Mac of PC

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Collega producers werken met een Mac. En zijn er zeer tevreden over, altijd al mee gewerkt...en die hebben ook al heel wat producties op hun naam staan.

Origineel geplaatst door Beepr
(hoewel mijn G3tje ook wel eens op z'n reet gaat hoor, en m'n 8200 ook destijds)...
...Ik persoonlijk heb langer met een Apple als met een PC te maken gehad maar ik vind een PC echt veel prettiger werken...
...Ik zou er nog eens goed over nadenken en eens bij een producer gaan kijken die met een PC werkt voor je een keuze maakt.

misschien had je gewoon voor een G4 moeten gaan... is toch net even wat anders dan een G3... zeker als je er eentje met dual processor hebt... kan ook geen kwaad om een producer te bezoeken die daar mee werkt.
Future Store kan je inderdaad het best vermijden, tenzij je leek bent , dat wil blijven en heel veel geld kan uitgeven... dan nog loont het om je zelf in de materie te verdiepen.
Ik heb er destijds een MOTU midi interface gekocht omdat je die toen nergens anderes in Nederland kon krijgen... mijn AudioMediaIII kaart komt er ook vandaan maar een mac kan je beter bij een dozenschuiver kopen... tenzij je weer veel geld wil uitgeven en een servicecontract wil ed.

ook een groot nadeel van Futurestore is dat ze een hekel aan MOTU hebben
Digital Performer wordt zwaar onderschat.
ik ken eigenlijk niemand in Nederland (behalve ikzelf) die er mee werkt.
Veel mensen kennen het niet eens terwijl het al jaren de voorloper op digital audio sequencing is... en nog steeds de beste!

In us US en UK is dat wel anders

kun je DP ook gebruiken op een pc ? of is dit mac only? en moet je hiervoor per se een motu kaart hebben?

owja by the way,

ik gebruik mijn pc als digital audio workstation, en die loopt ook nooit vast en is zeer stabiel, zie voorlopig geen reden om een mac te kopen. :)

Origineel geplaatst door SlamDub
Collega producers werken met een Mac. En zijn er zeer tevreden over, altijd al mee gewerkt...en die hebben ook al heel wat producties op hun naam staan.

Als ik dit zo lees samen met je andere posts in deze thread krijg ik het idee dat je allang besloten hebt om weer
voor een Apple te gaan, en wat let je? Uiteindelijk gaat het er alleen maar om wat voor jou de meest creatieve en flexibele machine is.

Je vroeg om een mening, die heb ik gegeven. Ik ken minder mensen die bij een Mac blijven hangen als mensen die
van een Mac naar een PC overstappen, maar ik ben uiteraard geen graadmeter voor producerend Nederland.

Voor mij persoonlijk is een computer een stuk gereedschap en geen godsdienst, ik wil zoveel mogelijk waar voor m'n geld en naar mijn mening kan een Apple me dat niet meer bieden, maar als het voor jou werkt prima!

Tsja, als ik wat geld had kocht ik ook wel een 2e hands G4 voor erbij. En dan liefst met Logic onder OSX. Niet omdat ik zo graag Logic moet hebben maar omdat ik het gewoon fijn vind werken.

Maar in de praktijk is het verschil tussen OSX en XP helemaal niet zo groot hoor.
Het gaat uiteindelijk om het programma waar je mee werkt.
Of dat nou Logic, Cubase SX (of Cakewalk/DP of een van die andere) is lijkt me veel belangrijker. Daar doe je al het werk mee.
Cubase SX is gewoon heel fijn en daar kun je heel veel mee. En dat het nou toevallig op een computer wel/niet beter draait maakt niet zo heel veel uit. Bij de shootouts laat de PC gewoon z'n tanden zien tov de Mac voor een veel gunsterige prijs en als je dat belangrijk vind dan kies je daar voor. Maar een Mac heeft ook z'n voordelen. Zeker voor gebruikers die meer aan gebruiken toe willen komen dan aan onderhoud van je systeem heeft Mac gewoon het grote voordeel.
Maar dat je op de een betere muziek zou kunnen maken is natuurlijk grote onzin. Die muziek maak je altijd nog zelf en niet een computer.

Ik zou in elk geval de WWDC eind juni even afwachten, wellicht wordt dan de nieuwe G5 gelanceerd. Er zijn hardnekkige geruchten dat Apple overstapt op IBM PowerPC chips. Als dit waar is dan is Apple weer helemaal 'bij'.

Je moet nooit een Apple kopen net voor de grote conferenties (januari en juni).

Vergeet die Mac! Zelfs Adobe (bedrijf dat grafische programma's maakt die veel op een Mac gebruikt worden) zegt dat je beter een PC kunt kopen. Voor het geld kan je een PC kopen die VEEEL sneller is dan een Mac.

Ik zou eigenlijk wel eens een vergelijking willen doen/zien met een Mac en even dure PC hier op het forum. Even voor eens en altijd deze discussie stop zetten! :)

Mijn mac is mijn levensstijl.
Ik ben er mee opgegroeid als het ware. Alles in het systeem is logica, iets wat bij windows toch ontbreekt..
Een grote ergernis bij vele mede-mac gebruikers die macos gewend zijn, is als we dan eens op een windows computer werken, we niet anders kunnen dan constant vloeken over de onlogica van sommige handelingen in het systeem.
Mijn vader, 54 jaar, heeft wat problemen met de snelle computervooruitgang. Normaal heeft hij veel problemen met computers. Sinds we OSx hebben leert hij elke dag nog bij. Het begon met cd's kopieren met een simpele druk op de knop in itunes. Later leerde hij audio digitaliseren, en kraken uit vinyl wegfilteren (allemaal met freeware/shareware). Ondertussen heeft hij een mooie gerangschikte collectie muziek. Onlangs kocht hij een digitaal fototoestel. Gelukkig heeft Apple iPhoto het gebruiksgemak dat hij er rapper mee weg was dan ik verwacht had. Gisteren verzond hij zonder mijn hulp een email met fotoos.
Nu lach je waarschijnlijk, maar voor iemand die volledig niet gewend is met computers te werken, en een beetje op leeftijd gekomen is, is dat een sterke prestatie!

Na dat gezever: Het verschil tussen apple en windows moet je niet zoeken in snelheid.
Zoals eender welke mac gebruiker zal beamen: Apple is a way of life.
Apple innoveert, Microsoft monopoliseerd. dat is het verschil. Apple kan niet anders dan vernieuwende ideeen vooruitbrengen. Het is hun enigste hoop op bestaan in de toekomst. Windows daarentegen, is telkens dezelfde kak in een nieuw kleedje. Ik hoor bijna iedereen in mijn kennissenkring klagen over windows XP. Ik heb nog geeneen macosX gebruiker horen klagen daarentegen (mischien wel van de eerste versie, maar nu is hij volkomen stabiel!)

Zo ik heb ongeveer gezegd wat ik te zeggen heb.
Start nu maar een flame-war

Origineel geplaatst door MisterG
Er zijn hardnekkige geruchten dat Apple overstapt op IBM PowerPC chips. Als dit waar is dan is Apple weer helemaal 'bij'.

Apple met IBM chips??? Dat zegt wel weer genoeg :P
Maar om even on topic te blijven, dan zou ik als Mac-purist toch echt geen IBM processor willen...

Origineel geplaatst door Svart Rose
Vergeet die Mac! Zelfs Adobe (bedrijf dat grafische programma's maakt die veel op een Mac gebruikt worden) zegt dat je beter een PC kunt kopen. Voor het geld kan je een PC kopen die VEEEL sneller is dan een Mac.

Wat wil je kopen? Een goedkope auto waar je 250 km/h haalt, maar verschrikkelijk onveilig is. Of een iets duurdere auto, die vooral veiliger is, maar iets trager rijd (en dit is geen volvo reclame)

Snelheid is relatief, en kan je niet bekijken in termen van mhz. Mijn oude 60 mhz mac, is veel sneller dan een pentium 266 mhz.
Snelheid staat in nauwe verbinding met gebruiksgemak. Hoe hoger het gebruiksgemak, Hoe hoger de snelheid zal zijn.

Enigste echte reden om geen mac te kopen is om video games te spelen, in dit geval koop je een gamecube (en geen $XBOX$)

Origineel geplaatst door Roel
Apple met IBM chips??? Dat zegt wel weer genoeg :P
Maar om even on topic te blijven, dan zou ik als Mac-purist toch echt geen IBM processor willen...

euh
Hallo WAKE UP

de powerpc processor zit al eeuwen in mac, al min. 10 jaar!
Powerpc is ontworpen door Apple, IBM en MOTOROLA.
geloof me op mn woord

Origineel geplaatst door RVooh
Mijn mac is mijn levensstijl.
[.....]
Start nu maar een flame-war

Okee, levensstijl: dus ook al weet je dat er goede alternatieven zijn, dan blijf je bij je mac, dat is net zoiets als op een bepaald soort schoenen lopen i.m.o.

Verder, ik hoor in mijn omgeving ook Veel klachten over winXP, blauwe schermen, vastlopende programmatuur et cetera. Ik denk persoonlijk dat de hardwareconfiguratie van de pc zo verschillend kan zijn dat daarom een universeel besturingssysteem voor een Groot aantal verschillend configuraties (qua chipset, processor, geheugen) soms gekke dingen doet.
Ik heb zelf mijn hardware vrij zorgvuldig uitgekozen, en mijn windows naar mijn eigen wensen geconfigureerd, en jawel, het is even zoeken, maar het is super stabiel en gebruiksvriendelijk.. en inderdaad zijn er soms onlogische dingen (het eeuwige START-AFSLUITEN, is het niet stop-afsluiten??))... en als je nieuwe hardware aanschaft of nieuwe software installeerd, zoals een geluidskaart of midi interface, dan is het weer een poos configgen, maar is dat met mac ook niet zo ?

Origineel geplaatst door Svart Rose

Ik zou eigenlijk wel eens een vergelijking willen doen/zien met een Mac en even dure PC hier op het forum. Even voor eens en altijd deze discussie stop zetten! :)

Hoe kom je aan die info over Adobe?????? Zij zijn juist Macprogrammamakers van het eerste uur en samen met Apple zijn zij de creatieve standaard van de wereld geworden (professioneel grafisch, video, webdesign etc). Hoe kunnen zij dan zeggen dat je beter een PC kan kopen? Of is dit weer zo'n waardeloos statement van een eewige Microschoftaanhanger die met loze kreten zijn systeem probeert aan te prijzen. En dit wordt ook nog eens gedaan door mensen die niet eens weten waar ze over praten. Als je dan vraagt of ze ooit met Apple hebben gewerkt, moeten ze helaas je vraag negatief beantwoorden. Mensen, waar hebben we het dan over....?

En er is pas een vergelijking geweest tussen een A-merk pc en een Mac (want je moet geen apples met peren vergelijken, dus geen b-merk PC van de computerboer op de hoek, voor weinig geld veel snelheid op papier..., maar een goed ding. Apple heeft nu eenmaal ook tophardware...). De uitslag was soms in het voordeel van de Mac en soms voor PC. Maar voor het echte pro creatieve werk kwam de Apple gewoon wat beter uit de bus.

Apple vs Wintel zal wel een oneindige discussie blijven, maar ik werk met beide systemen en als je voor je werk afhankelijk bent van een computer zonder gezeik, zweer ik nog steeds voor de Mac.

Hier staat de test tussen een Wintel en Apple

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back