Origineel geplaatst door Leo
dankzij jou, quifster, is het me gelukt te updaten (ik deed iets doms, liet de usb-kabel aangesloten zitten.)
die soundsets ben ik ook benieuwd naar, maar hoe moet je die in de v-synth krijgen (gaat wel lekker makkelijk hier, zo een beetje vragen)? ik dacht even in disk operations een project te openen of zo, maar nee hoor.
ik ga nog 's kijken.
hij klinkt trouwens als een klok.
is heel simpel.
het meest simpel is als je een pc card erin hebt (compact flash of secure digital, etc)
dan open je die kaart via Mode - Usb - PC card
dan krijg je een explorer window in je Windows XP omgeving.
Daar sleep je je .prj (project file heen)
en klaar.
dan kun je je hem laden via Mode - disk - load project (select pc card, dan zie je hem staan.)
indien je geen pc card hebt is het nog steeds simpel alleen moet je dan de nieuwe patches importeren in je interne project (dit hoeft dus niet als je een externe kaart gebruikt).
Open je usb mode via Mode - usb - Internal
Kopieer je project naar je interne harde schijf van de vsynth
sluit usb weer.
Ga daarna mode - disk - import files en importeer de patches van je nieuwe project in je huidige project.
Klaar.
je kunt het hier na lezen:
http://www.roland.com/V-Synth/Patches/HowToUse.html
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
advies mode aan:
ik zou toch serieus overwegen weer terug te gaan naar os 2.0. Daar zitten echt mega goeie patches in die precies in de stijl passen die jij eerder noemde. daarnaast heb je veel extra OSC's en veel addon zaken zoals 4 step modulators per patch!
Zeker als je met extra banken begint te werken krijg je een power waar je helemaal gek van wordt. Een vsynth xt is niet even een simpele preset machine. Zodra je de structuur door hebt (en dat kost even tijd) heb je mogelijkheden waar maar heel weinig synths aan kunnen tippen.
Een simpel voorbeeldje:
- importeer een stukje van een acapella song van madonna of george michael of van welke artiest je ook maar goed vindt.
- variphrase dit stukje in de vsynth.
- maak een nieuwe patch aan waarin je de zojuist gevariphrasede pcm toekent aan 1 osc.
- freeze de osc op een bepaald punt die je wilt gebruiken (eventueel laat je via de time parameter de pcm heel langzaam heen en weer lopen
- gooi er nu een bak fx overheen intern en voila.
- als je nu akkoorden speelt dan hoor je koortjes in de stem van madonna of george michael of wie dan ook. (bij benadering uiteraard , afhankelijk gekozen van je freeze point in je gevariphrasede file)
- door nu te spelen met de formanten en de time parameter krijg je koortjes die je in geen 1 andere synth hoort.
Een ander superhandig voorbeeld:
Als je veel met vocals werkt, gooi je de vocal in de vsynth. Deze variphrase je weer. Door nu een patch te maken waarin die vocal als osc toegekend wordt kun je ineens die zangeres precies zo laten zingen als je wilt. Dus jij bepaald hoe ze zingt. (scheelt uren tijd in de nabewerking) dus alles wat je speelt op je keys zo zingt zij dan ook. Wil je een woord ineens 2 stemmig, druk gewoon de 2e noot in en terwijl de vocal gewoon doorblijft spelen komt die 2e stem er realtime bij. En dat alles met een waanzinnige kwaliteit.
Nog een ander voorbeeld:
je kan analoge oscs combineren met je eigen wav sample. Ik heb bijvoorbeeld een wav set van de virus c. Deze heb ik geimporteerd. 1 osc is nu een wav sound van de virus c, en de andere is een analoge (gemodelleerde) sound van de jp8000. Daar maak je een patch van en BOEM! Instant power uit je vsynth. Je kan het dus zo gek niet bedenken of de vsynth kan het. De enige limiet is je eigen kennis van de vsynth plus je creativiteit.
Dus of je van de vsynth nou een jp8000 wilt maken, of een d50 of een eigen sampler waarin je veel verder kan gaan als gewoon eem wavje afspelen, de vsynth kan het allemaal. En heeeeel erg goed.