So.. wat me nu is overkomen.....
pfffffffffffff!
Ik haal het amp gedeelte van de O96 om de amp en speaker los te wegen voor buitenlandse verzending (goekoper als het per pakket onder 20 kg blijft).
En ik zie dat bij 1 speaker de connector van de draden van de drivers naar de amp niet op de juiste manier vast zit.
Is een 9 pins connector en hij is 1 pin verschoven naar links.
Hebben ze bij K+H na servicing dus niet goed weer in elkaar gezet (makkelijke fout lijkt me als je het op gevoel doet, is lastig te zien.)
Dus ik raar kijken.. en die connector goed bevestigen. Speakers weer aan en luisteren..
En JEZUS wat een ongelovelijk goed geluid!!!!!!!!!!!!!!
Echt niet normaal. Nog nooit zoiets gehoord.
Ook niet vroeger met mijn 20.000 euro speakers! (had er toen wel dom genoeg een stomme 500 euro hifi cd speler op met slechte DAC, zal flink hebben meegespeeld, wist toen niet dat dat zo uitmaakte. heb nu een Lavry DA10 trouwens)
Maar het gekke was, dat toen die connector nog verkeerd zat, het niet opviel! Het klonk nog steeds heel goed.
Alleen ik dacht dat de speaker niet geschikt was voor dichter dan 2 meter afstand (dan ging ie minder klinken), en dat ik een verschikkelijk slechte ruimte had. Ik heb ook een slechte ruimte maar op een of andere manier ging hij raar doen met reflecties ofzo waardoor het echt erg werd.
Maar erg vreemd dat met een verkeerd aangesloten connector hij het zo goed deed dat bijv zang in het midden ook echt in het midden zat en me nooit is opgevallen dat 1 speaker anders klonk als de andere.. (ze klonken allebij vlak).
Fase was ook niet omgekeerd ofzo, ik snap er niks van. Gaat zo iig een mailtje naar K+H, die zullen wel met schaamrood in een deuk liggen haha.
Ik schaam me ergens ook diep dat ik er bijna een jaar zo naar geluisterd heb. Maar het viel echt niet op..
Zelfs uitgebreide luistertest gedaan met een kennis die jaren hi-end apparatuur heeft gereviewd voor bekende bladen, die vond ze ook geweldig klinken.
Maar iig, ze klinken nu zo ongelovelijk goed, zelfs in mijn slechte ruimte (die dus meer meevalt dan ik dacht), dat ik ze hou haha

Ook goed dat ik erachter kwam voordat ik ze verkocht, zowel voor de eventuele koper als voor mij.
Nog even specs goed vergeleken met de Geithain RL906, en de O96 hebben -5db bij -40hz, de RL906 bij -50, de O96 heeft iets minder vervorming dan de RL906, ze zijn ongeveer even vlak in frequentie, O96 gaat iets harder, afstraling van O96 is iets beter dan de RL906 tot ong 15khz, daarboven RL906 betere afstraling maja dat hoor ik toch niet.
Wel geloof ik dat RL906 betere diepte / imaging heeft door concentrische ontwerp, en enorm knap dat de RL906 dat alles kan in een mini formaat 2-weg systeem, vergeleken bij de 4 keer zo zware 3-weg O96. Maar ga daar nu geen geld aan uitgeven.
Voor geinteresseerden staat er trouwens een O96 op ebay duitsland:
http://cgi.ebay.de/Klein-Hummel-O96-Aktivlautspecher-K-H-o-96-/
Weet niet wat de technische staat is maar ziet er heel goed uit van de buitenkant (niet eerder gezien en hou het al jaar of 2 in de gaten)
edit: hmm.. mijn gok is nu dat door die verkeerde connector de tweeter niet meer gegrond was ofzo, dus minder gecontroleerd. dat past bij het verhaal en wat ik nu hoor denk ik.