Ik herken wat je zegt, maar ik lijk daar sinds kort een beetje van los te komen. Het gepiel bedoel ik dan.
Een goede tip die ik een anderhalf jaar geleden kreeg was, het is mooi zo, nu iets nieuws maken.
Vroeger had ik vaak na veel gepiel op het zelfde stukkie en veel copy-paste een track in elkaar geflanst.
Klonk dan wel aardig, maar verders was het niks. Ik kon natuurlijk wel gaan nadenken wat ik nog meer met die track zou kunnen, maar ik dwong me zelf gewoon om die track te laten voor wat het was en gewoon aan een nieuwe te beginnen.
Tís inderdaad een beetje pijnlijk om tracks dood te laten bloeden, maar oke.. van dat gepiel wordt je ook niet wijzer.
Ik mag van me zelf maximaal 3 dagen aan een track werken nu. Na 3 dagen ben ik het toch zat dus dat komt mooi uit.
3 dagen (hele dagen of halve dagen is me om het even, 3 dagen dus) .. daarin moet het gewoon gebeuren.
Niet goed of wel goed. na 3 dagen master ik wat ik heb, laat ik aan iedereen horen wat het geworden is, en einde.
Het valt mij op dat mijn compo's steeds beter worden, dat ik ze steeds sneller maak, tegen woordig zet ik 80% van het nummer in 2 a 3 uur neer. en dan heb ik dus nog 2 en een halve dag om te pielen daar aan.
Belangrijk in mijn werkwijze is, dat ik een lekker geluid zoek voor een ritmisch patroontje.
Ik maak een soort van arpje met wat delay er op, en als dat lekker klinkt (dat is na 15 minuten al) ga ik dat stukje gauw 3 x er bij kopieren en heb ik een basis.
Daar voeg ik ritme aan toe (gaat ook wel snel bij mij, als je de truukjes een beetje kent) en heb ik snel 16 maten staan.
Daar probeer ik wat variatie in aan te brengen zodat ik een lekkere 16 maten herrie heb.
Dat kopieeer ik ook 3 x er bij en ga ik de hoofdarrangement bouwen. Knippen plakken, deleten, als het maar opschiet.
Alles wat ik niet wil hebben gum ik weg en heb ik in 2 uur een basis track staan.
achter die 4 x 16 maten herrieplak ik van een break van 8 maten en dat geheel kopieer ik nog een keer.
De eerste break is de break gewoon dus, de 2e break het einde van de track.
Vervolgens richt ik me op de opbouw, een soort van achteruit kopieren waarbij ik van alles delete.
Nou, dan staat me basis, en ga ik meestal pitten (ohja, snel een wav van maken.. je weet nooit)
Volgende dag ga ik lekker tweaken, eq, meer variatie en meer eenheid proberen aan te brengen, de clubjes maten moeten een muzikale draai krijgen, en dat doe ik dus achteraf.
pas als ik op 80 a 90 % van de vorderingen ben begint mijn track pas echt die feel te krijgen die het moet hebben.
de laatste 10 procent is gewoon een nette pre-master maken en dan een goede master. klaar.
Maar me laatste trackje die je misschien hebt gehoord is gemaakt ik ca 10 uur.
en die daar voor ook in zoiets van 8 uur.. die daarvoor was 20 uur... dus gaat vanzelf steeds sneller.
Je moet ook niet denken dat je succes of wat dan ook afhangt van dat ene partje in die ene track.
Als je echt goed bent kom je na lang veel nummers te maken uiteindelijk toch wel op die juiste sound.
Het is maar net welke weg je bewandelt.
Succes