Is Logic ten einde ??

Klinkklare onzin. Logic is 1 van de best lopende DAW's op de mac en dat zullen ze echt niet zomaar opgeven.

De geruchten zijn begonnen omdat er een revolutionaire verandering in FCP-X is aangebracht waar veel mensen aan moeten wennen. Terechte veranderingen overigens maar misschien hebben ze het te vroeg op de markt gebracht aangezien voor een beperkte groep pro gebruikers een aantal features ontbreken. Daar is alle commotie om. Maar Apple is altijd al vooruitstrevend geweest (Zie USB, FireWire, Diskdrive e.a.) dus hier moeten mensen ook aan wennen.

Op die facebook pagina schrijven ze dat de groep programmeurs die Logic hebben gemaakt nu op een ander onderdeel van Apple werken maar dat gaat altijd zo bij Apple. Iedereen wordt overal ingezet en dat is heel normaal.

Wat valt er te zien? Ik heb namelijk geen facebook..

Voor de niet Feesboekers:

Is Logic Over?
door Gearjunkies Hooked On Gear op zondag 10 juli 2011 om 14:14
Hey guys (girls), this past friday we heart some rumours and whispers on the internet that Apple is re-focusing its view at the Pro Audio (DAW) market. One persistent rumour was that they already re-assigned its Logic development team to other projects! Well that should tell us something...

What's your opinion, prediction, thoughts on this? Will there be a Garageband Pro for example. And if you are a Logic user, will you keep true to Apple or would you consider another Pro DAW (Cubase, Cakewalk Sonar, Ableton, Protools, etc.)?

Werk nu prima met Logic 9; Voorlopig kan ik nog wel een paar jaar vooruit.
En ach, in de basis werken alle DAW's op dezelfde manier. Dan schakel je toch op den duur gewoon over op een ander programma, ik zie het probleem niet?

Ik heb al muziek gemaakt met een keyboard en een cassettedeck, Soundtracker op de Amiga, Cubase op de Atari ST, Reason op de PC en nu dus Logic op de Mac... Het houdt de boel een beetje spannend zegmaar.

Klinkklare onzin. Logic is 1 van de best lopende DAW's op de mac en dat zullen ze echt niet zomaar opgeven.

De geruchten zijn begonnen omdat er een revolutionaire verandering in FCP-X is aangebracht waar veel mensen aan moeten wennen. Terechte veranderingen overigens maar misschien hebben ze het te vroeg op de markt gebracht aangezien voor een beperkte groep pro gebruikers een aantal features ontbreken. Daar is alle commotie om. Maar Apple is altijd al vooruitstrevend geweest (Zie USB, FireWire, Diskdrive e.a.) dus hier moeten mensen ook aan wennen.

Wennen? Je moet je voorstellen dat Logic plots meer op Garage band lijkt, dat je je oude projecten, plugins en templates niet meer kunt openen (maar wel je Garage Band projecten), dat je niet meer kunt samenwerken met andere postproductie disciplines, dat de totale workflow compleet is veranderd...
Een heel nieuw programma leren wat in features zwaar onder doet voor het programma waarmee je blind kunt lezen en schrijven, dat is wel wat anders dan het wennen aan die missende floppy drive of het introduceren van USB. Je kunt net zo goed overstappen op een totaal ander pakket, als ik toch vanaf nul moet 'wennen'. Nieuwe features komen met updates en van 3rd party ontwikkelaars... Ik denk dat ik heel Apple ga vervangen door 3rd party ontwikkelaars...
Goed het gaat hier specifiek om FCP, maar nogmaals; als je ziet wat ze daar hebben geflikt dan houd ik mijn hart vast voor alles wat bij Apple voor 'pro' moet doorgaan. De FCP gebruikers roken rond december 2009/ januari 2010 ook al onraad, toen heeft Jobs nog gezegd dat 'Final Cut Pro allive and well' was, en nog ietsje later dat FCP 'awesome' zou worden dus ja... Wie 't weet mag 't zeggen...

FCP was 1 van de best lopende montage programma's, met tienduizenden licenties bij alleen al de BBC en CNN.

Waar (blijkbaar) veel mensen geen rekening mee houden is dat FCP al meer dan 10 jaar het zelfde er uit ziet en dat de interface sterk achterhaald is (zelfde geldt voor veel andere video-editors). Dat is de voornaamste reden dat Apple deze verandering heeft gemaakt. Ook de logge manier van editten in FCP is nu aangepakt en dat is echt super. Ik weet niet of je ooit met FCP hebt gewerkt maar het was altijd een drama, zeker als je uit de audiohoek komt (wij zijn erg verwend). En niet te vergeten....64bit support

Ik geef toe dat OMF en XML export en multicam editing essentieel zijn maar Apple heeft aangegeven dat ze deze features er in zullen stoppen. Dus het is en blijft nog steeds nog een Pro programma.

Het heeft veel weg van IMovie maar dat heeft Garageband ook met Logic. Maar ik begrijp niet dat mensen claimen dat Apple de Pro makrt achter zich laat. In tegendeel....ze hebben imho de beste video-editor ooit gebouwd.

Overigens zijn de meeste features (en dus ook key-commands) het zelfde gebleven dus ik denk dat erg veel mensen zeuren. BTW....je hoeft niet over te stappen. FCP blijft gewoon werken en het draait ook naast FCP-X.

Ik werk bijna dagelijks met Final Cut Pro, dus ik ken de frustraties en weet hoe zeer het programma aan een flinke upgrade toe was, dat was al zo op de dag dat FCS3 uit kwam. En de verbeteringen zijn top: gpu acceleratie, 64bit, multicore, unlimited undo's, magnetische timeline wat voor audio een zegen is, auditioning van clips in je timeline... Nouja, er zijn echt enorm goede verbeteringen doorgevoerd waar ik me echt op had verheugd. Het is een fantastisch programma, maar ik heb er geen donder aan omdat de meest basale functies ontbreken. Ik had geen versie verwacht waarin nieuwe toffe functies oude onmisbare functies zouden vervangen. Ik heb de aankoop van een nieuwe computer uitgesteld, al wachtend op de nieuwe Final Cut Pro. Nu blijkt dat ik al net zo goed met de al zeer teleurstellende update van 6 naar 7 had kunnen overstappen op iets anders...

Het algemeen advies voor mensen zoals jij is wat je even moet wachten. Geloof me dat Apple er ALLES aan doet de pro markt tevreden te stellen. Mijn enige kritiek is dat ze deze versie niet zo hadden moeten releasen. Ze hadden een langere beta fase moeten hebben waarbij ze meer tijd hadden genomen om de key-features te realiseren tov nu ze achteraf te implementeren waardoor je behoorlijke imago schade oploopt. Zonder de geruchtenstroom op internet maar te noemen.

Jobs is overigens groot-aandeelhouder van Disney en Pixar en hij is niet gek deze markt uit handen te geven. Hij weet wat er leeft in dit wereldje. Ik denk dat het op zeer korte termijn allemaal goed gaat komen. :okdan:

Nouja, we zullen zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er voornamelijk wat zuur over ben dat ik eigenlijk al 4 jaar zit te wachten op verbeteringen en dat dit het gewoon nog steeds niet is en dat het er op lijkt dat het nog wel een tijdje kan duren... Want ga ik mijn tijd en moeite steken in fcpx of in iets anders? Ik zie het nog even aan, maar niet te lang... Avid is als zo verdomd slim om gelicenseerde FCP gebruikers MC 5.5 aan te bieden voor minder dan de helft... Verleidelijk, zeker ook nu Avid open lijkt te staan voor Aja kaarten...

Het algemeen advies voor mensen zoals jij is wat je even moet wachten. Geloof me dat Apple er ALLES aan doet de pro markt tevreden te stellen. Mijn enige kritiek is dat ze deze versie niet zo hadden moeten releasen. Ze hadden een langere beta fase moeten hebben waarbij ze meer tijd hadden genomen om de key-features te realiseren tov nu ze achteraf te implementeren waardoor je behoorlijke imago schade oploopt. Zonder de geruchtenstroom op internet maar te noemen.

Jobs is overigens groot-aandeelhouder van Disney en Pixar en hij is niet gek deze markt uit handen te geven. Hij weet wat er leeft in dit wereldje. Ik denk dat het op zeer korte termijn allemaal goed gaat komen. :okdan:

Apple heeft helemaal niks met de Pro markt.
Eerst is Shake (hét visual effects programma waar 90% van alle speelfilm effecten mee weden gedaan in de wereld) de nek omgedraaid. Daarna waren de eigen XRaids aan de beurt. Van de ene op de andere dag waren die 'end of life'. Daarna Color en DVD Studio Pro.
Nooit een update voor geweest. De eerste, meest domme bugs zijn nooit uit Color gehaald.
Logic...? Mooie GUI eromheen en nooit meer updaten. En nu FCP. Dit had FCP Express of iMovie Pro MOETEN heten.
't Enige voordeel wat je met Logic hebt is dat 't niet in een lange pipeline wordt gebruikt. het is meestal begin en eindstation. FCP is en middenstation en MOET met andere programma's praten.

Kortom, alles wijst erop dat de Pro's er slecht aan toe zijn bij Apple.

Daarbij, Pixar en Disney draaien alles op Linux, net zoals de rest van de pro-film wereld.

Wat is voor jou dan zo cruciaal dat je niet kan overstappen?

Waarom ik niet nu onmiddellijk kan overstappen en FCP7 volledig kan vergeten? De redenen zijn legio, sommige groot, andere klein, maar wat ik direct mis is tape capture- en dump (ik werk nog erg vaak met digibeta), omf, xml, media manager, copy, paste en remove attributes, multicam montage, de mogelijkheid om zelf mijn scherm in te delen (bijvoorbeeld om meerdere sequences in 1 oogopslag te zien). Ik kan met de huidige versie bepaalde plugins niet meer draaien, terwijl de standaard effecten veelal zijn verslechterd... En zo is er nog wel wat meer, maar dit is wat me nu direct te binnen schiet. En legacy support, dat gaat een groot gemis worden, aangezien ik nog vaak voor projecten van enkele jaren oud her-montages moet doen. Maar goed, we zien wel waar het schip strand als het niet al gestrand is ;) ).

Geloof me dat Apple er ALLES aan doet de pro markt tevreden te stellen.

Heb je al eens goed gekeken naar wat Apple de laatste jaren gedaan heeft zowel hardware als software?

Zeg maar gerust dat Apple er niet ALLES aan doet om de pro markt tevreden te houden.

Er ontbreekt veel te veel aan FCPX en veel zal niet worden toegevoegd, veel zal afhankelijk worden van wat 3rd party developers gaan doen plus dat Apple in verleden al een hoop gekocht en gekilled heeft.

Ben een enorm zwaar Apple fanboy maar de release van FCPX is een vette roggel in het gezicht naar de pro's die jaren lang met FCP werkte. :frons:

Ik wou dat ik het kon vertellen dat je gelijk had maar er valt niet te ontkennen dat Apple langszaam wegloopt van de "pro" wereld omdat daar minder te verdienen valt (wat ook maar half waar is)

Laatst gewijzigd:
Back