speakers wattage meten?

mario010

kijk diep in mijn ogen
Heb hier wat speakers liggen,.. Staat niks meer op,... wil graag weten hoeveel watt rms ze zijn,.

Is dat te meten? En Hoe?

[wijsneusmode]Speakers zijn niet x W, ze hebben een belastbaarheid van x W[/wijsneusmode]
Anyway, als je wilt weten 'hoe hard ze kunnen' zegt vermogen ook lang niet alles; rendement is bijvoorbeeld een grote factor in dezen. Zoals Richard al stelt kun je op zich wel kijken tot hoever de versterker opengetrokken kan worden tot de speakers het begeven; de belastbaarheid zit daar dan net iets onder :D

niet-destructief meten is zeer lastig. Soms stopt de belastbaarheid eerst op aanlopen/tegen hun uiteinde slaan. Dat merk je, soms niet-destructief. Maar bij sommige materialen rond de spreekspoel is de eerste limiet verbranding. Dat is nogal destructief. :-)

Je kan het dus niet zonder meer meten. Maar staat er nergens een merkje en type op de units?

gaan ze niet vervormen en kraken ? of zijn ze dan al kapot ?

volgens mij is er als dat gebeurt iets kapot aan je oren.
Dus dan zijn je speakers nog het goedkoopste om te repareren?

hoeveel watt hebben m'n trommelvliezen ?

Ok,.. dus,. je kunt dus alleen proefondervindelijk kijken hoeveel watt ze ongeveer belastbaar zijn?
Dus gewoon aansluiten enan kijken wanneer ze gaan klepperen?
Met t risico da'k wa sloop!
Tsja,. zover was ik al,.

Nee staat niks meer op nergens.

Dan maar op MP zonder gegevens!,....
Er is altijd wel iemand die een harde krijgt van 18 inch!!! 8o)

Idee :
Mogelijk testen door ze dan parallel dan serieeel te zetten met speakers waarvan je wel de gegevens hebt.
Dat geeft mogelijk al een ruw beeld qua vermogen. (Let daarbij wel op de 4 of 8 Ohm e.d.)

HOW!!! opletten!

Als je speakers parallel zet daalt de effectieve impedantie. Voor je het weet is je versterker stuk.

Ok,.. dus,. je kunt dus alleen proefondervindelijk kijken hoeveel watt ze ongeveer belastbaar zijn?
Met t risico da'k wa sloop!
Tsja,. zover was ik al,.

Nee staat niks meer op nergens.

Dan maar op MP zonder gegevens!,....
Er is altijd wel iemand die een harde krijgt van 18 inch!!! 8o)

Zijn het gitaarspeakers, PA speakers of hifi speakers?

18" Tannoy woofertjes (of de 18" DC die ze ooit gemaakt hebben) vind ik wel leuk. 8)

Zorg er wel voor dat je versterker ze sowieso aan kan. Die gaat namelijk niet zo erg vervormen, klepperen en kraken als hij overbelast wordt... gewoon pfoeeeeeeee lampjes uit.

Wat moet je er voor hebben trouwens?

Je kan speakers alleen testen met een versterker die zo zwaar is dat hij zeker nog niet vervormt. Anders ga je a) de limiet van je versterker horen ipv je speakers en b) je speakers gaan eerder kapot van een geclipt signaal dan je versterker. Dus je bent weer destructief bezig. :)

Een olifant tilt ook makkelijker een dikke boom dan een mens dat doet.

Een olifant tilt ook makkelijker een dikke boom dan een mens dat doet.

Een versterker die continue staat te klippen om maar een beetje herrie uit je overbemeten speaker te krijgen zal meer warmte produceren = eerder de geest geven dan een versterker die een beetje relaxed staat te versterken.

HOW!!! opletten!

Als je speakers parallel zet daalt de effectieve impedantie. Voor je het weet is je versterker stuk.
Ja uiteraard moet je opletten met deze dingen, maar het is een voorstel dat met veel (modernere) versterkers wel haalbaar is. Allicht beter dan al die 'destruktieve voorstellen'.
Iemand die speakers wil testen om hun vermogen te weten heeft toch iets kennis van elektronica, niet ? Je hoeft dit niet met maximale volumes te testen om af te leiden hoe equivalent de vermogens zijn met de anders gekende speakers.

Back