Osx Lion ervaringen

manvsmachine

Electribe junk
Sinds vandaag is Mac osx Lion uitgekomen.

Upgraden kan via de mac app store voor €23,99

Ik ben benieuwd of er al mensen de overstap gaan wagen en wat de ervaringen hier van zijn.

meer info:

http://www.apple.com/macosx/

Ik heb verschillende software pakketten draaien waaronder Komplete 7 en cubase.

Ik zal hier dan ook mijn ervaringen delen hoe deze na de update werken.

Lion draait hier inmiddels.

Kontakt lijkt in eerste instantie niet te draaien maar er bleken nog de nodige updates te zijn in het NI service center dus dat wacht ik eerst af. Als vst werkt kontakt wel gewoon.
Het wel of niet werken van dit pakket lijkt me zeer nuttige informatie voor de meeste forumleden.

Reaktor 5.5 daarentegen loopt meteen als een zonnetje. Ik vermoed dat lion volledig 64 bit is ten opzichte van zijn voorganger...
Massive werkt ook probleemloos

Future audio Workshop's Circle werkt ook probleemloos.

Ook cubase Essential 4 werkt.

Ableton waarschuwt dat Live op Lion kan crashen als externe MIDI hardware wordt aangestuurd en raadt aan te wachten met upgraden naar Lion tot ze een bugfix hebben: http://www.ableton.com/news/osx-10-7-lion-compatibility-live-update-coming-soon

Ik wacht zelf in elk geval met de upgrade totdat ik zeker weet dat al mijn grafische en muziekprogramma's goed werken.

Ik geef je er geen ongelijk in. Aangezien de mac voor mij puur hobby is zal het voor mij niet dramatisch zijn wanneer een applicatie niet meteen naar behoren draait. Ik ben dus niet zo bang om de overstap te doen.

Kontakt geeft ook na de laatste update nog problemen in de standalone versie. Ik krijg wel het scherm voor keuze van geluidskaart / midi interface te zien maar na een keuze hier crasht kontakt meteen.

En ook Guitar rig en FM8 geven standalone problemen.

De rest van Komplete lijkt het gewoon te doen.

Als Vst lijkt alles wel gewoon goed te werken dus ik vermoed dat dit alles toch iets met CoreAudio/CoreMidi te maken heeft.

Even een kleine impressie:

Vst versies van komplete in cubase essential 4 die dus wel allemaal werken... Het lijkt dus enkel om standalone te gaan. Maar erg stabiel is het allemaal nog niet. Voor een productie omgeving dus zeer zeker af te raden om te upgraden voorlopig...

Attachments

• Schermafbeelding 2011-07-20 om 22.17.16.jpg
    Schermafbeelding 2011-07-20 om 22.17.16.jpg
    94,4 KB · Bekeken: 114
Laatst gewijzigd:
Inmiddels ben ik al weer wat wijzer geworden. De applicaties van NI zijn tegenwoordig 64 bit. Dit schijnt met Lion nog problemen te geven. Dit is dus simpelweg op te lossen door de applicatie in 32 bit modus op te starten.

Dit doe je als volgt:

- Ga naar de applicatiefolder

- Appeltje + I intoetsen op het applicatie icoontje. (Toon info)

- Vinkje zetten bij opstarten in 32 bit modus.

Let op dit werkt weer niet voor Kontakt! Wel voor bijvoorbeeld Guitar Rig

Edit: Ook kontakt lijkt nu te werken. De oorzaak bleek te liggen in het niet aanwezig zijn van mijn externe harde schijf waar alle samples op staan + een verkeerde sample rate voor deze geluidskaart.

Laatst gewijzigd:
Mensen met Logic ook al de overstap geprobeert (dit zal toch geen problemen moeten geven....) en een echo audiofire?

Ik moest alleen de driver van mijn Firewire Audiophile updaten. Gelukkig was M-Audio er dit keer op tijd bij (duurde destijds met SL erg lang). Gek genoeg staat de download onder 10.6.8 (althans gister), maar de changelog noemt wel aanpassingen voor Lion. Nodig ook, want Lion ging hard onderuit op de 10.6 driver.

Verder zie ik niks geks, maar ik draai geen DAW op deze Mac, alleen wat losse softsynths via AU Lab.

Ik draai hier 10.7 al een tijdje, met de laatste beta van ableton en een RME fireface 800.
Draait opzichte prima behalve midi out dan hangt ableton direct, ze zijn hier ondertussen van op de hoogte. Renoise werkt ook goed en rreaper volgens mij ook.

Ik draai hier 10.7 al een tijdje, met de laatste beta van ableton en een RME fireface 800.
Draait opzichte prima behalve midi out dan hangt ableton direct, ze zijn hier ondertussen van op de hoogte. Renoise werkt ook goed en rreaper volgens mij ook.

Ik neem dan aan een beta versie en niet de release?

Owja de Magic Trackpad werkt ook erg fijn onder lion :). zeker Met launchpad e.d.

Back