Is een JV1080 met vintage kaart hetzelfde als...

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Ergens op internet las ik dat een Roland JV-1080 met een Vintage Synth kaart exact hetzelfde is als een Roland M-VS1 module.

Er staat nu een 1080 met VS kaart te koop... niet dat ik er nu gelijk aan denk om dat te doen, maar het maakte me wel nieuwsgierig.

die M VS module kun je niet editten dacht ik?

Ik heb de M-VS1 module, je kan 'm editen met SYS-EX.
Vraag me niet hoe dat dan weer moet, maar 't kan, volgens de handleiding.

Ik gebruik deze module erg vaak, samen met de M-DC1 die ik tezamen gekocht heb van een forumlid.
Mijn gedachte was: wat zou ik kunnen kopen om die M-VS1 te vervangen en tegelijk nog meer mogelijkheden erbij te krijgen. Dan bespaar ik wat ruimte, zonder op geluiden in te boeten.

Dank voor de reacties, een JD-990 met kaart lijkt me de prettigste oplossing :)

maar wel prijzig, je kan ook Emu vintage keys doen, ook een module

Toevallig ben ik in het bezit van de M-VS1, het is een leuke bak en hij heeft wel wat goede geluiden, vooral de Mellotron klanken vind ik wel van redelijk niveau(Er van uitgaande dat deze module al 12-15 jaar oud is).

Mijn probleem met het apparaat is zeg maar dat ik de drums die er in zitten(CR-78/Tr-808/Tr-909) niet kan oproepen!, alles werkt wel, zelfs kleine editjes(ADSR) werken goed via de sliders van m`n Tyros!

Het is overigens deels hetzelfde als de JV1080 met Kaart!, zoals gezegd is zijn de waveforms hetzelfde, alleen volgens mij is het grootste probleem dat deze M-VS1 niet te editten is(Althans, amper) via het frontpanel!

Je weet dat Part 8 het rhythm part is? en de je midi kanaal staat ook goed?

Je moet de module idd op part 8 zetten.
En er zitten twee banks in, dus als je met MIDI een prg change hoger dan 128 wilt doen, moet je eerst wat controller data sturen.

Heb je de handleiding? Daar staat het in.

Met jd990 en vintage kaart kanje volgens mij enkele wavevorms gebruiken die in een andere setup bijv ivm jv1080 niet beschikbaar zijn

De JV1080 geeft je 64 stemmen polyfonie, terwijl de M-VS1 slechts 28 stemmen polyfoon is. Die modules zijn (denk ik) gebouwd op basis van het JV-80/880 platform.

Als alle 4 "tones" aan staan hou je nog maar 7 stemmen over - dan is een JV1080 een betere optie.

Back