Osx Lion ervaringen

En ik kan inmiddels weer wat werkende hardware aan het rijtje toevoegen:

- De m-audio Firewire Solo met de laatste drivers voor osx 10.6.7 anders volgt er meteen een systeem crash.
- de Akai LPD8 Laptop Pad Controller
- Behringer Xenyx 1222USB
- M-audio Keystudio 25

ik sta meestal vooop als er een systeem update is maar ik sla lion even over denk ik. het zal voor mij voor het eerst zijn dat ik niet meedoe. het is een nobel streven van apple dat ze alles wat op een cd lijkt achter zich willen laten maar dat je niet meer vanaf dvd kan installeren vind ik toch een beetje eng. je wordt dan helemaal afhankelijk van je harddisk en we weten allemaal dat die een keer gaat crashen. je gaat ook steeds meer slaaf worden van de app store. leopard snow werkt voor mij prima.

ik sta meestal vooop als er een systeem update is maar ik sla lion even over denk ik. het zal voor mij voor het eerst zijn dat ik niet meedoe. het is een nobel streven van apple dat ze alles wat op een cd lijkt achter zich willen laten maar dat je niet meer vanaf dvd kan installeren vind ik toch een beetje eng. je wordt dan helemaal afhankelijk van je harddisk en we weten allemaal dat die een keer gaat crashen. je gaat ook steeds meer slaaf worden van de app store. leopard snow werkt voor mij prima.

Na wat google werk kom je er vanzelf achter dat het gewoon mogelijk is om zelf een installatie DVD te maken van de gedownloade installer. Het is dus niet zo dat het onmogelijk is en dat je perse van je Harddisk afhankelijk bent.

Inderdaad, een install dvd maken is een fluitje van een cent. maar je kan de installer ook op een usb-stick of wat dan ook zetten. Hoe flexibel wil je het hebben? 8)

Inderdaad, een install dvd maken is een fluitje van een cent. maar je kan de installer ook op een usb-stick of wat dan ook zetten. Hoe flexibel wil je het hebben? 8)

Ik heb er zojuist eentje gemaakt. Maar apple zegt er alleen officeel helemaal niks over. Officieel kun je alleen recoveren vanaf HD of via web. Maar ik heb me fijn een DVDtje gebrand. Hoe doe je dat nu :

- rechtsklik op de installer voor Lion die je in de App Store koopt
- Pakketinhoud weergeven
- Naar de map Contents -> Shared Support -> InstallESD.dmg
- InstallESD.dmg openen met schijfhulpprogramma
- Vervolgens op een DVD branden.

Klaar is de install disc

Voor usb werkt het soortgelijk alleen weet ik niet exact hoe deze geformatteerd moet zijn.

Ik heb wel begrepen dat apple met een usb stick zou uitkomen waar het op staat? Iemand die hier meer van weet?

Ik heb er zojuist eentje gemaakt. Maar apple zegt er alleen officeel helemaal niks over. Officieel kun je alleen recoveren vanaf HD of via web. Maar ik heb me fijn een DVDtje gebrand. Hoe doe je dat nu :

- Pakketinhoud weergeven

Klaar is de install disc

Voor usb werkt het soortgelijk alleen weet ik niet exact hoe deze geformatteerd moet zijn.

Ik heb wel begrepen dat apple met een usb stick zou uitkomen waar het op staat? Iemand die hier meer van weet?

Jaren geleden heb ik mijzelf afgevraagd waarom je OS X niet bij Aple kan downloaden. Toen ter tijd leek mij dat wel ideaal, vooral als er een update uitgebracht was en je wilt je Mac opnieuw installeren. "Voorheen" was het installeren vanaf de DVD en dan de upgrade downloaden en dan updaten. Ideaal zou het zijn als je OS X met de update erin verwerkt opnieuw zou kunnen downloaden en installeren. Nu dat je OS X daadwerkelijk direct van Apple kan downloaden is er van enig enthousiame niets meer te bekennen. Wat mij bijzonder stoort is dat de Mac mini DVD-/CD-loos is. Wat als je TechTool Pro of Disk Warrior van CD wilt opstarten? Ik ben bekend met DVD/CD sharing en/of een externe speler erop aansluiten maar wat is er mis met een ingebouwde DVD-ROM speler? Gebruiksvriendelijker wordt het er niet op.

- Pakketinhoud weergeven

Klaar is de install disc

Let op: wel meteen doen nadat je Lion hebt gedownload en vóórdat je het installeert, want ná de installatie verdwijnt de installer.

Je hebt de mogelijkheid Lion opnieuw te downloaden als je hem al hebt geinstalleerd.
In de App store met option (alt) op purchases klikken.

Ook brengt Apple Lion uit op USB stick ergens eind dit jaar voor het miezerige bedrag van $69...

Maar dat gezever over die zilveren schijfjes snap ik echt niet, Apple was ook de eerste om de floppy eruit te gooien, toen veel gezeik nu hoor je er niemand meer over.
Ik ben voorstander van digitale downloads, al die dozen en schijfjes zijn slecht voor het milieu en staat/ligt hier enkel in de weg...

Wat mij bijzonder stoort is dat de Mac mini DVD-/CD-loos is. Wat als je TechTool Pro of Disk Warrior van CD wilt opstarten? Ik ben bekend met DVD/CD sharing en/of een externe speler erop aansluiten maar wat is er mis met een ingebouwde DVD-ROM speler? Gebruiksvriendelijker wordt het er niet op.

Minder erin dan kan er ook minder stuk.

Jammer dat de prijs dan weer niet gezakt is.
Verder ben ik persoonlijk blij dat ze dat door pushen want de sneller we af zijn van die dingen de beter. :)

Wordt ook eens tijd dat Native Instruments en andere op HD gaat leveren of gewoon lekker via de App Store.

Diverse producten van Focusrite werken nog niet (o.a. Saffire geluidskaarten):

Mac OS X 10.7 Lion Compatibility

Apple have recently announced the availability of OS X 10.7, also known as Lion. Whilst we have not yet completed full testing of all our products, we have finished basic testing and can report the following information. Please note that currently none of our products are fully supported with OS X 10.7.

At the time of writing, the following products have been seen to work with OS X 10.7:

Control 2802
Liquid Channel Control Software
Liquid Mix
Saffire 6 USB
Scarlett 8i6
Scarlett 18i6
VRM Box
Midnight Plug-in Suite (tested with Logic - other DAWs are currently not compatible with Lion)

At the time of writing, the following products are currently not working with OS X 10.7:

Saffire PRO 14
Saffire PRO 24
Saffire PRO 24 DSP
Saffire PRO 40
Liquid Saffire 56
Liquid Mix HD
Forté Suite
Scarlett Plug-In Suite

Focusrite is committed to providing support for our products with the latest operating systems. We are currently working on providing full support for our products with OS X Lion, and these will be available as soon as they are complete.

Let op: wel meteen doen nadat je Lion hebt gedownload en vóórdat je het installeert, want ná de installatie verdwijnt de installer.

Ik heb de installer dan ook voor de installatie eerst naar een externe harde schijf gekopieerd :)

Echo Audiofire (12) werkt

Als ik Novation Automap open heb staan, dan wil Lion niet afsluiten. Voor de rest werkt het wel prima.

Ik heb inmiddels ook een erg groot probleem.

Ik dus Lion downloaden ( Appstore ) en installeren op de Imac.
Alles ging goed, totdat ik Logic 9 op wilde starten. Hij gaf een fout aan!! Toen kreeg ik het al warm.

Toen ik Apple aan de telefoon had, bleek dat ik een update van Logic moest downloaden ( vreemd want hij geef geen updates aan, maarja dat kan ) Dus ik Logic 9.1.4 ( zoiets ) downloaden en installeren.

Logic starte op, gaf een aantal fouten aan ( vooral bij Saffire PRO etc. en bij een aantal gedownloade shitzooi, maar die gebruik ik eigenlijk. Apple zooi moet je ook gewoon kopen natuurlijk ;)

Maar nu het probleem. Alle standaard banks zijn leeg van Logic!! Dus de synths ( ES1 ES2 et) en alle andere standaard Logic instruments. Hij herkent ook niets meer. Hoe kan ik dit oplossen?
Lijkt wel of het in 1 x verdwenen is. Ik kan totaal niets meer inladen en vinden.

Is het mogelijk om ( want heb Logic ook op mijn Macbook staan ) alle banks daarvan te kopieren en te plakken in mijn Imac? Herkent hij ze dan wel weer???

Please help me, thanks =(

Ik heb net Lion geïnstalleerd, en dat had ik niet mogen doen. Ableton Live begeeft het wanneer ik externe midi aanstuur. Maar dat is maar een technisch probleempje, en dat zal binnen een paar dagen wel verholpen zijn met een kleine upgrade van onze Duitse vrienden.
Wat me veel meer zorgen baart, is dat Logic 8 niet werkt. En dat zal wel een commercieel probleempje zijn, en zal dus wel nooit opgelost raken. Dit is de tweede keer in korte tijd dat ik enorm teleurgesteld ben in Apple's commerciële politiek (eerste keer was met iPhone die niet werkte onder Tiger, en die iPhone is heel snel een Android geworden).

Ik heb zelf jarenlang voor de tweede grootste software vendor gewerkt, dus ik ken de praktijken maar al te goed. Find customer, f$$$ customer, forget customer. Software, in the long run, kost bakken vol geld.

Dus ik spiegel me aan de jongens van Chromeo (cfr. Future Music mei) die met één of andere aftandse versie van DP werken. Koop wat leuke oudere hardware, en laat ze hun ding doen via een simpel sequencertje. De oudere hardware (build to last) kan nog relatief eenvoudig geserviced worden. De nieuwere hardware is duidelijk build to die (wat als het touchscreen van de Jupiter-80 het begeeft?).

Enfin, veel bokkensprongen als gevolg van mijn frustratie. Want ik ben alweer een kostbare avond kwijt aan software issues, terwijl ik vanavond gewoon, doodgewoon wat muziek had willen maken.

@Dj Ricos @Janos (en andere waaghalzen): ik begrijp niet dat je je waagt aan versie x.x.0 van een compleet nieuwe versie van OS X, terwijl je door je een beetje in te lezen had kunnen weten dat een hoop hard- en software nog niet compatible is.
Als jij "doodgewoon muziek wilt maken", zoals jij schrijft, dan kijk je eerst een tijdje de kat uit de boom en gaat pas over als het pad geëffend is, door Apple zelf maar ook door andere fabrikanten.
Kortom, best een beetje naïef allemaal...

Dit is de tweede keer in korte tijd dat ik enorm teleurgesteld ben in Apple's commerciële politiek (eerste keer was met iPhone die niet werkte onder Tiger, en die iPhone is heel snel een Android geworden).

Tiger is 6 jaar oud... wat verwacht je... compleet nieuwe CPU/hardware structuur, net als mensen die klagen dat iets niet meer onder XP werkt, das 11 jaar oud... tja:gaap:

Back