Copyright

het is ook zo dat als je een recording (sample) gebruikt dat die niet alleen door de maker/auteur beschermd wordt.
ook de platen/filmmaatchappij heeft bepaalde rechten (op de recording).
en die gaat dus nooit dood. soms wel faliet. maar dan worden die rechten meestal doorverkocht.

je kan er voor kiezen om de track opnieuw in te spelen, en em dan alleen in nederland te releasen.
dan is het een cover en om het nederlandse lied te beschermen/promoten...dan betaal je dus nikz.

internationaal is de Berner Conventie voor de bescherming van werken van letterkunde en kunst van kracht.

en nu het aanpassen verhaal, je mag je laten inspireren, maar het uiteindelijke resultaat moet een persoonlijk stempel hebben.
je eigen creativiteit moet dus de boventoon hebben. let wel op je mag dus bijna nooit recordings gebruiken.

losse samples gebruiken, dit hangt af van het geluid is het zeer herkenbaar en niet al te vaak hergebruikt. dan mag het niet.
voorbeeldje het lightsaber geluid uit starwars. nooit gebruiken dus.
sommige sanples zijn al zo uitgemolken dat ze daardoor weer in het publieke domein vallen. (lees ze hebben nooit rechtzaken aangespannen en zijn al vaak hergebruikt) voorbeeld de amen break.

kijk je kan dus gewoon een kick samplen, als dat niet het hoogtepunt van de recording is.....
de regel in deze is wel dat je niet meer dan 3 tonen sampeld uit 1 lied.
maar dus geen michael jackson auwww ballengrijper sound, dat wordt weer gezien als een hoogtepuntje.....

die aangetekende enveloppe truc werkt niet omdat je net zo goed die enveloppe van onder stiekem hebt opengemaakt en iets anders erin hebt gestopt. Enige wat meer waarde heeft is bv die enveloppe bij een notaris in een kluis laten stoppen met alle toeters en bellen en vooral de notaris die zweert dat alles klopt.

Je kan gewoon een niet gesloten envelope naar jezelf sturen en daar dan later een cd insteken (met vervalste timestamp). Legaal brengt dit dus niet direct een meerwaarde, aangezien het te gemakkelijk is om te vervalsen.

Als je die truc wil toepassen, dan kan je toch eenvoudigweg hetzelfde doen via bv. Gmail, soundcloud, rapidshare en nog een resem andere uploadmiddelen? Waarschijnlijk bestaat er nog wel ééntje van die diensten tegen dat jij je copyright wil bewijzen. En, in tegenstelling tot de traditionele manier, is het hier veel moeilijker om te frauderen.

Waarom zou je trouwens een kopie naar Sabam sturen én één naar jezelf?

Zoals ik het al zei is het zeer belangrijk te specifiëren wat je precies wil doen. Gaat het om een cover, gebruik van sample,... aangezien het hier meestal om andere rechthebbenden gaat.

Niel heeft hierin wel gelijk, de enveloppe truk kan je hoogstens het voordeel van de twijfel geven. Anders kan ik alle demootjes van mijn buren naar mezelf sturen en als de plaat uitkomt rechten gaan opeisen. Hetzelfde voor de tracks die hier op synthforum gepost worden, rippen, branden maar en opsturen naar jezelf!!! Kassa, kassa!

Sabam heeft wel een 'depot' dat gebruikt wordt voor het beschermen van werken en daar kan je dan je werken gaan registreren of een notaris zoals Niel zei.

Bij twijfel van plagiaat gaan er musicologen aan de slag die gaan bepalen hoe sterk het ene nummer op het andere lijkt. Belangrijk hierin is ook het territorium waar het is opgenomen, de datum en of de muzikant het andere nummer kan gehoord hebben.

Dat doet me denken aan het indianenverhaal rond de maten. Dit is ook volstrekte onzin. Het komt erop neer dat indien de andere partij kan aantonen dat jij een sample (zelfs een kick) gejat hebt kan dit voor de rechtbank komen, zelfs in gevallen waarin dit helemaal niet zo is.

pfff even genoeg geschreven...

die aangetekende enveloppe truc werkt niet omdat je net zo goed die enveloppe van onder stiekem hebt opengemaakt en iets anders erin hebt gestopt.

Nog even los van dat er sowieso al geen datumstempels op aangetekend-zendingen meer gaan. En volgens mij mag postnl de trackinginformatie en vooral de handtekeningen maar kort bewaren.

tessitok geeft wel aan dat je ze 2 maal verstuurd 1x naar sabam en 1x naar jezelf op hetzelfde moment.

Dan word het natuurlijk wel lastig om je cd te verwisselen ,)

Maar Samab heeft geen jurische status zoals een notaris. Dat daar een cd ligt zal dan ook niet rechtsgeldig zijn, zeker als je hem niet zelf afgeeft (bij een notaris moet je je legitimeren zodat ze vast kunnen stellen dat ze de spullen echt van jou krijgen). Je moet sowieso maar hopen dat ze hem niet gewoon weggooien, want zij zitten natuurlijk ook niet te wachten op gratis notarisje-spelen.

Ok, maar waarom dan 2x? Is Sabam alleen niet genoeg? Is de hele redenering achter "the poor man's copyright" niet dat je zo de Sabam kosten kan ontlopen? Ik weet niet of Sabam geld vraagt voor registraties. Ze houden hun website zo dubieus mogelijk, maar ik veronderstel dat je wel lid zal moeten zijn (=betalen)?

Maar Samab heeft geen jurische status zoals een notaris. Dat daar een cd ligt zal dan ook niet rechtsgeldig zijn. Je moet sowieso maar hopen dat ze hem niet gewoon weggooien, want zij zitten natuurlijk ook niet te wachten op gratis notarisje-spelen.
Ik denk toch dat een rechter hier nooit tegen Sabam in zal gaan, tenzij er expliciet tekenen van fraude zijn. En Sabam heeft wel een semi-juridische status. Het gaat zelfs zo ver dat Sabam ook systematisch geld int van niet aangesloten artiesten. Op hun site lees ik zelfs nog dat je dat "gestolen" geld niet eens kan terugvorderen van hun als je werk niet tijdig geregistreerd was. Het komt erop neer dat Sabam zichzelf een autoriteire status toe-eigent en dat de staat daarin lijkt mee te gaan.

Maar Samab heeft geen jurische status zoals een notaris. Dat daar een cd ligt zal dan ook niet rechtsgeldig zijn, zeker als je hem niet zelf afgeeft (bij een notaris moet je je legitimeren zodat ze vast kunnen stellen dat ze de spullen echt van jou krijgen). Je moet sowieso maar hopen dat ze hem niet gewoon weggooien of terugsturen, want zij zitten natuurlijk ook niet te wachten op gratis notarisje-spelen.

Dan gaat die vlieger niet op idd!

Dan gaat die vlieger niet op idd!

Lijkt me niet. Als je registreert bij Sabam mogelijk wel, maar zomaar "in the blind" naar ze opsturen zal weinig uithalen. Sowieso zullen zij de enveloppe openmaken, waarmee elk bewijs van datum van verzending vernietigd is. Maar ik denk ook dat niemand bij Sabam onder ede opereert.

Lijkt me niet. Als je registreert bij Sabam mogelijk wel, maar zomaar "in the blind" naar ze opsturen zal weinig uithalen.
Oh, je bedoelt op die manier. Ja, Sabam staat nu niet echt bekend om zijn filantropische weldaden, dus "in the blind" opgestuurd materiaal gaat waarschijnlijk direct in de prullenmand.

Sowieso zullen zij de enveloppe openmaken, waarmee elk bewijs van datum van verzending vernietigd is. Maar ik denk ook dat niemand bij Sabam onder ede opereert.
Maar ik neem aan dat ze wel een register bijhouden met datum, waardoor de rechter wel een sterk argument krijgt dat een bepaald werk beschermd was. Als je de maffioso wil uithangen, kan je altijd een Sabammer omkopen en hier en daar wat vervalsen, maar registratie lijkt mij toch al een zeer krachtig bewijs. Misschien moet Sabam zelf ook wel ergens bij de overheid een registratie doen? Waarschijnlijk niet, maar misschien wel...

Zoals ik hierboven al aangaf; gebruik het depot van Sabam! (als je Belg bent tenminste)

http://www.sabam.be/nl/getpage.php?i=370

Maar zoals onderaan op de pagina aangegeven, dient dit enkel voor bescherming.
Als je auteursrechten wil ontvangen moet je wel de correcte aangifteformulieren invullen.

Aha :) Ik dacht aan depot eerder aan iets generieks, maar depot is dus de officiële naam. Ik was aan het kijken onder "een werk aangeven".

Dat depot is gratis voor de eerste vijf jaar en daarna 20 € per verlenging van vijf jaar. Wat zijn eigenlijk de kosten verbonden aan de registratie als lid, niet voor 5 jaar, maar voor "altijd"?

Even los van het feit dat sabam nou niet bepaalt een vlekkeloze reputatie heeft kan je als belg, of als brit jezelf gewoon registreren bij buma stemra en sabam laten voor wat het is. Bij b/s kan je ook mp3's oplooien met geluidsvoorbeelden die dan geregistreerd staan voor fingerprinting (radio check etc), naast de standaard gegevens als tijdsduur, bezetting, auteurs, uitvoerende en eventuele uitgever.

Even los van het feit dat sabam nou niet bepaalt een vlekkeloze reputatie heeft kan je als belg, of als brit jezelf gewoon registreren bij buma stemra en sabam laten voor wat het is. Bij b/s kan je ook mp3's oplooien met geluidsvoorbeelden die dan geregistreerd staan voor fingerprinting (radio check etc), naast de standaard gegevens als tijdsduur, bezetting, auteurs, uitvoerende en eventuele uitgever.

Dat doe ik dus altijd standaard :)

Ik wil nog even meegeven dat ik geen medewerker ben van Sabam, maar het wereldje toch vrij goed ken...

Dat depot is gratis voor de eerste vijf jaar en daarna 20 € per verlenging van vijf jaar. Wat zijn eigenlijk de kosten verbonden aan de registratie als lid, niet voor 5 jaar, maar voor "altijd"?

'Altijd' wil zeggen tot 70 jaar na opname, dus reken maar uit...

'Altijd' wil zeggen tot 70 jaar na opname, dus reken maar uit...
Tot 50 jaar na de opname wat betreft de uitvoering, niet? En tot 70 jaar na de dood van de auteur wat de auteursrechten betreft. Maar mijn vraag is niet gericht op het online depot, maar op registratie van een werk door leden via de traditionele manier. Dus ook met bijhorende vergoedingen voor airplay etc., of evt. gewoon registratie van werk door leden voor later gebruik. 20 € per lied per 5 jaar lijkt mij een fortuin als amateur. Dus misschien dat er in dat geval andere tarieven gelden. Is ergens een vergelijking te vinden tussen de verschillende organisaties (Sabam, Buma Stemra, ...)? En betekent registratie bij Buma Stemra als Belg ook dat al het geld terecht komt, of slurpt Sabam dit toch nog gedeeltelijk op, uit oude gewoonte?

Tot 50 jaar na de opname wat betreft de uitvoering, niet?
Volkomen gelijk! even te snel getypt...

Dus misschien dat er in dat geval andere tarieven gelden. Is ergens een vergelijking te vinden tussen de verschillende organisaties (Sabam, Buma Stemra, ...)?
Identiek maar ze hebben andere berekeningssleutels... + er kan een kost aangerekend worden om jouw 'internationaal' geld over te maken.

De meeste grote Belgische muzikanten leven echt van Sabam als een maandloon.
Zonder dat zouden er nogal veel op den dop staan.

Back