Plate Reverb maken

Ik heb trouwens een groot deel van de brom weggwerkt door een kabeltje te laten lopen tussen de piezo ground en een pijp van de radiator.

ik kwam toevallig deze speaker / driver / transducer net tegen op sparkfun, misschien leuk om te proberen voor een plate verb :)

heb je de plate en frame ook verbonden met je (piezo) ground?

Nee, de piezo zit met dubbelzijdig plakband aan de plate vast, dus maakt geen contact. En het frame is van hout dus ik dacht dat dat niet zo veel uit zo halen. Maar de plate zelf heb ik ook niet met de radiatorpijp verbonden, zou dat nog meer helpen? Bedankt.

ik kwam toevallig deze speaker / driver / transducer net tegen op sparkfun, misschien leuk om te proberen voor een plate verb :)

Hey dat is leuk!! :D
Dat is misschien ook wel iets voor mij om ooit eens aan te schaffen om mee te experimenteren.

Nee, de piezo zit met dubbelzijdig plakband aan de plate vast, dus maakt geen contact. En het frame is van hout dus ik dacht dat dat niet zo veel uit zo halen. Maar de plate zelf heb ik ook niet met de radiatorpijp verbonden, zou dat nog meer helpen? Bedankt.

Ik zou dat wel proberen ja.
En wat je ook in de gaten moet houden is de draad die van de piezo naar de versterker loopt.
Ik weet niet precies hoe het met jouw piazo zit, maar in mijn plate luistert het heel nauw hoe de draad ligt en en deze is afgeschermd.
Maar mijn plate komt uit de jaren 50, toen waren elementen veel minder gevoelig en moest er dus een veel sterkere versterker gebruikt worden. Hierdoor neemt sotoringsgevoeligheid weer toe.

Ah vet ja, dat klinkt inderdaad wel als een goede soort speaker voor een plate reverb!

Hey dat is leuk!! :D
Ik zou dat wel proberen ja.
En wat je ook in de gaten moet houden is de draad die van de piezo naar de versterker loopt.
Ik weet niet precies hoe het met jouw piazo zit, maar in mijn plate luistert het heel nauw hoe de draad ligt en en deze is afgeschermd.
Maar mijn plate komt uit de jaren 50, toen waren elementen veel minder gevoelig en moest er dus een veel sterkere versterker gebruikt worden. Hierdoor neemt sotoringsgevoeligheid weer toe.
Oké, ik zal dat allemaal nog even nalopen dan. Bedankt voor de tips allen!

Weet iemand misschien verder nog waar ik aan metalen platen kan komen (omgeving Friesland/Groningen)? Het liefst met dikte 0,5mm maar 1mm is ook wel oké. Alvast bedankt!

met piezo geluid/trillingen opvangen werkt best gevoelig.
werkt dubbelzijdig (en vooral die dikkere) niet juist als en trillingsdemper zo als je het gebruikt?

er bestaaty wel ook vliesdun dubbelzijdsig tape...dat lijkt me in iedergeval beter dan de dikkere soort

dat is mooi! dit is toch een coneless speaker? goedkoper zou zijn als je het zelf kon maken van een speakertje. in weze zie ik geen verschil met een normale speaker. misschien heeft dit veel meer kracht

Je kan toch je tracks waar je de plate op wilt hebben later door de Plate verb halen?

Meestal wil je de reverb nog wat na-Equen of extra pre-delay maken enzo.. maakt toch niet zoveel uit als het herrie maakt in dat geval?

Als je 'm perse wilt horen tijdens je opnames, dan zou je dat kunnen doen ja (je kan evt. ook eerst een nep-plate gebruiken voor de feel tijdens de opname, en alsnog later je tracks door de echte plate jassen)

De volgende truck komt andersom vaak voor in grote studio's:

Men zet de plate reverb in de opnameruimte, bijvoorbeeld bij het drumstel.
Door het geluid van de drums gaat de plate trillen.
Als je de uitgang van de plate opneemt heb je meteen galm.

Ik ben dit met mijn eigen plate van plan met gitaarversterkers.
Ik heb de plate om deze reden vlak achter mijn gitaaramps gezet.

waarom zou je een hele track van plate reverb willen voorzien???
Een track kan alles bevatten, een compleet nummer of een los instrument.. gewoon, 'een' track, of spoor, of kanaal, of sample, of stem.. die je wilt voorzien van plate reverb.

Die bounce je door je plate-reverb heen, die sample plak je eronder en kan je zo los nabewerken, verschuiven, etc. neem aan dat hetgeen wat uit de plate-reverb komt zo goed als "wet" is.

De volgende truck komt andersom vaak voor in grote studio's:

Men zet de plate reverb in de opnameruimte, bijvoorbeeld bij het drumstel.
Door het geluid van de drums gaat de plate trillen.
Als je de uitgang van de plate opneemt heb je meteen galm.

Ik ben dit met mijn eigen plate van plan met gitaarversterkers.
Ik heb de plate om deze reden vlak achter mijn gitaaramps gezet.

Dat is een erg vette truc!

Ik heb nu een plate bij de Karwei gevonden van aluminium, 0,5mm dik, gaat vast beter klinken. Misschien wat jammer dat het aluminium is maar dat maakt me niet zo veel uit.

Wat betreft die dubbelzijdige tape: ik kan inderdaad misschien beter lijm gebruiken, maar ik zie nog wel even hoe die andere plaat klinkt. Ik vond dubbelzijdige tape wel handig, om dat ik dan altijd de piezo er nog af kan halen makkelijk. En misschien ga ik nog om dunnere tape kijken dan, bedankt voor het advies

Als de plaat vrij hangt , moet je er eens met een potlood tegenaan tikken.
Klinkt dit mooi uit , dan is de plaat geschikt [ je hoort dan gelijk ook het resonantie punt van die plaat.]

Als je een signaal invoert, kun je het beste een eq of een filter voor zetten.
Mijn ervaring is dat je hiermee het resonantie punt kunt omzeilen/beïnvloeden ., maar ook de lagen wat terug regelen.
Mijn ervaring is dat je niet te veel laag op de plate moet zetten.

Als de plaat vrij hangt , moet je er eens met een potlood tegenaan tikken.
Klinkt dit mooi uit , dan is de plaat geschikt [ je hoort dan gelijk ook het resonantie punt van die plaat.]

Als je een signaal invoert, kun je het beste een eq of een filter voor zetten.
Mijn ervaring is dat je hiermee het resonantie punt kunt omzeilen/beïnvloeden ., maar ook de lagen wat terug regelen.
Mijn ervaring is dat je niet te veel laag op de plate moet zetten.

Bedankt voor het advies.

Wat betreft plate gebruiken bij recorden:
Ik ga de plate wel gebruiken bij het opnemen, de speaker hoeft niet zo heel hard te staan om galm te veroorzaken, dus zo veel last heb ik er niet van denk ik, ik zie wel hoe het gaat :)

De spanners rekten de gaten in de hoeken van de plaat uit, dus we hebben metalen plinten boven en onder op de plaat bevestigd. Zo is de plaat versterkt en kan ie meer opgespannen worden. Ik zit mij nu echter af te vragen of dit misschien weer trillingen tegenhoudt.

Ik zal nog even de speaker wat dichterbij plaatsen en ik hoor wel hoe het klinkt.

De hoeken van een EMT140 plaat zijn ook verstevigd met een metalen rand.
Ze hebben bij de EMT achter alléén de hoeken gedaan, dus niet de hele boven en onderkant.

Back