Plate Reverb maken

De hoeken van een EMT140 plaat zijn ook verstevigd met een metalen rand.
Ze hebben bij de EMT achter alléén de hoeken gedaan, dus niet de hele boven en onderkant.
Ah, oke, misschien zal ik daar toch nog eens naar kijken dan.

Ik heb met de nieuwe plate even een stukje opgenomen. De galm is nu wel wat langer en eleganter naar mijn gevoel, alleen nog heel subtiel. Misschien moet ik de transducer nog wat versterken, en misschien lijm ipv plakband gebruiken dus.

Ik heb de speaker nog niet bevestigd, ik hield 'm in deze opname gewoon voor de plaat dus misschien klinkt het hier en daar wat gammel :P

edit: rond de 13 seconden hoor je de plate, heel subtiel dus

Attachments

• plate halve mm.mp3
    496,8 KB · Bekeken: 56
Het nis subtiel idd.
Maar je hebt geen makkelijk brongeluid gekozen.
Iets percussiefs gaat denk ik de reverb beter laten horen.

Het nis subtiel idd.
Maar je hebt geen makkelijk brongeluid gekozen.
Iets percussiefs gaat denk ik de reverb beter laten horen.

Dat is waar, maar ik wil het het liefst ook gaan gebruiken voor synths en dergelijke. Ik zal later nog wel even wat samples posten met drums.

Ik heb weer even een stukje opgenomen, met wat percussie erbij, wat EQ op de reverb. Tweede stuk met de melodie is een analoge echo die ik daarna het plate reverb sausje geef. (sorry voor het slechte aangeklooi, ik liet me even gaan etc. :P)

http://soundcloud.com/totalvolume/plate-3

Vind de sound op zich wel mooi, maar toch zou ik wat meer HF response willen en een wat langere decay. Zouden die metalen strips toch te veel de trillingen wegnemen? Heeft iemand een idee? Alvast bedankt.

Of zou ik een ander soort metaal moeten gebruiken ipv aluminium?

Zou een plastic plaat ook goed werken? :P Een neef van mij heeft een plastic plaat liggen van 0,5mm dik, die gaan we waarschijnlijk ook even proberen voor reverb

nog een concept wat vandaag in me op kwam:

gebruik pickup koppen/elemenen om de trillingen (stereo) op te vangen van een trillend lichaam (zoals bijvoorbeeld een plaat)

Niemand kent een plek waar stalen platen te halen zijn, ong 0,5mm dik? Ik heb al aardig wat gezocht maar met nog geen resultaat

geen lokaal plaatwerk bedrijf in jou buurt?

:mega:

Nope, heb natuurlijk nog niet alles afgezocht, maar ik vond alleen aluminium. Er zijn wel van die bedrijven die het op maat maken geloof ik, maar dan betaal je ong 100 euro te veel. Ik kan echter wel 's vragen of ze gewoon nog wat hebben liggen wat ze kwijt willen voor een tientje of zo.

Misschien bij een "oud ijzer" handel, wellicht vind je wat restafval.. je wilt niet weten wat er allemaal wordt weggegooid.. alhoewel, of dat in Friesland ook zo is t.o.v. het industriele Rotterdam waar ik in de buurt woon, dat weet ik niet.

Ik zat ook al te denken aan een auto sloperij, knip bijvoorbeeld een caravan in stukken ofzo.. :D

als je even goggeld, dan vind je wel wat plaatbewerkings bedrijven in friesland.
even naar binnen lopen, en vragen om een plaatje RVS 0,25 of 0,5 mm.

:mega:

haha en dan elke plaat aan een grondige luistertest onderwerpen met een potloodje, en dan een heel vies gezicht trekken.. nee deze wordt het niet, heb je nog een andere? En of ze even stil kunnen zijn *sst* :D dan kom je lekker geschift over

haha en dan elke plaat aan een grondige luistertest onderwerpen met een potloodje, en dan een heel vies gezicht trekken.. nee deze wordt het niet, heb je nog een andere? En of ze even stil kunnen zijn *sst* :D dan kom je lekker geschift over

lol :P

Misschien toch maar iets als een groot [drumstel] bekken of cymbal ?
Zoals een tijd geleden bij mijn cymbal plate reverb?
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=108418&highlight=cymbal
Dingen zijn goed betaalbaar en klinken lekker lang uit
[Als je een goede hebt]
Is op zich ook een idee, maar dan krijg je de "ring" van dat bekken er zo doorheen volgens mij, dat is in mijn geval niet zo wenselijk.

Back