Slim phatty alternatieven?

MSK

Psychopatisch lid
Hey, ik heb een muziek project samen met een vriend van me, en we werken soms in zijn studio, soms in mijn studio. Nu wil ik erg graag een analoge mono synth met een simpele opzet maar zware basis, ik wil wel midi hebben.
Ik overweeg de Slim phatty, maar mijn partner heeft zelf al een Little Phatty staan en daarom dacht ik zelf, misschien dan maar iets van dave smith in de zelfde prijs klasse omdat we anders 2 praktisch dezelfde moogs hebben staan. Dave smith instrumenten schijnen dan weer triest slechte pots te hebben, wat mij dan weer laat twijfelen.
Ik heb alternatieven overwogen zonder midi, zoals een moog prodigy bijvoorbeeld.
Maar dan mis ik echt de midi, en ik wil liever geen converter er aan maken.
Zijn er nog obvious alternatieven die ik over het hoofd zie? Vintage is leuk, maar erg veel onderhoud. Ik zou evt door kunnen sparen voor een Voyager, maar ik vind de extra's van de voyager een beetje overbodig aangezien ik eigenlijk genoeg heb aan 2 oscs en een filter, met wat modulatie mogelijkheden.
De synth gaat vooral gebruikt worden voor scheurende leads en evt voor kicks en percussieve sounds/stabs. Basslines niet bepaald.
MSk.

denk dat die dave smith's wel meevallen hoor. geloof dat dat "potverhaal " vooral de p8 versie met endless encoders ( de oudere versie dus ) betrof.

Doepfer Dark Energy, Vermona Lancet (al is die ook weer een beetje Moog-achtig), de nieuwe Oberheim SEM (en dan de versie met MIDI of de Pro).

Das een goed lijstje, ik ga ze eens even vergelijken en dan eventueel een keer testen ergens.

Inderdaad, de SEM kan ik je van harte aanbevelen. Voor analoog puristisch genot met een hoog vintage karakter gehalte ken ik in deze prijsklasse geen beter alternatief. Of je moet modular gaan, maar dat is een duurdere hobby.
De SEM is fijn als standalone, en daarbij de ideale aanvulling voor Moog-achtig spul vanwege het geheel eigen filter.

+1 SEM, het is dat ik de centjes niet heb liggen, maar van alle nieuwe analoge gear zou ik eigenlijk niets liever in mijn (hele grote maat) sok vinden dan een SEM.

Ik denk dat het de doepfer word, kan ik ook nog een 2de hands sherman filterbank kopen.
Simpel ding die doepfer maar hij doet wat ik wil.

"een simpele opzet maar zware basis"

Nu heb ik niet veel Doepfer gehoord, maar ik heb er niet echt de associatie "zwaar" bij. En de Sherman heeft verre van een simpele opzet, ik gebruik hem eigenlijk het liefst als gemoduleerde overdrive, want fijne takkeherrie maken kan 'ie goed.

Ik zou de Mopho ook niet onderschatten, zeker de key versie niet.

Ja de sherman is weer voor andere doel einde dan de synth. Staat los van elkaar.
Ik wil hem eerst eens testen voor ik hem echt koop. Het liefst met een mopho er naast. Maar sound demos vond ik er goed eigenlijk.
Totaal niet verwacht van doepfer spul.
Eerst zien (horen) dan geloven.
Vond de mopho wel leuke features hebben maar vond de doepfer eerlijk gezegt een stuk ruwer klinken.

Ja.. Die studio electronics is ook mooi.
Hoe meer alternatieven hoe lastiger de keus word.
Ik zal iets specifieker zijn.
We werken samen aan nummers, en we gebruiken vooral hardware we hebben beide een eigen ruimte, in mijn ruimte ontbreekt het simpel gezegt aan scheurgerij.
Vandaar dat van de lijst van gear die ik nog wil hebben (die steeds korter word) een analoge mono synth nu boven aan staat. Mijn budget is 1200 euro, meer heb ik namelijk niet. Ik wil de synth voornamelijk gebruiken voor stevige detuned leads, flink gefilterde zaag leads en scheurende filter noise sounds. Geen lieve padjes of trance sounds. Echt het overkookte synth idee.
Alle andere dingen die de synth kan zijn extra's.
Of het apparaat 20 euro of dus 1200( eventueel wat meer maar dan moek ff verder sparen) het belangrijkste is dat ie die geluiden het best kan maken. Ik ben erg fan van een wat ruwere grauwere sound dan de meer gelikte harmonische sound. Misschien is het zo beter te adviseren. De doepfer leek leuk maar toen ik me bedacht dat hij een moog zou vervangen dacht ik hmmm. Toch maar ff verder kijken.

Ja, maar scheuren en Moog zijn niet echt 2 dingen die ik met elkaar associeer. FR XS daarentegen, dat lijkt er meer op, patchen en hoppa.

Ja nouja, met de little phatty pak je 2 saws in verschillende octaaf zet je de filter op 11 uur, resonantie omhoog en de filter overdrive of hoe die heet open en ik vind het al lekker scheuren zeg maar. ( erg basic, maar gaat om het idee)

Ik snap ook niet waarom je niet zou kunnen scheuren met een Moog, dat kan wel degelijk.
Je zou een SE1 kunnen zoeken voor rond de 700 euro, dan hou je nog geld over.
Je zou ook een SE1x kunnen aanschaffen, die heeft wat extra opties zoals lfo midi sync, extra waveform en standaard filter input. SE1x is wat duurder, 2e hands rond de 850 geloof ik.
Moog RME is ook erg aardig hoor, wel wat smoother dan een SE1(x) die veel rauwer en agressiever is.
Veel monosynth voor weinig geld is een Waldorf pulse, voor 250 euro heb je deze dikke scheurbak met midi en ook te bedienen in je DAW via een vst

Ja de se1x is erg uitgebreid lijkt het, in demos hoor ik er ook stevige beats uit rollen.
2de hands prijs van 850 is netjes dan houd ik nog wat over. Maar heb niet echt demos kunnen vinden van de scheur power van het beestje.

Of je koopt een 2dehandsje SE1(X) plus een Slim Phatty. Dan heb je MOOG EN SE!!!

Wat wil je als vent nou nog meer..... (niet antwoorden :D)

Back