Is er een noodzaak naar upgraden naar Lion?
Er is heel veel onder de motorkap gedaan: bijv. aan security (bijna alle systeemprocessen draaien in een sandbox), alleen dat al is echt fantastisch vooral als je veel op internet zit. Geen enkel OS heeft dit, ik snap niet waarom ze het niet keihard hypen in de marketing.
Ook heeft het os nu native ondersteuning voor dingen als de status van apps 'bevriezen' (na een reboot al je apps met open documenten precies zoals ze stonden), autosave en versionering (docs terugzetten in de tijd), externe applicaties moeten hiervoor wel geüpdatet worden. Dit soort dingen zijn niet echt 'sexy' maar ik denk dat het op termijn, als het populair wordt, 'computeren' een stuk relaxter kan maken. Nooit meer na hoeven te denken over opslaan, versies kwijtraken, per ongeluk over iets heen saven, progs opstarten/afsluiten etc.
FileVault (disk versleuteling) is nu verbeterd omdat hij de hele disk pakt, erg fijn voor laptops imho. Ik vrees meer dat iemand al m'n mail heeft dan dat ik de fysieke laptop kwijt ben.
Finder heeft een hoop relaxte verbeteringen, deels gejat van Windows.
Oh ja, de ingebouwde text-to-speech kan nu ook Nederlands, dat biedt perspectieven

Gebruik ik nog wel eens. Zeker omdat er nu geen goede online demo van een text-to-speech engine meer is (Google translate is wel aardig maar ja eigenlijk illegaal om te gebruiken in een nummer)
Al met al de drie tientjes zeker waard. Al die iOS-achtige shit (Launchpad, omgekeerd scrollen) gebruik ik denk ik niet, ik had geen stress met de oude manier.