Ik wil mijn huidige kamer opdelen in tweeen. De afmetingen zijn nu 5 x 6 en ik wil er ongeveer 5 x 3 van maken. Ik zit eraan te denken om een afscheiding te maken met houten platen (ik zit gehuurd en dus kan ik niet verbouwen). Wat zijn de gevolgen voor akoestiek als de ene muur van beton is en de ander van (dun) hout?
Lijkt me slecht voor de akoestiek.
3 meter is weinig. Ik heb al erg veel last van 3,6 meter breedte van mijn kamer. (lengte 5,5)
En hoe wil je luisteren met die 3 meter? Over de breedte geeft het je comb filtering effecten, ook in je mids (mocht de bas geen resonanties geven met die muur omdat hij dun is, maar dit zal waarschijnlijk toch wel gebeuren). En over de lengte luisteren zal voor een heel smal stereo beeld zorgen door reflecties op de zijmuren (en de eerste reflecties dempen met rockwool brengt je nog geen vrij stereo beeld weet ik uit ervaring)
5 x 6 (30 m2) schat ik nu zelf in als het minimum voor een goed klinkende kamer als je daar ook hoge plafonds bij hebt. Geluid kan daar vrij in zijn.
Ik had een paar dagen geleden een heel verhelderende ervaring.
Ik ging met een vriend mee naar een kunstuitleen in Zwolle. Zitten op een industrie terrein in een groot pand. Dat pand hebben ze onderverdeeld in een boel verschillende ruimtes, kleinere en grotere, sommige met hoog plafond en sommige met laag plafond.
En ik elke ruimte hingen dezelfde speakers (soort jbl's geloof ik, leken een beetje op nearfields), op dezelfde manier opgehangen en uit alle speakers in alle ruimtes kwam dezelfde muziek (lounge achtige house).
Die vriend en zijn vriendin konden maar niet beslissen welk schilderij ze wilden (verschillende smaken) en ik was daar uiteindelijk 3 uur.
Dit maakte me niet zo veel uit, en die schilderijen deden me niet zo veel (veel middelmatige troep bij kunstuitleen) maar ik vond het zo interessant om het effect van de verschillende ruimtes te horen op de muziek. Was echt de perfect A/B vergelijking (of A t/m H dan ofzo) met al die ruimtes.
Ik hoorde ook bij de grote ruimtes met laag plafond (normale woonkamer plafond hoogte) het effect van dat plafond. Het maakt de muziek zo klein / boxerig in. Ik ken dat geluid maar al te goed (onder andere door bij mezelf thuis) en dat komt dus puur door dat lage plafond!
De ruimtes met hoog plafond klonken GEWELDIG, ondanks dat ze niet goed gedempt waren.
Maar de muziek was "vrij" op een heel prettige manier.
Ik heb een inschrijving voor een prachtig appartement dat binnenkort gebouwd wordt en over zo'n 1 3/4 jaar klaar is. Grote woonkamer, mooi uitzicht etc etc. Maar heeft een laag plafond.
Ik ga het afzeggen. Na mijn verhelderende luister sessie naar kamers bij de kunstuitleen kan ik gewoon niet meer voor een huis kiezen met een laag plafond. Maakt zo veel uit.
Ik vraag me nog wel af hoe hoog hoog genoeg is voor dat vrije geluid.
Ik schat zelf in dat het oppervlakte minimaal 30 m2 moet zijn, en dan plafonds minimaal 3,5m? 4m?
En dan is het bij zo'n ruimte lijkt me alleen nog zaak om de reverb tijd enigzins te verkorten met breedband absorbers, en enigzins diffuus te maken met boekenkasten / diffusors.
Ik weet verder ook dat tot ik zo'n goeie ruimte heb ik maar met nearfields moet werken (niet te veel bas extensie en 1 tot 1,5 meter luisterafstand ofzo om kamer akoestiek invloeden te verminderen).
Maar ik kijk uit naar een grote kamer met hoog plafond en full range mid fields / main speakers, wat moet dat geweldig kunnen klinken als je het echt goed doet (nog nooit echt goed gedaan gehoord)
Ook eerst maar even boel geld verdienen daarvoor trouwens haha