Instrumentaal Concept album

PietjePieter

pieterend lid
Even met de deur in huis vallen. Ik ben bezig met het schrijven van een instrumentaal concept album. Dus euh een plaat met een verhaal zegmaar, waarbij het verhaal (sumier)verteld wordt door een stem(kan niet zingen) en de muziek de sfeer zet. Ik heb nou zo'n 40 minuten muziek geschreven maar zit een beetje met hoe ik het allemaal in gaat kleden. Weet iemand toevallig of er vaker dat soort platen zijn gemaakt? en door wie. ik kan zo snel niet echt iets vinden. Lijkt me toch wel fijn om is te kijken hoe anderen dit inkleden.

Bedankt voor de tips alvast!
:okdan:

Ik heb geen weet van zoiets. Lijkt me ook logisch, want dat gaat heel moeilijk zijn. Je maakt hoedanook een van de twee elementen (muziek en voorleesstem) ondergeschikt. Als de muziek interessant gecomponeerd is dan zal de luisteraar zich eerder irriteren aan die stem. In het andere geval degradeer je de muziek tot achtergrondgepiel ter begeleiding van een voorlezer. In deze moderne tijden waar zoiets eerder met beeldmateriaal gebeurt zit er geen volwassen mens meer te wachten op een voorleesmoment zoals we kennen van onze schooltijd denk ik.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen hé. Maar ik zou het echt wel héééél summier houden. Niet meer dan 15 seconden per onderdeel of zo...

Als de instrumentele muziek de sfeer bepaalt, zou ik helemaal geen vocals gebruiken. Een gedicht aan het eind dat alles samenvat met wat achtergrond muziek kan best werken ter beëindiging, maar niet "all over the place".

Anders, een zanger of zangeres. Maar ik verneem dat je een instrumenteel concept album wilt ontwerpen, dus bijvoorbaat zou ik geen vocals plaatsen.

Ik zou eens luisteren naar bv Jeff Wayne's War of the Worlds, of naar Amused to Death van Roger Waters.

In beide albums wordt gezongen, dus het concept 1 op 1 overnemen gaat niet lukken. Maar je kan er wel ideeën uit halen:

-tijdens een muzikaal rustige intro een vertelmoment, waarna die gast zijn muil houdt en het instrumentale nummer verdergaat (ref War of the Worlds)

-de tekst die je wil vertellen op andere manieren verwerken in de nummers: als fragmenten uit een interview, radiouitzending, commentatorstem...Allemaal technieken om niet gezongen tekst toch wat meer in te kleden dan een kale voorlezer. (ref Amused to Death)

De mogelijkheden zijn eindeloos: robot voice vocoder (hou het dan kort of het wordt héél langdradig :)), of gewoon zoals Mike Oldfield in "the drunken sailor's hornpipe" een ladderzatte gids een rondleiding laten geven. :)

Ik heb geen weet van zoiets. Lijkt me ook logisch, want dat gaat heel moeilijk zijn. Je maakt hoedanook een van de twee elementen (muziek en voorleesstem) ondergeschikt. Als de muziek interessant gecomponeerd is dan zal de luisteraar zich eerder irriteren aan die stem. In het andere geval degradeer je de muziek tot achtergrondgepiel ter begeleiding van een voorlezer. In deze moderne tijden waar zoiets eerder met beeldmateriaal gebeurt zit er geen volwassen mens meer te wachten op een voorleesmoment zoals we kennen van onze schooltijd denk ik.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen hé. Maar ik zou het echt wel héééél summier houden. Niet meer dan 15 seconden per onderdeel of zo...

tja beetmatriaal zal wel het tofst zijn. Maar ik heb al amper tijd om de muziek te schrijven/opnemen enzo. Laat staan ook nog is met beeld te gaan knutselen. Ik heb pas wel met iemand die met beeld dingen doet erover gehad er een kort filmpje bij te maken. Het is echter de vraag wat daar van terecht komt(mensen beloven vaak een hoop...en daar blijft et dan bij :D). Maar ik wil zoiezo wel het concept een beetje duidelijk krijgen als je gewoon naar de cd luisterd. Ga het zoiezo wel summier houden

ik zou er een zanger of desnoods een zangeres bijhalen.
:koffie:

Beste optie idd. Alleen kan ik niet heel veel zangers/zangeressen en vindt ik het fijn om helemaal zelf een plaat te maken. Ik ben momenteel ook bezig met een demo voor mn band op te nemen samen met andere mensen. Ik heb juist mn HAL2A project om dingen helemaal alleen te kunnen doen (wat betreft muziek in ieder geval). ik heb voor mn vorige cd bijvoorbeeld geprobeert er live viool op te krijgen met een goede violist. Koste heel veel tijd, en met het resultaat niet tevreden... Dus liever zelf (wanneer kan je nou gewoon ergens je stem laten upgraden naar een kick ass zangstem :mega:)

Als de instrumentele muziek de sfeer bepaalt, zou ik helemaal geen vocals gebruiken. Een gedicht aan het eind dat alles samenvat met wat achtergrond muziek kan best werken ter beëindiging, maar niet "all over the place".

Anders, een zanger of zangeres. Maar ik verneem dat je een instrumenteel concept album wilt ontwerpen, dus bijvoorbaat zou ik geen vocals plaatsen.

Een gedicht gaat em denk niet worden... opzig wel een leuke invals hoek, moet ik effe laten bezinken, misschien dat ik er op een andere manier wel wat mee kan.. :okdan:

Ik zou eens luisteren naar bv Jeff Wayne's War of the Worlds, of naar Amused to Death van Roger Waters.

In beide albums wordt gezongen, dus het concept 1 op 1 overnemen gaat niet lukken. Maar je kan er wel ideeën uit halen:

-tijdens een muzikaal rustige intro een vertelmoment, waarna die gast zijn muil houdt en het instrumentale nummer verdergaat (ref War of the Worlds)

-de tekst die je wil vertellen op andere manieren verwerken in de nummers: als fragmenten uit een interview, radiouitzending, commentatorstem...Allemaal technieken om niet gezongen tekst toch wat meer in te kleden dan een kale voorlezer. (ref Amused to Death)

De mogelijkheden zijn eindeloos: robot voice vocoder (hou het dan kort of het wordt héél langdradig :)), of gewoon zoals Mike Oldfield in "the drunken sailor's hornpipe" een ladderzatte gids een rondleiding laten geven. :)

War of the worlds en Amused to death(:halleluja ) staan hier in de kast, maar weer is een luisterbeurt geven, niet helemaal waar ik qua muziek naar toe gaat, maar denk ik wel is goed om te luisteren! Verder vindt ik het idee van radiouitzendingen en interview wel heel erg goed, daar kan ik denk ik wel wat mee... Is naar mn verhaal kijken hoe ik dat kan inpassen. Had zoiezo al het idee een nep kranten bericht bij de cd te doen met daarin notie van wat er gebeurt is. Dat is dan wel weer leuk met fragmenten van een radio 1 achtig programma waarbij experts vragen worden gesteld :okdan:

Bedankt voor de tips tot dusver! volgende week alleen maandag werken dus rest van de week in studio muziek schrijven, hoop dan de compositie in de basis af te hebben. en ga dan met "de stemmen" verder :okdan:

Bedankt!

Back