1e ding voor nieuw nummer

LastResort

dat was al zo........
waar beginnen jullie mee als je een track wilt maken?
ik heb namelijk het prbleem dat ik nooit een track afmaak
doordat ik 1 pattern maak waar alles in zit en vervolgens er oneindig mee doorkloot totdat ik het verneukt heb en met de volgende 1 patern track begin

iemand hier oplossingen voor?

Gewoon doorploeteren.. Neem de beste stukken die je hebt en werk ze uit!

Wat ik vaak doe is een paar stukken laten loopen en dan op gehoor/gevoel dingen erbij bedenken/weg laten. Het blijft toch een kwestie van gevoel en inspiratie.

Herken ik wel een beetje :) Ik gebruik de rm1x, en een groot nadeel over een computer-sequencer, is dat overzicht moeilijker is en je dus soms bij één patern blijft steken (en ja, het is soms ook erg leuk om aan knopjes te blijven draaien)

Tip: voel de groove, en ipv alle knoppen te veranderen, probeer je meer aan opbouw te doen. Als het niet lukt ga je iets anders doen... wanneer eenmaal de patern goed is: Afblijven en saven! Nooit gaan verbeteren. Arrangeren, het is een vak appart en dus veel oefenenen en luisteren naar je voorbeelden.
Meestal gaat het om de bassline, en ritme sectie... als dat staat moet je er niet teveel aan kloten...
Maar deze tips komen van iemand die ook nog nooit één nummer in elkaar gezet heeft, want uitwerken op een computer vind ik maar saai, tja, als het maar leuk blijft. :engel:

wanneer eenmaal de patern goed is: Afblijven en saven! Nooit gaan verbeteren.

dat vind ik moeilijk!!! ben namelijk nooit 100% tevreden!,naja mischien de 1e 2 dagen en daarna beginnen de "verander kriebels" alweer :stupid

mischien is hardware sequencing ook wel wat voor mij....
vroeger ging dat ook altijd wel lekker op mijn mc 303...maar toen al t zelfde probleem

Het vastbranden op een paar maten is mij niet onbekend. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat het gevolg is van perfectionisme en het niet verder gaan totdat je tevreden bent over het deel waar je aan werkt. Je komt op die manier steeds uit op een pattern die fantastisch klinkt maar puur op zichzelf staat. Het is dan moeilijk om daar nog iets aan te te voegen wat goed aansluit. Wat voor mij werkt is beginnen met een eenvoudige basis, zonder toeters en bellen (fx,eq etc.) .. o.h.a. is dat slechts een basisritme en wat bas. Die basis goed gedoseerd aanvullen. Intro en uitro bewaar ik voor het laatst, evenals het afstellen van de toonregeling, het toevoegen van effecten, het panorama inrichten en de compressie. Je kunt de opbouw van je track bijvoorbeeld ook eerst uittekenen op papier. De opbouw is goed af te luisteren van bestaande muziek. Gewoon iets kiezen wat je aanspreekt.
Maarrrrr ..... het blijft IMO moeilijk om de perfecte opbouw en spanningsboog in een track te realiseren; als daar nu eens een duidelijk recept voor zou zijn ?!!?! Geduldige mensen schijnen wat dit betreft in ieder geval in het voordeel te zijn.
Moeilijk op te brengen in onze gehaastte maatschappij!! 8D

Origineel geplaatst door LastResort
dat vind ik moeilijk!!! ben namelijk nooit 100% tevreden!,naja mischien de 1e 2 dagen en daarna beginnen de "verander kriebels" alweer :stupid

sla het op, maak kopie en bewerk een van de kopies, ga zo door... werkt aardig lijkt me.

Ik herken wat je zegt, maar ik lijk daar sinds kort een beetje van los te komen. Het gepiel bedoel ik dan.

Een goede tip die ik een anderhalf jaar geleden kreeg was, het is mooi zo, nu iets nieuws maken.

Vroeger had ik vaak na veel gepiel op het zelfde stukkie en veel copy-paste een track in elkaar geflanst.
Klonk dan wel aardig, maar verders was het niks. Ik kon natuurlijk wel gaan nadenken wat ik nog meer met die track zou kunnen, maar ik dwong me zelf gewoon om die track te laten voor wat het was en gewoon aan een nieuwe te beginnen.

Tís inderdaad een beetje pijnlijk om tracks dood te laten bloeden, maar oke.. van dat gepiel wordt je ook niet wijzer.
Ik mag van me zelf maximaal 3 dagen aan een track werken nu. Na 3 dagen ben ik het toch zat dus dat komt mooi uit.

3 dagen (hele dagen of halve dagen is me om het even, 3 dagen dus) .. daarin moet het gewoon gebeuren.
Niet goed of wel goed. na 3 dagen master ik wat ik heb, laat ik aan iedereen horen wat het geworden is, en einde.

Het valt mij op dat mijn compo's steeds beter worden, dat ik ze steeds sneller maak, tegen woordig zet ik 80% van het nummer in 2 a 3 uur neer. en dan heb ik dus nog 2 en een halve dag om te pielen daar aan.

Belangrijk in mijn werkwijze is, dat ik een lekker geluid zoek voor een ritmisch patroontje.
Ik maak een soort van arpje met wat delay er op, en als dat lekker klinkt (dat is na 15 minuten al) ga ik dat stukje gauw 3 x er bij kopieren en heb ik een basis.

Daar voeg ik ritme aan toe (gaat ook wel snel bij mij, als je de truukjes een beetje kent) en heb ik snel 16 maten staan.
Daar probeer ik wat variatie in aan te brengen zodat ik een lekkere 16 maten herrie heb.
Dat kopieeer ik ook 3 x er bij en ga ik de hoofdarrangement bouwen. Knippen plakken, deleten, als het maar opschiet.
Alles wat ik niet wil hebben gum ik weg en heb ik in 2 uur een basis track staan.

achter die 4 x 16 maten herrieplak ik van een break van 8 maten en dat geheel kopieer ik nog een keer.
De eerste break is de break gewoon dus, de 2e break het einde van de track.
Vervolgens richt ik me op de opbouw, een soort van achteruit kopieren waarbij ik van alles delete.

Nou, dan staat me basis, en ga ik meestal pitten (ohja, snel een wav van maken.. je weet nooit)
Volgende dag ga ik lekker tweaken, eq, meer variatie en meer eenheid proberen aan te brengen, de clubjes maten moeten een muzikale draai krijgen, en dat doe ik dus achteraf.

pas als ik op 80 a 90 % van de vorderingen ben begint mijn track pas echt die feel te krijgen die het moet hebben.

de laatste 10 procent is gewoon een nette pre-master maken en dan een goede master. klaar.

Maar me laatste trackje die je misschien hebt gehoord is gemaakt ik ca 10 uur.
en die daar voor ook in zoiets van 8 uur.. die daarvoor was 20 uur... dus gaat vanzelf steeds sneller.

Je moet ook niet denken dat je succes of wat dan ook afhangt van dat ene partje in die ene track.
Als je echt goed bent kom je na lang veel nummers te maken uiteindelijk toch wel op die juiste sound.
Het is maar net welke weg je bewandelt.

Succes

Re: 1e ding voor nieuw nummer

waar beginnen jullie mee als je een track wilt maken?
ik heb namelijk het prbleem dat ik nooit een track afmaak
doordat ik 1 pattern maak waar alles in zit en vervolgens er oneindig mee doorkloot totdat ik het verneukt heb en met de volgende 1 patern track begin

iemand hier oplossingen voor?

Daar heb ik ook geregeld last van:D

Mijn tip:

Zo snel mogelijk de track uitwerken.

Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik een geweldige loop heb. En die luister je dan, en je past de eq wat aan, en weer terug naar het origineel, je speelt wat met de filter en weer terug naar het origineel, een extra geluidje erbij, en weer terug naar het origineel. En op een gegeven moment heb je de loop zo vaak gehoord dat je 'm helemaal zat bent. En dan ga je 'm veranderen, en verbeteren, en het wordt een grote rotzooi, terwijl je onbewust in eerste instantie al een superloop had.

Als je een meer uitgewerkte track hebt, dan wordt je de individuele onderdelen minder snel zat denk ik. En kun je gerichter aanpassingen en verbeteringen aanbrengen.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
:smeris: Bericht verplaatst :smeris:

ik vraag me dan altijd zo af waar ie vandaan komt... :D

anyway, ik had dit probleem ook supervaak maar tegenwoordig maak ik vrijwel altijd m'n nummer in ieder geval in essentie af in 1 zitting. dus een beetje zoals dextron het ook doet. als een compositie bij mij goed is dan komt ie er in een keer uit, alsof het een soort natuurkracht is. zo denk ik er ook graag over, niet zozeer van "IK ben hier vette muziek aan het maken" maar meer alsof ik een soort vormer ben van de goeie ideeen die er toch al zijn... maar nog niet gevormd ofzo.

maar goed, ik race dus door m'n nummer heen, en als dan de lead niet strak is, of als de drums saai zijn, dan is dat niet erg want dat ga ik later toch nog wel tweaken... het idee moet gewoon neergezet worden voordat het vervliegt...

nouja dat werkt voor mij in ieder geval :D

het enige waarbij dat voor mij erg van toepassing is, is het arrangeren van de hele track

Dat MOET ik in een keer doen, anders kan ik opnieuw beginnen. Zal wel met flow te maken hebben.

Ja.. dat heeft ALLES met de flow te maken... daarom mag ik maar 3 dagen werken aan een track!

1e flow -> opzet + basis arrangement
2e flow -> uitwerken arrangement
3e flow -> goede master maken
4e flow -> huis opruimen, stoffen, stofzuigen, dweilen, afwassen, boodschappen doen, koken
5e flow -> rust

De vrerander kriebels komen puur doordat je teveel experimenterend muziek maakt. Probeer het af te leren om te gaan zitten pielen en dan al spelend iets leuks te maken.. Je bent dan teveel van geluk afhankelijk.\

Zo van:
Cool geluidje, ik speel er iets mee,,,, oh daar kan deze beat wel bij,, 2 Dagen later humm beat past toch niet zo goed, humm geluidje is het toch ook niet helemaal. Een idee is noooit genoeg voor een kant een klaar nummer,,, een nummer is een cummulatie van allerlij goeie ideeen die bij elkaar een geheel maken. Een leuk geluidje en een gave beat is nooit genoeg voor een (goed)nummer.

En de beste tip die ik je kan geven:
Luister naar goeie muziek, laat je erdoor inspireren. Luister vooral naar de composities, probeer te ontdekken waarom het een goed is, en het ander niet zonder dat je je smaak dat laat beinvloeden.

Post eens wat tracks op het board hier zou ik zeggen

Post eens wat tracks op het board hier zou ik zeggen

ha het enigste wat op het board kan zetten zijn dus die loopjes

maar ik zal dat 3 dagenplan eens proberen en ik zit idd te vaak door te kloten met de percussie shit enzo.

thnx

het enige waarbij dat voor mij erg van toepassing is, is het arrangeren van de hele track

wat bedoel je psies met arrangeren..:erm:

Laatst gewijzigd:
Back