MPC series

loecloec

Stamgast
Beste lezers,

Ik wil graag zo snel mogelijk met een mpc van akai gaan werken,ben er alleen compleet nieuw mee en weet eigenlijk niet welke ik van de series zou moeten kiezen kunnen jullie mij verder helpen?

Waarom de MPC? Welke workflow ben je gewend?

in het kort:

De 500 als je superportable wil zijn, de 1000 kan, vooral met JJ OS zeer interessant zijn. Mocht ik opnieuw aan het MPC-en gaan dan wordt het toch een 2500 met JJ OS.

Er bestaat ook een mooie wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Akai_MPC

Zelf ben ik erg tevreden met Ableton. Op termijn komt bij mij MBP nog meer controllers, misschien de Maschine van Native Instruments, welke ook zeer MPC-achtig werkt.

Die keuze moet je afstemmen op je behoeften. Bijvoorbeeld hoeveel midi-in- en uitgangen heb je nodig of wil je harddiskrecording of een virtuele analoge synth in je MPC? Akai heeft meerdere modellen en ik denk dat er voor de meeste behoeftencategorieën wel een model bij zit. Ik heb zelf de MPC-4000. Die is compleet, maar mist de intuïtieve interface van de modellen waarbij Roger Linn betrokken was. Het grote scherm werkt wel heel prettig.
Ik zou nu de MPC-2500 kopen. Die biedt voldoende wat ik nodig heb.

mpc's met een "mpc sound" ...

mpc 60 mk1 & mk2 (12 bit )
mpc 3000 (16 bit)
mpc 2000 , wel aardig (16 bit)
4000 , dope maar super clean (24 bit )

de rest vind ik nergens naar klinken

ze werken allemaal anders , dus gewoon wat handleidingen downloaden.

mpc's met een "mpc sound" ...

mpc 60 mk1 & mk2 (12 bit )
mpc 3000 (16 bit)
mpc 2000 , wel aardig (16 bit)
4000 , dope maar super clean (24 bit )

de rest vind ik nergens naar klinken

ze werken allemaal anders , dus gewoon wat handleidingen downloaden.

Kun je misschien hier beschrijven hoe de MPC 4000 klinkt vergeleken met MPC 5000?
Wat bedoel je met 4000 dope maar super Clean? dat die net als software klinkt?
Ik hoor laats van iemand dat de 4000 beter klinkt dan de 5000 omdat die geen reet klinkt of met andere woorden de legendarische MPC geluid is helemaal verdwenen! Sommige zeggen zelfs dat er geen verschil zit tussen MPC 5000 en NI Battery.

Ik twijfel heel erg of je het verschil in soundengine heel goed kan horen tussen de verschillende modellen.
zeker niet als je nog nooit zo'n ding in je handen heb gehad... het ligt er ook behooorlijk aan
welke samples je zo'n ding voedert..

dus, doe jezelf een plezier, maak een lijstje wat je ervan verwacht.
maak budget op.. en lees de handleidingen van de apparaten die in je budget vallen..

heb zo het idee dat je veel meer plezier/muziek/pret heb voor je euro...

een mpc500, zo'n klein portable ding.. heeft voor mij te weinig midi.. niet genoeg controllers.. niet genoeg outputs..
dus is het zonde van me geld...

een mpc5000 heeft hd recorder (kan leuk zijn als je niets heb) leuke synth (wederom.. als je niets anders heb.. is het tof.. anders is het gewoon handig :)

wil je betere synth.. koop dan helemaal geen mpc5000 .. maar een mpc2000 en een leuk synthje op ebay..

niet zoeken naar een sound.. geluid maak je... dat koop je niet... een apparaat die met je mee speelt.. dat koop je.. (of mis-koop je :)

Je hoeft maar op één ding te letten: als de handtekeing van Roger Linn er niet op staat is het geen echte MPC.

Kun je misschien hier beschrijven hoe de MPC 4000 klinkt vergeleken met MPC 5000?
Wat bedoel je met 4000 dope maar super Clean? dat die net als software klinkt?
Ik hoor laats van iemand dat de 4000 beter klinkt dan de 5000 omdat die geen reet klinkt of met andere woorden de legendarische MPC geluid is helemaal verdwenen! Sommige zeggen zelfs dat er geen verschil zit tussen MPC 5000 en NI Battery.

de 5000 is 16 bit als ik me niet vergis en de 4000 24 bit
ik heb de 4k lang gehad , tis een vette bak met veel opties maar ik hou meer van 12 bit.
de 3000 is ook vrij clean maar heeft wel meer karakter.

@dreammer er zit wel degelijk een verschil in de sound van mpc's
dat zou het zelfde zijn als zeggen dat je geen verschil kan horen tussen hd recorders ofzo
niet dat veel luisteraars het zou opvallen ... maar 12, 16 of 24 bit en verschillende samplerates zijn hoorbare verschillen

en ja , wat fatclap zegt ... alhoewel Damu of Pete rock wel dope shit uit de 2k halen
en lord finesse en just blaze uit de 4k

ik vind alleen de 500 , 1000 en 2500 nergens naar klinken , ik hoor niet dat het een mpc is.
de 5000 ken ik niet echt maar hoor van veel mensen dat ze teleurgesteld zijn.

ik heb eigenlijk alleen maar digitaal gewerkt nooit analoog terwijl analoog meer mijn voorkeur heeft wil ik toch analoog gaan werken is het niet mogelijk om dus een midi stukje gemaakt in cubase of fl studio in te laden op je mpc en vervolgens wat je op je mpc hebt gecreerd weer in te laden op cubase om wat af te mixen mischien nog iets bij te voegen? heb thuis een 64bit windows 7 pc een keyboard staan en wil nu een mpc gaan halen aangezien ik geen muis producer wil gaan worden.
hoor dat hier de meningen erg verdeeld zijn over verschillende mpc's. mpcman welke vind jij de beste van de mpc series dan ? mijn budget zit zo rond de 7 8 euro maar als die duurdere nou echt zo heel veel beter zijn zou ik een uitzondering maken. en hebben de meeste dan een mpc + een synth? zoja welke dan

ik heb eigenlijk alleen maar digitaal gewerkt nooit analoog terwijl analoog meer mijn voorkeur heeft wil ik toch analoog gaan werken is het niet mogelijk om dus een midi stukje gemaakt in cubase of fl studio in te laden op je mpc en vervolgens wat je op je mpc hebt gecreerd weer in te laden op cubase om wat af te mixen mischien nog iets bij te voegen? heb thuis een 64bit windows 7 pc een keyboard staan en wil nu een mpc gaan halen aangezien ik geen muis producer wil gaan worden.
hoor dat hier de meningen erg verdeeld zijn over verschillende mpc's. mpcman welke vind jij de beste van de mpc series dan ? mijn budget zit zo rond de 7 8 euro maar als die duurdere nou echt zo heel veel beter zijn zou ik een uitzondering maken. en hebben de meeste dan een mpc + een synth? zoja welke dan

ja kan midi afspelen vanaf de pc en opnemen in de mpc lijkt me.
samples moeten dan wel op de goeie plekken staan natuurlijk
er is ook veel software voor de mpc om banks te maken etc , dat is bij elke mpc
weer anders ook ,er is genoeg info daar over op het mpc forum.

ik denk dat alleen de 5000 echt een synth heeft. (of die ergens naar klinkt weet ik niet)
je kan wel synth sample banks in laden gewoon ,maar een losse analoge synth kopen lijkt me beter.
die synth is dan niet meer dan een plugin op je mpc.

welke ik persoonlijk de beste vind ..

sound mpc 60 mk1 ik hou van 12 bit
functies/sound mpc 3000 ,voor mij niet vies genoeg dus die van mij
staat gereserveerd voor iemand.
deze valt wel buiten je budget.

wat wil je er allemaal mee doen ? hoeveel sample tijd ? hoe moet het klinken ?
welke stijl muziek ?

voor effecten en synth's zou ik wel buiten de mpc gaan zoeken.
de effecten in de 4k bijv. zijn wel bruikbaar maar niet verbluffend.

je zegt dat je analoog wil werken , een mpc is niet analoog , als je iets sampled gaat het door een converter
en word het digitale data.

@fatclap , WORD

stijl muziek gewoon hiphop voor effecten en synths: kan ik niet gewoon software synthesizers gebruiken daarmee melodieen mee maken en die melodie vervolgens in die mpc gooien? effecten zou ik gewoon met cubase kunnen editten lijkt mij heb het idee dat het toch die 2500 gaat worden
hoe het allemaal klinkt zal meer aan jezelf liggen als aan het apparaat zelf en wat voor samples je gebruikt etc qua masteren en mixen zit het bij mij wel goed dus dat kan ik zelf nog allemaal doen

de 4000 is gewoon clean. wat je erin stopt komt eruit.
Het laag van de 4000 is ook veel beter dan bijv het laag van de mpc3000 (de 3000 lijkt wat warmer maar dat komt meer omdat het hoog van die converters iets minder zijn gewoon (ouder))
de 1000 2500 en 5000 die klinken allemaal hetzelfde. Ze zijn clean maar zonder bepaald karakter. niet zo groots klinkend als de 4000.

Als je dope combo wilt, dan zou ik kijken voor een mpc4000 en een s950. De s950 klinkt echt ongelooflijk vet. (kan ranziger klinken dan een mpc60, veeel ranziger)

of een mpc2000xl met een s950.
De mpc2000 series hebben een bepaalde gehypte sound wat ik zelf ook lekker vind klinken. vooral op drums.

oja de 4000 kan je gewoon via usb aan de computer aansluiten, zo makkelijk samples slepen naar je mpc pads.

Je kan ook gewoon de software instrumenten sequencen vanuit je mpc.
Zo gebruik ik mijn pc gebeuren (als die al aan staat iig)

ja kan samplen wat je wil natuurlijk. dus ook synths uit de pc.
of dat verder et geluid beter maakt na alle ad/da conversie valt te betwisten

als je een mpc2500 wil , kan je net zo goed een controller kopen met pads
en een software sampler gebruiken.
tenzij het voor live gebruik is.

wat je in de mpc gooit is natuurlijk de basis
maar welke mpc je gebruikt hoor je wel terug in de muziek.
je kan mixen en masteren wat je wil , maar de sound van een sp1200 of mpc 60 krijg je nooit.

en ja wat grouphome zegt klopt ook allemaal

mpc2000xl met een s950 is nog binnen je budget

4000 + s940 niet , en de extra's die je dan hebt zijn niet echt nodig voor hiphop als je het mij vraagt.

maar ik ben dan ook een sp head ..

dus een mpc2000 xl +s950 is een optie
en bijvoorbeeld een mpc3000 zou dat dan niks voor mij zijn?
ik ben wel meer wat van de diepe drums wat modernere hiphop beats eigenlijk maar wil eigenlijk een soort combi doen iemand aan de hand daarvan een suggestie?

als je de mpc3000 sound echt wilt hebben, dan kan je ook zoeken naar een S3000 (niet xl)
als je een mpc2000xl met s950 en s3000 hebt, heb je wel die dope combo kwa sound.
Het ranzige van de 950, het directe/gehypte van de mpc2000xl en het rondere van de s3000.

kheb ze allemaal hier staan en werkt allemaal wel fijn. Mijn eigen meest gebruikte combo laatste jaren is de mpc4000, s950 en ensoniq asr10.

Moet wel zeggen dat kwa sample shit de 4000 nog het meest ver gaat, kwa filtering en andere kleine sample truukjes iig.
zeker ook met je drums. werkt gewoon heerlijk.
Hoe ik het nu ook veel doe is eerst samplen in bijv de s950, en dan die sample aflaten spelen uit de 950 en die opnemen in de 4000 en dan vanaf daar bewerken/choppen manglen etc......
Oa met de mute groups van de 4000 kan je veel leuke dingen doen.

de s6000 is ook een mooi ding ,kan echt alles , ook samplen op alle verschillende bit rates en heeft interne fx
dat in combinatie met de mpc 60 geeft je ook een breed scala aan sounds en mogelijkheden.
s6k heeft ook usb en aksys , adat , scsi en 16 outs

Back