speakers wattage meten?

Speakers gaan niet stuk van een blokgolf, hoogstens omdat er meer energie in een blokgolf zit dan in een sinus.
Speakers gaan voornamelijk stuk omdat de spreekspoel in verzadiging raakt, hierdoor daaldt de wisselspanningsweerstand waardoor de stroom oploopt en de spoel doorbrand.
En idd een basspeaker zou eerder defect kuinnen raken op een blokgolf dan een sinus omdat er meer energie in de blok zit en de spreekspoel eerder in verzadiging raakt, heeft niets met platte toppen te maken.
Veel verstekers zijn grotendeels DC gekoppeld en als een versterker gaat clippen en een blok gaat uitsturen gebeurd dat in de eindtrap en die zit vrijwel altijd DC gekoppeld aan je speaker, dus DC gekoppeld of niet maakt in dit geval niet uit.
Er zit een klein maar belangrijk verschil tussen clippen en het weergeven van een blokgolf: Clippen gebeurd altijd met maximaal vermogen. Koel je de spreekspoel dan niet (geen beweging immers geen verandering van stroom), dan gaat het rap kapot.

Er zit een klein maar belangrijk verschil tussen clippen en het weergeven van een blokgolf: Clippen gebeurd altijd met maximaal vermogen. Koel je de spreekspoel dan niet (geen beweging immers geen verandering van stroom), dan gaat het rap kapot.
En wat doen bvb. volgende toestellen dan allemaal met het signaal : drive, overdrive, limiter e.d. voordat het op maximaal niveau uit een versterker komt ?
Maar ik versta wat je wil zeggen hoor.

Een niet geclipt signaal oversturen in de amp zodat een geclipt signaal op maximaal volume naar buitenkomt, is natuurlijk net hetzelfde als een eerder al geclipt signaal zo hard versterken dat het op maximaal volume naar buiten komt, dat lijkt me evident. En het schadelijke zit hem dus net in het feit dat een blokgolf veel energie heeft en die op maximaal volume dus errrrg veel energie heeft, waardoor je speaker een BBQ geurtje krijgt. Gesteld dat hij al niet mechanisch in de problemen komt voor dat gebeurt. (dat hard tikkende geluid is ook niet bepaald gezond)

@Richard: in mijn ervaring zijn veruit de meeste audioversterkers niét DC gekoppeld. Evidente voorbeelden als een Marantz 170DC natuurlijk wel, àls je ze op DC coupling zetten. Maar over het algemeen zie ik toch geen DC coupling (DC als in direct coupling ofte gelijkstroom doorlatend) omwille van de risico's en technische redenen (voedingseisen, efficiëntie). Maar misschien is dat toevallig door de versterkers waar ik mee in aanraking kom. Welke modellen ken jij zoal die DC gekoppeld zijn?

Ik bedoelde blokgolf waar ik blokgolf zei. En als een sinus clipt, krijgt hij kenmerken van een blokgolf. En ik bedoelde gelijkspanning waar ik gelijkspanning zei. Voor de anderen kan ik niet antwoorden. :)

...En het schadelijke zit hem dus net in het feit dat een blokgolf veel energie heeft en die op maximaal volume dus errrrg veel energie heeft, waardoor je speaker een BBQ geurtje krijgt...
Wat moet ik dan wel met een zaagtandgolf, die heeft meer dan dubbel zoveel energie (blok bij PW50%) ?
Nou ja, zo komt er nog een BBQ van. ;)

@Richard: in mijn ervaring zijn veruit de meeste audioversterkers niét DC gekoppeld. Evidente voorbeelden als een Marantz 170DC natuurlijk wel, àls je ze op DC coupling zetten. Maar over het algemeen zie ik toch geen DC coupling (DC als in direct coupling ofte gelijkstroom doorlatend) omwille van de risico's en technische redenen (voedingseisen, efficiëntie). Maar misschien is dat toevallig door de versterkers waar ik mee in aanraking kom. Welke modellen ken jij zoal die DC gekoppeld zijn?

Ik doelde voornamelijk op de eindtrap, deze zit bij moderne torren versterkers bijna altijd DC gekoppold aan je luidspreker.
Maar intern tussen voor en eindtrap vaak ook, mijn plips 950 iig wel, ingang weet ik niet zeker bij me plips, daar zit idd nog wel eens een Ctje tussen.
Wat je ook niet moet vergeten is dat als je een eintrap gaat oversturen er allerlei ellende ontstaat in de eindtrap die keihard op je speakers wordt gezet, er kan dus best gewoon DC uit je eindtrap komen.

Daarom dat ik liever geen DC gekoppelde eindbak heb. :)

Nu zijn er natuurlijk verschillende methoden om zonder koppelC's het toch veilig te houden. Automatische DC regelaars, eindrelais met beveiliging op DC...ook reeds decennia toegepast. Dan is het risico veel kleiner en kan zelfs ik leven met DC koppeling naar de speakers. :)

En als je helemaal oldskool gaat, heb je natuurlijk outputtrafo's. :)

Back