Als je een compositie jat ...

glennplumber

Kneed je synth
Als je een compositie jat ... hoeveel moet je dan aanpassen of veranderen zodat het legaal en je het kan gebruiken.

Iemand een idee wat de spelregels daarin zijn?

Alvast bedankt!
Glenn

Ik zou zeggen geen compositie jatten, maar zelf verzinnen :D

Maar hoe bedoel je een melodie lijntje of echt een compositie? dus alles... Eerste geval lijkt me niet zo moeilijk, er zijn zoveel melodielijntjes die op elkaar lijken, dus gewoon wat schuiven... Hele compositie geen idee, ik zou zeggen zelf wa bedenken ;)

ik zou het zééér subtiel houden, veel speelruimte zal je niet krijgen.

Een lift mag meestal wel. Dat is een bekend stukje van andere muziek als een (al dan niet serieus bedoelde) knipoog in jouw muziek verwerken. Is dat kort, niet de basis van jouw nummer en opnieuw opgenomen ipv een sample, dan is dat meestal geen probleem. Voorbeelden: Freek de Jonge die "Marina" van Rocco Granata begint te spelen in "er is leven na de dood", of nog veel korter: de tweede stem die een "get on up" a la James Brown zingt in "get up" van Technotronic (voor zover dat al geen echte sample is).

Als je meer dan dat wil, zou ik toch maar gewoon toestemming vragen.

Wat bv Coldplay doet met hun nieuwste single (met toestemming) lag veel te dicht bij het origineel om er zonder meer mee weg te komen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Het gaat om een melodie lijn. En ik zou graag wat feiten horen zodat ik weet waar ik aan toe ben en geen gezeik krijg :P

Ik heb ooit wel eens ergens gehoord dat je een bepaald percentage aangepast moet hebben om er mee weg te komen, maar dat ben ik dus helemaal kwijt en is toen niet blijven hangen :(

ligt er denk aan hoe kenmerkend die melodie lijn is of niet? ik vindt coldplay wel een goed voorbeeld, als je naar de melody lijn kijkt van viva la vida en dat vergelijk met satriani(zie video hieronder) vindt ik eigenlijk al niet kunnen. Het is anders maar toch...

Mijn idee is als volgt als iemand iets bedenkt is het zijn eigendom, als je het wil gebruiken vraag het aan de persoon. En anders bedenk je toch iets in de trand van die melodie?

De lead uit "Talk" van Coldplay is ook rustig gekaapt van een Kraftwerk song (kom effe niet op de titel). Daarom ben ik dus geen fan van ze...

jouw voorbeeld was met toestemming, net zoals hun nieuwe single. Bij een aantal vorige gevallen deed coldplay het blijkbaar zonder toestemming.

Wel of geen toestemming, maakt mij niet zoveel uit....het blijft gejat en afgekocht.

De lead uit "Talk" van Coldplay is ook rustig gekaapt van een Kraftwerk song (kom effe niet op de titel). Daarom ben ik dus geen fan van ze...

kraftwerk heeft anders ook veel gejat.......

kraftwerk heeft anders ook veel gejat.......

Hier ben ik wel benieuwd naar. Zelfrecyclage inderdaad, maar "gejat" - wil je dat wat uitleggen ? Nu zowiezo vind ik niks mis met coveren, inspiratie halen etc. (buiten als iemand het nogmaals nodig vindt om " Hallelujah" te coveren). Joris

jouw voorbeeld was met toestemming, net zoals hun nieuwe single. Bij een aantal vorige gevallen deed coldplay het blijkbaar zonder toestemming.

Computer Love ;)

Ondertussen schijnen de geïnteresseerde in dit topic het antwoord niet te weten!? :P

'Vroeger' dacht ik ook bevooroordeeld als iets gejat was ... maar ik ben dat van mezelf gaan zien als een beperking. Ik vind iets goed of niet ... en waar dat dan allemaal vandaan komt is van minder belang ,)

Ondertussen schijnen de geïnteresseerde in dit topic het antwoord niet te weten!? :P

'Vroeger' dacht ik ook bevooroordeeld als iets gejat was ... maar ik ben dat van mezelf gaan zien als een beperking. Ik vind iets goed of niet ... en waar dat dan allemaal vandaan komt is van minder belang ,)

Er zijn in de buma-stemra website wat regeltjes maar toch zijn deze niet duidelijk. Er zijn toevallige gevallen van niet-gejatte nummers die toch "geclaimed" werden bij een originele componist. Daar moest de muzikant het nummer aanpassen.

Er zijn talloze mogelijkheden om een nummer uit te werken vanuit een "bestaande" melodie, zonder dat het nummer gejat wordt beschouwen. Ik zou zeggen, probeer het altijd iets zelfs te verzinnen. Of vraag om toestemming.

Er zijn in de buma-stemra website wat regeltjes maar toch zijn deze niet duidelijk. Er zijn toevallige gevallen van niet-gejatte nummers die toch "geclaimed" werden bij een originele componist. Daar moest de muzikant het nummer aanpassen.

Er zijn talloze mogelijkheden om een nummer uit te werken vanuit een "bestaande" melodie, zonder dat het nummer gejat wordt beschouwen. Ik zou zeggen, probeer het altijd iets zelfs te verzinnen. Of vraag om toestemming.

Ik begin me langzamerhand een beetje af te vragen of er idd wel 100% duidelijke regels voor zijn. Nou kan gezond verstand je natuurlijk een aardig stukje op weg helpen ,)

En ik ben het helemaal met jullie eens als jullie zeggen maak zelf wat ... alleen in sommige gevallen heb je een stukje herkenbaarheid nodig. En het mooiste in deze is denk ik dat je iets herkenbaar laat klinken terwijl het toch anders is :) Ik ga aan de slag!!

Thx! :okdan:

je moet negativland eens checken die hebben in het verleden enorm veel processen gehad omdat ze vanallesennogwat sampleden

Back