Melodie vloeiender inspelen

Grappig, ik heb juist problemen om bij pianospel de akkoorden vlot bij de melodie te spelen (en ik ben linkshandig dus het is dan nog mijn betere hand...). De akkoorden komen er bij mij nogal BAM BAM BAM uit, niet echt lief. :) Met melodieën gaat het me beter af om ze vloeiend in te spelen, maar nog lang niet zo goed als ik zou willen. En naast talent kan ik daar maar 1 ding over zeggen: oefenen, oefenen, oefenen. Ik ben na jaren nog niet waar ik wil zijn. Wat ik (onbewust) doe is de melodie in stilte zingen terwijl ik ze speel. De synth is mijn stem. Een beetje zoals een gitarist die in stilte iedere noot die hij aanslaat staat te kelen, maar dan sexy en niet zo aanstellerig. ;)

Dat zingen is idd. een goeie. Lets keep trying man!8)

Oh, ik dacht dat de drum het hoofdinstrument was :D
Zowiezo is die drum veel te druk bij zo'n eenvoudige melodie. Eigenlijk heeft de melodie helmaal geen drum nodig. En ook niet die scherpe geluiden in de harmonie.

De dubbele noot aan het begin in de maat. Alles gaat lekker op de tel en hier is een soort hikje. Dat loopt nooit erg lekker. Rust in de begeleiding is hier juist heel belangrijk. De melodie rust slechts op de eerste drie noten, dus dat tegenloopje (anti-thesis) mag wel een andere dynamiek hebben. Ik zou de melodie in een hoger octaaf spelen, want nu is het wel erg vaag. Misschien het geluid van de harmonie wisselen met die Rhodes? Die dan wel het tegenloopje speelt...

Tot zover mijn kritiek.

Wout

Dank voor je reactie Wout!
Die drums heb ik gewoon even als soort van clicktrack gebruikt dus daar is niet erg over nagedacht. Ik zal je tips eens verwerken.

shizzl, je pakt wel een lekker kazige begeleiding he, zo ken ik je niet
een zeer goede tip bij gitaarspel kan je denk ik ook goed gebruiken voor piano/toetsen
stel je hebt een melodietje gehoord/in je hoofd en dat wil je kunnen spelen
ga dan eerst zo traag dat je de timing en alle accenten helemaal voor elkaar hebt
daarmee programmeer je je spiergeheugen
steeds als je t foutloos kan EN alle accenten en timing, gewoon de muziek er in kan stoppen.. dan steeds ietsje sneller. dan speel je het heel snel heel makkelijk en denk je "jees wat was ik een mongol toen ik dat niet kon spelen"
als je dat met veel melodieen doet krijg je een steeds groter arsenaal aan verschillende stukken melodieen en steeds meer skills om ook nieuwe gemakkelijker te kunnen spelen en bedenken.
probeer in alles wat je speelt volle por gevoel te leggen, hoe simpel de melodieen ook zijn
een juist accentje her en der kan een t verschil zijn tussen een kutmelodie en een topmelodie
gewoon volle por

er worden goeie tips gegeven op 't technische vlak vind ik. dat eenvingerige snaar-instrument is een goeie bijvoorbeeld. ik zou zelf in die hoek ook kunnen aanraden om proberen te skanken als in ska of reggae, veel ska is maar een akkoord het hele lied lang en toch zit er heel power gevoel en drama in. dus je zou kunnen proberen om met een akkoord te skanken op een goed ritme en te kijken hoeveel gevoel je erin kan zetten, als je dat kan, dan kan je het ook met meer ingewikkelde melodie-en.

maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat het gewoon een kwestie van oefenen is. ik bedoel het gevoel, soul, ritme element kun je niet echt oefenen, als in: je kunt technisch alles kunnen en kut spelen of je kunt technisch niks kunnen en toch een leuk liedje produceren. en dat komt dan door dat element wat je niet technisch kunt oefenen.

de techniek kun je oefenen en heb je nodig om een goeie muzikant te zijn. dat andere deel wat er inderdaad lijkt te missen in je muziek, goeddeels. kun je niet oefenen. ik ben zelf echter wel van mening dat iedereen dat aspect wel goed kan bereiken, alleen dus niet door technische oefening alleen.

maar hoe je dat wel kunt leren daar heb ik wel een praktische en makkelijke tip voor, namelijk luister zo veel mogelijk van de muziek die wel heeft waar jij nog naar op zoek ben in jouw muziek en probeer uit te vogelen WAT dat nou eigenlijk is en probeer uit te vogelen hou dat in die muziek terecht is gekomen. dus luisteren naar de meesters is mijn beste tip denk ik.

luister bv wat muddy waters erover zegt in dit clipje vanaf 3:35. maar luister ook vooral de performance ervoor even natuurlijk...

Hand klap ka. Als jij op basis van deze 8 maten mijn muziek in zijn algeheel kunt beoordelen dan is dat allemaal prima maar ik vind het persoonlijk redelijk negatief. Als je het niet erg vind hou je je reacties verder uit deze thread want ik vind ze qua ondertoon negatiever dan nodig. Kennelijk heb je deze stijl van communiceren maar ik ben er in iedere geval niet van gediend. De door mij geplaatste snippet is verre van muzikaal hoogwaardig maar dat snap ik zelf ook nog wel. Dat veel andere reacties en tips goed zijn geeft aan dat mijn vraagstelling kennelijk toch wel goed was en zijn doel raakte. Jouw twee posts zijn wat mij betreft voldoende. Als je het goed bedoelt ook goed, no hard feelings maar op de een of andere manier komt het negatief over en verre van constructief.

De mazzel.

Ens

shizzl, je pakt wel een lekker kazige begeleiding he, zo ken ik je niet
een zeer goede tip bij gitaarspel kan je denk ik ook goed gebruiken voor piano/toetsen
stel je hebt een melodietje gehoord/in je hoofd en dat wil je kunnen spelen
ga dan eerst zo traag dat je de timing en alle accenten helemaal voor elkaar hebt
daarmee programmeer je je spiergeheugen
steeds als je t foutloos kan EN alle accenten en timing, gewoon de muziek er in kan stoppen.. dan steeds ietsje sneller. dan speel je het heel snel heel makkelijk en denk je "jees wat was ik een mongol toen ik dat niet kon spelen"
als je dat met veel melodieen doet krijg je een steeds groter arsenaal aan verschillende stukken melodieen en steeds meer skills om ook nieuwe gemakkelijker te kunnen spelen en bedenken.
probeer in alles wat je speelt volle por gevoel te leggen, hoe simpel de melodieen ook zijn
een juist accentje her en der kan een t verschil zijn tussen een kutmelodie en een topmelodie
gewoon volle por

Ik kan me goed vinden in de tips van fjoesz. Technisch vond ik het helemaal niet verkeerd. Timing en zo is best ok, maar ik miste accenten, intonatie, elementen die de melodielijn versterken. Zoals fjoesz zegt, geef het een volle por gevoel :D.
Ik heb (best lang geleden) pianoles gehad waarbij ik kvooral bij de stukken van Bach gewezen werd op de melodielijnen, deze moeten erg precies worden gespeeld. Dus bepalen wat gebonden is, wat staccato, welke accenten hoe de voorslagen er exact in zaten. Het verschil met/zonder deze intonatie bij deze stukken was echt gigantisch en maakt echt het verschil.

Hier dan een stukkie:D

http://datcho.home.xs4all.nl/Output%201-2%20v2.mp3

Het gaat dus niet om de compositie he. Het is niet een spannend stuk ofzo:D

als ik dit zo beluister zou je de techniek in 2 delen kunnen opbreken:

1. timing en accenten
2. melodie ritme

Een melodie vloeiend laten klinken is met de huidige tools natuurlijk doodeenvoudig door te quantiseren. Echter klinkt het dan al snel computer achtig gegenereerd doordat een aantal basis elementen door een computer standaard niet gedaan worden. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende tools om je daarbij te helpen.

Timing en accenten:
een lekkere melodie heeft vaak een compleet eigen timing waardoor je vaak de artiest herkent die het speelt plus natuurlijk dat elke noot zijn eigen velocity waarde heeft waardoor noten eruit springen. Dus hoe kan de huidige techniek je daar wat bij helpen:

Timing is op te lossen door het maken van groove templates. Dus je pakt een willekeurig nummer waarvan je de melodie lekker vindt klinken en die analyseer je via je daw (in cubase doe je dat via hitpoints). Deze analyse converteer je naar een quantiseringstemplate (geef hem de naam van de plaat of artiest). Als je nu je eigen melodie hebt ingespeeld dan zet je hem eerst strak op de tel via standaard quantisering. Daarna quantiseer je hem nog eens met de groove template die je gemaakt hebt. Je zult dan merken dat die statische melodie van zonet ineens een bepaalde groove gaat krijgen.

Accenten kun je op 2 manieren oplossen. De meest eenvoudige is door de velocity random per noot te laten bepalen binnen een hele kleine marge. biivoorbeeld -15 tot +15 van de oorspronkelijke waarde. Beter is het om je melodie zelf te analyseren en bepaalde noten die je belangrijk vindt (vaak op de 1e, 2e of 3e tel afhankelijk van het rust moment) een hardere velocity te geven dan de overige noten. Hierdoor krijgt de melodie een andere flow, en je hekunt op die manier de melodie compleet anders over laten komen.

Melodieritme
Dit bepaald voor een groot gedeelte het gevoel van hoe je melodie overkomt, dus welke noot speel je hoe lang en waar in maat. Hier is niet echt een technisch hulptruukje voor. Dit is puur bikkelen door middel van het elke dag herhalen van toonladders in verschillende ritmes en daardoor gevoel ervoor te ontwikkelen.
Ik weet dat je een ipad hebt en een app wat ik zelf (tegen de verveling op vakantie) af en toe gebruik is rythm sight reading trainer. Dit programma geeft je verschillende ritme patronen om te oefenen en zo leer je verschillende ritmes makkelijk te herkennen. Het leert je niet om melodieen te maken, maar je krijgt wel gevoel voor de verschillende ritmes in muziek (zelfs triolen oefeningen zitten erin).

check deze pagina daarvoor maar eens:
http://appbank.us/iphone/ipad-iphone-rhythm-sight-reading-trainer-a-serious-rhythm-training-app

Ensemble, zelf vind ik hand klap ka's bijdrage niet negatief.
Ik denk zelfs dat in zijn naam een belangrijke deel van de oplossing zit :D
[hand-klap-ka] bezit een melodisch ritme.

Melodie en taal zijn aan elkaar verbonden. Melodie is een veel leukere manier om de taal te gebruiken. Per slot is veel muziek op de wereld gezongen! Dat wordt in de studio vaak vergeten.

Op veel terreinen van de muziek komt de taal terug. Bijvoorbeeld een 11/8 maat ga je niet uit zitten tellen, behalve als je autistich bent ;) Die spreek je uit als "Ik zal nooit meer snoepen".

In ieder geval, blijf in je muziek bij jezelf. Een gemiddelde Nederlander is geen Muddy Waters. Maar ook geen klompendanser...

Zag net nog Reinbert de Leeuw op TV over de taligheid van de muziek; dat die bepaalt waar de accenten liggen.

Wout

Hand klap ka. Als jij op basis van deze 8 maten mijn muziek in zijn algeheel kunt beoordelen dan is dat allemaal prima maar ik vind het persoonlijk redelijk negatief. Als je het niet erg vind hou je je reacties verder uit deze thread want ik vind ze qua ondertoon negatiever dan nodig. Kennelijk heb je deze stijl van communiceren maar ik ben er in iedere geval niet van gediend. De door mij geplaatste snippet is verre van muzikaal hoogwaardig maar dat snap ik zelf ook nog wel. Dat veel andere reacties en tips goed zijn geeft aan dat mijn vraagstelling kennelijk toch wel goed was en zijn doel raakte. Jouw twee posts zijn wat mij betreft voldoende. Als je het goed bedoelt ook goed, no hard feelings maar op de een of andere manier komt het negatief over en verre van constructief.

De mazzel.

Ens

wel ik heb ook recht op een mening ook als issie niet de jouwe. ik geef concrete tips in meer dan nette bewoordingen, als je het er niet mee eens bent leg je het toch gewoon naast je neer ?

Ok mensen onwijs bedankt allemaal (Quif, Shizzl, Wout en anderen). Dit is echt waar ik op doel. Talent is niet te koop maar het ontvlechten van de ingredienten zoals bijv. Quif doet is belangrijk om in ieder geval bewust te worden van je tekortkomingen en daar mee aan de slag te gaan.

Hand klap. Ik leg het naast me neer.

Ik ga nu werken dus voorlopig even geen reactie maar kom er snel op terug en ga dan weer een snippet plaatsen waarbij ik wel ga proberen indruk te maken!:)

Quif, die app ga ik NU halen.

Mzzl

@Quifster Die app is heel bruikbaar! Thanks!

top,
inderdaad een mooie handige en vooral leerzame app. Hij wordt bovendien enorm vaak geupdate met nieuwe features en oefeningen. Ik gebruik meer van dat soort apps voor de fun, maar dit vind ik wel 1 van de leukste.

Hier dan een stukkie:D

http://datcho.home.xs4all.nl/Output%201-2%20v2.mp3

Het gaat dus niet om de compositie he. Het is niet een spannend stuk ofzo:D

Ik vind het wel mooi van Ensemble, een vraag stellen over het vloeiend spelen van een melodie en op verzoek gewoon binnen een paar uur even een voorbeeldje opnemen om e.e.a. te verduidelijken.

Wie durft eigenlijk hetzelfde te doen? Met een beetje basale begeleiding dezelfde melodie even inspelen. Geen computergeklooi maar gewoon live, in 1 of 2 keer, opnemen en plaatsen. Op je eigen "vloeiende" manier.

Ik heb zelf weer even naar de orginele melodie geluisterd, de eerste de beste preset van mijn Yamaha XS7 gepakt (die een beetje bruikbaar is) en spelen maar. 't is verder gewoon ingespeeld en opgenomen op een MP3 speler.

Wie volgt...

--------------

oeps, ik hoor nu dat mijn versie wel een heel stuk langzamer is :-)

Attachments

• AUDIO026.MP3
    1,2 MB · Bekeken: 67
Laatst gewijzigd:
:D
Mijn vrouw kwam net de muziekkamer in en zei hetzelfde!
Hebben we nog en leuke avond gehad... ;)

Maar het voorbeeld geeft ook aan dat het niet alleen om het inspelen gaat!
Ik vind dat 'Engelse-telefoon-oproep' geluid erg sterk! Het zet de melodie even in de 'wacht'. sh1000, mijn compliment. :)

Wout

Haha, nu jullie het zo zeggen herken ik dat eigenlijk wel. Tja, het beeldmateriaal komt later wel een keer ;-)

@ensemble; ik heb jouw melodie zoveel mogelijk overgenomen. Eerst met wat verschillende geluiden en kreeg ook steeds meer lol in de melodie. Hij kwam voor mij ahw tot leven (mijn beeld was toen overigens zeker geen jaren '70 - SP). Even later terug naar het öorspronkelijke geluid, ook tbv het vergelijk. Maar vind je deze variant nu vloeiender? En kan je misschien omschrijven wat je vloeiender/aansprekender vind en ook wat juist niet?

@de anderen; ik ben benieuwd naar jullie interpretaties, dan vertel ik wel welk beeld ik er bij krijg :-)

Back