speakers wattage meten?

Zijn het gitaarspeakers, PA speakers of hifi speakers?

18" Tannoy woofertjes (of de 18" DC die ze ooit gemaakt hebben) vind ik wel leuk. 8)

is een 18 inch en twee keer 15,. merk enzo weet ik nie.,..

Zal r een foto van plaatsen,. misschien helpt dat!

Ja uiteraard moet je opletten met deze dingen, maar het is een voorstel dat met veel (modernere) versterkers wel haalbaar is. Allicht beter dan al die 'destruktieve voorstellen'.
Iemand die speakers wil testen om hun vermogen te weten heeft toch iets kennis van elektronica, niet ? Je hoeft dit niet met maximale volumes te testen om af te leiden hoe equivalent de vermogens zijn met de anders gekende speakers.

Neen dus. Kortsluiting in 2011 is net zo kortsluiting als in 1970. Als jij een paar speakers parallel zet, kom je op een effectieve impedantie van misschien 1 ohm bij bepaalde frequenties. En zowel moderne als oude versterkers vinden dat niet leuk, om het zacht uit te drukken. Je hoeft niet eens luid spelen om je versterker daarop stuk te krijgen. Dit is trouwens ook reden nummer 1 waarom een patattenDJ altijd zijn versterker opblaast op jouw schuurfeestje. Hij hangt meerdere paren speakers parallel aan een versterker en knal. Dit is trouwens ook de reden waarom bv de Kappa9 een ampkiller is: impedantie heeft een dip die sterk richting 1 ohm gaat.

En je kan de maximale belastbaarheid van speaker 1 niet afleiden door te vergelijken met speaker 2 want dan hoor je alleen hun gevoeligheid (dB/W/m). Dit zegt absoluut niks over hun belastbaarheid. Belastbaarheid weet je in sommige gevallen maar wanneer het te laat is, zoals gezegd bij speakers die op doorbranden gelimiteerd zijn.

Om op de andere punten te reageren: een overbelaste versterker gaat op termijn stuk aan hitte. Maar lang daarvoor maak je je speakers reeds stuk door die geklipte signalen erin te knallen.

Het beste wat je kan doen met je setup is om een versterker te nemen die beduidend meer vermogen kan leveren dan je speakers aankunnen. Dan krijgen je speakers altijd een onvervormd signaal. En dan moet je je oren gebruiken om te checken dat je je speakers niet overbelast. Begint er iets "raar" te klinken, dan is het echt te luid en MOET het NU stiller en NOOIT meer doen! (dat geldt minder voor gitaarspeakers, omdat die zeer bruut gebouwd zijn)

Dat laatste is wat mij betreft dus NIET als test van de belastbaarheid van je speakers, maar gewoon hoe je met speakers om moet gaan.

En bij voorkeur mix je een stuk stiller af dan de vervormingsgrens van je speakers. Als het wat stiller is, vervormen je oren veel minder en kan je over 20 jaar ook nog afmixen.

Er zijn verschillende soorten vermogen voor speakers. Het is namelijk een electrisch en tegelijkertijd een mechanisch ding.
Je hebt dus de electrische belasting: Hoeveel warmte de spreekspoel kan hebben
En het mechanische vermogen: Hoever kan de speaker heen en weer.
Beiden zijn frequentie afhankelijk (vanuit akoesties punt bekeken). Bij lage frequenties zal het mechanische vermogen de beperkende factor zijn en bij hoge frequenties het electrische vermogen.
Beiden zeggen niets over de geluids kwaliteit, maar samen met het rendement zegt het iets over de maximale geluids druk.

Wat wel iets over geluids kwaliteit zegt is de frequentie vs vervorming bij een specifieke belasting. Maar die meting zie je niet zo veel.

Beiden zijn frequentie afhankelijk (vanuit akoesties punt bekeken). Bij lage frequenties zal het mechanische vermogen de beperkende factor zijn en bij hoge frequenties het electrische vermogen.

Ik ben daar niet zeker van. Lage tonen vragen veel meer elektrisch vermogen dan hoge tonen. Voor een versterker is lage tonen versterken dus ook veel harder werken dan hoge tonen versterken.

Uiteraard kan je een tweeter ook opblazen, daar niet van. :)

Neen dus. Kortsluiting in 2011 is net zo kortsluiting als in 1970. Als jij een paar speakers parallel zet, kom je op een effectieve impedantie van misschien 1 ohm bij bepaalde frequenties. En zowel moderne als oude versterkers vinden dat niet leuk, om het zacht uit te drukken. Je hoeft niet eens luid spelen om je versterker daarop stuk te krijgen. Dit is trouwens ook reden nummer 1 waarom een patattenDJ altijd zijn versterker opblaast op jouw schuurfeestje. Hij hangt meerdere paren speakers parallel aan een versterker en knal. Dit is trouwens ook de reden waarom bv de Kappa9 een ampkiller is: impedantie heeft een dip die sterk richting 1 ohm gaat.
Het gaat over een testsituatie nietwaar !!!(M.a.w geen constant gebruik als je dit beter verstaat.)
Maar dan nog, ik heb jaren probleemloos gewerkt met een installatie waarin twee paar speakers parallel geplaats werden (2 x 8 Ohm => 4 Ohm).
Wil je problemen vermijden dan plaats je nog een derde terug in serie. Het enig waarvan ik uitga is dat de speakers 4 of 8 ohm zijn (lager dan 4 weet ik trouwens geen bestaan van).
Verder... het is een poging om toch een ruw beeld te krijgen, zonder destructief te werken (uitgezonderd mogelijk wat foto's) ?
Frequentie karakteristiek, gevoeligheid, THD en al die shit mag TS allicht wel vergeten tenzij hij serieuze apparatuur gaat aankoppelen ...

Laatst gewijzigd:
met sommige speakers van 8 ohm gaat dat inderdaad perfect lukken. Maar er zijn genoeg speakers waarop 8 staan die bij bepaalde frequenties een impedantiedip hebben naar pakweg 5 ohm. De impedantie van een speaker hangt namelijk enorm af van de frequentie; geen enkele is strak 8 ohm over het hele bereik. Met enige impedantiedip hou je met 2 in parallel niet meer veel over, en de meeste versterkers kunnen daar niet tegen als die dip nogal laag wordt (wat van de gebruikte speakers afhangt). Of dat nu op een feest is of in een testsituatie, het blijft dan knal want daar hoeft niet veel tijd over te gaan.

En daarom wil ik maar liever mensen waarschuwen om dit dus NIET te doen als ze niet 100% zeker van hun zaak zijn.

Maar goed, stel dat je versterker geen probleem heeft als je wat units in serie en parallel knoopt. Hoe stel je dan voor om een test te doen om een beeld te krijgen van de belastbaarheid?

(als je trouwens een voorbeeld wil hebben van extreme impedantiedip: zoals reeds gemeld gaat een Kappa9 volgens mij naar iets van 1,6 ohm)

een versterker is in principe nooit "te zwaar" een versterker dient voldoende vermogen te kunnen leveren.

Speakers gaan over het algemeen kapot door oversturen van versterkers waardoor laagohmigheid onstaat en spoeltjes smelten

vermogen druk je uit in Watt RMS of PMPO waarbij RMS het meest gebruikelijk is. normaal gemeten aan 8ohm

met sommige speakers van 8 ohm gaat dat inderdaad perfect lukken. Maar er zijn genoeg speakers waarop 8 staan die bij bepaalde frequenties een impedantiedip hebben naar pakweg 5 ohm. De impedantie van een speaker hangt namelijk enorm af van de frequentie; geen enkele is strak 8 ohm over het hele bereik. ...
Ha, en welke impedantie hebben speakers dan bij dat sublaag (dat velen hier zo graag gebruiken ... 3 tot 30 Hz hmmm) ? En wat bij nog 'subber' 0 Hz ?
Wie wenste er alweer een rookgordijn te kunnen maken... wel hierbij nog een gratis oplossing. ;)

een versterker is in principe nooit "te zwaar" een versterker dient voldoende vermogen te kunnen leveren.

Speakers gaan over het algemeen kapot door oversturen van versterkers waardoor laagohmigheid onstaat en spoeltjes smelten

vermogen druk je uit in Watt RMS of PMPO waarbij RMS het meest gebruikelijk is. normaal gemeten aan 8ohm

speakers kunnen ook perfect stukgaan door een onvervormd signaal van een te zware versterker die te ver open staat. Teveel vermogen en doorbranden, of teveel vermogen en daardoor te grote uitslagen met als gevolg mechanische schade.

Met een vervormd (geclipt) signaal door een te lichte versterker krijg je een DC op de speaker, en dat vindt hij niet leuk. Speaker slaat helemaal naar 1 kant uit, spanning wil hem nog laten bewegen maar mechanisch kan hij niet meer = zelfde effect als een electromotortje blokkeren = veel stroom = veel hitte = kapot

Maar met een te zware versterker draai je gewoon het volume niet te ver open, daarom is het veel beter, makkelijker, gezonder om met een "te" zware versterker te werken ipv een te lichte. Klinkt ook beter als je vermogensoverschot hebt.

Vermogen van een speaker in PMPO is puur marketing en slaat nergens op: het vermogen dat je zoveel milliseconden erdoor kan jagen zonder dat hij stuk is. Weggooien die "spec" want het slaat nergens op. Zo heeft alles plots een 1000W spec... RMS is wat je moet hebben. Deze meting is in DIN normen vastgelegd. Ik ken het niet van buiten, maar het is iets van meten aan 1kHz en niet meer dan zoveel vervorming meten met een vervormingsmeter. Bij mijn weten legt men op welke frequentie(band) het signaal is, niet welke impedantie. Als hij natuurlijk doorbrandt vooraleer hij vervorming geeft, zou ik zijn max vermogen daarop specifiëren. Vaak doet men 2 RMS metingen: eentje met sinus (1kHz), eentje met "muziek" (meerdere frequenties).

Het bereik van een speaker wordt normaal door de 3dB band bepaald. Dus als hij op een gegeven moment (aan de ondergrens en bovengrens van zijn bereik) 3dB onder zijn gemiddelde output komt, wordt dat het bereik genoemd.

De impedantie van de speaker is niet noodzakelijk het laagst bij zeer lage frequenties, maar daalt in de regel wel als je richting subbas gaat dus daar moet je extra voor opletten. Maar het vermogen dat er doorheen gaat is sowieso zeer hoog bij lage frequenties. Het signaal gaat ook steeds meer op DC lijken daar, met de eerder beschreven problemen en dus rook. :) Maar goed, de meeste versterkers zijn AC gekoppeld dus die kunnen geen DC (en de laatste paar hertzen daarbij in de buurt) doorgeven om de speakers te beschermen.

Ik heb wel eens een DC koppelbare amp gehad, maar ik hoorde geen verschil en het risico is te groot.

maar diè hebben hopelijk geen netto DC offset en ik zou de amplitude toch maar onder dat van een clippend versterkersignaal houden. :) Maar als je je daar aan houdt, ben ik ook enorm fan van het betere blokgolfwerk. PWM van hier tot Tokio enzo. :)

Speakers gaan niet stuk van een blokgolf, hoogstens omdat er meer energie in een blokgolf zit dan in een sinus.
Speakers gaan voornamelijk stuk omdat de spreekspoel in verzadiging raakt, hierdoor daaldt de wisselspanningsweerstand waardoor de stroom oploopt en de spoel doorbrand.
En idd een basspeaker zou eerder defect kuinnen raken op een blokgolf dan een sinus omdat er meer energie in de blok zit en de spreekspoel eerder in verzadiging raakt, heeft niets met platte toppen te maken.
Veel verstekers zijn grotendeels DC gekoppeld en als een versterker gaat clippen en een blok gaat uitsturen gebeurd dat in de eindtrap en die zit vrijwel altijd DC gekoppeld aan je speaker, dus DC gekoppeld of niet maakt in dit geval niet uit.

Een (zuivere) blokgolf is zelfs niet eens 100% te reproduceren op speakers omdat de beweging van de conus altijd tijd kost, dus een 100% verticale Y-as is onmogelijk.... Maar da's intussen wel erg off-topic :)

Back