een versterker is in principe nooit "te zwaar" een versterker dient voldoende vermogen te kunnen leveren.
Speakers gaan over het algemeen kapot door oversturen van versterkers waardoor laagohmigheid onstaat en spoeltjes smelten
vermogen druk je uit in Watt RMS of PMPO waarbij RMS het meest gebruikelijk is. normaal gemeten aan

hm
speakers kunnen ook perfect stukgaan door een onvervormd signaal van een te zware versterker die te ver open staat. Teveel vermogen en doorbranden, of teveel vermogen en daardoor te grote uitslagen met als gevolg mechanische schade.
Met een vervormd (geclipt) signaal door een te lichte versterker krijg je een DC op de speaker, en dat vindt hij niet leuk. Speaker slaat helemaal naar 1 kant uit, spanning wil hem nog laten bewegen maar mechanisch kan hij niet meer = zelfde effect als een electromotortje blokkeren = veel stroom = veel hitte = kapot
Maar met een te zware versterker draai je gewoon het volume niet te ver open, daarom is het veel beter, makkelijker, gezonder om met een "te" zware versterker te werken ipv een te lichte. Klinkt ook beter als je vermogensoverschot hebt.
Vermogen van een speaker in PMPO is puur marketing en slaat nergens op: het vermogen dat je zoveel milliseconden erdoor kan jagen zonder dat hij stuk is. Weggooien die "spec" want het slaat nergens op. Zo heeft alles plots een 1000W spec... RMS is wat je moet hebben. Deze meting is in DIN normen vastgelegd. Ik ken het niet van buiten, maar het is iets van meten aan 1kHz en niet meer dan zoveel vervorming meten met een vervormingsmeter. Bij mijn weten legt men op welke frequentie(band) het signaal is, niet welke impedantie. Als hij natuurlijk doorbrandt vooraleer hij vervorming geeft, zou ik zijn max vermogen daarop specifiëren. Vaak doet men 2 RMS metingen: eentje met sinus (1kHz), eentje met "muziek" (meerdere frequenties).
Het bereik van een speaker wordt normaal door de 3dB band bepaald. Dus als hij op een gegeven moment (aan de ondergrens en bovengrens van zijn bereik) 3dB onder zijn gemiddelde output komt, wordt dat het bereik genoemd.
De impedantie van de speaker is niet noodzakelijk het laagst bij zeer lage frequenties, maar daalt in de regel wel als je richting subbas gaat dus daar moet je extra voor opletten. Maar het vermogen dat er doorheen gaat is sowieso zeer hoog bij lage frequenties. Het signaal gaat ook steeds meer op DC lijken daar, met de eerder beschreven problemen en dus rook.

Maar goed, de meeste versterkers zijn AC gekoppeld dus die kunnen geen DC (en de laatste paar hertzen daarbij in de buurt) doorgeven om de speakers te beschermen.
Ik heb wel eens een DC koppelbare amp gehad, maar ik hoorde geen verschil en het risico is te groot.