MPC series

maschine is een leuke software oplossing. maar tis nog steeds geen vervanging van een mpc, ten 1e ben je geheel afhankelijk van je geluidskaart. als je geluidskaart kaka is dan klinkt die shit uit maschine ook kaka.

Ik heb voor mn mobiele setup een apogee duet met maschine, klinkt heel erg fijn, maar ben toch wel weer blij als ik een 4000 ernaast heb staan.

Die SP en 60 emulator in maschine klonk ook wel grappig, niet real ofzo maar wel grappig.

Eens, een goede geluidskaart + fatsoenlijke pc zijn essientiële voorwaarden wilt de Maschine tot zijn recht komen.
Ik doelde in eerdere post echter op het gemak dat hem dient als hij kiest voor de Maschine.
TS begint met een aantal zaken en is er nog niet helemaal uit hoe het één en ander werkt. Bovenstaande is dan een goede all in one solution om gewend te raken met sampling, alles is toegankelijk en aanwezig.., effecten, automation, sample libaries, ed.

Wil je echter van de muis af, sja., ik duik ook liever achter mijn 2k maar zoals ik eerder omschreef geeft dat icm software mij meer vrijheid. Het is welke eisen je stelt en wat past in je workflow.

Een MPC is dik, dat is bewezen. Kijk naar de producers die juist die kenmerkende sound goed toepassen. Premo bijvoorbeeld.
Wil je echt die ''12 bit sound'' ga dan voor een 60, maar wees dan bewust van de beperkingen die je tegenkomt (opslag, beperkt geheugen), of je daar vrede mee hebt is natuurlijk aan jezelf. Je kunt die rauwe sound met andere units bereiken (S900 / S950)
Een 4000 heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.. Grouphome is er blijkbaar erg gecharmeerd van :)

@loecloec,
Ik zou als ik jou was gaan voor een mpc4000, is kwa learning curve misschien wel wat moeilijker, maar je kan uiteindelijk zoveel meer ermee.
Kwa basis sound design shit kan je er zoveel meer mee dan met de 60,3000,2000 etc.
Plus alle makkelijkheden wat betreft opslag en backup. (usb schijven, AKsys) wat die andere mpcs allemaal niet hebben.

Als je dan toch ranzigere sound erbij wilt, kan je altijd later een s950 en of een s3000 (niet xl) halen.

als je hulp nodig hebt met any mpc, laat het maar weten. Komende 2 maanden niet zoveel te doen, dus kan shit laten zien als het nodig is.
Okee thanks man enig idee wat de kosten zijn voor een 2e handse mpc 4000?

Eens, een goede geluidskaart + fatsoenlijke pc zijn essientiële voorwaarden wilt de Maschine tot zijn recht komen.
Ik doelde in eerdere post echter op het gemak dat hem dient als hij kiest voor de Maschine.
TS begint met een aantal zaken en is er nog niet helemaal uit hoe het één en ander werkt. Bovenstaande is dan een goede all in one solution om gewend te raken met sampling, alles is toegankelijk en aanwezig.., effecten, automation, sample libaries, ed.

Wil je echter van de muis af, sja., ik duik ook liever achter mijn 2k maar zoals ik eerder omschreef geeft dat icm software mij meer vrijheid. Het is welke eisen je stelt en wat past in je workflow.

Een MPC is dik, dat is bewezen. Kijk naar de producers die juist die kenmerkende sound goed toepassen. Premo bijvoorbeeld.
Wil je echt die ''12 bit sound'' ga dan voor een 60, maar wees dan bewust van de beperkingen die je tegenkomt (opslag, beperkt geheugen), of je daar vrede mee hebt is natuurlijk aan jezelf. Je kunt die rauwe sound met andere units bereiken (S900 / S950)
Een 4000 heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.. Grouphome is er blijkbaar erg gecharmeerd van :)
jaa zo te horen wel idd in ieder geval bedankt voor de tips:okdan:

ik zie hier op het forum dat een aantal een mpc 4000 verkopen
waar moet ik naar kijken heb er hier bijv een
Ik heb in de aanbieding:

Akai MPC 4000 in zeer goede staat.
Hij is superkompleet:

- Output Board , dus 8 outputs (bovenop de standaard stereo output , dus eigenlijk 10 ! )
- 80 Gb HDD ( sinds 2 maanden vernieuwd dus in nieuwstaat )
- 512 MB geheugen (maximaal dus)

Verder heeft ie een dvd brander en is uiteraard voorzien van USB zodat je al je samples vanaf je
PC zo overzet. Bovendien is de ingebouwde Z8 Sampler met zijn 32 filtertypes onmisbaar in de studio.
Over de Sequencer hoef ik denk ik niks te zeggen behalve dan dat deze super makkelijk werkt en echt ALTIJD strak loopt.

Mag weg voor € 1000,- of mail me met een bod naar <adres verwijderd>

zou dit prima zijn denken jullie?

Last edited by a moderator:
Ik heb zelf een mpc60, 3000,2000, 2000xl en 4000.
Had een 1000 erbij (heb mn regel gebroken: nooit dingen verkopen), klonk gewoon niet lekker.

De 60 en 3000 zijn leuk om te hebben. klinken idd heerlijk. alleen kwa opslag zijn ze nu lastiger.
2000/2000xl werken heel makkelijk (ben begonnen met de 2000). klinken ook gewoon heel fijn.
de 4000 zou ik doen alleen al voor de sound design mogelijkheden. Je hebt zoveel filter mogelijkheden tot je beschikking. Zo makkelijk kwa opslag, RIAA amp die echt heel goed klinkt (voor je platenspeler).
USB ingang (kan er zelfs een usb keyboard op aansluiten om dingen naam te geven).

Van alle mpc's is de 4000 het meest gebruikt bij mij.
Gebruik die andere ook veel als extra soundsource (als module zegmaar), voor de specifieke sound.
Af en toe weer switchen naar andere mpc om alleen daar mee te werken. Just for fun.

Wat betreft de premo sound. dat is gewoon de s950. hij sequenced het met zn mpc maar al die samples (drums bass etc) komen uit de s950.
Dit omdat die kwa range geluiden breder is dan de 60, de 60 klinkt heel erg hi-fi vergeleken met een s950.

@loecloec,
Dat is een mooie deal opzich
ik heb die van mij voor 1600 nog gekocht.

moet ik bij zon mpc persee gelijk zon s950 erbij aanschaffen of mag ik daar nog mee wachten?

begin eerst met alleen mpc
leer die eerst helemaal kennen,

daarna kan je altijd nog een s950 of een andere sampler aanschaffen (leuke 12 bitter bijv is de yamaha tx16w, wel lastigere bediening, of een EMAX rack als je die kan vinden.)

begin eerst met alleen mpc
leer die eerst helemaal kennen,

daarna kan je altijd nog een s950 of een andere sampler aanschaffen (leuke 12 bitter bijv is de yamaha tx16w, wel lastigere bediening, of een EMAX rack als je die kan vinden.)

Maar probleem is hoe moet je s950 gebruiken? hij heeft een diskette van 3mb ofzo?
Of neem je de input op en dan filters toepassen en afspelen daarna opnemen in 4000 of PC? dus eigenlijk werkt het zelfde als EMU 6400 sampler.
Nu even iets anders kun je ook sample library opzetten, net als EMU e6400?

s950 werkt gewoon met 1.4 mb floppies

Hoe bedoel je library opzetten als de e6400?

Ik heb sinds kort ook de combinatie MPC 4000 en S950. Dit werkt voor mij echt ideaal. Via mijn mixer gaat een van de auxen naar de s950, zo ben je lekker flexibel en hoef je niks om te pluggen. De MPC 4000 is voor mij wel een openbaring na Logic, heerlijk snel en overzichtelijk werken (grid editor is echt prettig) zonder muis.

Ik heb voor mijn MPC 900 euro betaald (incusief HD, CD-rom, max geheugen en 8 outputs).

Ik ben nu trouwens bezig om een SSD drive in te bouwen. Zeer waarschijnlijk gaat dit lukken met een converter..

@jop, dat werkt gewoon super, die ssd schijf:D

dan ga ik morgen is even kijken voor een 2e handse mpc 4k , wat is dan het voordeel van zon ssd schijf ?

ssd schijf heeft geen bewegende onderdelen. is sneller dan een standaart hd.

s950 werkt gewoon met 1.4 mb floppies

Hoe bedoel je library opzetten als de e6400?

Ja, de EMU heeft heel wat sample library's maar wat heb je nou aan een diskette station?
Toen ik net Windows98se leerde kennen hoe je een cleane installatie moest uitvoeren was diskette net nog in de mode. Na jaar of 2 kwam XP toen was diskette niks meer waard, uit raam gegooid :)

Volgens mij is dat voor presets om op te slaan. Nog één vraagje wat is de sampletijd van s950, als je een demootje had gezet had ik je helemaal tof gevonden ;)

ff for the record..

Heb zelf een 5K.. en het geluid van een 5k is echt niet belachelijk anders dan de andere modellen.. Hij heeft wel een lagere bitrate, maar het hangt echt van je samples af wat voor een geluid er uitkomt..

De 4K is nogal legendarisch en wordt overal opgehemeld.. de 5k wordt overal gebasht.. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die ze allebei thuis hebben staan en dus echt een eerlijke vergelijking kunnen maken.

Geloof me.. de 5K is echt de moeite waard, helemaal voor de 2e hands prijzen.. Je krijgt een MPC met HD recorder, synth (en die is best goed, jammer alleen dat je sounds eerst moet inladen en niet kunt previewen), verder nog een aantal nieuwe opties die op de oude reeks niet zit..

Ga je voor het samplen.. dan is een 4K interessanter, dat is een sampling beest! Maar wil je een alles in 1 pakket, vind ik de 5K echt beter, aangezien ze even duur zijn op de 2e hands markt..

Succes met je keuze iig.. aan een MPC zal je nooit een miskoop doen!

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

ja ik ook mischien dat ik toch de 5k haal als die hetzelfde kost 2e hands aangezien die 4k lastig te krijgen is merk ik

Ja, de EMU heeft heel wat sample library's maar wat heb je nou aan een diskette station?
Toen ik net Windows98se leerde kennen hoe je een cleane installatie moest uitvoeren was diskette net nog in de mode. Na jaar of 2 kwam XP toen was diskette niks meer waard, uit raam gegooid :)

Volgens mij is dat voor presets om op te slaan. Nog één vraagje wat is de sampletijd van s950, als je een demootje had gezet had ik je helemaal tof gevonden ;)

Enige wat je kan gebruiken met een s950 is floppies. Werkt makkelijk en gewoon snel. Via floppiedrive op de computer maak ik images van de floppies zodat ik ze kan backuppen (omniflop!!)
Zo heb ik mijn library voor mn s950, paar honderd floppies en alles netjes gebackupped. En gelukkig werkt dat programmatje onder windows 7.
Tis idd niet zo als met een Emu e6400, zoals mijn e5k: HD erin, alle emu cdroms die ik kon vinden erop gezet. eigen sounds. Maar werkt gewoon bijna net zo makkelijk.

Max sampletijd lag dacht ik rond de anderhalve minuut ofzo.

Over die MPC5000, Zitten idd leuke dingen in, maar die recorder bijv, wat werkt die niet logisch.
Akai heeft zoveel ervaring met HD recorders en dan weten ze het zo op te fokken in die 5000.
En die synth die erin zit was ook een lachertje.
Had voor een project 2 weken gewerkt met een mpc5000, had mn library van de 4000 mee, uiteindelijk alles opnieuw gedaan vanuit de 4000, omdat de sound gewoon niet vol genoeg was. misste gewoon te veel.

Back