Sampling wat heeft het voor toevoeging?

Maar.... Maakt zoiets uit? PCM of AWM is zeker weer niet "echt" of "vintage" genoeg ?

Gelukkig hebben we altijd Ableton nog, dat is wel "echt".....

Nee ik heb absoluut niks tegen een Motif of PWM's of AWM's of sampling hoor!
Het punt dat ik wilde maken is dat sampling eigenlijk overal is en dat een Motif ook uit een hele grote verzameling gesampelde golfvormen bestaat.

Nee ik heb absoluut niks tegen een Motif of PWM's of AWM's of sampling hoor!
Het punt dat ik wilde maken is dat sampling eigenlijk overal is en dat een Motif ook uit een hele grote verzameling gesampelde golfvormen bestaat.

Gelukkig maar, want het is natuurlijk een feit dat de motif serie (ook de goedkopere) die ouwe analoogjes keihard omver blazen natuurlijk...

Ik denk dat hij wil duidelijk maken aan TS, dat samplen zeer zeker een toevoeging heeft. Anders zou zijn Motif niet veel geluid voortbrengen. Of de sampler in de Motif bruikbaar is voor de TS hangt ervan af of deze meer 'geluiden' wilt toevoegen aan zijn bestaande palet, of niet. Om deze vraag; 'geeft sampling een extra toevoeging', te stellen is dan eigenlijk ook een beetje vreemd want dat is voor iedereen anders lijkt me.

De echte reden dat de motif een sampler heeft (bruikbaar of niet) is natuurlijk gewoon omdat het een workstation is, een alles in een apparaat dus. Ik zou een beetje vreemd staan te kijken als een hedendaags workstation juist geen sample functie heeft.

Of je de sampler gebruikt is een tweede natuurlijk.

Guys

Ja ik ben inderdaad wel gek op de Motif XS, het is een geweldig apparaat, en je snapt niet dat het allemaal kan met een kastje. `geweldig'

Het is leuk om alle reacties te lezen, de Motif doet niks zonder samples, das duidelijk. Maar ik ben bang dat de sampler van de Motif het toch rustig blijft houden, hij is standaard al voorzien van zoveel mooie sounds, en dat niet te vergeten de sounds die je zelf creëert. Voor mijzelf heb ik nog geen betere synth kunnen bedenken. De JD800 en XP80 en de XL korg doen ook hun best, maar de motif.....wat moet ik zeggen. Toch een van de beste Synth's aller tijden.

Maar zoals hier voorbij kwam, de motif speelt geen analoge bakken weg, de sound is anders heel anders.

De Juno 6 ruiste, de Motif.....not. Das alleen al heerlijk.

Om op het samplen terug te komen, ik ga wel eens een poging wagen....
Ik had nog wat MAGIX sample cd's liggen, ooit eens bij zo'n studio programma gekocht. drumloops en heel veel geluiden. Misschien is dat weer eens leuk....das gewoon een kwestie van inladen.

Jongens we hebben gewoon tijd te weinig !! ;-)

Ik zou eerder een oude sampler van marktplaats plukken en lekker aan de gang gaan,
zelf je geluid opbouwen :)

Maar zoals hier voorbij kwam, de motif speelt geen analoge bakken weg, de sound is anders heel anders.
Toch wel, sorry....

Jongens we hebben gewoon tijd te weinig !! ;-)

Jep zowel letterlijk als figuurlijk.

Zeker waar, hoe meer je zelf moet doen hoe origineler je vaak klinkt.
Als een sound al helemaal mooi en af is zo uit de doos is er weinig aan.

Ahhh, dus toch liever geen PCM ??? ;)

Natuurlijk voegt een sampler wat toe - hele nieuwe mogelijkheden om geluid te maken en te bewerken en om muziek te maken

De toegevoegde waarde in een Motif is misschien qua performance wat minder, maar je kunt er wel heel veel mee. Persoonlijk gebruik ik liever Kontakt op de Mac, een sampler is 1 van die toepassingen waarbij je het liefst zo'n groot mogelijk scherm, zoveel mogelijk opslag en een muis hebt.

Wat betreft die eeuwige digitaal-analoog 'strijd', beide hebben hun sterkte en zwakke punten. De analoog is intuitiever, heeft vaak een 'vetter' geluid en is minder voorspelbaar. Tegelijkertijd heeft de digitaal een breder spectrum geluiden, kan realistische geluiden beter nabootsen en de combinatie van gesamplede of procedurele sounds met filters, resonantie en ander synth lekkers is natuurlijk ook een niet te versmaden combinatie. Combineer een electronische pianosound en strings met een gillende filter en wat echo/reverb en je krijgt sounds die je echt niet uit je analoge bak geperst krijgt, al heb je een Jupiter 8. Daarom heb ik analoog en digitaal ook naast elkaar.

Laatst gewijzigd:
Ik vind dat filmpje echt heel kut Naploleon, iedere ongedisciplineerde mongool kan zo muziek maken terwijl echt muziek maken netzoiets is als "naar school gaan" of " een vak leren". Het vergt tijd en wil om zoiets echt te leren.

Dit is gewoon button bashen, al dan niet "random", het gooit enkel hoge ogen bij mensen die geen verstand hebben van muziek.

ik gebruik een sampler zowel "simpel": gewoon een floppy met mooie prophet samples laden en gebruiken omdat ik zelf geen prophet heb. Maar ook creatiever: bv een slag op een emmer samplen en dan een lange attack geven en filteren om op die manier een "emmerstrijker" te maken. Dat soort dingen. Of een lage pianonoot opnemen, 4 keer langzamer afspelen en wat filteren en je hebt enorme dronepads.

Ik vind dat filmpje echt heel kut Naploleon, iedere ongedisciplineerde mongool kan zo muziek maken terwijl echt muziek maken netzoiets is als "naar school gaan" of " een vak leren". Het vergt tijd en wil om zoiets echt te leren.

Dit is gewoon button bashen, al dan niet "random", het gooit enkel hoge ogen bij mensen die geen verstand hebben van muziek.

Dan post je toch wat beters ... ik wilde alleen maar even laten zien dat sampling meer is dan alleen een stukje tekst of gitaar op te nemen en af te spelen zonder er verder iets mee te doen.

Zoiets dan?

Er staan talloze gave MPC demos op Youtube ... ik heb er maar gewoon 2 uitgepakt. Sampling is echt wel heel cool. Denk alleen aan de mogelijkheden als je track 'af' is en hem in een sampler stopt en daar vervolgens mee los gaat.

Hangt er ook vanaf wat voor soort muziek je wil maken!

Ook al ben je een ongedisciplineerde mongool.. het gaat om het concept.. En die moet lekker in elkaar steken. Dan doe ik mn petje af. Kijk naar Peter Gabriel.. Depeche Mode.. Herbie Hancock.. Wat er in je koppie zit vertalen in 'collage' vorm. Moet natuurlijk niet te veel formuleworst zijn.

Depeche mode, Peter Gabriel en Herbie Hancock werkte juist wel volgens "de formule" hoor haha, ze beweren mischien in interviews dat ze dat niet doen, maar dat moet je maar zien als een soort "reclame" want zo lijken ze nog beter !!

Maar zoals hun sampling gebruikte in die tijd is natuurlijk heel anders als nu. Nu is het 9 vd 10x domweg wat geram op wat padjes. Uiteraard kan het nog erger namelijk : Ableton.

Back