Analoge summing mixer die te betalen is...

TL Audio Fattrack hier, erg handig en flexibel. EQ is erg fijn, inserts handig, sumt prima met een licht buizensausje. Mij zie je niet meer summen binnen mn daw.

Die dangerous LT ziet er goed uit, ben benieuwd hoe die klinkt, is eigenlijk precies wat ik zou willen, de drive gewoon vanuit de DA en alleen op line niveau summen met een gain op de output.

Ziet er allemaal goed uit. En relatief gezien wel te betalen...
Mijn doel is voornamelijk om mijn mixen wat meer leven mee te geven en wat opener te laten klinken.

Ik mix nu op een Mackie d8b, dit bevalt me prima, maar het geluid is vrij klinisch. Hij sumt netjes, maar daar is ook alles mee gezegd. Zeker als er veel laag in bepaalde geluiden zit, merk je dat de tafel geen headroom heeft en dat je de energie gewoonweg niet kwijt kunt in de mix.
Eigenlijk wil ik gewoon blijven werken op de d8b, maar de eerste 8 kanalen wil ik door-routen naar de analoge summingbox en daarna weer terug laten komen in mijn digitale mix.

Beetje omslachtig misschien, maar ik hoef hierdoor dus mijn werkwijze niet aan te passen en het gaat in de mix toch voordelen opleveren, mits het een goed apparaat is!

, maar de eerste 8 kanalen wil ik door-routen naar de analoge summingbox en daarna weer terug laten komen in mijn digitale mix.

Beetje omslachtig misschien, maar ik hoef hierdoor dus mijn werkwijze niet aan te passen en het gaat in de mix toch voordelen opleveren, mits het een goed apparaat is!

8 kanalen ga je niets van horen....

8 kanalen ga je niets van horen....

Wel als ik daar juist de kick, basjes, scheurende synths e.d. over mix en de rest van de track digitaal houd........... :)

Tis eigenlijk gewoon een experiment om richting analoog te gaan en toch mijn digitale werkwijze kan aanhouden.

Ben Liebrand gebruikte een M308 in de jaren 80 voor zijn mastertapes live. das goed spul denk ik dan... en nee ik heb er geen 'een' te koop!!!!

Ben Liebrand gebruikte een M308 in de jaren 80 voor zijn mastertapes live. das goed spul denk ik dan... en nee ik heb er geen 'een' te koop!!!!

Ziet er interessant uit. Wat kost een M308 gemiddeld? Kan er zo snel geen vinden...

Ziet er interessant uit. Wat kost een M308 gemiddeld? Kan er zo snel geen vinden...

ik zag het laatst op een youtube filmpje. maar prijzen weet ik niet. misschien kan je er eerst een lenen die een heeft of zo.

nou ja in een keer..

Wel als ik daar juist de kick, basjes, scheurende synths e.d. over mix en de rest van de track digitaal houd........... :)

Tis eigenlijk gewoon een experiment om richting analoog te gaan en toch mijn digitale werkwijze kan aanhouden.

Met zo'n tascam m308 misschien nog wel (distortion, ruis, cross talk)...maar met een dangerous summing box (of vergelijkbare cleane summers) is het verschil met ITB summing echt marginaal.
Ik vind het echt moeilijk om verschil te horen tussen ITB en een dangerous, terwijl ik dan weet waar ik op moet letten. Laat staan bij een z.g. "double blind test"...

Analoog summen word pas interessant als je analoge hardware op de bus kan zetten zoals mic pre's, EQ's of compressors om het geheel kleur te geven.

Analoog summen wordt pas interessant als je analoge hardware op de bus kan zetten zoals mic pre's, EQ's of compressors om het geheel kleur te geven.

Dat zeker. Ook zou ik de EQ's van de 308 mooi kunnen gebruiken, aangezien die (schijnbaar) lekker kleuren.

Het gaat mij het meeste om de headroom die analoog wel heeft en digitaal niet. Voor de prijs van een M-308 hoef je het niet te laten denk ik.

Headroom..
Is het mooie van een digitale omgeving niet dat je gewoon (min of meer) straffeloos al je faders iets naar beneden kan jassen voor meer headroom? Ja toch..
Ik ben zeker niet anti analoog summen ofzo maar ik denk niet dat je effectief er headroom problemen itb mee oplost.

Headroom..
Is het mooie van een digitale omgeving niet dat je gewoon (min of meer) straffeloos al je faders iets naar beneden kan jassen voor meer headroom? Ja toch..

Als je veel bitdiepte wilt verliezen in je summing, dan ja. Maar dat is nou net de reden dat digitaal zo'n nauwe trechter is waar al je audio doorheen moet en daar heeft een goede analoge mixer met genoeg headroom nou juist geen last van.

Check dit interview met Ronald Prent:

Dit filmpje is de aanzet geweest voor mij om eens wat meer over analoog na te gaan denken.

da's allemaal leuk voor "groezellige techno classics" maar niet echt voor de soort moderne euro-electro-dutch-house shizzle die Subgroover uitpoept. denk dat de dangerous voor hem de beste oplossing is.

Headroom..
Ik ben zeker niet anti analoog summen ofzo maar ik denk niet dat je effectief er headroom problemen itb mee oplost.

ALs je in het digitale domein je faders naar beneden trekt gooi je je bitdiepte overboord, en zul je sommige tracks met een 3 of 4 bit dynamiek in je mix zetten..
Dat gaat dus nooit meer knallen.....

Heb de kennis niet paraat maar ik zat ff op wikipedia te lezen over bit rate's and resolutie...

24bit heeft 124dB dynamic range
16bit heeft 96dB dynamic range

Als je 24bit werkt en je komt headroom te kort dan kun je zonder problemen je master 12dB naar beneden halen en zit je nog steeds ruim boven de resolutie van een 16bit file...

EDIT: ik weet niet hoe het met de mackie D8B zit maar de meeste DAW's werken intern met 32 bit float...dus je kan je faders ongestraft zo laag naar beneden halen als je wil...

Back