analoog opnemen met cassette-recorder

Artificial Soul

Stamgast
Sommige muzikanten gebruiken nog steeds analoge apparatuur, omdat ze vinden dat het warmer en levendiger klinkt dan wanneer ze digitaal opnemen.

Ik wil ook zoiets proberen. Ik heb een cassette-recorder die ooit bij mijn ouders deel uitmaakte van de HiFi-installatie. Hij is oud, maar het was destijds wel een duur ding. Het opname-volume kan je met een draaiknop aanpassen en een indicator geeft aan hoe luid dat is en het wordt rood als het volume te luid is en het geluid gaat vervormen. Verder kan je ook dolby ruisonderdrukking gebruiken.

Ruis wordt natuurlijk wel een probleem. Als je pak 'm beet 20 opname-sporen gaat mixen, krijg je heel veel ruis. Maar je kan die ruis met editors zoals Audacity (dat gebruik ik) wegfilteren.

Maar is dit het proberen waard? Dat ik opnames maak met die cassette-recorder en die opnames vervolgens digitaliseer? Of kan dit alleen met professionele analoge apparatuur?

Nu denk je misschien, waarom zou je dat doen? Ik wil daarmee wat 'leven' toevoegen aan de opnames. Vooral geluiden die duidelijk synthetisch, zoals bijvoorbeeld de drumgeluiden van de TR-808, krijgen daarmee iets warms en levendigs. Anders klinkt het zo 'steriel'.

Hangt er ook van af welke sound je nastreeft he. Voor mij is het een bonus als dingen een bepaalde vervorming meekrijgen dus ik overweeg ook om mijn mixen gewoon op een Nakamichi op te gaan nemen.

Hangt er ook van af welke sound je nastreeft he. Voor mij is het een bonus als dingen een bepaalde vervorming meekrijgen dus ik overweeg ook om mijn mixen gewoon op een Nakamichi op te gaan nemen.
Voor mijn muziek gebruik ik meestal mijn digitale piano, de Roland RD700 SX. Ik vind de geluiden van Roland erg goed, omdat ze vol en warm klinken. Ik maak normaal gesproken opnames direct met mijn audio-interface en daar is op zich niks mis mee.

Maar wat je zegt, die vervorming voegt iets toe. Dus daarom wil ik proberen eerst ruwe opnames (zonder effecten) maken met de cassette-recorder. Vervolgens digitaliseer ik die opnames en kan ik met software effecten zoals galm, echo, compressors etc. doen.

Maar waar ik tegenaan loop, is wel dat zo'n analoge opname veel meer ruis heeft. Je kan dat wegfilteren, maar als het effect daarvan te sterk is, krijg je een 'MP3-sound' en dat wil ik helemaal niet.

Wat ik al zei, met de cassette-recorder kan ik dolby ruisonderdrukking gebruiken. Maar ik vraag me af of de dynamiek daaronder te lijden kan hebben. Ik weet niet heel goed wat dolby ruisonderdrukking inhoudt, maar ik heb het idee dat het vergelijkbaar werkt met een compressor.

Digitaal achteraf ruis verwijderen vind ik meestal erger dan de ruis zelf. Een goed afgesteld tapedeck (met van die grote spoelen) geeft een veel betere kwaliteit.

Lijkt me als je veel ruis/brom hebt en die met een pluginn verwijdert dat je dan een mp3 sound over kan houden. Zo een plug werkt toch met een vingerprint van de noise die je maakt in een stil stukje waarna je al de freq's uit je mix haalt?
Als dit er teveel zijn hou je een soort van "mp3" sound over, die gooit ook geluid weg..

Je hebt van die cassette-adapters, en daarmee bedoel ik van die cassettes die je vroeger in de auto gebruikte
om via je cassette-deck een kabeltje in je mp3speler te gaan..
ik zou voor de gein 2 van die cassettes halen... 1 voor de output.. en 1 voor de output..
cassette deck instellen zodat deck b deckA opneemt.. (daarmee zou je dus het inkomende geluid van deck A (input)
naar deckB(output) moeten krijgen.. en ik verwacht dat je dat dat typische warme geluid krijgt van die koppen
maar niet alle ruis).. en dan in je daw die in en output aan een send hangen in je mixer :)

kan het mis hebben.. maar het lijkt me de manier om een cassette-deck als "plugin" te gebruiken..

n ik verwacht dat je dat dat typische warme geluid krijgt van die koppen maar niet alle ruis

De koppen produceren niet dat warme geluid, dat doen ze alleen in samenwerking met de tape. Direct te kop voeden vanuit een andere spoel (wat jij voorstelt) heeft dus niet zoveel zin, dan voer je het geluid feitelijk door een soort scheidingstrafo en zal er weinig aan veranderen.

Ga je nou tot 20 sporen op cassettes opnenem, die allemaal overzetten naar je DAW en dan mixen? Heb je ook nog kans dat de boel niet meer synchroon loopt.

Wat ik al zei, met de cassette-recorder kan ik dolby ruisonderdrukking gebruiken. Maar ik vraag me af of de dynamiek daaronder te lijden kan hebben. Ik weet niet heel goed wat dolby ruisonderdrukking inhoudt, maar ik heb het idee dat het vergelijkbaar werkt met een compressor.

Waarom probeer je het niet gewoon? Deck goed schoonmaken en demagnetiseren en gewoon uitproberen. Ruis krijg je maar het zal misschien wel acceptabel zijn, misschien zelfs charmant. En ALS blijkt dat de sound bevalt maar nog net niet top is, kun je altijd nog verder kijken.

cassettedeck voegt best wel wat toe, alleen niet hetgene wat je wil denk ik
kan je nog beter een oude VHS recorder nemen. met cassette is je dynamisch bereik en toonbereik gelijk compleet om zeep

kan je nog beter een oude VHS recorder nemen. met cassette is je dynamisch bereik en toonbereik gelijk compleet om zeep

Inderdaad! Deze heeft een grotere bandbreedte en de klank is navenant.
Wel zorgen dat je koppen netjes zijn en nog deftig gepositionneerd staan!
Of, je jaagt zoals ik alles eerst eens op analoge tape :-)
Grtz,
Exo.

Dolby is ruisonderdukking door hetzelfde principe als vinyl platen toe te passen: hoge tonen versterkt opnemen en deze bij het afspelen qua volume reduceren. Daardoor krijg je betere signaal ruis verhouding.
Ik zou persoonlijk niet voor cassettes gaan, tenzij je van die apparaten gebruikt zoals meer sporen recoders op hogere snelheid. Je dynamiek gaat eraan door cassettes op normale snelheid.
Waarom niet het geheel digitaal opnemen en dan het resultaat analoog op band afmixen? Het DDA principe? Krijg je nog bandcompressie er gratis en voor niks bij ook nog.

De koppen produceren niet dat warme geluid, dat doen ze alleen in samenwerking met de tape. Direct te kop voeden vanuit een andere spoel (wat jij voorstelt) heeft dus niet zoveel zin, dan voer je het geluid feitelijk door een soort scheidingstrafo en zal er weinig aan veranderen.

Ah, check.. daar zal je best wel eens gelijk in kunnen hebben.. mooi.. haal ik het gelijk van me lijstje nog te testen dingen... moest er alleen aan denken toen ik de topic las..

Waarom niet het geheel digitaal opnemen en dan het resultaat analoog op band afmixen? Het DDA principe? Krijg je nog bandcompressie er gratis en voor niks bij ook nog.

Zo zou ik het ook doen. Je mix/master opnemen op band (spoelenrecorder als een Revox of Studer bv) en dat dan weer terug digitaal in je systeem (zodat je het ook nog op CD kunt zetten).
En heb je last van ruis, dan zijn er ook nog oude losse Dolby units te vinden voor bij de bandrecorder. Je geluid blijft daarbij beter dan bij een cassettedeck (met Dolby).
Ik heb er hier zelf een Dolby unit staan van Teac (AN-80) en 2 van Nakamichi (NR-200). Not for sale! :D
Ze zullen wel goed 2e hands te vinden zijn........

Tot voor kort nam ik mijn riedeltjes op met een nakamichi deck, prima te doen.
Helaas heeft ie de geest gegeven, dus nu gebruik ik een teac deck, ook goed te doen.
Ligt er ook allemaal maar aan wat je precies wil, ik vind die ruis (valt best mee) best charmant.

Maar daarna digitaliseren heb ik geen verstand van, omdat ik de enige stumper ben die mijn eigen riedeltjes wel eens beluister :P

He, ik luister ook naar mijn eigen riedeltjes hoor, vaak zat dat ik een oude tape-spoel pak en die helemaal uitluister, ben altijd verast met het toch wel goede resultaat dan. :peukie:

Back