Sampling wat heeft het voor toevoeging?

HansMs

Stamgast
Heren nu ik de Motif XS8 eindelijk na 3 jaar een beetje begin door te krijgen(aangezien ik wat meer tijd er voor maak om het te begrijpen) wordt het steeds leuker. Kleine samples in de autoload etc. Eindelijk de JMM drum geluiden meteen geladen als ik hem aan zet. werkelijk fantastisch. Maar ja de sequencer heb ik nooit aangeraakt, aangezien ik Cubase gebruik, toch lekkerder op het 24 inch display, dan het grove flut schermpje op de yamaha.

Maar ja er zit ook een sampler in, die kreeg ik erbij voor het geld schijnt ;-)
Heeft dit voor mij een toevoeging? aangezien ik toch een beetje JMM en tangerine dream muziek maak. Ik zou niet weten, wat ik moet 'stelen' Samplen bedoel ik. Aangezien ik met de Motif eigenlijk alles kan 'namaken'.

Een paar goeie acoustic drum loops zou geweldig zijn. das het enigste wat ik mij opkomt.

Maar is het bv makkelijk een echte piano te sampelen, dus meerdere samples over het toetsen bord...das toch alle jesus veel werk, toch? sorry voor de woord speling.

Wat is het leuke, makkelijke van een sampler?
Meer iets voor de Dance scene toch?

Richard 2000, Gave profiel foto trouwens.....

Dat wel natuurlijk, maar om zelf te gaan sampelen...als je original gear niet hebt, zullen we maar zeggen. Van internet zijn vele samples te halen.

Maar mensen kopen puur een sampler.....why?

Is dit bv puur om zang of gitaar partijen in te spelen.....das wel handig.
Maar dat kan met een pc ook, het opnemen.

Vroeger was de akai helemaal te gek, was niet goedkoop ook kan ik me herinneren.

Gebruik zelf helemaal geen hardware sampler, als ik al samples gebruik doe ik het met de PC, maar ik denk dat de meeste die wel een sampler gebruiken hetzelfde als jij doen, sampletje van het net plukken en dat gebruiken, en een deel gaat voor de sound, vooral de oudere Akai's S-900 of 950 hebben best een eigen geluid.
Voor zang en gitaar zou ik gewoon zoals de meeste in Cubeest of andere seqeuncer opnemen, daar is een sampler niet echt geschikt voor.

Zelf een piano samplen is natuurlijk wat dwaas, zeker omdat je er al een goeie hebt. Maar wat denk je van vocalen? Ik kan -mocht je nog meer Jarre-geluiden willen - nog een hele hoop dingen verzinnen die je echt niet nadoet of bouwt op de Motif. Wat te denken van die VCS3-bliepjes?

Een sampler is meer dan alleen wat geluiden afspelen , het heeft een hele synthesizer onder de
motorkap , met 1 sinus toon kun je heel wat geluiden maken :)
Een synthesizer waar je alles mee kunt namaken bestaat niet , er zijn geluiden die zijn zo complex
zijn dat alleen een sampler uitkomt kan bieden.
JMM en tangerine dream hebben veel synthesizers gebruikt maar ook samplers , Emu , Fairlight , Kurzweil
sommige geluiden kun je niet uit een synth halen.

Ik wist niet dat er zoveel JMM'etjes waren ;-)

Even terug komend op de effect geluidjes is een sampler idd wel makkelijk.
Maar toch moeilijk om het uit de originele plaat te halen, dan zit de rest er ook bij.

Maar een goed phasing windje en die schietende bliepjes zijn inderdaad wel een leuk idee, om een beetje te gaan rommelen.

Vroeger had ik zo een windje uit de Juno 6, maar met een JD of Motif zit je al weer aan een noise sampeltje vast. Denk dat ik met de korg XL de meeste kans heb met de noise 'waveform' . Ook de resonantie schietende geluidjes waren makkelijker te maken op de juno dan op de motif......daar moet je denk ik weer een echte analoge bak voor hebben.

We blijven gewoon lekker door stoeien.

Mannen thx for de wel weer heel interessante reply's...;-)

Wat zeker interessant is, is een analoge (monofone) bak hebben en er zelf geluidjes mee maken en samplen. Evt kan dat ook virteel: op een softversie van de VCS3 krijge je wellicht ook die geluiden iets beter dan op de synth-engine van de motif zelf. Je kan natuurlijk ook een analoog bakje kopen (dat hoeft niet echt duur Dark energy, Jen SX1000, Korg CS5 voldoen hier alle voor), of zelfs lenen/huren en dan experimenteren en samplen. Je kan zo ook zelfs die analoge bak "polyfoon" spelen door te multisamplen.

Ik sample alleen drums, maar heb ook wel eens ge-expirimenteerd met het knallen en tegen mekaar bangen van potten/pannen/glazen/lepels en daar dan leuke percussie geluidjes van maken. Ik gebruik trouwens een software sampler, maar heb wel een Akai S2000 gehad.

Jouw Motif is 1 hele grote sampler.
Die 355MB ROM, dat zijn sampled waveforms.
AWM (Advanced Wave Memory) is YAMAHA's term for PCM

Maar.... Maakt zoiets uit? PCM of AWM is zeker weer niet "echt" of "vintage" genoeg ?

Gelukkig hebben we altijd Ableton nog, dat is wel "echt".....

Ik denk dat hij wil duidelijk maken aan TS, dat samplen zeer zeker een toevoeging heeft. Anders zou zijn Motif niet veel geluid voortbrengen. Of de sampler in de Motif bruikbaar is voor de TS hangt ervan af of deze meer 'geluiden' wilt toevoegen aan zijn bestaande palet, of niet. Om deze vraag; 'geeft sampling een extra toevoeging', te stellen is dan eigenlijk ook een beetje vreemd want dat is voor iedereen anders lijkt me.

Back