buffer sizes instelling en geluidskaart

mariska

Stamgast
Hallo,

Ik heb een probleem met audio dropouts in Ableton 8. Ik heb dus een liveset die redelijk zwaar is omdat er allemaal wave files ingeladen zijn van al mijn tracks. En nu en dan valt de sound even weg of heb ik last van kraakjes. Ik heb verschillende buffer sizes geprobeerd en ook verschillende driver types. Ik heb dan ook eens getest met de geluidskaart van mijn vriend (een tascam 122 mkii) en het probleem is er nog steeds. Dus ik heb de geluidskaart MME direct x, asio en de tascam geprobeerd en verschillende buffersettings. Heeft iemand een idee aan wat het zou kunnen liggen. Mijn laptop is een macbook pro maar ik werk wel met windows 7 (64 bit) omdat ik een versie van ableton heb dat alleen op windows werkt.

De liveset is morgenavond dus ik begin hier serieus te stressen!!

Alvast bedankt!

Mariska

jij moet spelen op't feestje van Trish zeker ?
anyway, normaal gezien is véél wav files in een ableton set niet echt een probleem .,. al kan het zijn dat -als je er veel tegelijk afspeelt en deze heel groot zijn en je disk te traag is, je laptop het niet meer aan kan. Dan zie je in de rechterbovenhoek van ableton een blokje oplichten (dat geeft dan aan dat er te veel disk access is)

Wat zie je aan je CPU ? Als het cracks zijn ten gevolgen van je settings, is dit doorgaans ook wel te zien aan de CPU belasting in ableton...als je CPU laag blijft en toch heb je cracks dan wordt het vreemd.

Gebruik je veel FX ? want het is dat wat CPU verbruikt...

Je zal dus je probleem moeten isoleren : minimaal aantal tracks / wel/geen FX ... normaal gezien kan je op je interne geluidskaart écht wel al serieus wat tracks en FX aanhebben vooraleer je last gaat hebben van cracks hoor. Buffer zetten op 512. Dat je wat latency hebt maakt ni uit als je zelf niet live er dingen bij zit te spelen.

Verder heb je voor ableton altijd 2 licenties om op 2 laptops te zetten...dus je kan gewoon de mac versie downloaden en volgens mij ben je dan gered.

In geval van grote catastrofe kom je maar langs antwerpen ;-)

Mochten de (goeie) tips van seiko nog niet het probleem vinden, misschien eens kijken wat er op de achtergrond evt. aan het draaien is.

succes met je set morgen!

ableton is 32bit, ik denk dat je schijf te traag is? kan je geen demo downen voor mac en kijken of ie het dan wel doet?

ableton is 32bit, ik denk dat je schijf te traag is? kan je geen demo downen voor mac en kijken of ie het dan wel doet?

zou ik ook doen : gratis download voor Mac installeren en je liveset openen in mac os x
maar zoals ik al zei : als je een legitieme ableton hebt, kan je gratis een volledig werkende installeren op mac...

check ook of in ableton pref's 'multicore' aan of uitstaat (aanzetten als je meerdere cores hebt en vice versa)

Wat ook wel eens wil helpen is je warp methodes van beats naar complex veranderen.

Glennplumber, hoe moet mijn latency ingesteld staan?

Mariska, dit is geen 'absoluut' getal maar afhankelijk ten eerste al van je configuratie laptop/soundcard en ten tweede van wat je in je DAW uitspookt !
Als jij @$ sporen hebt met op elk spoor 5 effecten, gaat je bak dat niet trekken.
Heb je 8 tracks zonder FX met enkel 2 return FX, dan zou je met een heel lage latency moeten kunnen werken.

Dus 'wij' kunnen -zonder die live set te kunnen bekijken en analyseren- op geen enkele manier weten wat de 'juiste' setting is.

Ik zou vooral de raad opvolgen om ableton voor mac te installeren (desnoods effe de demo) en je live set hierin te openen...da's op 15 minuten getest en zal vermoedelijk een pak beter gaan.

Jou zo maar kunnen zeggen op hoeveel je alles moet zetten, is onmogelijk.
Ik ben een oude bekende van Trish dus ik wil je gerust helpen...kom desnoods langs antwerpen dan kan ik 'jouw' set op mijn mac eens openen en zien of het bij mij ook zo raar doet (als je m kan dropboxen of doorsturen is dat ook een optie)

Probeer wsearch.exe eens te disablen, die wil namelijk wel eens ten koste van de performance je volumes indexeren.. Zit helaas in de kroeg dus dus kan verder ff weinig. Wsearch zit bij services volgens mij ..

Back