Plate Reverb maken

Snaek

Ouwe rot
Ik ben dus bezig met een plate reverb maken.

Heb nu het meeste wel voor elkaar, de plate, het frame etc. Alleen als ik de plate reverb aansluit op een versterker of mixer heb ik een soort aarde brom..

Misschien is dat omdat ik een stereo jack input combineer met een mono jack kabel.

http://gaussmarkov.net/images/jacks.bmp

Ik hoor dus volgens mij de jack input linksboven in die foto te gebruiken, ipv de input daar rechts van.

Is er misschien ook een manier zodat ik wel de stereo input kan gebruiken voor de mono kabel? Zo ja, waar moet ik dan de kabels aan solderen bij die input.

Ik heb nu namelijk de sleeve bij dat grijze gedeelte gesoldeerd, en de tip bij het rode.

Bedankt.

Je gebruikt een mono kabel als input?
Zo ja, dan op je mono kabel een stereo jack solderen.
Rood op de tip en aarde op de 2de sleeve/shield.
De middelste ring kan je als je stereo (nep) inwilt wel doorlussen naar de tip.

segawire.gif

Zit net te denken dat je hem zelf bouwt, heb je stereo in nodig?
Zo nee, lekker een mono input op zetten:)

Je gebruikt een mono kabel als input?
Zo ja, dan op je mono kabel een stereo jack solderen.
Rood op de tip en aarde op de 2de sleeve/shield.
De middelste ring kan je als je stereo (nep) inwilt wel doorlussen naar de tip.

segawire.gif

Bedankt voor je reply!

Het zou dus de brom kunnen veroorzaken denk je?

http://gaussmarkov.net/images/jacks.bmp

Ik heb een piezo transducer aan de plaat vastgemaakt en hieraan een input als de 2e van rechtsboven in de afbeelding gesoldeerd, met speaker kabels. Dat is dus een stereo input, ik stop hier een mono jack in, en krijg de brom.

Ik kan inderdaad wel een stereo plug aan die mono kabel solderen, maar misschien koop ik ook wel gewoon zo'n mono input. Nogmaals bedankt.

Je zet nu de aarde van je mono kabel op de "rechts" van je stereo input.
Weet niet hoe je de stereo input nu kwa bedrading aangesloten hebt.
Edit
Lees net dat je de stereo inupt ook stereo aangesloten hebt, moet dit of heb je dat gedaan omdat het kon?
Als het niet hoeft kan je het pootje ook wat opzij buigen zodat hij de jack niet raakt, dit kan je wel even doen om te testen.

Je zet nu de aarde van je mono kabel op de "rechts" van je stereo input.
Weet niet hoe je de stereo input nu kwa bedrading aangesloten hebt.

De input is met die tip en sleeve (rechts dus idd) op het piezo element aangesloten. De plus is aangesloten op het midden van het element, en de min dus op dat koper.

Cool project. Speel ook enige tijd met het idee er een te maken dus maar even een reply'tje zodat ik lid ben van deze draad!!!

Keep up the good work :okdan:

Ik zou zeggen gewoon beginnen man, het is even wat werk maar voor je het weet heb je al iets moois :)

Heb je wellicht wat foto's? Cool project hoor :) De stereo input wilde je ook als Ʃcht stereo gebruiken, of was het om te aarden?

ik ben ook aan het breen-stormen over zelfbouw galm. ik zelf zit te denken aan een nieuwe oplossing.
iets wat lijkt op plaatgalm en verengalm maar dan anders!

ik zie voor me een kleine kist van zo 30 x 30 x 30 cm waarin heel fijn materiaal aan elkaar zit verbonden wat geluidtrillingen verspreid en laat uitstrerven.

het is nog een utopie maar ik zie al wat vaag voor me. een grote bak met heel veel gesis van dun metaal.
plaatjes en hele lichte veren...

denk denk denk puzzel....

Heb je wellicht wat foto's? Cool project hoor :) De stereo input wilde je ook als Ʃcht stereo gebruiken, of was het om te aarden?

Thanks :) Ik wilde deze gewoon als (mono) input gebruiken, omdat de transducer ook gewoon mono is, alsmede de kabel.

Hierbij wat foto's. De plate moet ik nog spannen met veren ipv touw, deze spanners moet ik nog even aanschaffen.

ik ben ook aan het breen-stormen over zelfbouw galm. ik zelf zit te denken aan een nieuwe oplossing.
iets wat lijkt op plaatgalm en verengalm maar dan anders!

ik zie voor me een kleine kist van zo 30 x 30 x 30 cm waarin heel fijn materiaal aan elkaar zit verbonden wat geluidtrillingen verspreid en laat uitstrerven.

het is nog een utopie maar ik zie al wat vaag voor me. een grote bak met heel veel gesis van dun metaal.
plaatjes en hele lichte veren...

denk denk denk puzzel....
Klinkt goed!

Attachments

• 301993_228396977218007_100001431197700_615407_779234790_n.jpg
    301993_228396977218007_100001431197700_615407_779234790_n.jpg
    23,7 KB · Bekeken: 111
  • 315791_228397003884671_100001431197700_615408_1155890260_n.jpg
    315791_228397003884671_100001431197700_615408_1155890260_n.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 121
zou het niet nog beter zijn als je de plaat aan veren ophangt? bijvoorbeeldde veren uit zo'n ouderwetsche bureaulamp

Dat is ook mijn plan, misschien had je dat net in mijn vorige post gemist :)

Ik ga te zijner tijd denk ik ook een wat dunnere plaat zoeken, want deze is 2mm dik, ipv wat ze geloof ik meestal gebruiken: 0,5mm ongeveer.

Je moet er voor zorgen dat de plaat onder zo'n hoog mogelijke spanning staat.
Veren zijn dus niet per se een goede oplossing.
Een EMT140 plate (de klassieker) gebruikt ook geen veren.
Daarin wordt de plaat opgehangen met metalen verbindingen die een beetje lijken op paperclips.
Die kan je strak aandraaien met een moer.
Zo kan je de spanning op de plaat instellen.

Ik zou dit soort dingen overwegen met een stuk ijzerdraad: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/uploads/Schroefoogstaal verzinkt.jpg

Die kan je dan door een gat in je frame steken.
Aan de andere kant doe je er een moer op.
En zo kan je dan door middel van het aandraaien van die moer de spanning opvoeren tot een gewenst resultaat.

Ja dat is nog een beter idee!

Je moet de bevestiging van de plaat aan de spanschroef alleen wel met iets duns doen.
(niet flexibel!!)
Want als je de spanning te hoog maakt wil je niet dat je plaat breekt.
Dan wil je dat de bevestigingsclips breken want die zijn makkelijker te vervangen.

Spanschroeven zat ik inderdaad al aan te denken, bedankt voor het advies mensen :)

Heeft iemand misschien verder al een idee hoe ik toch de stereo inputs kan gebruiken voor die ene piezo en de mono kabel? Ik zou namelijk niet weten hoe ik het moet solderen namelijk.

ik snap eigenlijk helemaal niet wat je bedoelt met stereo input------> mono kabel ------> piezo

moet je niet oppassen voor fase-problemen (uitdoving / versterking) met stereosignalen combineren voor een monosignaal? of doe je dat niet?

Vanuit de piezo lopen 2 speakerdraden die uitmonden in een stereo jack input, hier stop ik een mono jack kabel in. Ik heb dus perongeluk stereo jack inputs gekocht ipv mono.

Dan moet je de tip aan de tip solderen.
En de ring en de aarde met elkaar verbinden.
NIET de ring met de tip verbinden.

er komt mono uit de piezo, dus

gewoon simpel de aarde (buitenste gouden vlak van piezo) verbinden met de aarde (dat is het grootste metalen gedeelte van de plug) van de stereo-input.
de plus van het piezo (binnenste cirkel) verbinden met de buitenste tip van de stereo-input.

en mono male plug aarde hetzelfde solderen.

je kan gewoon die middelste ring ongebruikt laten.

Back