MPC series

Is een maschine anders niks? Je bent het werken met een pc gewend enzo heb je toch die hardwarefeel erbij. Ik bedoel er worden ook genoeg dope beats met software op een pc gemaakt. Voor een dope beat heb je geen mpc nodig.

Zelf heb ik de s5000 mpc60mk1 combo en dat werkt wel als een tierelier moet ik zeggen. :okdan: maar het zou allemaal ook makkelijk, misschien wel makkelijker, op een pc met maschine kunnen.

ja dat samplen enzo zou ik wel met cubase of fl studio kunnen doen en dat vervolgens naar mijn mpc kunnen sturen. dus dat stukje s950 zou ik kunnen vervangen door software en vanuit daar sturen naar mijn mpc? ik moet nu even voornamenlijk een keuzen maken tussen de mpc series
die 4000 ziet er wel heeel erg netjes uit en zit ook op youtube te kijken en daar zijn er toch ook wel erg veel een voorstander van vergeleken met andere mpc's.

Verdiep je voor de grap even in maschine van NI, daar lukken dat soort grappen denk ik 10 x makkelijker mee. Het kan allemaal wel met een mpc en als je het echt wil moet je er voor gaan. :okdan:

dus je wil de sample input van je sampler niet gebruiken ?

waar wil je de mpc precies voor gebruiken ?

misschien kan je net zo goed een controller kopen
dat is stukken goedkoper

Oke ja ik zou in princiepe alles kunnen samplen op cubase en fl dus die s6000 enzo zou ik in de toekomst kunnen aanschaffen lijkt mij toch? Die mpc 4000 lees ik wel heel veel goede recensies van ook op youtube zie ik al een aantal keer dat die als de "beste" word gezien hij ziet er wel super uit. Mischien dan toch die mpc4000?

Loecloec, laat die mpc links liggen en koop een Maschine.

nou als ik voorlopig even alles met software sample en dat in die mpc gooi gaat dat voorlopig toch ook wel goed lijkt mij dan spaar ik daarna wel voor een s950 ik wil eigenlijk gewoon dat ik complete beats met die mpc kan maken

kheb nu zelf een maschine voor erbij. Leuke software opzich, heel handig voor onderweg, maar vind het geen vervanging voor mn mpc(s)

hoe doen jullie dat dan ? zelf samples maken vervolgens die in de mpc doen daar een beat mee maken vervolgens die opnemen en klaar? kan iemand hier mischien wat dieper op in gaan. ik ben er totaal niet bekend mee vandaar de mischien domme post's. mischien kan iemand een uitleg geven over hoe het nou precies helemaal werkt

ik pak mijn samples van vinyl/cds/videos en andere troep (synths ed)
die sample ik met mn mpc of andere samplers.
daar knip ik de dingen die geknipt moeten worden. dan sequence ik ze met de mpc.

Dat is zo een beetje mn basis werkwijze.

Wat ook nog handig van de mpc4000 is, is dat je gewoon vanaf usb drive dingen kan inladen. Ik heb nu al mn beats oa op mn telefoon staan en op een externe hd.
Kan als ik in andere studio kom met een 4000, mn telefoon gewoon aansluiten op de mpc4000 en verder gaan met mn eigen spullen.

Kheb op die memkaart ook de iso's staan van al mn asr cf's en alle s950 floppy images. (en andere backup spullen) dus kan dan als het echt nodig is met een computer en floppydrive gewoon dingen inladen/overzetten etc

Ik sample veel van vinyl en vinyl rips van het net.
Meestal bewerk ik ze met Recycle waarna ik ze inlaad in de Machinedrum / MPC2k
Eigenlijk doe ik bovenstaande altijd met de drums. De mpc is voor mij niet de evenaren qua drum sequences inkloppen. Ik wil ook weleens een drumloop door de S900 halen en deze daarna choppen in inladen in de MPC

Wat ik ook fijn vind werken is de sample inladen in een softsampler, battery for that matter en deze aansturen/sequencen met de mpc, daarna neem ik de midi op in cubase en kan ik eventueel dingen verschuiven / velocity veranderen etc. Meer controle.

Moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd veel met de machinedrum bezig ben, ja mensen.. Je kunt ook hiphop maken met die bak!! Check www.soundcloud.com/cletie ;)

nou dat is dus precies hoe ik het ook wil gewoon dingen van cd's samplen mp3 noem het maar op dat in de mpc zetten en zo iets starten. dus met de mpc samplen en vervolgens een beat brouwen. wat ik ook zou kunnen doen waar ik beter mee zou kunnen samplen is een programma op de pc waarna ik dat weer naar mijn mpc stuur maar jullie zeggen dat dan de mpc overbodig is toch?
dus ik sample van een cd of wat dan ook bewerk het op de pc en dan stuur ik het naar de mpc.

Is het niet zo dat de meeste mensen die nog met een MPC als main sequencer werken die doen vanwege de workflow en bewust voor de beperkingen kiezen van deze oude tech. tov modernere hardware en DAW's.
Zoals de OP ook al aangeeft niet alleen maar naar een scherm te willen staren. Bij een 60 kan ik me nog voorstellen dat het ook om de 12bit sound gaat.

Ik moet hierbij direct denken aan Foo Fighters die hun laatste album ook helemaal op tape en zonder mixer automation hebben opgenomen. Niet zozeer vanwege de sound van analoge tape maar meer vanwege de workflow waarin je gedwongen wordt met een analoge multi track recorder.

maschine is een leuke software oplossing. maar tis nog steeds geen vervanging van een mpc, ten 1e ben je geheel afhankelijk van je geluidskaart. als je geluidskaart kaka is dan klinkt die shit uit maschine ook kaka.

Ik heb voor mn mobiele setup een apogee duet met maschine, klinkt heel erg fijn, maar ben toch wel weer blij als ik een 4000 ernaast heb staan.

Die SP en 60 emulator in maschine klonk ook wel grappig, niet real ofzo maar wel grappig.

Is het niet zo dat de meeste mensen die nog met een MPC als main sequencer werken die doen vanwege de workflow en bewust voor de beperkingen kiezen van deze oude tech. tov modernere hardware en DAW's.
Zoals de OP ook al aangeeft niet alleen maar naar een scherm te willen staren. Bij een 60 kan ik me nog voorstellen dat het ook om de 12bit sound gaat.

Ik moet hierbij direct denken aan Foo Fighters die hun laatste album ook helemaal op tape en zonder mixer automation hebben opgenomen. Niet zozeer vanwege de sound van analoge tape maar meer vanwege de workflow waarin je gedwongen wordt met een analoge multi track recorder.
dat heb ik dus ook ik wil dus het liefst zo min mogelijk op cubase zitten en fl studio en eigenlijk het meest met de mpc gaan doen ik heb inderdaad al naar de ni maschine zitten kijken maar heb er een dubbel gevoel bij als ik het vergelijk met de mpc die naar mijn mening geweldig klinkt. het afmixen gebeurt voorlopig bij nog wel digitaal aangezien ik nog veel op school ga leren (sound education utrecht)
bij de mpc kan je lekker vooruit terwijl je op software toch steeds een soort van oponthoud hebt. Ik wil gewoon lekker vlot beats kunnen maken en samples naar eigen zin kunnen bewerken en flink tekeer gaan met die mpc. oftewel zo min mogelijk op de pc zo veel mogelijk op de mpc

@loecloec,
Ik zou als ik jou was gaan voor een mpc4000, is kwa learning curve misschien wel wat moeilijker, maar je kan uiteindelijk zoveel meer ermee.
Kwa basis sound design shit kan je er zoveel meer mee dan met de 60,3000,2000 etc.
Plus alle makkelijkheden wat betreft opslag en backup. (usb schijven, AKsys) wat die andere mpcs allemaal niet hebben.

Als je dan toch ranzigere sound erbij wilt, kan je altijd later een s950 en of een s3000 (niet xl) halen.

als je hulp nodig hebt met any mpc, laat het maar weten. Komende 2 maanden niet zoveel te doen, dus kan shit laten zien als het nodig is.

Back