Muziekwinkel beginnen?

Alleen het startkapitaal van een BV is wel even wat hoger (18K euro)

Wat is nou 18k euro!!!! zakelijk gezien is dat echt peanuts..wil je succesvol een winkel aanzwengelen met voldoende voorraad, winkel inrichting en alles er op en er aan dan reken maar op 200k euros....dan ben je een beetje op weg..

Als je niet eens 18k euros kan ophoesten dan zou ik niet eens de illusie hebben dat je een winkel kan beginnen met overlevingskansen.

Wil hij iets dergelijks proberen gedurende een periode die hij zichzelf gegeven heeft dan denk ik dat hij het meeste kans van slagen heeft wanneer hij zich onderscheid van zijn concurrentie door een surplus aan kennis van de materie en dat hij in staat is die kennis op een dusdanige manier over te brengen op anderen dat dat de core van zijn business wordt (relatief geringe investeringen en meer opbrengsten).

vergeet het maar, de klant haalt veel wijsheid van het net, komt bij jou vragen om advies en koopt vervolgens cheap bij Thomann of musicstore met alle bijkomende voordelen..

Wat is nou 18k euro!!!! zakelijk gezien is dat echt peanuts..wil je succesvol een winkel aanzwengelen met voldoende voorraad, winkel inrichting en alles er op en er aan dan reken maar op 200k euros....dan ben je een beetje op weg..

Als je niet eens 18k euros kan ophoesten dan zou ik niet eens de illusie hebben dat je een winkel kan beginnen met overlevingskansen.

200k euros? Dan wil ik wel eens weten waar dat allemaal in gaat zitten als je een muziekwinkel wilt opstarten. Ik neem aan dat TS niet meteen te hoog van de toren wil gaan blazen en 'klein' wilt beginnen.

Maar goed, gezien de huidige economische omstandigheden en de moordende concurrentie vanuit de online shops lijken mij de risico's ook te groot.

200k euros? Dan wil ik wel eens weten waar dat allemaal in gaat zitten als je een muziekwinkel wilt opstarten. Ik neem aan dat TS niet meteen te hoog van de toren wil gaan blazen en 'klein' wilt beginnen.

Maar goed, gezien de huidige economische omstandigheden en de moordende concurrentie vanuit de online shops lijken mij de risico's ook te groot.

Ik heb het over het fatsoenlijk opstarten van een winkel met potentie..beetje interieur kostje al snel 30 a 40.000 eu, beetje voorraad wat volk trekt 100.000 eu daar komt bij 5 jarig huurcontract op goede locatie, bijkomende gemeentelijke ripoff belastingen, reclame en promotie, eventueel personeel, pin en kassa structuur, beveiliging, rollluiken, verzekering, stoffering, opslagruimte, diefstal schade, energie rekening etc etc..ik ben er vast nog een aantal vergeten..

Ik heb de afgelopen jaren de muziekwinkel hard zien verdwijnen uit het straatbeeld..daar is een reden voor.

Ik heb het over het fatsoenlijk opstarten van een winkel met potentie..beetje interieur kostje al snel 30 a 40.000 eu, beetje voorraad wat volk trekt 100.000 eu daar komt bij 5 jarig huurcontract op goede locatie, bijkomende gemeentelijke ripoff belastingen, reclame en promotie, eventueel personeel, pin en kassa structuur, beveiliging, rollluiken, verzekering, stoffering, opslagruimte, diefstal schade, energie rekening etc etc..ik ben er vast nog een aantal vergeten..

Ik heb de afgelopen jaren de muziekwinkel hard zien verdwijnen uit het straatbeeld..daar is een reden voor.

100k voorraad kan ik me indenken, maar 30-40k interieur lijkt me wel wat hoog. Kan volgens mij ook best via een of andere leaseconstructie. TS geeft aan dat hij voornamelijk wil mikken op DAW, controllers, AD/DA converters en wat softwarepakketten. Daar hoef je geen pand ter grootte van bijv. Peter Verspuy (die nog relatief klein is als je kijkt naar bijv. Feedback Rdam) voor te hebben bij de start.

Je (grootste) afzetmarkt haal je tegenwoordig inderdaad via het net..

Hou er even rekening mee dat wanneer je alles rond heb gekregen met de financiën, KVK nummer, je een mooie website heb je ook nog online zaken wilt gaan doen en je een *PSP nodig heb *(Payment Service Provider) ivm online betalingen. Lees je heel goed in hoe dit werkt (Chargeback gevaar)
Je kan je misschien een beetje inlezen bij Buckaroo of Payvision of een andere PSP natuurlijk....... Banken willen namelijk altijd garanties hebben en de verkoper trekt dan aan het kortste eind.......
Just a thought :D

Maar succes natuurlijk :ok:

Hou er even rekening mee dat wanneer je alles rond heb gekregen met de financiën, KVK nummer, je een mooie website heb je ook nog online zaken wilt gaan doen en je een *PSP nodig heb *(Payment Service Provider) ivm online betalingen. Lees je heel goed in hoe dit werkt (Chargeback gevaar)
Je kan je misschien een beetje inlezen bij Buckaroo of Payvision of een andere PSP natuurlijk....... Banken willen namelijk altijd garanties hebben en de verkoper trekt dan aan het kortste eind.......
Just a thought :D

Maar succes natuurlijk :ok:

Daar is Paypal voor, of in Nederland "kabouter" Paypal genaamd Ideal.

100k voorraad kan ik me indenken, maar 30-40k interieur lijkt me wel wat hoog. Kan volgens mij ook best via een of andere leaseconstructie. TS geeft aan dat hij voornamelijk wil mikken op DAW, controllers, AD/DA converters en wat softwarepakketten. Daar hoef je geen pand ter grootte van bijv. Peter Verspuy (die nog relatief klein is als je kijkt naar bijv. Feedback Rdam) voor te hebben bij de start.

Je (grootste) afzetmarkt haal je tegenwoordig inderdaad via het net..

Wat denk je wat een professioneel winkel interieur met een beetje uitstraling kost? Inclusief stoffering, belettering etc..

Een klein pand op een aan goede locatie is even duur als een groot pand op een industrie locatie als je het omrekend naar vierkante meters...

Kijk eens hoeveel winkel panden er leeg staan!

Dat kan wel zo zijn, maar dan kan je nog altijd de afweging maken om je winkel vol te stoppen met degelijk/trendy/duur interieur of dat je het in het begin wat soberder aanpakt en de accenten ligt waar je als winkel lay-out technisch in onderscheidend wilt zijn. Volgens mij zijn er best zat mogelijkheden als je kijkt naar inboedel uit executoriale verkoop of gewoon lease van je inventaris.

Onder interieur schaar ik overigens niet de huurkosten die je aan het pand kwijt bent, maar puur de inrichting. Hoeft echt niet allemaal in ordes van 10 duizend te lopen mits je het een beetje effectief en efficiënt aanpakt én hoe de staat van het pand natuurlijk is.

Daar is Paypal voor, of in Nederland "kabouter" Paypal genaamd Ideal.

Paypal rates zijn (vrij) hoog en ze bieden weinig tot geen service (intergratie in "jouw" systeem)
Als je een paar procent op jaarbasis kan besparen.... maar dat hoef ik niet uit te leggen ;)

Met een goede psp kan je meerdere betalingsverwerkingen aanbieden wat een voordeel kan hebben...... Vandaar de lees je in :eureka:

Er zijn zat mensen die geen paypal gebruiken maar gewoon een standaard IDEAL payment gateway willen. Er zijn er inderdaad diversen met zeer uiteenlopende fees en integratiemogelijkheden. Inlezen kan inderdaad geen kwaad in deze.

Mensen die wel 30-100K in een voorraad willen stoppen maar de noodzaak, inleg en toepassing van het te storten kapitaal in een BV niet kunnen doorgronden kunnen misschien beter geen winkel beginnen :-)

Er zijn zat mensen die geen paypal gebruiken maar gewoon een standaard IDEAL payment gateway willen. Er zijn er inderdaad diversen met zeer uiteenlopende fees en integratiemogelijkheden. Inlezen kan inderdaad geen kwaad in deze.

Verbannen dat PayPal. :r

Mensen die wel 30-100K in een voorraad willen stoppen maar de noodzaak, inleg en toepassing van het te storten kapitaal in een BV niet kunnen doorgronden kunnen misschien beter geen winkel beginnen :-)

Een bank zal denk ik niet snel een lening verstrekken aan een op te starten eenmanszaak of VOF met een begrote voorraadwaardering van 30-100K. Dus je ontkomt niet aan een rechtsvorm á la BV/NV.

Ach als we toch een krediet moeten lospeuteren voor de financiering..:P

Een bank heeft minder garantie dat deze zijn geld terug krijgt bij een bv wanneer deze failliet gaat.
Ik denk dat ze liever een eenmanszaak financieren.

Een bank heeft minder garantie dat deze zijn geld terug krijgt bij een bv wanneer deze failliet gaat.
Ik denk dat ze liever een eenmanszaak financieren.

Ik denk dat een bank helemaal niet happig is om in een traditionele "winkel" formule te investeren...al helemaal als aanvrager nieuw in ondernemersland is, 0 onderpand heeft etc etc.

Even buiten alle regelingen en bankgaranties om...
Wat is het nut van een winkel? De klant hoeft niet naar de maker om het product te kopen, want de handel (ook een winkel) distribueert de producten. Les 5 van beginnende economie?
De combinatie internet/post neemt heel erg veel over. Liggen daarmee alle winkels in de nabije toekomst op hun gat? Beslist niet! Ook in deze tijd overleven, bijvoorbeeld in de kledingsindustrie, de kleermakers! Zo'n zaakje waar je nog een maatkostuum kunt kopen en waar je in een speciale kamer je armen worden gemeten. Die krijgt het internet echt nooit weg.

Terug naar ons synthgebeuren: er bestaan in de analoge hardware wereld bouwers, die pas gaan bouwen wanneer jij er om gevraagd hebt (en betaald, natuurlijk). Je hebt zelfs de mogelijkheid voorkeuren aan te geven, natuurlijk binnen bepaalde grenzen. Die bouwers hebben een klein ateliertje en doen hun zaken vooral via e-mail. Niets geen website, want dan wordt de vraag te groot en dat kunnen ze niet aan en dat is dan weer slechte reclame. En ze kunnen er ook van leven! Zij leveren iets wat de grote bedrijven niet kunnen. En omdat het product een peroonlijke impact heeft, is de koper altijd tevreden. Alleen de koper heeft dit apparaat.

Dus een winkel moet ook zoiets unieks hebben. In de fietsbranche kan dat toch ook? Natuurlijk heb je Halfords, maar ook die winkels met die maffe fietsen op vraag (bakfiets.nl bestaat, maar verkoopt niets: dat doen de winkels)

Zoek dus die exclusiviteit. Dat werkt, maar je experise moet het ook kunnen waarmaken.

Wout

Met een dergelijke voorraadwaarde ad. 30-100k gaat een bank niet akkoord met het feit dat je alles met vreemd vermogen financiert. Althans, zo heb ik het altijd begrepen. Je balansratio's geven dan een volkomen scheve verhouding van je EV/VV. Echter als je toch 18k moet lenen om je inleg in je startkapitaal te moeten financieren zal dit ook een vertroebeld beeld geven.

Banken zijn helaas risico-avers, waren ze altijd al, maar sinds de crisis zijn ze nog meer voorzichtiger geworden. Je kan volgens mij wel je 18k inleg als zijnde een belegging in durfkapitaal mogen kwalificeren wat weer fiscale voordelen met zich mee kan brengen..

Ja je moet je onderscheiden. Desnoods met iets van een reparatie service oid of de mogelijkheid tot volgen van cursussen voor producers. Ik zeg maar wat..:)

Back