Ableton mixen?

discofreak

Nieuwkomer
Hallo,

Na een lange tijd gezocht te hebben op internet ben ik op dit forum terecht gekomen.
Ik zit namelijk met een probleem waar ik zelf niet uit kom.

Een aantal weken geleden heeft mijn zoon mij geleerd hoe ik mixjes kan maken in ableton dmv het warpen van een nummer. Ik spaar zelf al 30 jaar lang disco en het leek mij eens leuk om een megamix te maken van mijn mooiste platen.

Een paar jaar geleden had ik al mijn platen overgezet naar de computer naar 320kbps voor mijn mp3 speler, ik gebruik nu deze mp3's voor het mixen.

Nu gaat het bij de helft van de nummers prima, maar de andere helft klinken gewoon niet goed. Het geluid stottert dan. Mijn mix is op 120 bpm, maar sommige platen zijn op 125.. misschien dat het daar aan ligt? De computer die ik gebruik is een nieuwe Imac.

Mijn zoon kon mij hier ook geen antwoord op geven, hij zelf mixed hardstyle met Ableton en daar gaat het gewoon prima mee?

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Discofreak

Je kan misschien eerst proberen je samples iets korter te maken, heb zelf een kleine mix via de onderstaande link via Ableton gemaakt (was de eerste versie dus nog niet helemaal zoals ik het hebben wou) maar gebruikmakend van het zelfde princiepe.
Het BPM verschil van 5 moet geen verschil maken, kan zijn dat je tracks te lang zijn en er te veel warpmarkers in staan.
Probeer het eens in te korten en onnodige markers te verwijderen (ook even opletten dat je startpunt correct staat)
Succes en laat je mix even horen als het klaar is

Wat ikzelf altijd enorm storend vind en wat waarschijnlijk ook uw probleem is als Ableton bijv. inderdaad op 120 bpm draaid en de track langzamer of juist sneller is, er een naar bijverschijnsel klinkt door het warpen. Dit kunt u verhelpen door naar het warphoekje van een track te gaan en het warpen ipv 'beats' op 're-pitch' te zetten. Dan gaat Ableton de track net als een draaitafel pitchen. Deze instellingen kunt u vinden onder de gele warp knop in elke warphoekje van een track.

warempel, ik had niet verwacht dat ik zo snel al een antwoord op mijn vraag zou krijgen. Het ziet er naar uit dat de optie re-pitch inderdaad wonderen doet! Enorm bedankt voor uw antwoord.

Back