Wie herkend de synth die ik zoek ??

NRJay

Stamgast
Ik heb een hele tijd geleden (1 à 2 jaar ofzo) eens een filmpje gezien van een hardware synthesizer, en ik was zo dom het niet op te slaan, maar tot vandaag spookt het nog altijd door mn hoofd, maar ik weet niet welke het was!

Het was een bescheiden synth, 3 octaven ongeveer, ik denk 2 oscillatoren, het leek me vrij analoog te zijn, een gewone rechte platte behuizing (dus geen opstaande panelen ofzo), geen display of zoiets, geen fancy verlichting. Iets zegt me dat die misschien zelfs mono was!, of anders maar een paar stemmen had. Hij was gebouwd met het typische hout motief, zwarte knoppen, zwarte belettering. Kdenk dat het logo/merk een zwart plaatje was met witte belettering (of metaalkleurig...) Niet bijzonder veel knoppen, ik schat rond de 20. Hij had ook van die kleine korte toetsen. Hij was toen nog redelijk nieuw, dus geen oldtimer van de jaren 80.

Maar het speciaalste was een soort "morph" knop. Door die ene draaiknop veranderde heel het timbre van de sound die je gemaakt had met al de andere controls. Ik was er best van onder de indruk en daarom spookt het idee nog altijd door mn gedachten!

Het lijkt wat op een minimoog, maar dat was het absoluut niet!

Wie o wie weet welke synth ik bedoel ???
Waarom had ik dat nu niet degelijk opgeslagen :stupid

Zo verschrikkelijk veel synths zijn er de laatste jaren niet gemaakt met kleine toetsjes, dus daarop zoeken lijkt me het meest logische.

Ik dacht eerst aan de korg Microsampler, maar de morph knop zegt me niet zoveel. Geen idee of die daarop zit...

korg-sampler.jpeg

Het zou dus een VA moeten zijn met ca 20 zwarte knoppen, houten zijkantjes met een morph knop, korte toetsen en zwarte letters..

Waren het draaiknoppen? Schuif? Gecombineerd? Nog andere lampjes aanwezig?
Weet je zowiezo nog iets van kleurtjes te herinneren? Dat lijkt me het meest helpen.

Je hebt niet toevallig een plaatje ? :D

@ r2o: bedankt voor de link, ga ik zeker testen!

@ Hanz & MonoTron: het was zeker geen korg, deze 2 die jullie laten zijn lijkt er totaal niet op :P

Zoals demian opsomt herinner ik het mij.
Het waren idd bijna allemaal draaiknoppen, schuiven alvast niet als ik me goed herinner.
Eigenlijk ook totaal niks van lampjes aanwezig.
Hij zag helemaal "bruin" , ik dacht gewoon een houtmotiefje.

Als ik een plaatje had dan had het simpel geweest he :D

Waar die het meeste op lijkt is de minimoog als de knoppen ervan plat liggen:
Maar dan zonder die zwarte plaat achter de knoppen.

moog_minimoog.jpg

eerste wat in mij opkwam was deze
pro_one.jpg

Maar lees nu dat jouw synth redelijk recent was, dus dan zal het wel niet

nog ff op een rijtje dan:

- 2 oscillatoren
- het leek vrij analoog
- rechte platte behuizing
- geen display
- geen fancy verlichting
- misschien mono of maar een paar stemmen
- hout motief
- zwarte knoppen
- zwarte belettering
- logo/merk op zwart plaatje was met witte belettering (of metaalkleurig...)
- zo'n 20 knoppen
- kleine korte toetsen, +/- 3 octaven
- redelijk nieuw, geen 80's oldtimer
- "morph" knop. draaiknop veranderde timbre van sound
- lijkt op minimoog

imgres

Ik dacht ook Pro One of 1 van de vele Moog varianten of SH-09 enz...

Als je dat wil :) neen sorry

@s1Mii o ja, dat is een kobol toch? goeie, helemaal vergeten. de 2 a 3 octaven moeten we wat ruim nemen dan, maar ik vind dat tot nu toe de beste poging :)

inmiddels is het volgens mij tijd dat de topic starter WARM en KOUD gaat roepen!

Als ik niet beter wist dan zou ik bijna zeggen dat het idd de SCI Pro One is!
Maar dan mis is alleen dat ene knopje wat het geluid zo drastisch veranderde, kheb dat hier zelf even een "morph knop" gedoopt, neem dat nu niet letterlijk want ik weet de echte naam niet :P

Welke synths zijn er misschien van de Pro One afgeleid ?
Ik voel het, we hebben hem bijna!

misschien kun je op vintagesynth.com even de sequential circuits sectie doorlopen. De prophet 5 is een bekende die qua uiterlijk ook enigzins lijkt, maar ik denk dat je "morph" achtige knop lastig wordt als je niet de naam of functie kunt benoemen.

Puur voor de duidelijkheid (niet lullig bedoelt), ben je verder bekend met dit soort synths en synthese?

@s1Mii o ja, dat is een kobol toch? goeie, helemaal vergeten. de 2 a 3 octaven moeten we wat ruim nemen dan, maar ik vind dat tot nu toe de beste poging :)

inmiddels is het volgens mij tijd dat de topic starter WARM en KOUD gaat roepen!

Nee, dat was een Polykobol.
Maar ik denk op basis van dit verhaal dat er inderdaad een RSF Kobol bedoeld wordt.

1_Kobol_total.jpg

Dat 'morph' is dan het traploos veranderen van de oscillator waveform...

5_Kobol_VCOs.jpg

Back