Osx Lion ervaringen

helaas pindakaas: logic 8 express doet het (ook) niet: You can't use this version of the application Logic Express.app with this version of Mac OS X. You have Logic Express.app 8.0.2

Geen idee of dit zo blijft. Heb het de komende weken niet echt nodig, maar hoop wel op een oplossing.

reeds 'oplossing' gevonden: terminal window openen, en daar:
open /Applications/Logic\ Express.app/Contents/MacOS/Logic\ Express
intikken, inclusief de spaties. Lijkt tot nu toe te werken

Is er een noodzaak naar upgraden naar Lion? Ik vind het leuk hoor zo'n nieuw OS en ik heb hem ook geïnstalleerd op m'n Macbook, maar op m'n Imac die ik voor muziek gebruik gaat ie er voorlopig nog niet op. Snow Leopard werkt prima. Ik zie Lion meer als een OS om iPad en iPhone gebruikers die nog niet met een Mac werken over de streep te trekken om een Mac te kopen. Waar iOS eerst een soort aangepaste versie van OSX was, begint OSX onderhand meer op een aangepaste versie van iOS te lijken.

Een nieuw onderdeel als Launchpad in OSX voegt voor mij als redelijk doorgewinterde gebruiker van OSX echt niets toe. Ik snap het ook niet helemaal. Een aparte applicatie om toegang te krijgen tot al je applicaties terwijl je al snel toegang tot je programma's kunt krijgen door je "Programma's-map" als onderdeel van het dock te maken. Het staat trouwens ook heel raar op je scherm met het Dock zo erbij waar sowieso al je meest gebruikte programma's in staan. Daar is geen apart programma voor nodig volgens mij.....

Soundtoys plugs werken nog niet onder Lion in Logic

The Lion is out of the cage and it looks like it's very cool, but...

We wanted our users to know that the current V4.1.1 version of our software is NOT working with Lion and Logic. It appears it's a minor issue with AudioUnits validation only and we are testing a version that seems to run smoothly and hope to have it available as soon as possible after confirming it's solid.

We try to be as bleeding edge as possible but if you're using your SoundToys plug-ins in mixes we suggest you hold off on your upgrade to Lion and we'll let you know when our new Lion/Logic compatible version is available. We'll also be testing and staying on top of the other hosts as they make their move to Lion.

Sincerley,
The SoundToys Team.

HEAR van Joesoft doet het niet.

Programmaatje om het geluid van je Mac spectaculair te verbeteren.

Dat het niet op een dvd geleverd wordt is inderdaad niet het echte probleem.

Er is wel iets aan de hand met Apple wat mij niet aan staat.
Ik ben een gelukkige Mac Pro, Macbook Pro en een iPhone bezitter en werk al sinds begin jaren 90 enthousiast met Apple, zowel voor mijn werk als grafisch vormgever als voor muziek toepassingen.. Daarin is iets veranderd.

Paar voorbeelden van dingen die mij niet meer aanstaan van Apple:

Als ik mijn iPhone met USB kabel verbind met mijn Mac moet ik via iTunes bestanden kopieren.
..en dan kan ik alleen muziek of films kopieren. Gewoon een bestandje kopieren naar de dure 16 Gb harddisk kan niet eens! Niet meer de openheid waar Apple altijd voor stond.
Met een Android phone gaat dit wel. Je ziet gewoon de Android als gemounte harddisk en je kan zo bij je bestanden. Aplle wil gewoon muziek aan je verkopen en dwingen je naar de store op iTunes.

Daarom spreekt mij dat hele cloud gebeuren en die app store ook niet aan. Weer truuks om troep aan je te verkopen.

..en het ontbreken van de DVD is ook een slecht teken.
Als er iets mis was met je Mac kon je altijd terugvallen op de originele systeemsoftware op de bijgeleverde DVD. Dat dat nu gaat ontbreken zonder vervangende oplossing is een slecht teken.
Steve Jobs heeft persoonlijk gereageed op een vraag van een jonge Applegebruiker die vroeg hoe je voortaan moet terugvallen op originele systeemsoftware en hij zij gewoon dat je een partitie op een harrdisk moet aanmaken. Dat ze nu toch mogelijk is om het via DVD te doen betekent dat ze niet doordacht bezig zijn.

Bijveerbeeld. ik verkocht mijn oude G4 en de gebruiker die kon niet inloggen omdat hij mijn wachtwoord niet had. Zonder originele systeem DVD die ik er bij hed geleverd was hij of ik goed de lul geweest.

Er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen waar uit blijkt dat Steve jobs steeds meer een Bill Gates wordt maar mijn punt is geloof ik wel duidelijk.

Misschien ben ik een beetje een zwartkijker op het moment en valt het allemaal wel mee maar het is voor het eerst dat ik niet warm loop voor een systeem update en dat opzich baart mij al zorgen.

Misschien is het ook een beetje offtopic omdat ik dus geen Lion ervaringen heb en die wellicht ook niet zal krijgen maar toch wel even iets wart ik kwijt wil.

Dat dat nu gaat ontbreken zonder vervangende oplossing is een slecht teken.
Zoals hierboven gezegd kun je zelf de cd branden als je dat graag wil. En tegen een verneukt systeem helpt Lion juist beter, omdat hij altijd zelf al een 'recovery partitie' aanmaakt met een kopie van het systeem. Nog makkelijker dan de dvd pakken bij problemen toch? Veel andere merken (HP, Dell) doen het ook zo trouwens, ik hou zelf wel van een glimmend schijfje dus ik brand hem wel...

Ontopic: nog geen audio-ervaring met Lion. Ik heb alleen m'n Air geüpdatet, niet m'n iMac waar alles op staat... Durf het nog niet aan. Veel complexe apps (Photoshop, Eclipse etc) hebben probleempjes. Ableton schijnt wel goed te draaien behalve externe midi en van Resolume zegt men juist dat het veel betere fps haalt onder Lion.. Maar ik wacht nog wel ff.

Dat het niet op een dvd geleverd wordt is inderdaad niet het echte probleem.

Er is wel iets aan de hand met Apple wat mij niet aan staat.
Ik ben een gelukkige Mac Pro, Macbook Pro en een iPhone bezitter en werk al sinds begin jaren 90 enthousiast met Apple, zowel voor mijn werk als grafisch vormgever als voor muziek toepassingen.. Daarin is iets veranderd.

Paar voorbeelden van dingen die mij niet meer aanstaan van Apple:

Als ik mijn iPhone met USB kabel verbind met mijn Mac moet ik via iTunes bestanden kopieren.
..en dan kan ik alleen muziek of films kopieren. Gewoon een bestandje kopieren naar de dure 16 Gb harddisk kan niet eens! Niet meer de openheid waar Apple altijd voor stond.
Met een Android phone gaat dit wel. Je ziet gewoon de Android als gemounte harddisk en je kan zo bij je bestanden. Aplle wil gewoon muziek aan je verkopen en dwingen je naar de store op iTunes.

Daarom spreekt mij dat hele cloud gebeuren en die app store ook niet aan. Weer truuks om troep aan je te verkopen.

..en het ontbreken van de DVD is ook een slecht teken.
Als er iets mis was met je Mac kon je altijd terugvallen op de originele systeemsoftware op de bijgeleverde DVD. Dat dat nu gaat ontbreken zonder vervangende oplossing is een slecht teken.
Steve Jobs heeft persoonlijk gereageed op een vraag van een jonge Applegebruiker die vroeg hoe je voortaan moet terugvallen op originele systeemsoftware en hij zij gewoon dat je een partitie op een harrdisk moet aanmaken. Dat ze nu toch mogelijk is om het via DVD te doen betekent dat ze niet doordacht bezig zijn.

Bijveerbeeld. ik verkocht mijn oude G4 en de gebruiker die kon niet inloggen omdat hij mijn wachtwoord niet had. Zonder originele systeem DVD die ik er bij hed geleverd was hij of ik goed de lul geweest.

Er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen waar uit blijkt dat Steve jobs steeds meer een Bill Gates wordt maar mijn punt is geloof ik wel duidelijk.

Misschien ben ik een beetje een zwartkijker op het moment en valt het allemaal wel mee maar het is voor het eerst dat ik niet warm loop voor een systeem update en dat opzich baart mij al zorgen.

Misschien is het ook een beetje offtopic omdat ik dus geen Lion ervaringen heb en die wellicht ook niet zal krijgen maar toch wel even iets wart ik kwijt wil.

Het niet op DVD leveren betekent niet dat je het niet zelf op DVD of USB stick kunt zetten. Die installatieopties zijn namelijk wel degelijk mogelijk. Daarbij wil ik het ontbreken van een dvd drive niet perse goedpraten maar ook daarvoor geld dat een USB stickje prima werkt.

Verder bied apple de mogelijkheid om via een internetverbinding OSX compleet overnieuw te installeren.

zie ook dit artikel: http://support.apple.com/kb/HT4718

Dus kortom niet al te druk maken over een herinstallatie zonder DVD :).

Verder vind ik het ontbreken van een dvd drive nu niet echt vreemd. Je ziet het ook in pc-land al bij netbooks...

Echt nieuw is dit installeren over internetnatuurlijk niet. Zo doe ik mijn linux installaties al best lang :)

Is er een noodzaak naar upgraden naar Lion?
Er is heel veel onder de motorkap gedaan: bijv. aan security (bijna alle systeemprocessen draaien in een sandbox), alleen dat al is echt fantastisch vooral als je veel op internet zit. Geen enkel OS heeft dit, ik snap niet waarom ze het niet keihard hypen in de marketing.

Ook heeft het os nu native ondersteuning voor dingen als de status van apps 'bevriezen' (na een reboot al je apps met open documenten precies zoals ze stonden), autosave en versionering (docs terugzetten in de tijd), externe applicaties moeten hiervoor wel geüpdatet worden. Dit soort dingen zijn niet echt 'sexy' maar ik denk dat het op termijn, als het populair wordt, 'computeren' een stuk relaxter kan maken. Nooit meer na hoeven te denken over opslaan, versies kwijtraken, per ongeluk over iets heen saven, progs opstarten/afsluiten etc.

FileVault (disk versleuteling) is nu verbeterd omdat hij de hele disk pakt, erg fijn voor laptops imho. Ik vrees meer dat iemand al m'n mail heeft dan dat ik de fysieke laptop kwijt ben.

Finder heeft een hoop relaxte verbeteringen, deels gejat van Windows.

Oh ja, de ingebouwde text-to-speech kan nu ook Nederlands, dat biedt perspectieven :) Gebruik ik nog wel eens. Zeker omdat er nu geen goede online demo van een text-to-speech engine meer is (Google translate is wel aardig maar ja eigenlijk illegaal om te gebruiken in een nummer)

Al met al de drie tientjes zeker waard. Al die iOS-achtige shit (Launchpad, omgekeerd scrollen) gebruik ik denk ik niet, ik had geen stress met de oude manier.

Al met al de drie tientjes zeker waard. Al die iOS-achtige shit (Launchpad, omgekeerd scrollen) gebruik ik denk ik niet, ik had geen stress met de oude manier.

Die zijn dan ook vooral interessant als je de Magic Trackpad of Magic Mouse gebruikt. Met een gewone muis heb je er weinig aan :)

ok thanks, dat doet de deur toch wel redelijk dicht! :)

Bericht door een moderator:
Ik wil jullie vragen het voor SF relevant en dus bij softsynths, geluidskaarten en DAWs te houden. Voor Algemene discussies over Lion en Apple zijn er genoeg andere websites.

edit KW00t: Soundtoys plugs werken nog niet onder Lion in Logic

Iemand al ervaring met Cubase 6 en Lion? Ben benieuwd of dat een beetje werkt..

Die zijn dan ook vooral interessant als je de Magic Trackpad of Magic Mouse gebruikt. Met een gewone muis heb je er weinig aan :)

Tip: Voor een beetje multi touch lol heb je echt de magic trackpad nodig (voor de niet mobiele maccers onder ons). De Magic mouse registreert maar max twee vingers onder lion. (Ik weet dat er apps zijn zoals Better Touch die meer vingers magic mouse unlocken).

De magic muis is voor multi touch gewoon te licht en te klein. Dis schuift alle kanten op bij het swipen naar andere full screen apps.

Uiteindelijk zijn er bij gebruik van de Magic Trackpad meer functies dan voor de magic mouse.

...en daar gaat weer minimaal 69 euro naar Apple! Zit alleen nog te twijfelen of ik de standalone versie wil, of die met de macbook air er aan vast. ;)

Een nieuw onderdeel als Launchpad in OSX voegt voor mij als redelijk doorgewinterde gebruiker van OSX echt niets toe. Ik snap het ook niet helemaal. Een aparte applicatie om toegang te krijgen tot al je applicaties terwijl je al snel toegang tot je programma's kunt krijgen door je "Programma's-map" als onderdeel van het dock te maken. Het staat trouwens ook heel raar op je scherm met het Dock zo erbij waar sowieso al je meest gebruikte programma's in staan. Daar is geen apart programma voor nodig volgens mij.....

je legt me de woorden in de mond.

Bericht door een moderator:
Ik wil jullie vragen het voor SF relevant en dus bij softsynths, geluidskaarten en DAWs te houden. Voor Algemene discussies over Lion en Apple zijn er genoeg andere websites.

pff waarom zo streng, ik vind het bijv persoonlijk veel prettiger om op SF over dit soort zaken te praten dan op tweakers, das niet echt mijn slag volk.

trouwens, voor de mensen die veel gebruik maken van multitouch op macbookpro of magic trackpad

Ik kan zelf niet meer zonder deze app, echt geweldig!

BetterTouchTool

Back