Bass traps

aeroflux

Stamgast
Hallo,

Ik wil een bass trap plaatsen in mijn studio om het laag beter onder controle te krijgen. Nu vraag ik mij af. Als ik hem in een hoek plaats, moet dat Laag zijn, dus op de grond, of kan het ook bovenin, tegen het plafond aan. Met andere woorden moet een bass trap altijd laag staan, of kan het ook hoog.

Alvast dank voor het advies
Aeroflux

Ik zou hem gewoon plaatsen waar jij hem lekker vindt klinken.

Het beste zou zijn in elke hoek een bass trap. Je moet ook voor symmetrie zorgen, dus als in de hoek links achter een bass trap staat, zet er dan ook eentje rechts achter je. Je kunt ongeveer uitrekenen hoe groot een bass trap moet zijn en dan kom je er al snel achter dat om de laagste frequenties op te vangen, je een bass trap nodig hebt die in de meeste studio's niet gaat passen. Een resonator heeft dan meer nut. Die kun je vrij gemakkelijk zelf maken, net als bass traps.

Hoi Unholy,
Dank voor het advies, maar wat is een "resonator" ?

Hoi Unholy,
Dank voor het advies, maar wat is een "resonator" ?

De meest simpele vorm van de resonator kun je best makkelijk zelf maken. Het is eigenlijk een met glaswol gevulde houten kast met een voorplaat die meetrilt op de lage frequenties en zo deze frequenties eigenlijk neutraliseert. Er moet dan wel wat ruimte tussen de voorplaat en het glaswol zitten. Er zijn computerprogramma's die de maten van de resonator voor je uitrekenen.

Ik ga binnenkort mijn ruimte verbouwen, en helemaal inrichten op de best mogelijke akoestiek. Ik heb me laten vertellen dat een resonator in een kleine studio praktischer is dan bass traps, omdat een bass trap die de lage frequenties echt absorbeert, zo groot is dat je hem toch niet kwijt kunt. Er bestaan studio's met bass traps van 4 meter diep. Dan vang je pas alle lage frequenties op.

Natuurlijk kun je wel bass traps in alle hoeken plaatsen, het zal best wat helpen. Maar een combinatie van verschillende akoestische modules is ideaal; je kunt je ruimte nooit optimaliseren met 1 type module. Ik zou ook nooit de bedragen betalen die muziekwinkels ervoor vragen. Gewoon zelf maken. Ik ga wel een skyline diffuser aanschaffen (deels voor de sier), omdat ik er echt niet aan ga beginnen om die zelf te maken.

Laatst gewijzigd:
Back