Plate Reverb maken

Hmm, toch is de brom nog niet helemaal weg. Ik probeer een aardlus isolator te gebruiken, maar dat schijnt ook niet te helpen (hoewel ik ook niet helemaal weet hoe ik die aan moet sluiten).

Het zou ook kunnen omdat het soldeerwerk op de piezo wat vercrackt is, misschien maakt het midden nu met de koperen buitenrand contact, omdat ik zie dat dat soldeerpunt wat groot is. Ik zal maar weer wat verder klooien.....

Dan moet je de tip aan de tip solderen.
En de ring en de aarde met elkaar verbinden.
NIET de ring met de tip verbinden.

ik begrijp niet waarom je de ring met de aarde moet verbinden. de ring heeft geen functie en je hebt misschien zelfs kans dat je zo met de plug (tijdelijk) kortsluiting maakt als je de plug er in steekt.

Nergens is hier een signaal of ingang of plug gebalanceerd of stereo, dus je hebt slechts te maken met twee contacten..

toch?

er komt mono uit de piezo, dus

gewoon simpel de aarde (buitenste gouden vlak van piezo) verbinden met de aarde (dat is het grootste metalen gedeelte van de plug) van de stereo-input.
de plus van het piezo (binnenste cirkel) verbinden met de buitenste tip van de stereo-input.

en mono male plug aarde hetzelfde solderen.

je kan gewoon die middelste ring ongebruikt laten.

Ik snap hier niet helemaal wat je bedoelt.

Ik zal het nog wel even uiteenzetten.

Je hebt de plate > piezo > speakerdraad > stereo input (2e van rechtsboven http://gaussmarkov.net/images/jacks.bmp) > in de input gaat een mono jack kabel > en het andere einde van die kabel gaat in de mixer/versterker.

Als je zegt de aarde verbinden met de aarde van de input, bedoel je dan de groene ring in de afbeelding? En met de buitenste tip bedoel je het rode gedeelte in de afbeelding toch?

Ik snap vooral niet wat je bedoelt met mono male plug aarde hetzelfde solderen, ik hoef bij de mono toch niets te solderen dacht ik?

Alvast bedankt.

als het mono-snoer al klaar is, dan hoef je die natuurlijk niet meer te solderen.. en verder dacht ik dit:

Attachments

• inpu.jpg
    inpu.jpg
    23,1 KB · Bekeken: 80
als het mono-snoer al klaar is, dan hoef je die natuurlijk niet meer te solderen.. en verder dacht ik dit:

Oké thanks. Ik doe het inderdaad al zo. Misschien is de plaat te dik of iets dergelijks.

Ik moet de piezo/plate namelijk redelijk versterken om 'm echt goed te horen, en dan hoor ik toch weer een brom (minder luid dan eerst, dat wel, maar toch hinderlijk). Ik hoef 'm niet te versterken wanneer ik er een tikje tegenaan geef, dan hoor ik 'm duidelijk uiteraard, alleen met geluid uit een speaker is dat lastiger.

Is zo'n brom normaal bij redelijk wat versterking of hoort er sowieso geen enkele brom te zijn?

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

ik heb een hekel aan piezo.

de klank is niet prettig, en lage klanken kan het niet echt aan.
en inderdaad moet je soms erg veel versterken voordat er signaal is...een voorversterkertje kan misschien helpen maar eh..tja...
de overdracht van de trillingen is vaak niet optimaal..vandaar misschien ook die hoge versterking die nodig is..en die brom kan daar mee te maken hebben...of dat je snoeren iets oppikken. dat kan ook. bijvooreeld dat ze dicht bij 220 V bron/snoer ligt.

in aanstekers doen ze het wel weer heel erg goed!

ik zou zoeken naar een andere oplossing. voor gitaren heb je ook allerlei opname-elementjes te koop.
ook piezo, maar ik denk wel dat dat anders werkt en nmisschien beter. ik heb ook al lopen speuren op internet maar nog niets gevonden.

Ah, ja ik zou helaas niet echt een alternatief op piezo kunnen bedenken, maar als iemand iets beters vindt hoor ik het graag!

je kan zelf een driver maken :
een kurk op de conus van de speaker lijmen, evt iets metaals in de kurk prikken.
of
met een grote basspeaker de plaat laten trillen (moet je wel je reverb in de schuur zetten)

je kan zelf een driver maken :
een kurk op de conus van de speaker lijmen, evt iets metaals in de kurk prikken.
of
met een grote basspeaker de plaat laten trillen (moet je wel je reverb in de schuur zetten)

Ah, en de kurk moet wel tegen de plaat aan komen dus? Goed idee, zal er binnenkort even mee bezig. Bedankt!

ik had vroeger een gek klein elementje vooor gitaar. rechthoekig stukje plastic. overal waar ik dat plakte nam het heel goed geluid op. misschien toch de moeite waard om naar speciale (piezo) gitaar elementjes te kijken,.

ik ben ook aan het breen-stormen over zelfbouw galm. ik zelf zit te denken aan een nieuwe oplossing.
iets wat lijkt op plaatgalm en verengalm maar dan anders!

ik zie voor me een kleine kist van zo 30 x 30 x 30 cm waarin heel fijn materiaal aan elkaar zit verbonden wat geluidtrillingen verspreid en laat uitstrerven.

het is nog een utopie maar ik zie al wat vaag voor me. een grote bak met heel veel gesis van dun metaal.
plaatjes en hele lichte veren...

denk denk denk puzzel....

Ik ben wel erg benieuwd hoor!
Er is nog niks, maar ik vind het nu al een leuk project :D

Ik ben wel erg benieuwd hoor!
Er is nog niks, maar ik vind het nu al een leuk project :D

het idee is ongeveer:

hoe krijg ik een ruimtelijke (3D) gevulde kooi aan het trillen dat net zo werkt als plaat/veergalm met materiaal van metaal. dus geen plaat of veer, die zijn ook groot en onhandig qua ruimte, maar een soort doos gevuld met allemaal plaatjes, metalen-folie, veer-systemen, trilsystemen die aan elkaar verbonden zijn en een stereo signaal een galmklank geven.
nog mooier zou zijn als het trilsysteem in deze kleine kubus (dus een kleine galmkamer waar de lucht is vervangen door trillende metalen) ook weerkaast tegen de wanden...

het idee is er....nu nog komen op een uitvoerbaar concept wat in de buurt komt.

Klein voorbeeld. Er zit wel wat delay ook bij, maar je hoort de plate ook wel duidelijk. Decay mag veel langer nog, misschien moet ik toch even om een wat dunnere plaat zoeken, of nog strakker aanspannen. De ruis is cassette sorry.

Attachments

• plate.mp3
    894,3 KB · Bekeken: 70
Istie zo uit de speakers zonder ruis?
Want ansich vind ik het wel lekker klinken.

Thanks. Ja, die ruis komt puur uit de cassette eigenlijk. Ik zal binnenkort nog wel even wat cleanere samples posten.

@LAB: waar had je trouwens dat idee met die kurk vandaan als ik vragen mag? Dat werkt echt heel goed namelijk! Bedankt daarvoor

Back