Is Logic ten einde ??

Als je Logic 9 vergelijkt met Cubase 5/6 of Ableton zou ik het niet af durven noemen. Vooral de audio editting functionaliteit is behoorlijk achterhaald en kan echt wel een flinke upgrade gebruiken.

Mochten ze geen Logic 10 releasen komt Steinberg vast wel met een mooie Cubase crossgrade offer. ;)

Heb je al eens goed gekeken naar wat Apple de laatste jaren gedaan heeft zowel hardware als software?

Zeg maar gerust dat Apple er niet ALLES aan doet om de pro markt tevreden te houden.

Er ontbreekt veel te veel aan FCPX en veel zal niet worden toegevoegd, veel zal afhankelijk worden van wat 3rd party developers gaan doen plus dat Apple in verleden al een hoop gekocht en gekilled heeft.

Ben een enorm zwaar Apple fanboy maar de release van FCPX is een vette roggel in het gezicht naar de pro's die jaren lang met FCP werkte. :frons:

Ik wou dat ik het kon vertellen dat je gelijk had maar er valt niet te ontkennen dat Apple langszaam wegloopt van de "pro" wereld omdat daar minder te verdienen valt (wat ook maar half waar is)

Ik denk ook dat de "pro" wereld toch altijd een berg gezeur oplevert. Die zitten nu eenmaal niet te wachten op innovatie omdat daar vooral productiviteit er toe doet en het zijn vaak mensen die succesvol zijn omdat ze een bepaald "truukje" doorhebben. Dit truukje wordt lastiger omdat de tool waarmee ze werken is veranderd.

Aan de andere kant ben je ook niet verplicht om de nieuwere versie te kopen. Dat is een misvatting die nogal vaak speelt onder Apple gebruikers. FCP 9 en Logic 9 blijven echt wel werken als je de nieuwe versie niet koopt (in ieder geval voorlopig).

Daarnaast kan alleen Apple zelf inschatten welke weg ze in moeten slaan om een product op de markt te houden. Men vergeet vaak dat het aan het einde van de dag nog steeds over de omzetcijfers gaat bij een bedrijf en op het moment dat een product niet veel meer doet in de markt kan een bedrijf besluiten de focus van een product te "veranderen" om een poging te doen het niet compleet te moeten schrappen.

Hoe ambitieus een ontwikkelteam ook is, als men van hogerhand anders besluit is het slikken en accepteren. Een ontwikkelteam bepaald nu eenmaal de strategie van een bedrijf niet.....

Wat dat betreft kun je zeggen van Steinberg wat je wilt (en ze hebben de afgelopen jaren veel fouten gemaakt) maar op het moment luisteren ze wel naar hun userbase. Iets wat je van Apple niet kunt zeggen denk ik!

Ik denk ook dat de "pro" wereld toch altijd een berg gezeur oplevert. Die zitten nu eenmaal niet te wachten op innovatie omdat daar vooral productiviteit er toe doet en het zijn vaak mensen die succesvol zijn omdat ze een bepaald "truukje" doorhebben. Dit truukje wordt lastiger omdat de tool waarmee ze werken is veranderd.

Het tegenovergestelde is waar. het zijn juist de amateurs die de truukjes leren. de pro's weten precies wat ze doen en verzinnen de truukjes. Innovatie komt juist uit de hoek van de professionals.
Het nadeel voor Apple hiervan is echter dat een Professional meestal niet iets fancy's wil. Iets wat een mooi verhaal op de Keynote presentatie van Jobs oplevert. Iets wat de team-managers van de programmeurs binnen Apple makkelijk kunnen verkopen.
En dat levert dus weinig reclame op en dus weinig verkoop.

Aan de andere kant ben je ook niet verplicht om de nieuwere versie te kopen. Dat is een misvatting die nogal vaak speelt onder Apple gebruikers. FCP 9 en Logic 9 blijven echt wel werken als je de nieuwe versie niet koopt (in ieder geval voorlopig).

Er zitten zoveel bugs in FCP dat iedereen met smacht zit te wachten op de nieuwe release.
Alleen al het feit dat 't niet 64 bit is, rechtvaardigt de aanschaf van een "dikke" Mac Pro al niet.

Daarnaast kan alleen Apple zelf inschatten welke weg ze in moeten slaan om een product op de markt te houden. Men vergeet vaak dat het aan het einde van de dag nog steeds over de omzetcijfers gaat bij een bedrijf en op het moment dat een product niet veel meer doet in de markt kan een bedrijf besluiten de focus van een product te "veranderen" om een poging te doen het niet compleet te moeten schrappen.

Precies. En die weg is al jaren de iPod, iPhone en iPad. Snow Leopard leed al onder het gebrek aan beschikbare programmeurs vanwege het enorme succes van de iPhone.
De Apple Servers zijn eruit, alles draait nog op ATI video kaarten (terwijl de hele pro video wereld alles op NVidia doet met CUDA)

FCPX is een behoorlijk grote fout geweest. Ze hadden alleen maar de naam b.v. Express moeten houden of helemaal geen Pro, dan was er een stuk minder gedoe geweest.

Apple is een hardware fabrikant. Alles draait om de verkoop van hardware. De software is daar ondersteuning van en dus bijzaak.
Trouwens, wanneer is de laatste keer dat Apple überhaupt helemaal zelf iets van scratch heeft geschreven?

Hoe ambitieus een ontwikkelteam ook is, als men van hogerhand anders besluit is het slikken en accepteren. Een ontwikkelteam bepaald nu eenmaal de strategie van een bedrijf niet.....

Inderdaad. Het management beslist bij Apple en niet de programmeurs.
Het verhaal gaat nu zelfs dat er nog slechts één nieuwe MacPro komt. Daarna komen er alleen nog iMacs en kleinere computers. En de laptops gaan draaien op ARM processoren.
Uiteindelijk zal Apple alleen nog grote en kleine versies van de iPhone maken.
Om nog wat olie op het vuur te gooien, denk ik dat de volgende OSX release, of die daarna, iOS Pro gaat heten.

PS Hier is een link naar een blog van een van de VFX guru's. De man die aan de wieg van Shake heeft gestaan en nu aan het programma Nuke werkt. Hij vertelt over zijn tijd bij Apple en de keuze voor FCPX...
Ron Brinkmann over FCPX

Er zitten zoveel bugs in FCP dat iedereen met smacht zit te wachten op de nieuwe release.
Alleen al het feit dat 't niet 64 bit is, rechtvaardigt de aanschaf van een "dikke" Mac Pro al niet.

De vraag is echter waarom 64bit als een oplossing gezien wordt. OSX gebruikt in 32bit physical address extension en dus kan elke applicatie 4GB geheugen alloceren in tegenstelling tot windows 32bit waar het hele OS maar 4GB kan alloceren.

Dat is een enorm verschil. In OSX kan dus het OS zelf en elke individuele applicatie 4GB geheugen adresseren (in werkelijkheid iets minder) en dat maakt het hele verhaal nogal anders. Wellicht wil je natuurlijk meer dan dat alloceren voor video toepassingen maar goed, dat is wat anders dan zeggen dat je een dikke macpro nodig hebt want op gebied van processing haal je niet heel veel winst.

Waarom is OpenCL eigenlijk nooit van de grond gekomen (zowel voor video als audio). Er zit daar erg veel potentie en het wordt native ondersteund sinds OSX 10.6.5 oid.

Nu weer even ontopic naar Logic gaarne. ;)

Laatst gewijzigd:
64 bit maakt misschien niet zo heel veel uit, multicore rendering en gpu acceleratie wel.

Door 64bit kun je nu veel grotere projecten laden in FCPX dus je hbet het limiet van 4GB niet meer.

Iig voor de mensen die er in geinteresseerd in zijn, Larry Jordan schrijft al een tijdje over FCPX en heeft veel meer in's and out's:

http://www.larryjordan.biz/app_bin/wordpress/

Door 64bit kun je nu veel grotere projecten laden in FCPX dus je hbet het limiet van 4GB niet meer.

Iig voor de mensen die er in geinteresseerd in zijn, Larry Jordan schrijft al een tijdje over FCPX en heeft veel meer in's and out's:

http://www.larryjordan.biz/app_bin/wordpress/

Bericht door een moderator:

Nog steeds niet ontopic. :)
Laten we deze link naar een FCPX site even het laatste FCPX postje houden en weer verder praten over Logic....

Als Apple stopt met Logic hoop ik dat het verkocht wordt aan een bedrijf dat er wel iets moois mee doet.

Dat verdient de software en de enorme userbase.
Desnoods starten we een petitie. :D

ik versta echt niet hoe je nu kan denken dat Apple zou stoppen met Logic.
ze hebben een enorme user base, het core audio formaat, studio's over de hele wereld als klant, ..

Ze updaten zelfs nog steeds hun Unitor/AMT drivers.. Een product van emagic uit 1998!! ongezien!

"Typisch" aan apple is dat ze vernieuwing pushen, ook al staat het nog niet helemaal op punt (cfr: toen ze USB introduceerden was er bijna niets van usb devices beschikbaar, toen ze diskettestation schrapten bestond de usb stick nog niet, FCP-X, ...)
Ik sluit niet uit dat ze ooit Logic volledig herzien, en dat het in het begin klachten zal regenen. maar dat zal volgens mij niet voor meteen zijn.

ik versta echt niet hoe je nu kan denken dat Apple zou stoppen met Logic.
ze hebben een enorme user base, het core audio formaat, studio's over de hele wereld als klant, ..

Ze updaten zelfs nog steeds hun Unitor/AMT drivers.. Een product van emagic uit 1998!! ongezien!

"Typisch" aan apple is dat ze vernieuwing pushen, ook al staat het nog niet helemaal op punt (cfr: toen ze USB introduceerden was er bijna niets van usb devices beschikbaar, toen ze diskettestation schrapten bestond de usb stick nog niet, FCP-X, ...)
Ik sluit niet uit dat ze ooit Logic volledig herzien, en dat het in het begin klachten zal regenen. maar dat zal volgens mij niet voor meteen zijn.

Ik heb soms het idee dat Apple op weg naar de top alle mogelijkheden aangreep om te groeien en te stijgen in kwaliteit maar nu ze gearriveerd zijn is de agenda anders..Het word wel vaker beweerd dat bedrijven die hun top bereiken ook langzaam weer afglijden.

Ik baal soms wel eens dat Apple echt de enige keuze is, windows machine spreekt me niet aan en Linux etc is voor de experimentele nerd.

Apple is natuurlijk absoluut niet de enige keuze. Windows kan je niet aanspreken maar dan beperk je natuurlijk wel zelf de keuze die er is.

Windows 7 is echt een prima OS. Wellicht is OSX nog iets fijner maar als je Windows 7 normaal gebruikt zul je hier echt amper tot geen problemen mee ervaren. Een alternatief is er altijd!
Ik gebruikt zelf overigens OSX dus het is niet dat ik een Windows fanboy ben ofzo maar ik gebruik zakelijk Windows 7 en heb hier ook wel eens wat audio applicaties op gedraait en de klassieke windows 2000/XP ellende zijn echt niet meer aan de orde.

Ja core audio is beter maar dat ligt er vooral aan dat steinberg zich niet focust op het volwassen maken van ASIO en dat microsoft geen focus legt op het standaardiseren van een goed alternatief.

IK zie persoonlijk Logic ook niet zomaar verdwijnen al valt me wel op dat de laatste major versie van Logic (9) wel duidelijk minder innovatief was dan eerdere versies wat mogelijk een signaal zou kunnen zijn. De tijd zal het leren........ Ik ben ook niet heel erg loyaal aan een DAW, ik switch indien nodig zo naar Cubase. Ik heb alleen altijd met logic gewerkt en vind die flow gewoon prettig werken.

Ik ben ook niet heel erg loyaal aan een DAW, ik switch indien nodig zo naar Cubase. Ik heb alleen altijd met logic gewerkt en vind die flow gewoon prettig werken.

Dat is wel het verschil met de 'PRO'-markt waar mensen niet zo snel kunnen switchen. Zij het om oude projecten te kunnen openen of simpelweg dat de mensen die met de software werken niet dezelfde mensen zijn die de licenties bestellen (zoals dat vaak bij grote bedrijven gaat). Of ze zitten met preferred suppliers die alleen maar 1 type software kunnen leveren etc.etc.

Ik denk zelf niet dat APPLE gaat stoppen met de pro-markt overigens, maar het kan wel zijn dat ze de focus (nog) meer gaan leggen op cunsumer, daar ligt toch het grote geld. Dat zou dan minder ontwikkelresources betekenen voor dergelijke software. Of niet. ff afwachten.

Apple gaat echt niet stoppen met de pro-markt. Dat gerucht is alleen gekomen door de release van FCP-X wat heeeeel erg pro is maar een aantal mensen zien dat niet zo. Er was ook een gerucht dat het team van Logic programmeurs van Logic zijn afgehaald. Maar dat gebeurd altijd in een software bedrijf. Als er een deadline aankomt worden alle zeilen bijgezet en dat moest met FCP-X gebeuren. Daarna zullen er weer mensen van FCP-X team naar Logic verplaatst worden.

Apple zou wel gek zijn om met Logic Pro te stoppen. Is een erg belangrijke speler in het DAW segment. Daarbij hebben ze enkele jaren geleden enorm geinvesteerd in Logic en ik denk niet dat ze dat zo maar weggooien.

Ik kan mij wel voorstellen dat ze de naam gaan veranderen. Ze zijn bij versie 9 aangekomen dus een versie 10 lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar je weet maar nooit.

@Fourier: Je hebt precies wel héél veel aandelen van Apple gekocht...

Apple is nu niet direct een bedrijf dat iets zal lanceren omdat het vindt dat het een goed idee is. Ze lanceren eerder iets omdat ze geld ruiken. Niets mis mee natuurlijk, zo zijn de meeste bedrijven. Iedereen moet zijn geld verdienen. Maar steeds M$ afschilderen als kapitalistische wolven en Apple loven als de innovatieve wereldverbeteraars wordt wel lichtelijk ironisch.

Waarom laat Apple geen Flash toe op de iPad? Om technische redenen of om een nieuwe standaard af te dwingen? Ik dacht het niet. Ze willen gewoon niet dat je gratis Flash games gaat spelen, waardoor ze miljoenen (miljarden?) downloads zouden mislopen. Innovatief? Nee. opportunistisch? Ja. Het lijkt mij dan ook dat Apple Logic op termijn inderdaad een stille dood zou laten sterven als het niet genoeg meer opbracht. Of dat nu al het geval is? Waarschijnlijk niet.

Logic is gewoon hopeloos verouderd t.o.v. de windows EN apple competitie. Apple is druk met consumers en apps in de cloud.... :doei: daa'ag Logic....

Je hebt precies wel héél veel aandelen van Apple gekocht...
- Nee hoor. Geen 1 aandeel, helaas.

Maar steeds M$ afschilderen als kapitalistische wolven en Apple loven als de innovatieve wereldverbeteraars wordt wel lichtelijk ironisch.
- Volgens mij heb ik daar niks over gezegd.

Waarom laat Apple geen Flash toe op de iPad?
- Nou...heel simpel, omdat het heeeel vaak crashed, op welk platform dan ook. Daarbij is het toch raar dat iedereen afhankelijk is van Adobe. Een gratis standaard zoals HTML5 is dus een veel beter alternatief. Wat overigens Google en Microsoft hebben beaamd.

Volgens mij heb ik daar niks over gezegd.
Enkel de eerste zin was specifiek voor jou bedoeld. De M$-Apple vergelijking was meer doelend op de algemene Apple-fanboy.

Waarom laat Apple geen Flash toe op de iPad?
- Nou...heel simpel, omdat het heeeel vaak crashed, op welk platform dan ook. Daarbij is het toch raar dat iedereen afhankelijk is van Adobe. Een gratis standaard zoals HTML5 is dus een veel beter alternatief. Wat overigens Google en Microsoft hebben beaamd.
Flash is inderdaad niet perfect, maar het gebrek aan Flash op een touchpad is een zeer zware handicap. Volgens mij is de beslissing dus voornamelijk gebaseerd op harde cash, maar dat is maar een mening natuurlijk.

Back