Stelling "music saved my life"

Status
Please reply by conversation.

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Omdat het zondag is wil ik graag een extra leuke, maar bekende stelling ter discussie stellen, namelijk:

"music saved my life" of "dankzij de muziek ben ik nu gered"

Ik lees deze "kreet" regelmatig terug op internet, vaak wordt het geroepen door mannetjes die een "rotleven" achter de rug hebben en nu muziek zijn gaan maken omdat ze ervan overtuigd zijn dat dit therapeutisch werkt.

Terwijl ik het juist in twijfel trek of muziek je daadwerkelijk "redt". Ik ben namelijk van mening dat men eerder in een soortement van isolement terecht komt als het leven van iemand alleen nog maar in het teken van muziek zal gaan staan, en daardoor kan men alles om zich heen gaan vergeten waardoor ook zijn eigen problemen (welke dus niet weggaan, maar enkel op de achtergrond treden) onopgelost zullen blijven.

Bijvoorbeeld: een artiest geeft al zn geld uit aan apparaten en productiekosten, besteed al zijn tijd aan het maken van muziek en "management activiteiten", is deze persoon nou echt gered door de muziek? Hoogstwaarschijnlijk heeft hij amper contact met andere mensen, of zeer oppervlakkig (zakelijk) contact omdat hij enkel bezig is met "geluid", zijn hierdoor zijn persoonlijke problemen opgelost? Nee, ze zijn enkel tijdelijk vervaagd of naar de achtergrond getreden.

Dus, is de stelling dat muziek heelend werkt, of iemand redt nou echt waar? Wat mij betreft niet, wellicht deels, maar niet in zijn geheel omdat de persoon zichzelf kan vergeten en in feite blijft hangen in een schijnwereld terwijl persoonlijke problemen nog steeds niet opgelost zijn.

Ben benieuwd hoe men hierover denkt.

Dus, is de stelling dat muziek heelend werkt, of iemand redt nou echt waar? Wat mij betreft niet, wellicht deels, maar niet in zijn geheel omdat de persoon zichzelf kan vergeten en in feite blijft hangen in een schijnwereld terwijl persoonlijke problemen nog steeds niet opgelost zijn.

Het redt je leven er zeker niet mee, maar het zal de meeste producers die jij probeert te benoemen wel voldoende afleiding geven van hun leven.

Mijn eigen ervaring is wel dat er ook andere leuke dingen zijn om afleiding in te zoeken: ga eens naar het café of de sportschool :)

Simpel, jij schets nu een persoon en een situatie. Daar hang jij een conclusie aan. Ik kan me voorstellen dat er genoeg andere personen zijn waarbij de stelling wel opgaat.

Het is makkelijk om de stelling twijfelachtig te maken door te schrijven dat het leven van de persoon alleen nog maar in het teken van de muziek staat waardoor er een "isolement" ontstaat. Er zijn echter heel veel manieren waarop iets je voor je gevoel zou kunnen redden zonder meteen het extreme in te duiken, dosering is ook hier het devies. Persoonlijk geloof ik niet dat het de muziek of wat dan ook is dat je redt maar wel dat muziek of whatever je weer in de juiste state of mind kan brengen om jezelf te helpen/ redden. Want we weten allen dat je het zelf moet doen :D

Er zijn mensen die niet goed weten hoe ze iets moeten "doseren", dan zou zelfs iets zoals muziek (wat onschuldig oogt) nog redelijk gevaarlijk kunnen worden voor een persoon.

Dat isolement zal wel meevallen als het gaat om spelen in een band, ik denk ook dat de kreet "music saved my life" naar voren wordt gebracht door solo-artiesten in interviews, maar heel goed ook op zou kunnen gaan voor bandleden die nooit geinterviewed worden.

Ik denk dat je het eerder om moet draaien: de artiest denkt dat muziek maken/luisteren erger heeft voorkomen en misschien is dat ook wel zo.

Ik denk dat je het eerder om moet draaien: de artiest denkt dat muziek maken/luisteren erger heeft voorkomen en misschien is dat ook wel zo.

Mischien wel, maar "erger doen voorkomen" is iets anders als "het oplossen van".

Misschien zie je de mogelijke betekenis van 'saved my life' iets te zwart wit.. Zou dat niet kunnen denk je?

Niets mis met isolement trouwens. Veel sociaal contact hebben is geen noodzakelijke basis voor een 'goed' leven. (extreme gevallen zijn natuurlijk voor de doorsnee mens niet gepast)

Maar in de zin van betekenis geven aan uw leven (hoe cliché), kan ik wel begrijpen dat muziek iemands leven kan redden (en dat slaat dan vooral op de geestelijke toestand).

Er staat nergens iets over dat veel sociaal contact een basis vereiste is voor een goed leven. Ik kan me amper voorstellen dat een isolement goed is voor een mens, vanwaar dit excus s1Mii ?

Ahh, brz, voel je je aangesproken, en reageer je daarom zo aggresief?? Haha, het was een serieuze poging voor een dialoog, maar aangezien hier nog steeds half vercrackte lui rond dwalen (en ik dit van te voren wist) was het zowiezo gedoemd te mislukken.

Mijn stelling doet er wel toe, een stelling is geen feit maar een soort overtuiging of mening waarover je kunt discusseren, maar jij bent daartoe niet instaat, omdat je je persoonlijk aangesproken/aangevallen voelt en dat maakt je automatisch intolerant en gesloten (je zal dit overigens vast ontkennen). Dus mischien moet je je er maar buiten houden ok? Want zo schiet het niet op.

Trouwens, iemand van 36, die zo reageert als jou brz, neem ik bij voorbaat al niet serieus joh. Wat een tool ben jij haha

Is zo'n uitspraak in het algemeen niet overdrachtelijk bedoeld? Een beeldspraak om aan te geven dat iets heel goed voor je is geweest.

Bijvoorbeeld: een artiest geeft al zn geld uit aan apparaten en productiekosten, besteed al zijn tijd aan het maken van muziek en "management activiteiten", is deze persoon nou echt gered door de muziek? Hoogstwaarschijnlijk heeft hij amper contact met andere mensen, of zeer oppervlakkig (zakelijk) contact omdat hij enkel bezig is met "geluid", zijn hierdoor zijn persoonlijke problemen opgelost? Nee, ze zijn enkel tijdelijk vervaagd of naar de achtergrond getreden.

Het is een bekende truc, je schets een karikatuur van een situatie en haalt die onderuit om je eigen gelijk aan te tonen. Is geen zuivere redenering.

Ben het dan ook BRZ eens, in de voorbeelden die je geeft heb je gelijk, maar iedere situatie en iedere persoon is anders, dus wat valt er dan te bediscussieren?

Status
Please reply by conversation.
Back