Aankoop extra synth module

tessitok

Ingeburgerd
Hi guys,

Ik had graag mijn klanken wat uitgebouwd met een nieuwe klankmodule. Maar ja, dewelke he.
Dat is de eeuwige vraag.

Ik speel vooral pop tot Hard rock en maak heel veel gebruik van klassieke instrumenten. (viool, hobo, accordion, fluit, ....)
Hiervoor gebruik ik mijn Kurzweil PC3K en een Yamaha Motif rack ES.

Nu had ik aanvankelijk zitten denken aan de aanschaf van een Fatom XR met expansion boards. Maar langs de andere kant leunt die misschien teveel aan bij de Motif. En die is ondertussen ook weer wat jaartjes ouder, en de klanken erin ook dus. Misschien is de Sonic Cell dan een betere oplossing, hoewel ik denk dat het dezelfde klanken zijn als de fantom XR.
Ook de Korg M3M zit in mijn hoofd, maar ik weet niet of die echt geschikt is voor dergelijk muziek, iemand ervaring mee? Deze is natuurlijk ook heel wat duurder.
De V-Synth lijkt me eerder geschikt voor electro muziek, dus die komt waarschijnlijk niet in aanmerking.

Sampling mogelijkheden is niet echt nodig, maar kan leuk zijn. Maar dit mag geen issue zijn om een module niet te kopen. Zoals je ziet, veel ideeen maar weinig concreet.

Wat is jullie idee hierover?

Toch een Sonic Cell of Fantom XR, met bijv. SRX-06 erbij (SRX kan in beide modules). Sonic Cell heeft t.o.v. Fantoms deels dezelfde, maar deels ook andere golfvormen.
Ik vind Roland qua orchestral sounds meestal wat warmer klinken dan Yamaha, dus dat kan toch wel aanvullend zijn op je ES.

Wat wil je nog meer dan wat je al hebt ? Wil je wel elektronische klanken of juist meer klassieke klanken ? Het lijkt me dat je met wat je hebt een aardig end moet komen voor wat je doet (en ik doe nog wel 'ns geluid voor metalbands hier en daar, dus ik hoop dat ik weet waar ik t over heb :))

Maar beschrijf iets meer wat voor klanken je zoekt en misschien kan t forum je dan beter helpen....

Groetjes,
Allert

Hiervoor gebruik ik mijn Kurzweil PC3K en een Yamaha Motif rack ES.
Die zijn beiden nog recent genoeg, want zo'n grote sprong voorwaarts gaat een XS/XF denk ik niet worden.

De V-Synth lijkt me eerder geschikt voor electro muziek, dus die komt waarschijnlijk niet in aanmerking.
De V-Synth is een compleet ander apparaat dat niet gericht is op het en masse reproduceren van realistische klanken (Roland's ietwat gare marketing daargelaten). Dat heeft niet zozeer iets met electro te maken ;).

Wat is jullie idee hierover?
Waarom heb je het gevoel dat je nu wat mist? Omdat er x jaar voorbij zijn?

Vergelijk de piano in een Korg M1 met die van een oudere Roland bak - JV/XP serie. Er is een grote sprong voorwaarts gemaakt in realisme, want die van de M1 klinkt gewoon plastic (maar was toen ongeveer het beste wat er te krijgen was zonder je huis te verkopen). Als je die JV/XP naast een nieuwere Fantom X-serie -piano legt is het verschil al een heel stuk kleiner (ik kan wel een geluidsdemo maken als je het wil horen). Maar - plaats die piano weer naast het laatste nieuwe model en er is nog minder verschil.

Ik denk dat dit effect ook optreedt bij je huidige apparatuur.

Ik kan een Fantom XR op de kop tikken voor een kleine prijs, inclusief SRX-04, -06 en -09.
Maar ik weet niet echt of het de moeite kan zijn die aan te schaffen.
De SRX-04 is naar't schijnt barslecht, maar de -06 is dan weer fantastisch heb ik gelezen.
En de fantom heeft de sampling erbij, kan wel leuk zijn denk ik.

Ik wil gewoon mijn klanken wat uitbreiden en zoals ik al zei, het gaat hem vooral om de klassieke instrumenten.
Hobo's, violen, fluiten, accordion, ..........

Ik heb heel weinig tijd om klanken te bouwen en aan te passen, en ik moet toegeven, heb het ook nog niet zo veel gedaan, dus het is allemaal een beetje moeilijk voor mij. Dus daarom dat ik graag kant en klare klanken heb.

Ofwel moet ik me gewoon echt eens toeleggen op het bouwen van klanken. Misschien is het ook weer niet ZOOOO moeilijk.

En de fantom heeft de sampling erbij, kan wel leuk zijn denk ik.
Ja, maar sampling is dan wel iets dat tijd vereist om 't goed te doen.

Ofwel moet ik me gewoon echt eens toeleggen op het bouwen van klanken. Misschien is het ook weer niet ZOOOO moeilijk.
Bij "realistische" instrumenten gaat dat trucje niet helemaal op. Je kunt vaak wel een beetje aanpassen in de zin van effecten en EQ, maar echt gruwelijk veel ga je er niet aan veranderen.

Die mensen die de instrumenten hebben opgenomen hebben dit vaak met behoorlijk dure apparatuur gedaan in een gecontroleerde omgeving en diverse jaren ervaring; zelf samples bakken gaat dus een moeilijke klus worden als je het beter wil doen, als je het instrument zelf niet speelt. Een mogelijkheid waarbij je het kunt overtreffen is bijvoorbeeld als de originele set samples in een geheugenblok van een paar MB gedrukt moet worden en je in je sampler een hoop meer ruimte hebt; dan nog, microfoon-plaatsing en alles knippen, loopen en masteren - een hele hoop werk, en weinig garantie.

Ga gewoon naar een muziekwinkel. Neem desnoods je eigen Motif rack mee en ga 'm 1 op 1 vergelijken met wat er daar staat. Zit er geen schokkend verschil tussen de geluiden die je nodig hebt? Dan zit je nu nog goed.

Back