus dat is gevaarlijk

Een Hohner Pianet N werkt zo.

Je kan ook zonder spoeltjes werken.
En twee stukjes metaal heel dicht op elkaar zetten en dat dan vlak bij de tine houden.
Dan heb je geen spoel, maar een condensator.
Het nadeel is wel dat je superveel spanning op moet zetten (500volt ofzo)
Dus dat is gevaarlijk

Een Hohner Pianet N werkt zo.

Of misschien toch een indirecte opnemer?
Een guitaret werkt bijv. met 1 pickup.
Maar daarbij zijn alle tongen verbonden met dezelfde rail.
De rail is dan eigenlijk 1 lang element.
Iets dergelijks zou je kunnen doen door een opname rail in de buurt van de klankstaven te monteren.

Vooruit ik ben ook flink aan de knutsel geweest dus hier wat fotokes, en een filmpje.

Als eerste mijn Formant/Elektuur CEM synth. Had al lang een hoop lossen dingen liggen en heb vorig jaar de 'Formant opvolger CEM synth' prints gekocht van Richard uit Raamsdonksveer. Ik ben deze achter de Formant frontjes aant plaatsen en lukt aardig, maar toen kwam er begin 2011 mijn midibox avontuur tussendoor.

Attachments

• Formant-CEM.jpg
    Formant-CEM.jpg
    99,8 KB · Bekeken: 74
En dan nu mijn midibox avontuur. Ik ben begin dit jaar begonnen met het bouwen van de volgende apparaten met behulp van het Midibox platform: http://www.ucapps.de/

Als eerste een drumsequencer.

Dan een midicontroller speciaal gemaakt voor een midi remotescript voor ableton: http://stc.wiffbi.com/
Met dit script kun je een schuif/pot of encoder gebruiken om door de tracks te scrollen en een pot/schuif of encoder om door de scenes te scrollen. En een schuif om zo de volumes van alle tracks te kunnen regelen. Verder wat knoppen om andere dingen te regelen. Controller is in een mooi koffertje gestopt.

Dan heb ik een midi clockbox gebouwd. Met foto van voor en achterkant. Dit is een midi master clock met 8 individuele uitgangen die elk afzonderlijk te starten en stoppen zijn.

En als laatste een filmpje van mijn klankkastje, een midicontroller in de vorm van een ikea kastje met theremin antennes voor extra controllers. In ieder laadje een geluidje/mp3tje, en aan de ene antenne een pitchshift en de andere een delay.

Attachments

• MB Drumsequencer.jpg
    MB Drumsequencer.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 69
  • MB64e Koffer dicht.jpg
    MB64e Koffer dicht.jpg
    60,6 KB · Bekeken: 68
  • MB64e Koffer open.jpg
    MB64e Koffer open.jpg
    67,5 KB · Bekeken: 65
  • Midi clockbox achter.jpg
    Midi clockbox achter.jpg
    59,1 KB · Bekeken: 68
  • Midi clockbox voor.jpg
    Midi clockbox voor.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 72
Welke modulen heb je er in opgenomen?
Voice panel
2 X CGS VCO
1 X CGS Wavemultiplier
1 X CGS Bandpass Filterbank
2 X Audio mixer
1 X Serge 1973 filter
1 X CGS Synthacon filter
1 X Dual Vactrol Pan & XFad
CV panel
1 X CGS Super Psycho modulation source
1 X CGS Digital noise
1 X CGS Sub osc
1 X CGS Slope detector
1 X CGS Asr
2 X CGS VCA
2 X VCS
1 X Peak & Through
2 X CV mixer
Sequencer panel
1 X CGS 4 Step Programmer
1 X Fonik Sequential Switch
1 X Serge DTG (DUSG met minder opties naar het frontpaneel gebracht)
1 X CGS VC divider
1 X Boolean Logic
1 X CGS Pulse Divider
1 X CGS Gated Comparator

Al begonnen aan een plan voor een TKB kloon?
Schijnt dat Ken binnenkort met een Resonance Equalizer pcb komt. :-)
TKB zal jammergenoeg niet mogelijk zijn, eigen modules ontwerpen is (nog) een stapje te ver.

Ken is inderdaad van plan de Resonant Equalizer uit te brengen. Er is al een plaatsje (misschien twee?) gereserveerd in de te komen panelen.

Ik wilde even iets anders dan alleen vullen van pcb's voor t Best of CGS project...
Ongetest en nog niet helemaal af....
Nu incl. 2 extra onnodige boorgaten .... :stupid

Het begin....
img1754af.jpg

Het ongeteste resultaat zo ver......
thomashenryx4046vcoi02.jpg

thomashenryx4046vcoi03.jpg

thomashenryx4046vcoi04.jpg

thomashenryx4046vcoi05.jpg

Dat ziet er mooi uit.
Die 4046 schijnt een geweldige sync te hebben.
Je mag er voor mij ook 2 bouwen :P
Dank je! :okdan:

héhé.. er liggen nog 2 bestukte vco & waveshapers op me te wachten en een eerder mislukte poging :P

het wiren van deze module ging wat makkelijker, maar dat mag ook wel met een 2e poging.....
eerst het best of cgs project met succes afronden voordat ik een nieuwe klus aanpak ;)

naar de sync en beide FM-soorten ben ik dan ook erg benieuwd.....
in 1 van de 2 onnodige gaten kan ik nog een ac/dc switch zetten....
al begrijp ik nog niet helemaal wat je ermee kan :)

a.s. maandag 5 dec. kan ik als kersverse oom door familieverplichtingen helaas niet naar de MASK-bijeenkomst :(

Laatst gewijzigd:
A machine that does CLICK
http://youtu.be/KxaWvJ-ziXA
VET APPARAAT! niet echt functioneel maar wel ÜBERVET!!! :D
Dat ziet er mooi uit.
Die 4046 schijnt een geweldige sync te hebben.
Je mag er voor mij ook 2 bouwen :P
héhé.... gisteren in de laatste minuten van de MASK snel de bedrading voor de potmeters voor de 3e VCO aangebracht ..... :D

De 4e VCO wordt tzt 5U :okdan:
waarschijnlijk moet ik dan iets veranderen in t voedingspad maar dat zie ik dan wel weer....

@Patatje Met: heb je beide pcb's met onderdelen of ..... ?

@de rest die deze draad volgen.... :
we gaan richting het eind van het jaar ... hebben jullie al nagedacht over de nominaties voor het meest indrukwekkend DIY-project/mooiste module-systeem gepost en gebouwd in 2011? ;)

7u rack. 18mm MDF.

had eerst een Ikea Rast gekocht, omdat die perfect als 19" rack zou kunnen fungeren. helaas blijkt deze te smal te zijn dus heb ik hem nagebouwd maar dan op maat.
De compressor is heel zwaar, en moet zo nu en dan afgesteld worden van binnen, dus ligt deze op een extra plank zodat hij er makkelijk uit geschoven kan worden :)

compressor is trouwens een Drip 175b DIY

newrack.jpg

Back