Hoe meester ben jij je instrument

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Hoe ga jij om met je synth, gebruik je alleen presets, klooi je af en toe wat aan een knopie maar je weet niet echt waar je naar op zoek bent (of wat het eigelijk werkelijk doet dat knopie) of ben jij zo goed en is het als je een geluid in je hoofd hebt of in een nummer hoord dat jij hem zo binnen 5 min uit je synth toverd.

Re: Hoe meester ben jij je instrument

Ik ken mijn synths vrij goed en weet wat ze in huis hebben. K weet van elk knopje wat het doet of ik kom er heel snel achter:D Ik denk dat ik wel aardig goed weet hoe ik bepaalde dingen moet bereiken maar ik vind het verassingseffect ook erg leuk. Gewoon moduleren tot je er bij neervalt:P

Laatst gewijzigd:
Ik ben 1 met mijn JP8000,

Ik kan bijna alles reproduceren ermee wat ik hoor...8)

Jeps, ik ken mijn synths... weet wat alles doet en kan ook snel geluiden namaken :)

Maarja, geluiden namaken is no fun now is it?

Lijkt me trouwens een ramp om een synth te programeren zonder te weten wat ieder knopje doet.
Want de meeste synths hebben een beste partij knoppen! :dubbel:

Ha, knoppen == peanuts. Menu-gedreven-met-een-data-slider-pielen-werk is stukken erger!

Maar "meester van je instrument"? Tja, dankzij sequencers hoeven we niet meer een jaar te studeren op een van die gruwelijke noedel-solo's, dus blijft het geluidstechnische gedeelte over.. Ik denk dat ik een behoorlijke hoop met m'n Q kan, alleen moet ik meer tijd en moeite besteden aan de FM en de wavetables.

Het hangt ervan af... Mijn VA's (DarkStar en Nova) ken ik vrij aardig, al zeg ik het zelf... Zal nooit presets gebruiken van die twee bakken, maar dat komt omdat het allebei (vooral de Nova) nogal "hands-on" synths zijn. Iedereen moet zelf weten, maar ik ken zoveel mensen die een VA kopen en alleen maar presets downloaden van Internet en die een heel klein beetje tweaken.. Ik zou daar niet zo veel lol mee hebben geloof ik.. die draaiknoppen nodigen gewoon uit om helemaal zelf aan de slag te gaan.

Met mijn 2 andere, de JV1010 en CS1x ligt dat bij mij toch iets anders... samplesynths programmeren ben ik niet zo weg van. Omdat samples daarin toch de bouwblokken zijn, ben je (ik tenminste wel) meestal vooral alleen maar bezig met zoeken naar samples die leuk te combineren zijn.. en dat vind ik beetje slaapverwekkend :gaap: ... Eigenlijk best zonde, wat als je ziet wat je met bv gebundelde SoundDiver met de JV allemaal kan doen... dat is niet mis. Ik gebruik die 2 synths dan ook eigenlijk bijna alleen voor 'algemene' sounds (piano, etc.) en/of achtergrond geluiden. Toch heb ik me iig voorgenomen om eens wat dieper in de JV1010 te duiken.

het gaat er niet om wat elk knopje individueel doet maar juist in combinatie met anderen...

Origineel geplaatst door Yoozer
Maar "meester van je instrument"? Tja, dankzij sequencers hoeven we niet meer een jaar te studeren op een van die gruwelijke noedel-solo's, dus blijft het geluidstechnische gedeelte over..
...dat zou wel eens een van DE redenen kunnen zijn waarom muziek tegenwoordig erg vergankelijk klinkt...

Dat nog niemand een ranzige opmerking gemaakt heeft he.

Of hebben we daarom allemaal van die grote dure synths nodig om iets goed te maken!?

ik ben m'n enige hardware synth wel meester ja... behalve de sequencer, maar die gebruik ik toch niet

Mwoah ik weet ongeveer welke knop wat doet maar daar houdt het op.

Ik tweak gewoon een leuk geluidje en dan speel ik op m'n synth. Ik ben liever meester in spelen dan in programmeren namelijk

ik ken m'n softsynths erg goed... presets heb ik niet, en ik save nooit m'n patches. meestal is de klank de oorsprong van het al dan niet komen van inspiratie... voor m'n electro gekunstel in ieder geval dan ;)

Alle synths die ik heb werken eigenlijk wel via hetzelfde basisprincipe, dus ken je er eentje goed, weet je wel ongeveer hoe de andere werken.

Maar toch kom ik nog steeds nieuwe klanken tegen. Het blijft gewoon experimenteren. Wat ik wel vindt is dat bij nieuwe synthesizer het aantal mogelijkheden zo groot is dat je soms de weg een beetje kwijtraakt. Zoiets in de trend van....hoe deed ik dat nu weer. Maar van de andere kant maakt dat het eigenlijk wel weer leuk.

Om echt een meester in het tweaken te worden zal je er wel heeeeeeeeeeeeel erg veel tijd in moeten stoppen.

Ik ken 't merendeel van mijn gear niet door-en-door. En alle 'technische' termen/mogelijkheden, etc. weet ik ook niet echt. En opzich kan ik daar ook wel mee leven! Ik hoef niet ALLES te weten qua geluidsopwekking, en aanverwante dingen. Ik draai gewoon aan vanalles en verbaas mezelf elke keer weer! [bij wijze van spreken..] Nee, bij mij gaat 't grotendeels om 't "muziek" maken, en niet om de wijze hoe een VCO/DCO, etc. precies werkt. Dat boeit me gewoon niet echt. En zolang ik mezelf met 't gear (goed) bezig kan houden, ga ik niet te diep graven in alle sub-menuutjes en vele, vele extra mogelijkheden die de apparaten hebben.. Dat komt wel een keer, als ik bijna uitgekeken ben op 't apparaat. Wordt ie TOCH nog leuk, misschien!!
:D

Hallo,

Om maar beschijden of is het bescheiden te blijven , kan ik wel een beetje een synth programmeren.Om te zeggen dat ik goed ben durf ik zo niet , er zijn er altijd die toch nog wel slimmer en handiger zijn met synth's.

Of zoals Salvador Dali zei :

Ik ben niet goed , de rest is zo slecht. (grapje)

Het verbaast me soms , hoe een beginneling ( leek) toch prachtige sound weet te kreeeren. Meestal is het iets waar een oude rot (zoals ik ) nog wel eens over het hoofd ziet.

Groetjes,

marcE

Misschien ben ik dan weer meer "speler" dan een "knoppen/slider/draaier/schuiver" want meestentijds neem ik gewoon een preset (bas, lead of whatever ook) en draai wat aan knopjes maar niet overdreven veel, en ga dan..... ja.... liedjes spelen/maken.... Of als ik in een gekke bui ben dan jaag ik het door wat fx pedalen en dan ben ik ook tevree...

Vroeger deed ik dat wel, ik bedoel, m'n eigen sounds maken (op m'n Virus B was dat) maar op gegeven moment dacht ik van, goh die presets zijn er ook niet voor niks natuurlijk, en ze zitten erin, dus waarom zou ik ze niet gebruiken?

Voor mij heeft meester van je instrument meer te maken met speeltechniek en dat je tijdens een jamsessie of zelfs gewoon wat meespelen met TMF, gewoon leuk je ding kan doen, zonder dat mensen te erge pijn aan hun oren krijgen... dan met 'oh laat ik die lead van Lady Gaga eens maken'

Ik heb wel respect voor sounddesigners hoor, voor mij lijkt het dat ze meer sonische tovenaars zijn, zodat ik met die sounds weer gekke songs kan maken ...

kan heen en weer terug naar een geluid draaien, (soms vind ik het ook wel leuk om te verdwalen).
geloof dat ik substractieve synthese wel enigszins redelijk beheers.
daarbij ook nog kunnen soleren. ja dat gaat goed

Back