[Tips gezocht] Subbazzz(oem) !

AOR

Ouwe rot
Oftewel ik zoek tips om zoemende groovy bassen te creeëren. Ik werk zelf veel met Reason. Er zijn natuurlijk wel veel standaard bassen, maar ik krijg nooit echt hele strakke, energieke, etc.

Tips voor mij?

Een tip die ik eerder heb gehoord is: laat je kick en en bass door dezelfde compressor lopen.

more?

Re: [Tips gezocht] Subbazzz(oem) !

Origineel geplaatst door AOR

Een tip die ik eerder heb gehoord is: laat je kick en en bass door dezelfde compressor lopen.

more?

ja & nee...
je moet je dan wel in side chain zetten !!

om de sound van je bassen goed te krijgen, daar heb je dan ook evenredig goede monitoren, EQ & gehoor voor nodig.

grz

Re: Re: [Tips gezocht] Subbazzz(oem) !

Re: Re: [Tips gezocht] Subbazzz(oem) !

Origineel geplaatst door JazzMann
ja & nee...
je moet je dan wel in side chain zetten !!

om de sound van je bassen goed te krijgen, daar heb je dan ook evenredig goede monitoren, EQ & gehoor voor nodig.

grz

wat is side chain?

Re: Re: Re: Re: [Tips gezocht] Subbazzz(oem) !

Re: Re: Re: Re: [Tips gezocht] Subbazzz(oem) !

Origineel geplaatst door cyan_circle
't is een beetje een klok & klepel verhaal zo, maar laten we in godesnaam niet alles nog 20 keer zeggen. je bent in ieder geval wel op de goede weg.

https://www.synthforum.nl/forums/se...d=152010&sortby=lastpost&sortorder=descending

sorry, man. Maar, ik gebruik nu eenmaal Reason. Daar heb ik nog niet eerder een side chain gezien.

Ik ontdekte een reply van jou in een onderwerp dat luidt:

cyan_circle:
heb je de kick op de sidechain van de compressor gezet?
want dan beinvloedt ie de string zonder zelf door de compressor te gaan en valt de string weg zolang de compressor het volume dankzij de kick omlaag gooit.
je houdt dan gewoon 2 tracks, de kick en de string, maar de kick gooi je ook nog met een Aux naar de sidechain van de compressor.
zo wordt de string beinvloed, de kick niet. wat je verder met de kick doet zal mij een digitale worst wezen

Is dit ook binnen Reason mogelijk? Want dit effect wilde ik sowieso hebben. Met name voor techno (kick - riots).

Ik dwaal af van mijn eerdere vraag, maar dat geeft niet.

Origineel geplaatst door AOR

Is dit ook binnen Reason mogelijk? Want dit effect wilde ik sowieso hebben. Met name voor techno (kick - riots).

Ik dwaal af van mijn eerdere vraag, maar dat geeft niet.

ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geen flauw idee heb hoe dingen werken in reason, misschien dat iemand anders het weet. ik zou wel verwachten dat het kan (zeker voor zo'n 'alles in 1' programma) en als het niet kan dan is dat en grote schande.
dus kan iemand AOR helpen, want mijn kennis schiet hier tekort en derhalve ga ik nu mijn hoofd kaalscheren uit schaamte

Origineel geplaatst door Sycorax
spijtig genoeg heeft Reason geen sidechain optie op de compressor... maar ik geloof wel dat men het effect min of meer kon nabootsen door een ingewikkelde routing te doen... maar ik zou niet meer weten waar ik die informatie kan vinden... www.reasonstation.net misschien?

bedankt voor de link, ik kwam al tot de ontdekking dat in 2.5 die functie wel zit.

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat ik in een thread op het forum hier gelezen had dat er een compressor plugin is met side-chain optie.

heb ff gezocht, het was voor logic

side-chain in logic

Maar misschien kan je door wat waves te exporteren uiteindelijk (beetje creatief) toch het effect voor elkaar krijgen; suc6 iig

Op dit moment gebruik ik alleen maar Reaon. Weet iemand hoe ik dit zonder sidechain te gebruiken wel hetzelfde effect kan krijgen?

ten eerste vraag ik me af of je op de goede weg bent met deze side-chain techniek..volgens mij moet je het veel meer in de juiste sound(source) zoeken dan in de effecten die je erop los laat..... als je van die jungle hoovers enzo bedoelt probeer es wat met layers..1 laag distort je voor het ranzige zoemwerk, en dan layer je er een sinus ofzo onder voor het massieve laag.....

maar om terug te komen op het sidechain in reason verhaal: dat is helaas niet mogelijk, aangezien de compressor module geen side-chain heeft...... je kan echter wel soortgelijke truukjes uithalen met de vocoder uit reason 2.5 .... als je dan bv je kick met een audio-spider split, en deze split naar de modulation input van de vocoder stuurt kan je per vocoder-band een cv-output gebruiken om modules te moduleren..... bv een lowpass filter of de Scream4 module..daarin zit een tape-emulatie met een compression parameter, die kan je dan bv laten moduleren door de cv-out van de vocoder waar je je kick-signaal instuurt.....dan krijg je dat typische tape-compressie geluid wat de kick-drum veroorzaakt terwijl je de audio van je kick gewoon niet hoeft te bewerken..... capiche? ;)

Olaf

Waar zit het verschil tussen het gebruik van de side-chain of ducking? Of is het gewoon weer eens een andere term voor (bijna) hetzelfde?

Origineel geplaatst door Mike-E
Waar zit het verschil tussen het gebruik van de side-chain of ducking?

nergens, ducken is gebruik maken van je sidechain

Back