Dynaudio BM 5A MKII

@ReSound, heb je de adams en de kh niet beluisterd ?

Het (ultra) laag is strak en aanwezig. Maar niet zo verwonderlijk de X( 8 ) serie wordt als near- midfield aangeprezen en over de kh hoef weinig te zeggen lijkt mij.

Ben een stap verder heb vandaag weer monitoren beluisterd en opname van gemaakt.

Foto ter illustratie, heb dus op tijdens de opnames heen en weer lopen switchen van boven naar beneden en visa versa om zo 1 compleet duidelijk beeld te krijgen.

De opnames dekken een luister sessie niet maar dienen (voor mij) ter ondersteuning.

Ben benieuwd waar jullie voorkeur naar uitgaat en welk merk jullie erbij plakken 8~
Opnames 3 en 4 zijn op redelijk volume 5 en 6 ultra zacht. Op de achtergrond bestaat de kans dat je wat gepraat of geluiden hoort. Moet je maar ff doorheen luisteren.

infinitygeluidsboxenhif.jpg

Attachments

• 0003.MP3
    775,7 KB · Bekeken: 123
  • 0004.MP3
    1,1 MB · Bekeken: 104
  • 0005.MP3
    430,4 KB · Bekeken: 127
  • 0006.MP3
    458 KB · Bekeken: 111
Is er trouwens iemand die weet waar ik die pmc's zou kunnen beluisteren in de buurt van utrecht of tilburg?

Ik weet dat Helios in Haarlem ze heeft. Zij verdelen naast PMC en PSI ook ATC, ook zeker de moeite waard!

Bel anders even met Sjoerd (Wijdoogen), hij kan je vast een stuk op weg helpen. Tel.nr. 023 51 72 667.

P.S. die samples is echt appels en peren vergelijken, daar ga ik me niet aan wagen :dubbel:

P.P.S. Ik geloof dat er nog een PMC dealer zit ergens in de buurt van Dordrecht.

Proac studio 100. Google er maar eens op, die zijn fijn en niet al te duur.

Ben een stap verder heb vandaag weer monitoren beluisterd en opname van gemaakt.

Foto ter illustratie, heb dus op tijdens de opnames heen en weer lopen switchen van boven naar beneden en visa versa om zo 1 compleet duidelijk beeld te krijgen.

De opnames dekken een luister sessie niet maar dienen (voor mij) ter ondersteuning.

Ben benieuwd waar jullie voorkeur naar uitgaat en welk merk jullie erbij plakken 8~
Opnames 3 en 4 zijn op redelijk volume 5 en 6 ultra zacht. Op de achtergrond bestaat de kans dat je wat gepraat of geluiden hoort. Moet je maar ff doorheen luisteren.

infinitygeluidsboxenhif.jpg

Nou.. ik kan er echt heeel weinig zinnigs uit halen.
Het klinkt wel heel anders, maar de dingen waar ik naar luister om te bepalen welke beter zou zijn hoor ik slecht tot niet echt terug.
Als ik dan toch iets moet kiezen op basis van de geluidsvoorbeelden, schat ik in dat ik nr4 beter zou vinden dan nr3 (denk dat ik nr3 in het echt niet goed zou vinden, kunstmatige klank slecht voor mixen en nr4 wel, natuurlijke klank/beeld, maar kan me dus flink vergissen).
Op basis van 5 en 6 durf ik echt niks zinnigs te zeggen.

Edit: nog een keer geluisterd, en zou idd op basis van de geluidsvoorbeelden zelf voor 4 gaan en niet voor 3.
Ik kan het toch best duidelijk zeggen nu merk ik ook al mis ik de meeste info.
Nr 3 heeft echt de klank waar ik volgens mij de pest aan heb. Cheap studio monitor nep klank, doet me denken aan mijn hele oude Alesis monitors, wat een rotdingen waren dat.
En nr 4 zou wel eens de KH120 kunnen zijn? Nog nooit in het echt gehoord, maar totale beeld schat ik in als heel natuurlijk, en als ik me niet vergis hoor ik ook in het middengebied de juiste balans en daardoor zelfs de mastering eq (comerciele nummers geven ze een kleine boost in de presence regio, daarom trouwens ook met neutrale nummers luisteren naar speakers. bijvoorbeeld Buena Vista Social Club is een goeie voor testen)

Laatst gewijzigd:
Helaas werkt het niet zo. Je kunt niet aan de frequentie respons -alleen- zien hoe een monitors is. Als dat wel zo zijn, zou je van elke luidspreker een goeie monitor kunnen maken dmv een grafische eq.
Het doet me denken aan een man die een setje chinese mic's gebruikte en zei dat die net zo goed als u87's waren omdat de frequentie respons bijna hetzelfde was.

Helaas werkt het niet zo. Je kunt niet aan de frequentie respons -alleen- zien hoe een monitors is. Als dat wel zo zijn, zou je van elke luidspreker een goeie monitor kunnen maken dmv een grafische eq.
Het doet me denken aan een man die een setje chinese mic's gebruikte en zei dat die net zo goed als u87's waren omdat de frequentie respons bijna hetzelfde was.

Nee ik zal het verkeerd omschrijven.
Ik hoor in die geluidsvoorbeelden natuurlijk ook niet alleen frequentie response. (die toch op een bepaalde manier helemaal vervormd is door room en microfon opname etc)
De dynamiek bijv is ook heel anders tussen 3 en 4.
3 "knalt" op een bepaalde manier die ik vervelend vind. Klinkt als een mindere versterker in mijn oren.
En denk dat ik bij 3 ook de speaker box resonantie hoor, redelijk vervelend (maar wie weet is het een verkeerde opstelling en hoor ik een andere resonantie)

maar wat probeer je te bereiken met dit soor metingen. Straks vind je een speaker die op zo'n manier goed uit de bus komt, maar totaal niet klinkt.
Probeer bijv maar eens een dual concentric.

maar wat probeer je te bereiken met dit soor metingen. Straks vind je een speaker die op zo'n manier goed uit de bus komt, maar totaal niet klinkt.
Probeer bijv maar eens een dual concentric.

Volgens mij gaat het Waz niet om de metingen maar om luisteren naar microfoon opnames van speakers :)
Het heeft veel fouten etc, maar misschien zit er zoals in bovenstaand voorbeeld (zelfde room zelfde mic zelfde muziek) toch wel ergens iets zinvols in (hoe beperkt ook).

Wat is er trouwens mis met dual concentric?
Heeft een aantal voordelen en een aantal nadelen.
Maar er zijn echt wel geweldige speakers gebouwd door Tannoy hoor (ook een boel slechte).
Geithain doet er trouwens een variatie op, en dat zijn een van de beste speakers ter wereld.

Er is helemaal niks met dual concentric, maar als je bij een 'normale' speaker gaat meten , en je komt dichtbij, meet je vooral de woofer of de tweeter. Bij dual concentric pak je in 1x allebei.

Is toch wat met opnemen van monitoren, hier in Nederland gaan iedereen hun haren rechtovereind staan. Ben blij dat ze Amerikaanse boards dit iets normaler vinden.

Dat opnemen doe ik puur ter ondersteuning om een aantal redenen.
1. luister niet 1 monitor maar verschillende.
2. Het is een feit dat wij mensen niet alles kunnen waarnemen,
3. nieuwe info. tot je nemen is nog moeilijker als je heel veel nieuwe info tot je krijgt.

Wat gebeurt er dan ? Er vind deductie van data plaats, waarom ? omdat wij mensen nieuwe info niet op tijd kunnen processen dus selecteren.

Coping van nieuwe informatie, duurt lang. Vooral als je verschillende monitoren aan het luisteren bent, de indrukken zijn to mutch daardoor neemt je beperkte info. tot je op, op dat moment. Of je moet getraind zijn, maar dat ben ik niet.

Nu komt de grap. Een mic. kan meer tot zich opnemen dan dat ik dat kan op dat moment.

Goed, ik heb (beperkte) data tot mij genomen en heb nog opnames die ik kan afluisteren en kijken of dat overeenkomt met mijn beperkt(e) opgenomen info.

And so on.

Nu weer terug naar de opnames, 3 en 5 zijn de Psi's, 2 en 6 de Adam's X8.

Wel leuk om te lezen dat mdv actief meedoet. Een audiofiel naar mn hart :okdan:

Proac eens ff kijken waar ik ze in de buurt kan beluisteren

@AngeFragile heb je een linkje van de dealer in Dordrecht, kan het namelijk niet vinden en wil zeer zeker de pmc minimaal 1x hebben gehoord.

Nu weer terug naar de opnames, 3 en 5 zijn de Psi's, 2 en 6 de Adam's X8.

Je bedoelt 4 en 6 de Adam's? Niet de 2 zoals je schrijft (want die is niet gepost)?

Iig heb ik nu echt compleet geen vertrouwen meer in wat ik heb geschreven over de filetjes.
Je zou toch denken dat de Psi's op de meeste gebieden beter zijn dan de Adam's.. (heb ze zelf nooit gehoord)

Proac eens ff kijken waar ik ze in de buurt kan beluisteren

@AngeFragile heb je een linkje van de dealer in Dordrecht, kan het namelijk niet vinden en wil zeer zeker de pmc minimaal 1x hebben gehoord.

ProAc's zijn passieve speakers.
Moet je dus nog een goeie amp bij halen (en ze schijnen niet zo goed te matchen met Bryston dus dat wordt nog researchen en waarschijnlijk duur)
Voor luisteren moet je bij een hifi zaak zijn denk ik als een in Nederland ze heeft.

Voor de goede orde heb de XY techniek toegepast om op te nemen. Recorder is de Zoom H1. Heb ze dus erg vlakbij de box gehouden enz enz

Idee komt trouwens van:

ProAc's zijn passieve speakers.
Moet je dus nog een goeie amp bij halen (en ze schijnen niet zo goed te matchen met Bryston dus dat wordt nog researchen en waarschijnlijk duur)
Voor luisteren moet je bij een hifi zaak zijn denk ik als een in Nederland ze heeft.

Volgens mij stond er een setje te koop bij een forumlid.
En over versterkers, als hij maar krachtig is kom je een heel end. Ik heb er een philips eindblok aan hangen, en dat gaat prima. Ik ken ook iemand die er een crown aan heeft, en nog iemand anders weer een dik jbl eindblok geloof ik.
En je moet de Proac Studio 100 hebben, de andere types zijn minder geschikt.
En ze zijn goed. Echt goed, niet te vergelijken met de andere monitors uit deze prijsklasse.

Je bedoelt 4 en 6 de Adam's? Niet de 2 zoals je schrijft (want die is niet gepost)?

Iig heb ik nu echt compleet geen vertrouwen meer in wat ik heb geschreven over de filetjes.
Je zou toch denken dat de Psi's op de meeste gebieden beter zijn dan de Adam's.. (heb ze zelf nooit gehoord)

Ja sorry idd de 4 en 6 zijn de Adams. Haha grappig plak naampje erbij en mensen gaan twijfelen, dit soort dingen probeer ik tijdens het luisteren uit te schakelen.

Je bent niet de eerste die de psi sound niet erg lekker vind.

De psi's zijn goede monitoren eerlijk is eerlijk. Heb oa instant death van de beastie boys op gezet. Das een vrij complexe track omdat je veel kleine dingetjes hoort zoals kraakjes, plopjes, ruis en dat soort dingen.

Dat hoorde je bij de psi's super duidelijk, de adams schoten daarin te kort. Wat betreft het ultra laag kan bijna niets tegen de adams op.

Dus wat de 1ne monitor kan kan de andere niet. Ben verliefd geworden op de Adams puur en alleen om de ultra laag en monitoren op laag volume en nog body horen.

Heb gevraagd wat de korting was als ik ze beiden zou kopen, € 100, - korting

Hetzelfde wat met de KH gebeurde is ook met de PSi, zodra het volume omlaag ging verloor je ook body.

Kan het artikel van SOS niet meer terug vinden, maar

Dit is de technische bedoeling ervan, dus vrij normaal verschijnsel:

En ze zijn goed. Echt goed, niet te vergelijken met de andere monitors uit deze prijsklasse.

Tactic, thnx voor het informeren wist niet dat ze passief zijn. Ben opzoek naar actieve omdat tja daarbij hoef ik niet na te denken over een versterker.

Dat schijnt nogal een essentieel onderdeel te zijn, los van de audio kabels. Anders gezegd mijn kennis is onvoldoende daarover (ben ik wel heel eerlijk) :o:

Edit:

Ben bereid om het te gaan luisteren (lees er te veel goede dingen over). Kom niet verder dan deze zwaar irritante website:http://www.durob.nl/

Laatst gewijzigd:
Ja sorry idd de 4 en 6 zijn de Adams. Haha grappig plak naampje erbij en mensen gaan twijfelen, dit soort dingen probeer ik tijdens het luisteren uit te schakelen.

Je bent niet de eerste die de psi sound niet erg lekker vind.

De psi's zijn goede monitoren eerlijk is eerlijk. Heb oa instant death van de beastie boys op gezet. Das een vrij complexe track omdat je veel kleine dingetjes hoort zoals kraakjes, plopjes, ruis en dat soort dingen.

Dat hoorde je bij de psi's super duidelijk, de adams schoten daarin te kort. Wat betreft het ultra laag kan bijna niets tegen de adams op.

Dus wat de 1ne monitor kan kan de andere niet. Ben verliefd geworden op de Adams puur en alleen om de ultra laag en monitoren op laag volume en nog body horen.

Heb gevraagd wat de korting was als ik ze beiden zou kopen, € 100, - korting

Hetzelfde wat met de KH gebeurde is ook met de PSi, zodra het volume omlaag ging verloor je ook body.

Kan het artikel van SOS niet meer terug vinden, maar

Dit is de technische bedoeling ervan, dus vrij normaal verschijnsel:

http://www.youtube.com/watch?v=EBBOirVIXzE

De video die je linkte gaat over de Equal Loudness Curve.
Dat is normaal, die hoort zo. Daar hoort een speaker niet op te "corrigeren", want het is een functie van je gehoor.

Wat ik wel eens heb gehoord is dat bij speakers met een getunede baspoort die zich niet lineair gedraagt bij een laag volume, maar wat volume nodig heeft om de baspoort te "laden" ofzo. Weet er het fijne niet van.
Mijn K+H O96 valt iig heel goed op te werken met bas ook op heel laag volume.

Wel heel goed trouwens dat je zo uitgebreid en zo veel luisterd / gaat luisteren naar speakers.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt :)

Trouwens, nog een laatste idee.
Over niet al te lange tijd komt de Neumann KH 320, de opvolger van de K+H O300.
Lijkt me dat de prijzen van 2ehandse O300 dan heel redelijk zullen zijn (zijn ze nu al wel).
Ik weet dat je liever niet 2ehands koopt, maar hiermee ben je bijna zeker weten gegarandeerd het beste uit voor je geld en zul je niet twijfelen of je beter voor een andere monitor ofzo had kunnen gaan.
Geen baspoort, heel diep laag, en neutraal beeld etc. Zal alle eerder genoemde speakers verslaan. (alleen in volume niet, dan moet je een O410 maar die zijn onbetaalbaar)

Back