glennplumber
Kneed je synth
Volgens mij pleeg je geen plagiaat als het niet strafbaar is.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
pla·gi·aat het; o -aten: het zich toe-eigenen vh geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken
Lijkt mij wel volgens deze definitie. Maar wat plan je eigenlijk te doen? Een pianostuk dat hard op Comptine d'un autre été: L'après-midi lijkt? Of eerder een technoschranzwhatever-remix ervan, zonder eerst samples te moeten clearen?
Dus het gaat me hier niet om een dikke wagen te kunnen rijden, maar om tijd te creëren. En ik release nu ook wel en bij erg leuke labels ook, maar ik merk dat ik meer tijd nodig heb wil ik echt iets bereiken ... en dat is is wel mijn doel
Als ik dat kan bereiken door een bestaand stuk aan te passen zodat het niet meer te vervolgen is dan zal ik dat zeker niet laten![]()
dus vanaf nu mag het zelfs geen halve maat meer ergens op lijken want ze zullen altijd deze thread erbij slepen...Je kan ook (ik zeg maar iets) Carmina Burana coveren en daarvoor toestemming vragen aan de erven van Carl Orff. Of aan Yann Tiersen vragen om een cover te mogen uitgeven. Aangezien het een commercieel project is en je mikt op relatief grote winst denk ik dat er wel een percentage voor de auteur afkan.
Anders kan je altijd terug gaan naar artiesten die al lang genoeg dood zijn. Dat is anders in verschillende landen, dus zoek dat best eerst eens duidelijk op. Gebruik wel geen nieuw gespeelde versie van de 9e van Beethoven, want daar zijn dan weer performance rechten op.
Je kan altijd hier en daar ook wat aanpassen aan modernere composities, in de hoop er mee weg te geraken. Als het resultaat dan echter te veel op het origineel lijkt, dan kan je wel in de problemen komen. En als bekendheid oproepen je hoofddoel is, dan is te veel afwijken van het origineel misschien ook niet zo nuttig. Dan ben je eigenlijk eerder een nieuw lied aan het maken, zonder connotaties. Er zijn echter genoeg artiesten tegenwoordig die klassiekers uitbuiten door hier en daar iets te veranderen in de progressie, zonder krediet (en geld) te geven aan de auteurs. Velen lijken hier mee weg te geraken. Dus als geld jouw doel is, dan is dat ook een optie, maar veel respect zal je er niet mee verdienen.

Ik zou je creativiteit in ieder geval niet tegen laten houden door een copyright vraag.
Als jij een dikke plaat ervan maakt kan je publisher daar mooi even over meedenken.
Dus begin maar alvast...![]()

Voor het maken van een "gewone" cover van een compositie (van een bij Buma/Stemra aangesloten componist, wat de meesten serieuze zijn) moet je toestemming aan Buma/Stemra vragen die je eigenlijk altijd krijgt. Je kan het dan uitbrengen, als je maar de vaste Buma fee betaalt.
Als je iets met een compositie doet dat m (in de ogen van sommigen) kan verminken (bijvoorbeeld Orff op een house beat) of m bijvoorbeeld in een reclame wil gebruiken, moet je bij de componist, zijn erven en/of zijn muziekuitgever zijn. Zij zullen alleen toestemming geven als het naar hun smaak OK is (of als de vergoeding hoog genoeg is).
Hoeveel je kunt overnemen is niet exact te zeggen. Grofweg kun je zeggen dat je laten inspireren door zeker mag, maar 1 op 1 overnemen zeker niet (zonder toestemming van Buma/de auteur tenminste). Daartussen loopt een vloeiende lijn en wanneer zoveel is overgenomen dat het een omslaat in het ander, is een kwestie van smaak. De uitkomst van rechtszaken hierover is dan ook vaak moeilijk te voorspellen. Als de rechter het gevoel heeft dat het eigene, karakteristieke van het origineel is overgenomen, zal hij vaak oordelen dat toestemming van de componist van het origineel nodig is/was.
Iemand nog een muziekadvocaat nodig...![]()

Ik snap niet waarom deze middelen nodig zijn om je (onduidelijke) doel te bereiken.
Je bent niet in staat zelf commerciele muziek te maken?

Volgens mij pleeg je geen plagiaat als het niet strafbaar is.
Bij ons is dit 70 jaar, maar dit wil niet zeggen dat dit geldt voor de hele wereld. In Canada bv is het niet zo lang.