Tracks routen door externe hardware via DAW.

MSK

Psychopatisch lid
Ok, na 2 weken zoeken heb ik er genoeg van. Ik kan er maar niet achter komen hoe ik iets volgens mij relatief simpels kan doen.
Ik heb een multitrack opname in cubase 6 essential.
Van die multitrack wil ik simpelweg, een audio spoor naar buiten sturen via mijn geluidskaart
om die door mijn outboard apparatuur te halen, en dan weer op te nemen in mijn geluidskaart naar mijn DAW in een nieuwe track.
Ik heb van alles geprobeerd en het lukt me simpelweg niet.
De setup die ik hier heb en voor gebruik is als volgt;
27 inch Imac, met via firewire daar aan een TC Electronic Impact Twin.
de impact twin gaat via de main stereo outputs naar mijn speakers.
Dus ik heb nog vrij, de 2 mic preamp inputs, de 2 line inputs. en nog 2 line outputs.
Software die ik heb is, Soundtrack Pro, Renoise 2.7 en dus Cubase 6 Essential.
Ik neem aan dat door middel van het bouncen van de audio, er toch een manier moet zijn om dit te kunnen doen in combinatie met de software die ik heb?
Ben benieuwt of iemand me hier mee kan helpen, zou te gek zijn!
Groet,
MSK.

Wel, als't in cubase is,??
Bovenaan in de track list mss de tracks met audio,
en dan enkele audio tracks bij aanmaken waar de audio inkomt...
Die op ?monitor' mode zetten, (dat luidsprekertje)en dan de audio ingang & uitgang selecteren...

Ik denk wel dat je 2 afzonderlke tracks best gebruikt, ééne met de audio om af te spelen,
en ééne om te recorden en de insert effects te horen??

Da's ook best te doen met External Instument tracks denk' k, ivm latency,
maar ik heb Essential 5 en daar is dat niet bij

Mijn theorie zou zeggen: (niet zelf getest)
Eerst alle outputs en inputs aanzetten in cubase, volgens mij via vst connections ofzo. Neem aan dus die extra lines waar je het over hebt.
Dan kan je ze selecteren in cubase hoofscherm per track.
Daarna je te processen audio sporen naar die extra output toewijzen en een extra input kanaal waar je het bewerkte signaal uit de hardware opneemt toewijzen aan de (extra) inputs.

Exacte handelingen kan ik hier even niet reproduceren, me dongle ligt ergens anders .... en ik heb ook elements 5

Ja, zoiets als Niel zegt :)

output geluidskaart > input fx/whatever
output fx > input geluidskaart

Binnen Cubase de inputs en outputs via Connections instellen.
Track 'armen' (zorgen dat de input track ook daadwerkelijk opneemt)
klaar

Je zou het idd ook via external instruments/fx kunnen doen, en dat werkt in principe opdezelfde manier. Zolang je de in/outputs maar goed heb staan.

niet als hij alleen een los spoor wil effecteren, en niet zijn gehele mix.

Of bedoel je een losse fx bus die zijn output mixt met de stereo mix out, dan kan je beter dat losse fx kanaal kunnen regelen in de main mixer.

Yep, je moet een External Effect aanmaken en die als insert op je Stereo Output in Cubase zetten.

En dat zit dus volgens mij niet in de Cubase Essential en Element versies. Dan moet hij naar de grote versie.
Vergelijkingslijstje Cubase features verschillende versies: http://www.steinberg.net/en/products/cubase/cubase6_specs_downloads/cubase6_feature_comparison0.html

Maar wat voor outboard apparatuur heb je allemaal TS?
Als je een mixer hebt, is het niet zo moeilijk:
2 outputs van je interface rechtstreeks op de mixer
2 line outputs op de input van je masterchain
2 outputs van je masterchain op de mixer
Monitorspeakers op de mixer.

Line outputs van je interface in Cubase via VST connections aanmaken en dan naar de line-output van je interface sturen, zodat het door je externe chain gaat, en dan naar de mixer. En dat dan weer via line-out mixer line-in van de interface in Cubase weer opnemen of via de 'real time' render functie.

Bij een uitgebreidere mixer kan het natuurlijk nog mooier als je een insert op je master of een kanaal hebt, dan koppel je je outboard gear daarop. En dat neem je dan weer 'real time' op door de line-out van je mixer weer op de line-in van de interface aan te sluiten. Wel dan je monitoring functie in Cubase uitzetten, anders gaat het rondzingen.

Heb je geen mixer, dan dus óf de grootste Cubase versie aanschaffen, óf een mixertje.

In Cubase 6 Elements heb je ook niet de beschikking over een externe FX output, dus het wordt volgens mij erg lastig. Met de externe FX output (dus grote Cubase versie) zou je hem daarop kunnen zetten op pre-fader en dan de fader van het originele kanaal dichtzetten. En dan het FX kanaal op monitoring. Anders kan hij nl niet horen wat hij doet op de outboard gear. En dat moet je toch kunnen horen. Een mixertje is toch het handigst, en dan de monitorspeakers op de mixer ipv op de interface.

Je kunt nu goedkoop upgraden naar de volledige versie. Athans, dat krijg ik net in mijn mailbox, ik heb niet naar de prijs gekeken. Die external fx en instruments zijn toch wel erg handig vandaag de dag.

Je hoeft geen external effect te gebruiken, als je de input track monitort heb je hetzelfde... effect .

Zeker als je dingen eenmalig ofzo opneemt, en bij opname sporen is ook delay compensatie.

Ja, het zou wel moeten kunnen.

In Cubase:
Via VST connections line-outs en line-ins inschakelen
Master-out naar BUS1, Line-out naar BUS2
Monitors aangesloten op master out BUS1. Outboard gear chain op line-out BUS2
Outboard gear outputs op line-in

Opgenomen track naar BUS2 (die naar je line-out gaat)
Line-out naar de outboard gear chain
Outboard chain output naar de line-in
Line-in input opnemen met monitoring functie
Line-in opname kanaal output routen naar BUS1 (waar de monitors op zitten)
Zo kun je dan idd enkel het origineel afspelen, en de track terugluisteren en opnemen met de outboard gear ertussen.
:okdan:

Hey jongens bedanktvoor de tips,
Ik heb et er over om een track te routen,
Dus ms-20 vst, naar buiten door mijn outboard en weer naar binnen ineen nieuwe track.
Als ik zo thuis ben ga ik dit allemaal even rustig doorlezen en proberen.
De outboard gear die ik heb is simpel, mixer, eqtje en wat gitaar pedaaltjes en een multi effect van de x-station

Laatst gewijzigd:
Ga ik nu proberen:okdan:
Thanks.

Ok, dom dom dom...
Probleem was dat ik in mijn geluidskaart schijnbaar niet zo had ingesteld dat ouputs 3 en 4 iets deden, toen ik dat deed werkte het pefect!
Thanks voor de tips, het is gelukt via de manier die Niel voor had geschreven, ben van boven naar beneden gaan proberen, en dit werkte meteen na wat instellings veranderingen

Laatst gewijzigd:
Back